Mag dit? Paardenverzekeringen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Mag dit? Paardenverzekeringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:24

Beste allemaal,

Voor een vriendin van mij plaats ik dit topic op zoek naar advies.

Het gaat om een merrie van 9 jaar, een echte brokkenpiloot. In de afgelopen jaren al vaak naar de kliniek geweest en talloze kostbare behandelingen gehad (tildren etc etc) voor KS, HKO en si gewricht. Dit ging met ups en downs beter.

Helaas zijn de afgelopen tijd de klachten weer toegenomen en heeft de DA geadviseerd nog 1 keer grondig onderzoek en dan beslissingen nemen (euthanasie afhankelijk van uitkomst). Dit alles is netjes aangegeven bij de verzekering, ook door de dierenarts in kwestie al een week geleden.

Morgen zou de merrie naar de kliniek gaan voor de onderzoeken en vandaag werd mijn vriendin gebeld. Ze krijgt een 'oprotpremie' van 2000 euro en de merrie is per vandaag niet meer verzekerd. De verzekerde waarde lag op 3000 (basis en ziektekosten).

Dit mag toch helemaal niet zo kort van te voren? Welke rechten heb je als consument?

Anoniem

Re: Mag dit? Paardenverzekeringen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:30

Is het voor dezelfde aandoening? In de meeste voorwaarden staat dat chronische aandoeningen na een X aantal keer niet meer verzekerd zijn en dat het paard dan uit de verzekering gezet zal worden.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:35

De merrie staakt met rijden. Ze weten dus niet waar het vandaan komt, kan van de bestaande aandoeningen zijn maar kan ook iets anders zijn. Dat zouden ze morgen gaan bekijken...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:37

Of het mag is in de polisvoorwaarden terug te vinden, daar kunnen wij zo geen antwoord op geven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:39

Inderdaad goed de polis voorwaarden door nemen, daar moet het in staan of t wel of niet mag.

Netjes vind ik t niet zo kort van te voren, maar goed verzekeringen zijn dan ook geen liefdadigheid instellingen. Hopelijk komen jullie eruit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:40

weigeren en bezwaar maken , geld aanpakken is akkoord gaan! :o
juist door dit soort dingen verzeker ik niet , of onderling dat is goedkoper en uitsluitend bij ongeschiktheid/eutanasie/overlijden.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:49

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:11

MD >> TAO

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:14

ik heb ooit eens begrepen dat als een verzekering vind dat een paard teveel gaat kosten ze deze de verzekering mogen ontzeggen, 1 van de redenen waarom ik dus niet verzekerd heb.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:12

Als het paard voor drieduizend verzekerd is en je gaat boven het verzekerde bedrag,heb je inderdaad een probleem.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:20

colette40 schreef:
Als het paard voor drieduizend verzekerd is en je gaat boven het verzekerde bedrag,heb je inderdaad een probleem.

Idd. Ik denk dat je nog "blij" mag zijn met die behoorlijke oprotpremie

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:33

Lees goed je polisvoorwaarden. Het is mij 8 jaar geleden overkomen maar nooit door kunnen drukken door de verzekering omdat ze geen poot hadden om op te staan. Ze waren bang dat het teveel zouden gaan kosten. Via pb ontvang ik graag de naam van de verzekering. IK ben benieuwd of het dezelfde maatschappij is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:40

future_vet schreef:
Idd. Ik denk dat je nog "blij" mag zijn met die behoorlijke oprotpremie

Nou... de vraag is of je bij een uitzetting, je ooit je paard nog bij een andere maatschappij zal kunnen verzekeren. Dus 'blij' lijkt me niet op z'n plaats.

Overigens vind ik er wel een soort van redelijkheid in zitten als de kosten van je paard de verzekerde waarde gaan overstijgen, de verzekering je probeert te lozen. Of dat echt kan zul je in de polis moeten terugvinden. Voor de meeste verzekeringen geldt dat er ook een leeftijdsgrens is - bij mijn verzekering werden paarden vanaf 15 jaar niet meer verzekerd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:25

Zoals anderen al gezegd hebben: kijk in de polisvoorwaarden. Of bel ze gewoon even op.

Ziektekosten zijn gebruikelijk verzekerd tot een maximum per jaar of per geval, met een maximum van 5000 euro maar nooit meer dan de verzekerde waarde van het paard. In het geval van jouw vriendin dus maximaal 3000 euro aan ziektekosten per jaar of per geval.

Ik zie een brokkenpiloot als een paard die regelmatig een wond of blessure oploopt door onhandig gedrag. Wat jij beschrijft zijn (ernstige!) orthopedische (van binnenuit komende) aandoeningen die elk voor zich al met grote kans het paard ongeschikt maken als rijpaard. Gezien alles wat er al gebeurd is, klinkt dit alsof de verzekering, nu de klachten recidiveren, dit paard ziet als een afgekeurd paard.

Normaliter krijg je bij afkeuring van het paard 80-90% van de verzekerde waarde (afhankelijk van maatschappij en leeftijd paard). Dat betekent dat bij afkeuring je vriendin 2400 - 2700 euro zou moeten krijgen. Indien je het paard terugkoopt van de verzekering verrekenen ze de vleesprijs. Als ze dat gedaan hebben dan kom je idd omstreeks de 2000 euro uit. Maar als het goed is heeft je vriendin daarover eerst bericht gehad van de verzekering en met een contractje met de terugkoopregeling. Misschien heeft ze dat ook wel, maar noemen jullie dit een oprotpremie?

Tja, en of het zo kort van tevoren niet mag? Er zit een week tussen verwijzing en nader onderzoek. Heel veel sneller kunnen ze ook niet natuurlijk.
Nu is in elk geval je vriendin gewaarschuwd dat de kosten voor het vervolgonderzoek zeer waarschijnlijk niet door de verzekering gedekt zijn en ze daar zelf voor opdraait.
Als het mijn paard was zou het mij niet tegenhouden die onderzoeken toch te doen, omdat ik zou willen weten wat er mis is met mijn paard. Maar niet iedereen heeft die financiële luxe. Dus kan me goed voorstellen dat het voor je vriendin wel even schrikken is.

Ik wens je vriendin in elk geval veel sterkte toe. Ik heb helaas ook ervaring..... ;( .

@Jannepauli: als dit inderdaad een afkeuring betreft kan het paard niet meer elders verzekerd worden (gelukkig). De verzekeraars hebben een lijst met afgekeurde paarden. Dit staat overigens ook vermeld op het hierboven genoemde contractje met de terugkoopregeling.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:08

Ojajoh schreef:
ik heb ooit eens begrepen dat als een verzekering vind dat een paard teveel gaat kosten ze deze de verzekering mogen ontzeggen, 1 van de redenen waarom ik dus niet verzekerd heb.

Juist!!!

Ik zie ook echt het nut niet van je paard verzekeren. Evenals de hond.
Veel dingen zijn uitgesloten en als ze het te duur vinden worden, gooien ze je er zonder pardon uit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:26

Dat verslaat toch het hele punt van een verzekering nemen... Dat doe je juist om onverwachte hoge kosten gedekt te hebben... Lekker dan, betaal je er per maand voor en als er niets gebeurd, innen ze mooi dat geld, en als er wel wat gebeurd gooien ze er je uit als het te duur word. Alleen meer winnen voor de verzekering en de premiebetaler is altijd de verliezer.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:30

ElineS schreef:
Dat verslaat toch het hele punt van een verzekering nemen... Dat doe je juist om onverwachte hoge kosten gedekt te hebben... Lekker dan, betaal je er per maand voor en als er niets gebeurd, innen ze mooi dat geld, en als er wel wat gebeurd gooien ze er je uit als het te duur word. Alleen meer winnen voor de verzekering en de premiebetaler is altijd de verliezer.

Daarom kun je beter zelf een potje maken :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:47

ElineS schreef:

Juist, zo gaat dat tegenwoordig dus je hebt "mazzel" als je net afgesloten hebt en de hele vergoeding eruit trekt of als je niet kan sparen.... Maar verder is het nutteloos.
En mazzel tussen aanhalingstekens aangezien je niks ernstigs wenst met je paard. Maar je snapt de insteek