Twee ponies en 1 weg..wat dan? Pony opvangen? Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Twee ponies en 1 weg..wat dan? Pony opvangen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 19:14

Het gaat niet goed met Rena, al een half jaar lang erg kreupel en het is maar de vraag of het genoeg kan verbeteren om nog een winter in te gaan met voldoende kwaliteit van leven.... is nog niet helemaal hopeloos maar toch wel zodanig zorgwekkend dat ik serieus na moet denken over hoe het hier verder moet als Rena weg valt...want dan zou haar weidemaatje Ukkie alleen achter blijven en dat is natuurlijk geen optie -O-

Zelf zou ik niet direct een nieuwe pony willen eigenlijk, misschien over een paar jaar weer als we eindelijk een beetje klaar zijn met klussen hier thuis en onze uk van net een jaar wat groter is :)

Misschien dat het een idee is om een lieve kleine kinderpony te zoeken, waar iemand (tijdelijk?) een plekje voor zoekt? Maarja als je je daar aan gaat hechten is het ook weer zo sneu als die weer weg moet.... en ik weet ook niet of het nu zo'n fijn gevoel is dat het andermans pony betreft, met het oog op er af en toe een wandelingetje mee willen maken met die kleine er op, dat moet een baasje ook wel okee vinden dat je er mee op sleep gaat :)

Wat is mijn doel van dit topic vraag ik mij ook af terwijl ik dit typ :P

Ik denk om te "onderzoeken" of een pony opvangen voor iemand een goede optie zou kunnen zijn?

Hebben jullie hier ervaringen mee als degene waar de pony komt te staan of degene van wie de pony is?
Misschien iemand die een plekje zoekt? En hoe zou jij het dan voor je zien? Daar ben ik wel benieuwd naar, een beetje een beeld krijgen wat de opties zijn :)

We hebben hier een vrije inloopstal met paddock, pad rond de wei en weides. Onbeperkt toegang tot ruwvoer, hooi of gras. Gras wel een beetje beperkt zodat ze niet altijd zichzelf helemaal dag en nacht vol staan te vreten :P

Het lijkt me eerlijk als we een pony op zouden vangen dat de dagelijkse onderhoudskosten voor ons zijn omdat we dan ook gebruik mogen maken van de pony, dat de eigenaar alleen af en toe even komt kijken? Want die heeft het neem ik aan te druk om zelf voor de pony te zorgen, anders zoek je geen ander adres er voor toch?

En dat de eigenaar verantwoordelijk blijft voor grotere beslissingen en kosten?

Of hoe werkt zoiets? :)

Caroline52

Re: Twee ponies en 1 weg..wat dan? Pony opvangen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:19

Je kan contact nemen met een asiel? Maar je kan ook nu alvast een kleine oudere pony (shentlznder/miniatuur etc) kopen (nu alvast) zodat je je niet schuldig voelt als je pony overlijd... Daarbij heb je dan een pony die anders misschien naar de slacht ging nog een goed leven als grasmaaier kunnen bieden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 19:21

Een pony bij het asiel... :? Doen ze dat :?

Sowieso wil ik geen oudere en / of mankerende pony aan gaan schaffen, als ik wat koop dan zal het gewoon een "goede" pony zijn :j
Voor (tijdelijke?) opvang kan dat anders zijn natuurlijk :)

Inderdaad zit ik te overwegen om er nu al een beestje bij te zoeken, maar dat zal dan sowieso een kleinere pony moeten zijn, tot B-pony maat ofzo :j

Vandaar dit topic ook :)
Mocht iemand trouwens zo'n ponietje hebben en een plekje zoals het onze zoeken: reageer gerust :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:24

Dan kun je volgens mij beter gewoon een gezelschapspony zelf kopen. Die kosten toch niet veel, en dan kun je geen geruzie krijgen met eigenaren, wat in het geval van het in bruikleen nemen van een pony van een ander heel vaak wel gebeurt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:25

Raar verhaal, want je bent bang eraan te gaan hechten omdat ie van een ander is en nu denk je erover om te gaan bekostigen en dat de eigenaar af en toe komt kijken en dat alle kosten dan voor jouw rekening is.

Dan hecht je er toch ook aan, dikke kans op, want ziet het dier elke dag en je verzorgd het en het is niet van jou.

Ik zeg kopen en dan zie je verder wel weer, verkopen kan altijd nog, dat is hetzelfde als dat de eigenaar het weer op gaat eisen. Alleen je pompt geen geld en tijd in andermans dier en heb je geen gedoe met de eigenaar.

Of leasen, maar dat zou ik niet doen bij een pony, zoveel kost een pony in aanschaf niet dus ik denk niet dat het de kosten is van aanschaf?

Je krijgt hoe dan ook altijd gedoe met de eigenaar en ik zou het ook niet pikken dat ik niet wat vaker bij mijn eigen dier mag komen kijken....of er gebeurd wat met het dier bij jou terwijl het niet van jou is............zoveel dingen.........ik zou het niet doen.

En anders een pony in pension bij jou maar dan moet je accepteren dat de eigenaar elke dag het dier komt verzorgen.......en dat wil je niet.

Dan lijkt het mij dat er 1 optie overblijft waar je happy bij blijft en dat is zelf een dier kopen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-04-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:29

Gewoon eentje kopen waarover je baas bent en de beslissingen zelf kunt nemen.

Veel fijner voor je andere pony en straks voor je zoontje ook ;)

Een ouder dier is een optie, maar in jouw situatie kun je ook een veulen of jaarling overwegen en zelf opvoeden :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 20:01

Ragdollcat schreef:
Raar verhaal, want je bent bang eraan te gaan hechten omdat ie van een ander is en nu denk je erover om te gaan bekostigen en dat de eigenaar af en toe komt kijken en dat alle kosten dan voor jouw rekening is.

Dan hecht je er toch ook aan, dikke kans op, want ziet het dier elke dag en je verzorgd het en het is niet van jou.

Ik zeg kopen en dan zie je verder wel weer, verkopen kan altijd nog, dat is hetzelfde als dat de eigenaar het weer op gaat eisen. Alleen je pompt geen geld en tijd in andermans dier en heb je geen gedoe met de eigenaar.

Of leasen, maar dat zou ik niet doen bij een pony, zoveel kost een pony in aanschaf niet dus ik denk niet dat het de kosten is van aanschaf?

Je krijgt hoe dan ook altijd gedoe met de eigenaar en ik zou het ook niet pikken dat ik niet wat vaker bij mijn eigen dier mag komen kijken....of er gebeurd wat met het dier bij jou terwijl het niet van jou is............zoveel dingen.........ik zou het niet doen.

En anders een pony in pension bij jou maar dan moet je accepteren dat de eigenaar elke dag het dier komt verzorgen.......en dat wil je niet.

Dan lijkt het mij dat er 1 optie overblijft waar je happy bij blijft en dat is zelf een dier kopen.

Zo, je trekt nogal wat conclusies :P

Voor mij is het zo dat ik in principe een dier koop voor altijd, en ik geloof niet dat ik een kleine pony voor altijd zelf wil hebben. En een "bewezen" lieve kinderpony vind je ook niet op iedere straathoek voor een paar honderd euro :)

Andermans dier is toch anders, ik hecht daar op een andere manier aan :)

Wat dagelijkse verzorging noem ik ook geen geld er in pompen, dat is gewoon onderhoud :P

Een pony in pension waar de eigenaar gewoon zelf voor blijft zorgen is een andere mogelijkheid :j

Allen tja dan moet je maar weer hopen dat je een fijn iemand treft...en dat kan nog best lastig zijn.
Bovendien heb ik dan zelf helemaal geen paardje meer om eens een rondje te gaan wandelen met die kleine en dat zou ik wel jammer vinden :)

Plus dat de kans groot is dat iemand die zelf nog volop met het diertje bezig is, toch weer vlotjes een andere plek wil met een fatsoenlijke rijhal of bak ofzo, en dan zitten we weer....

Volgens mij zijn er toch best wat mensen die hun kinderpony niet willen verkopen maar het beestje ook niet constant kunnen / willen verzorgen? Vandaar dat ik me hardop af zit te vragen of dat misschien een fijne optie kan zijn voor alle partijen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:44

Als je het nu zo uitlegt dan klinkt het al wat anders en begrijp ik het beter.

Ik had eerst zoiets van: dan koop je een pony en heb je geen gedoe van dit en dat en met de eigenaar en ben je zelf helemaal de baas over.

maar nu na je andere uitleg.........begrijp ik beter waarom je over zoiets denkt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:49

Ik heb een pony in pension staan, echt je hecht je daar anders aan, dan aan je eigen dier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:49

Als ik een plek zou vinden waar beide mannen tijdelijk heen kunnen met goede verzorging en ik weet dat ze het goed hebben tot ik de boel op orde heb of tot bv oude man komt te overlijden. Zou ik daar zeker gebruik van maken. En gewoon stalgeld willen betalen ook. Zeker als de zorg wordt overgenomen, wel langs willen komen af en toe maar zeker niet dagelijks. Ik wat meer rust. Paarden een fijn plekje.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:58

Ik heb een tijdje een pony verzorgt die bij de eigenaar van de wei in bruikleen was en dat was echt een hele lieve leuke pony, dus ze zijn er echt wel. Maar die werd uiteindelijk wel veel eerder weer opgehaald dan afgesproken en de eigenaar van het paard heeft ook niet alle kosten terug betaald die waren afgesproken. Ze had er echter ook een in bruikleen die helemaal niet zo was zoals voorgespiegeld.
Bij beide is het iig uiteindelijk niet helemaal gegaan zoals afgesproken en dan ben je als lener imo gewoon het haasje. Ze kunnen hem immers ook zo komen halen en dan staat jou paard ineens alleen. En als je eraf wilt en ze komen hem niet halen zit je nog meer met de gebakken peren. Ik zou zelf niet zo gauw zo afhankelijk van zo'n eigenaar willen zijn.

Ik zou persoonlijk eerder gewoon een stallingsplek verhuren of zelf een pony kopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:21

Wanneer je een pensionpaardje hebt, heb je hetzelfde risico...en dan nog het gemekker van vreemden op je erf :brr:

Gewoon lekker eentje kopen, liefst al nu Rena er nog is, zodat de overblijvers zo gemakkelijk mogelijk over het verlies heenkomen en jij dan ook in die moeilijke tijd geen extra zorgen hebt :(:)

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 04:57

Het is geen antwoord op je vraag, maar mocht je nu (al) een rondje willen hobbelen met de kleine dan heb ik wel een ponietje te leen op het dorp hoor. :(:)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:14

Wij hebben een aantal jaren geleden voor eenzelfde soort dillemma gestaan. Mijn paard zou aan huis komen te staan maar dat kon natuurlijk niet alleen. Van diverse kanten werden ons paarden aangeboden maar tegelijk zaten we in twijfel of we dan niet beter een paard konden kopen waar mijn man op kon rijden zodat we lekker samen op pad konden.
Lang verhaal kort: we kochten er een bij voor mijn man, kregen er een pensionado bij (die na wat training ook nog wel bruikbaar zal zijn), en kochten nog een extra jaarling bij voor de toekomst en zodat onze pensionado niet alleen zou staan als wij met z'n tweeën op pad gingen. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:46

Ah wat lief Eepie, op Melissant ja? :)

Morgen komt de DA weer en doen we een laatste poging om Rena te helpen, maar dat pootje ziet er van binnen zo slecht uit...een half jaartje geleden was het nog perfect dus het gaat ook supersnel...

Tenzij er rare dingen gebeuren ga ik er vanuit dat ze minstens nog de zomer heeft en dan zodanig op pijnstiller dat ze gewoon lekker kan lopen en we nog een paar keer een rondje met die kleine kunnen stappen buiten, dat ze toch nog even het cowboypaardje van het kleine baasje kan zijn zoals de bedoeling was :j

Het is ook zo lastig dat we nu nog niet weten hoe het verder gaat met Rena, de kans is nog niet helemaal uitgesloten dat ze nog jaren mee kan en dat zou natuurlijk het fijnst zijn :j

Dan zou sowieso een klein ponietje erbij wel kunnen, daar hebben we wel de ruimte voor. En als er dan een kleine pony bij komt is het natuurlijk wel leuk als die uk van ons daar af en toe op kan om een rondje te wandelen.

Een grote erbij is geen optie zolang Rena er nog is. Ik wil niet meer dan 2 grote en 1 kleine hier hebben lopen :)

En als Rena er niet meer zou zijn dan wil ik wel graag nog voor mezelf de optie open houden om over een jaar of wat weer een leuke grote pony terug te kopen, daar moeten we dan nog wel plek voor hebben :=

Al met al ben ik er wel uit dat we op zoek gaan naar een super kindvriendelijk A-ponietje, koop of bruikleen of van een leuk baasje in pension :j

Kopen vind ik dus zeker een optie, maar een echt "bewezen" kinderpony daar betaal je vaak zo veel voor dat je ook een grote pony kan kopen en dat vind ik te gek voor een gezelschapspony / grasmaaier want een ventje van net 1 zal er de komende jaren amper op zitten nog :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:50

Kan je dan niet beter op zoek naar een 'groot' paard voor jezelf waar de kleine dan ook op kan voor stapritjes. Is ten minste bij ons wel het plan.
Als tijdelijke oplossing kun je natuurlijk altijd in je omgeving navragen of je niet een tijdelijk logeetje kan regelen. Vast wel iemand die een kleine pony of paard met blessure heeft die hem even bij jullie wil parkeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:52

Een bewezen kinderpony hoeft toch ook nog helemaal niet?
je kleine is een jaar?

wat nu als je gewoon een leuk a'tje ergens op de kop tikt..
dan heb je nog jaren voor je kind er zelfsstandig mee bezig gaat..

enige criterium is volgens mij dat hij/zij kalm is en vriendelijk.
zodat je kleine er rap wat mee uit de voeten kan..

zolang het dier kalm en vriendelijk is, kun je het zelf verder kneden in de pony die jij graag op je stal hebt toch?

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:54

Ik heb dit ook min of meer mee gemaakt.
Mijn pony samen met die van iemand anders op stalling.
Zij besloot van de een op de andere dag weg te gaan, dus mijn oude dame van 28 stond ineens alleen.
Ik zag haar wegkwijnen dus wist dat er een oplossing moest komen.
Geld voor een tweede pony had ik toen nog niet.
Via kennis aan een veulen kunnen komen die mag blijven tot het niet meer nodig is.
Maar je gaat je er wel aan hechten! Bedenk dus goed of je hier tegen kan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:01

Ik vond een leenpony heel fijn. Het hele gezin weet dat de pony ook weer weg kan gaan, maar als je een pony koopt en later weer wil verkopen is het veel moeilijker. ( wij hebben nu ponies staan die maar blijven, omdat verkopen te moeilijk is voor het hele gezin)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:04

Er staan vaak genoeg advertentie op Bokt of MP waar een plekje gezocht wordt. Vaak paardjes die iets mankeren of mensen die het niet meer kunnen betalen. Zou tegen die tijd gewoon dat eens in de gaten houden. Soort van bruikleenconstructie is het dan over het algemeen.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:04

Misschien een leuk manege-shetje? Bij de stal van mijn verzorgpaard hebben we ook zo'n pony en daar rijden soms ook nog kleintjes op. Sommige maneges hebben wel paarden te koop staan dus ik zou zeker opletten ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:08

lizy29 schreef:
Kan je dan niet beter op zoek naar een 'groot' paard voor jezelf waar de kleine dan ook op kan voor stapritjes. Is ten minste bij ons wel het plan.
Als tijdelijke oplossing kun je natuurlijk altijd in je omgeving navragen of je niet een tijdelijk logeetje kan regelen. Vast wel iemand die een kleine pony of paard met blessure heeft die hem even bij jullie wil parkeren.

Ik wil geen 3 grote ponies hier hebben staan, en wil wel graag een beestje erbij nu Rena er nog is :)

Heb nu sowieso vanwege die kleine en klussen weinig tijd en dan wil ik niet weer een ongebruikt rijpaardje voor mezelf hebben staan voor onbepaalde tijd :o

Dus nu eerst op 1 of andere manier een kleintje erbij zodat de Fjord (niet van mij) niet alleen achterblijft als het ineens gebeurd is met Rena. En dan heb ik nog de mogelijkheid om er over een jaar of wat als ik hopelijk wat meer tijd heb, een leuk westernpaardje ofzo voor mezelf er bij te kopen :)

Nu een grote erbij is (vind ik) gewoon geen optie....

Jeps we zijn ook een beetje aan het rondkijken of er iemand in de buurt een ponietje te leen heeft :)

Maarja die wil je ook weer niet de deur uit schoppen, en inderdaad het risico dat je een beestje opvangt en vervolgens de eigenaar gevlogen is waardoor wij er mee blijven zitten :=

Daarom zou ik liefst gewoon een "bruikbare" pony er bij willen waar we dan nog wat aan zouden kunnen hebben: kinderponietje dus :j

En van iemand die het beestje sowieso een paar jaar hier zou willen onderbrengen. Uiteraard kan er dan altijd nog een kink in de kabel komen waardoor die eerder weggaat, maargoed dan zijn we inmiddels wel weer wat verder in de tijd en kunnen we misschien tegen die tijd wel een goede beslissing maken voor een pony om zelf te kopen. Nu is alles nog zo onzeker hoe het gaat lopen, dat ik niet halsoverkop zomaar de eerste de beste pretshet erbij wil kopen ofzo waar we straks mee in onze maag zitten, dat verdient zo'n beestje ook niet :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:18

elenaMM77 schreef:
Een bewezen kinderpony hoeft toch ook nog helemaal niet?
je kleine is een jaar?

wat nu als je gewoon een leuk a'tje ergens op de kop tikt..
dan heb je nog jaren voor je kind er zelfsstandig mee bezig gaat..

enige criterium is volgens mij dat hij/zij kalm is en vriendelijk.
zodat je kleine er rap wat mee uit de voeten kan..

zolang het dier kalm en vriendelijk is, kun je het zelf verder kneden in de pony die jij graag op je stal hebt toch?

Ja dat idee gaat ook door mijn hoofd :j

Alleen zit ik er niet zo om te springen om met onze kleine te gaan experimenteren of het beestje wel ècht lief voor kinders is. En misschien is het voor nichtjes ook wel leuk om nu al eens met die pony aan de hobbel te gaan.

Met een jong ding moet je ook maar afwachten hoe die uitgroeit.

Ik wil voor de zekerheid gewoon een beestje dat zonder kneden van mijn kant van zichzelf geschikt is gebleken om bij wijze van spreken wekenlang alleen maar te grasmaaieren en dan zo weer braaf een rondje mee te lopen :)

Dat klinkt dan misschien egoïstisch ofzo maar als ik veel tijd in een pony ga stoppen doe ik dat natuurlijk liever in een grotere pony waar ik zelf ook mee aan de hobbel kan :o

En dat is minstens het komende jaar nog geen optie, misschien nog wel een paar jaar niet.

Dan is een grasmaaier / kinderpony erbij nog steeds leuk als gezelschap maar dat moet niet zo zijn dat je daar nog je handen vol aan hebt om die braaf te houden zeg maar :o

Ik zal ongetwijfeld klinken als een zeikerd hoor, maar het gaat wel om een beestje dat je erbij krijgt en dat een fijn plekje verdient, dus gewoon moet "passen" binnen de mogelijkheden zeg maar :j

En de komende paar jaar is dat naar verwachting dat ik er niet zo veel tijd voor heb om er echt mee aan het werk te gaan. Dus dat het beestje gewoon vooral gezelschapspony zal zijn dat zijn natje en droogje krijgt en af en toe een aai en borstel er over met sporadisch een staprondje door de polder met een kind er op :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:22

AmyvG schreef:
Ik heb dit ook min of meer mee gemaakt.
Mijn pony samen met die van iemand anders op stalling.
Zij besloot van de een op de andere dag weg te gaan, dus mijn oude dame van 28 stond ineens alleen.
Ik zag haar wegkwijnen dus wist dat er een oplossing moest komen.
Geld voor een tweede pony had ik toen nog niet.
Via kennis aan een veulen kunnen komen die mag blijven tot het niet meer nodig is.
Maar je gaat je er wel aan hechten! Bedenk dus goed of je hier tegen kan.

Da's mooi geregeld zeg +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:26

Santos: ja dat bedoel ik, een pony die niet van jezelf is daar hecht je toch heel anders aan :j

Je zit er niet gelijk met de volle 100% verantwoordelijkheid aan vast en dat spreekt me wel aan gezien de onzekerheid van hoe alles zal lopen de komende jaren.

Het lijkt me ideaal als we nu even voor in principe een paar jaar een lieve kinderpony op kunnen vangen waar baasje en pony mee geholpen zijn, en wij ook :)

En als het om 1 of andere reden niet bevalt dat pony dan weer terug gaat en baasje toch een poosje uit de brand geholpen is geweest. Of als het juist super goed bevalt voor alle partijen dat het beestje dan gewoon tot de dood bij ons kan blijven als gezelschapspony, ook al zou ik wellicht weer een grote pony voor onszelf er bij kopen, want die ruimte is er dan om alles gewoon te "stallen". :)

Als het de komende weken duidelijk zou worden dat onze Reentje echt einde verhaal is binnenkort dan ga ik ook zeker een advertentie zetten / op zoek naar een lieve kleine kinderpony die er op 1 of andere manier dan z.s.m. bij kan komen te staan :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-04-16 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt