Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:10

Ik heb me een beetje verdiept gisteren in verschillende auto's wbt trekgewicht maar ik kom er niet achter wat de criteria zijn en wie het trekgewicht bepaald. 2 verschillende automerken met gelijkwaardig gewicht en motor met hetzelfde koppel op dezelfde toeren. De een mag 1300 kg trekken en de ander 1750. Hoe kan dat?

Qimm

Berichten: 15788
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:11

Denk dat het ook met het (sub)frame te maken heeft, dus met de sterkte van de constructie van de auto. maar het verschil is wel groot.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:17

Ik heb ooit een grote station gehad met een goeie zware dieselmotor. De auto was aan de lange kant (meestal met een station ...) en mocht dus maar net een lichte 1,5 paards trailer trekken. Dat zal wel te maken gehad hebben met de lengte van de auto en dus zoals hierboven genoemd de sterkte van de constructie van de auto.

meggiemeg

Berichten: 12664
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:20

Kan het je nog gekker vertellen, exact dezelfde auto 1 in NL (de onze) en 1 in België zit 300 kg verschil in wat de auto mag trekken. Het heeft veel met het onderstel te maken volgens onze garage bij diverse merken.

Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:21

Ik vind het verschil dus ook belachelijk groot. Daarom was ik ook zo nieuwsgierig wat de criteria zijn om dat verschil te kunnen verklaren.
De een was een Renault diesel en de ander een Toyota. De laatste mocht maar 1300 trekken.
Het zijn beide stations. Maar wie of wat bepaald het trekgewicht of is dat natte vingerwerk van de fabrikant waar het nu op lijkt.

Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:22

meggiemeg schreef:
Kan het je nog gekker vertellen, exact dezelfde auto 1 in NL (de onze) en 1 in België zit 300 kg verschil in wat de auto mag trekken. Het heeft veel met het onderstel te maken volgens onze garage bij diverse merken.


Dat vind ik helemaal raar :?

Siers83

Berichten: 7954
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:27

Ik vraag me dit dus ook af. We hebben een Chrysler cabrio en willen er een trekhaak onder, dus ons een beetje laten voorlichten. Als we er een trekhaak onder laten zetten(€1000) dan mag je ongeveer 1000 kg trekken. Lijkt ons wat weinig voor zo'n grote auto met een 2.7 motor. Dus voorlopig nog maar FF niet, hebben er dan weinig aan. Snap dat het een cabrio is en dat die minder stevig zijn maar toch. Een 2.7 motor en de auto weegt zelf ook zo'n 1800 kg.

MaritB

Berichten: 8946
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:30

Ja soms begrijp ik er ook helemaal niets van.

Volgens mij is het gewicht ook wat de fabriek kan garanderen :)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:34

Daarnaast kunnen gebruikte auto's ook gechipt zijn of naderhand goedgekeurd zijn voor een hoger gewicht. Of dit wenselijk (goed) voor je auto is, is vaak een 2e, maar zo hadden wij een auto die volgens fabriek (nieuw) 2800 mocht trekken en na goedkeuring bij TUV (APK en dus op papier) 3500 kg.

Qimm

Berichten: 15788
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:42

Siersma schreef:
Ik vraag me dit dus ook af. We hebben een Chrysler cabrio en willen er een trekhaak onder, dus ons een beetje laten voorlichten. Als we er een trekhaak onder laten zetten(€1000) dan mag je ongeveer 1000 kg trekken. Lijkt ons wat weinig voor zo'n grote auto met een 2.7 motor. Dus voorlopig nog maar FF niet, hebben er dan weinig aan. Snap dat het een cabrio is en dat die minder stevig zijn maar toch. Een 2.7 motor en de auto weegt zelf ook zo'n 1800 kg.


komt toch echt door de slappe constructie van de cabrio, die wordt niet sterker van een motorblok of een bepaald gewicht

Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:48

Wie beoordeeld die constructie? Fabrikant? (Slager die eigen vlees keurt) RDW/TUV ?

Qimm

Berichten: 15788
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:58


Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:04

Natte vingerwerk dus. Toch apart.
Waarom wordt dit niet getest bij typetoelating net als de elandproef en botsproef? Dan zijn we niet meer afhankelijk van de grillen van de fabrikant.

Qimm

Berichten: 15788
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:16

"De autofabrikant bepaalt het trekgewicht zowel aan de hand van berekeningen als van praktijktesten. De trekhaakfabrikant speelt hierbij ook een rol"

nou nou, nattevinger werk is het ook niet

Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:49

Dat verklaard niet de 300 kg verschil tussen 2 landen.

petitparis

Berichten: 16270
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:55

Fabrikant bepaalt dit.

is gebasseerd op type koppeling, versnellignsbak, chassis, motorisatie, type remmen...
In België staat dit allemaal in het gelijkvormigheidsattest vd wagen (maximaal laadvermogen, draagkracht, kogeldruk, maximale treklast geremd en ongeremd)

J0anieke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:02

Anne_GTI schreef:
Dat verklaard niet de 300 kg verschil tussen 2 landen.


Misschien wel het feit dat de wegen van het ene land beter zijn dan de andere? Wilde gok hoor :Y)

Douce

Berichten: 4046
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:06

Ik vind het ook wel eens gek. Zo heb ik een auto uit 2003, die ongeveer 950 kilo weegt. Die mag 1250 kilo trekken (mocht je levensmoe zijn, is dat vast ook echt mogelijk. Echter vind ik het behoorlijk veel). Tegenwoordig hebben deze klasse auto's amper een trekhaak.

Typo
Laatst bijgewerkt door Douce op 25-04-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8910
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:08

Ligt er ook aan hoe de motor is afgesteld. Hebben eens gekeken naar een ford focus als lease auto, maar die mocht echt bijna niks trekken. Lag prima motor in maar doordat die motor op een bepaalde manier was afgesteld, mocht die auto ongeveer niks trekken.

Verschillen tussen landen is wel raar eigenlijk... maar misschien dan verschillende landen ook verschillende eisen hebben.

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:08

Ik heb ook een auto gehad die 1250 kg mocht trekken waar ik echt geen paard mee durfde te vervoeren.
Een beetje gezond verstand is in dit soort gevallen ook handig.

Als paard beweegt en hele trailer en auto zwiepen mee moet je een heel goede automobilist zijn om het span op de weg te houden.

Anne_GTI

Berichten: 18438
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:44

Daarom had ik dus ook 2 vergelijkbare auto's gepakt. Allebei rond de 180 pk diesel station. Zelfde gewicht. Zelfde koppel. De Franse auto mag veel meer trekken terwijl ik persoonlijk Franse auto's wat zwabberiger vind dan Japanse. Daar komt mijn vraag ook vandaan. Beide kunnen prima een trailer trekken maar de Franse mag op papier bijna een 2 paards achter. Dat wekt de illusie dat het een betere trekauto zou zijn maar ik kan nergens vinden waar dat op gebaseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:13

Fabrikant auto en trekhaak geven inderdaad de maximale treklast. Maar.........de importeur heeft er ook zeer zeker mee te maken. Voor elk land worden er weer aparte toelatingstesten gedaan. Als een importeur geld wil besparen dan pakt hij van van 1 model of modellen met hetzelfde onderstel de lichtste auto en laat alleen die keuren. Dan hoeft hij niet elke versie en variant te laten keuren en krijgen modellen met een zwaarder blok automatsich een te laag trekgewicht. Dat kan onder andere dit soort verschillen tot gevolg hebben.

Maar er is soms geen touw aan vast te knopen. Ik rij een 2.0 forrester uit 2004 die 1500 mag trekken. De 1.6 impreza uit 2004 mag ook 1500 trekken. Ze zijn ongeveer even zwaar, hebben hetzelfde onderstel, beide permanent 4x4 en dezelfde versnellingsbak. De 2.0 automaat mag 1800 trekken en ze worden vooral als trekauto verkocht dus ik denk niet dat de importeur heeft bezuinigd op de max treklast test.........dus wie het weet mag het zeggen -O-

Ibbel

Berichten: 51225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:08

Elk land heeft ook nog z'n eigen eisen.

Ik kan me voorstellen dat in NL voorzichtig wordt gedaan gezien de hoeveelheid sleurhutten die de bergen mee in genomen worden terwijl de gemiddelde Nederlander geen idee heeft hoe hij met een aanhanger in de bergen moet rijden. Om huttensleurders te beschermen tegen zichzelf, en daarmee Nederland geen slechte naam te bezorgen in de buurlanden misschien.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:27

Qimm schreef:
Siersma schreef:
Ik vraag me dit dus ook af. We hebben een Chrysler cabrio en willen er een trekhaak onder, dus ons een beetje laten voorlichten. Als we er een trekhaak onder laten zetten(€1000) dan mag je ongeveer 1000 kg trekken. Lijkt ons wat weinig voor zo'n grote auto met een 2.7 motor. Dus voorlopig nog maar FF niet, hebben er dan weinig aan. Snap dat het een cabrio is en dat die minder stevig zijn maar toch. Een 2.7 motor en de auto weegt zelf ook zo'n 1800 kg.


komt toch echt door de slappe constructie van de cabrio, die wordt niet sterker van een motorblok of een bepaald gewicht


Maar wij hebben weer een cabrio die 1500 kg mag trekken. Wel een hardtop, maar dat draagt niet echt bij aan de stevigheid van het chassis. Met een open dak mag hij nog steeds evenveel trekken.
Maar zou kunnen dat dezelfde auto meer zou mogen trekken als het geen cabrio was. Deze is er alleen in cabrio uitvoering dus dat valt niet te achterhalen.

Ik denk dat het chassis veel belangrijker is om te bepalen hoeveel hij kán trekken. Hoeveel verstandig is is weer meer afhankelijk van het gewicht.

Linda2B
Berichten: 672
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Wie bepaald hoeveel een auto mag trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:35

Volgens mij heeft het niet zozeer te maken met de daadwerkelijke trekkracht maar met de uitstoot, vandaar ook dat oudere auto's vaak meer mogen trekken, toen waren de milieu eisen nog niet zo hoog als tegenwoordig. Verklaard volgens mij ook de verschillen tussen landen.