Menwagen vervoeren in trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Menwagen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 22:11

Weet niet of het hier goed staat :) Anders graag verplaatsen...

Ik heb een menwagen en deze is ooit vervoerd in een trailer. Nu weet ik alleen niet meer of dit een 1,5 paards of 2 paards trailer was... Iemand enig idee of een menwagen uberhaupt in een 1,5 paards trailer zou kunnen passen?

Voor foto's en een idee van de breedte (in verhouding met mijn haflinger, wat overigens een ouderwets type is, dus vrij breed).

Afbeelding

en

Afbeelding

en

Afbeelding

Ik begrijp dat ik het beter kan opmeten, maar dan alsnog weet ik niet hoe breed een 1,5 paards of 2 paards trailer is....

Daarnaast ook nog even de vraag of een Honda Civic Coupé uit 1996 een trailer zou kunnen trekken??

Ik ben echt een leek op dit gebied... sorry!

Graag jullie hulp! Alvast bedankt <3

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Menwagen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:56

HK -> TAO

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:09

Meeste anderhalfpaardstrailers zijn 1.25 breed, maar er zijn er ook van 1.30.
Zo te zien zit jouw menwagen ook in die richting. Je zult dus écht moeten gaan meten. En een bepaalde trailer op het oog moeten hebben.

Meeste anderhalfpaardstrailers wegen leeg 650-700 kg, die menwagen zal richting de 250-300 gaan, dus als die auto 1000 kg mag trekken (en dat kun je controleren op het kenteken) dan mag je de trailer plus menwagen vervoeren, ook met B rijbewijs, want je blijft ook onder de 3,5 ton TMM.
Heb je wel een 2-paards nodig, dan zul je vermoedelijk een BE rijbewijs nodig hebben omdat je dan vermoedelijk wél over de 3,5 ton TMM heen zult komen. Met B kan alleen als de TMM van de auto onder de 1500 kg blijft (leeggewicht plus laadvermogen op het kenteken even bij elkaar optellen), met een 2-paardstrailer met een TMM van 2 ton.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:53

Ehm sorry dat is niet waar wat hierboven wordt gezegd. Je moet niet uitgaan van het werkelijke gewicht maar van de TTM voor B rijbewijs. Een 1,5 paards zit al gauw aan 1300of 1400 kg.
Je husselt wat regels door elkaar. In de FAQ bovenaan TAO staan de juiste regels.

Die kar lijkt me ook vrij lang, nameten dus want een trailer wordt voorin smaller en dan past de kar misschien niet.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:13

Uiteindelijk heb ik de wagen in een tweepaards trailer kunnen vervoeren (1,5 paards had niet gepast). Iemand met een BE-rijbewijs heeft deze vervoerd... En daarna ook mijn paard in deze 2 paards trailer.