Paard importeren vanuit België.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard importeren vanuit België.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 18:54

Heyhey bokkers,

Ik ben langzaam op zoek naar een paard, en mijn oog valt vooral op de ardenner. Aangezien dit ras veel in België te vinden is vroeg ik me af wat erbij komt kijken als je een paard uit België importeert?

Hier loopt inderdaad al een topic over, maar dat is al 3 jaar oud en misschien is er iets veranderd.

petra8

Re: Paard importeren vanuit België.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:05

Geen idee wat het juiste antwoord is, ben er zelf ook wel benieuwd naar. Ik ben 9 jaar geleden met mijn paard van NL naar BE verhuisd. En 7 jaar geleden heb ik in NL een shet gekocht en 4 jaar geleden een kwpn'er. Van NL naar Belgie heb ik niets speciaals hoeven doen, ben benieuwd op je van BE naar NL wel iets speciaals moet doen...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:10

De staleigenaresse hier zegt dat je een pas en een gezondheidsverklaring van de dierenarts moet hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:13

Voor Belgie hoef je niks bijzonder te hebben, gewoon een paspoort en een chip

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:41

Buiten een paspoort, Chip en gezondheidsverklaring is er niets nodig. Gezondheidsverklaring is ook nog niet eens zeker..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:43

wel rekeninghouden dat wij in België ene mutatiedocument hebben bij het paard dat ene eigendomsbewijs is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:00

Alex, dat gezondheidsverklaring gedoe is mij inderdaad ook niet duidelijk. De een zegt wel, de ander niet...

Zoe, kun je dat uitleggen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:04

ik weet er niet het fijne van. Maar bij ons is er een databank waar alle eigenaars in geregistreerd (zouden moeten) staan. Bij een paard hoort een mutatiedocument hiervoor. Ik weet dat bij verkoop je ene strookje voor de verkoper daarop moet invullen en de rest opsturen zodat je een nieuw document krijgt. Geen idee hoe dit dus zit als een paard naar het buitenland gaat, maar lijkt me dat daar wel iets mee moet gebeuren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:05

Ik heb mijn beide paarden gewoon laten brengen vanuit België, paspoort mee en verder niet te moeilijk doen :o

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:07

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:35

MorganeR schreef:
Alex, dat gezondheidsverklaring gedoe is mij inderdaad ook niet duidelijk. De een zegt wel, de ander niet...

Doe maar een gezondheidsverklaring :j
ik heb 1,5 jr terug 2 veulens naar de opfok gebracht (van België naar nederland ) en zijn tegen gehouden geweest in NL en konden rechtsomkeer maken .. had natuurlijk net een dag uitgekozen dat er paardenmarkt was en dus extra controle :+
ben thuisgekomen en alle instanties gebeld die zeiden geen gezondheidsverklaring nodig te hebben voor vrij verkeer benelux dus heb ze beide 2 dagen later gebracht ...opfok heeft achteraf nog controle gehad en wij een boete omdat we ze zonder verklaring vervoerd hebben

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:05

besita schreef:
MorganeR schreef:

Doe maar een gezondheidsverklaring :j
ik heb 1,5 jr terug 2 veulens naar de opfok gebracht (van België naar nederland ) en zijn tegen gehouden geweest in NL en konden rechtsomkeer maken .. had natuurlijk net een dag uitgekozen dat er paardenmarkt was en dus extra controle :+
ben thuisgekomen en alle instanties gebeld die zeiden geen gezondheidsverklaring nodig te hebben voor vrij verkeer benelux dus heb ze beide 2 dagen later gebracht ...opfok heeft achteraf nog controle gehad en wij een boete omdat we ze zonder verklaring vervoerd hebben

Als je van plan bent je paard voor langere tijd naar Nederland te vervoeren (of naar daar verkocht hebt) heb je inderdaad gezondheidspapieren nodig. Je mag wel zonder papieren de grens over om je deel te nemen aan bv een wedstrijd, een kliniek te bezoeken, of om je paard een paar weken op een wei te zetten. En ook niet vergeten een geldig Europees paspoort hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:15

Mutatieformulier op export laten zetten en opsturen. Paspoort eens opsturen met jouw gegevens en staat de chip ook op jouw naam.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:18

En dit doe je dus allemaal tussen koop en ophalen in? Of hoe zie ik dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:10

Dat formulier vul je in meten na koop samen met de verkoper. Verkoper krijgt een deel en de koper ook en jik moet dat daarna opsturen

Anchee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:36

Hey ik kijk ook voorzichtig eens rond en ga waarschijnlijk binnenkort een paardje in België bekijken... Ik vroeg me af of jij het inderdaad geïmporteerd hebt en wat je dan uiteindelijk hebt moeten doen en hoe?
Dankjewel!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:44

Ik heb helaas nog geen paard, dus kan je (nog) niet verder helpen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:25

Ik volg mee. Ga binnenkort paard verhuizen naar NL

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:25

T antwoord staat dr toch al?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:28

Ik vraag mij af naar waar je de papieren moet opsturen? Wij hebben de BCP maar die bestaat in NL niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:26

xLes schreef:
Ik vraag mij af naar waar je de papieren moet opsturen? Wij hebben de BCP maar die bestaat in NL niet.

Staat op het mutatie formulier. Is ook naar België verstuur roem. Nl heeft hem mutatie form

paspoort heb ik naar Spanje moeten sturen (pre)