Ruiterbewijs verplicht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zil

Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 00:14

(Sorry als deze verkeerd staat of er al een topic over is)

De vraag is of een ruiterbewijs verplicht is om alleen buiten te mogen rijden op een paard dat niet van mezelf is?
Ik heb zelf een WA verzekering.

Alvast bedankt.

tamary

Re: Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:25

Nee. Ruiterbewijs is enkel in een handjevol gebieden verplicht (incl. speciale nummers die zichtbaar aan paard moeten).

Neemt niet weg dat sommige stallen inderdaad een soort bewijs van kunde willen zien en ruiterbewijs hier wel eens voor gebruiken. Maar wet en verzekering stellen die eis niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:36

En het feit dat jij een WA-verzekering hebt, doet alleen ter zake als jij zelf schade maakt (zadel laat vallen bv). De eigenaar van het paard blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat het paard doet (tegen een auto aan lopen bv) dus de eigenaar zal een WA-verzekering moeten hebben waarin het paard ook meegenomen is (is meestal wel, maar beter even na laten vragen).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:38

Ibbel schreef:
En het feit dat jij een WA-verzekering hebt, doet alleen ter zake als jij zelf schade maakt (zadel laat vallen bv). De eigenaar van het paard blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat het paard doet (tegen een auto aan lopen bv) dus de eigenaar zal een WA-verzekering moeten hebben waarin het paard ook meegenomen is (is meestal wel, maar beter even na laten vragen).

Als het door toedoen van de bijrijder is dan is het weer iets voor WA van de bijrijdster.

Ik ieder heval is een euitervewijs niet verplicht

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:44

Maartje1990 schreef:
Ibbel schreef:

Als het door toedoen van de bijrijder is dan is het weer iets voor WA van de bijrijdster.

Ik ieder heval is een euitervewijs niet verplicht

Ik heb dan weer een WA verzekering voor mijn paarden die ook dekt wanneer er iemand anders mee rijdt/ment. Volgens mij dekt je eigen WA verzekering schade die door het paard veroorzaakt zijn niet. Maar pin me er niet op vast. Kzou het in ieder geval wel even goed uitzoeken, want als je paard schade maakt, is het vaak niet met €100 opgelost.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:45

Maartje1990 schreef:

Dan moet het wel heeeeeel erg duidelijk door nalatigheid komen, bijvoorbeeld expres loslaten op de openbare weg. In beginsel is altijd de eigenaar van het paard aansprakelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:58

Dat is wat mij toen is verteld door mijn WA verzekering.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:45

Ruiterbewijs is niet verplicht, inderdaad alleen maar voor in enkele gebieden te rijden of om bij sommige maneges een paard te kunnen huren. Wel zit er een aparte verzekering bij, die je in kunt schakelen waar je eigen verzekering niet dekt.
Je WA verzekering zal je niet hepen wanneer er iets gebeurd, een WA verzekering geldt enkel voor auto's. Een AVP verzekering (die je waarschijnlijk zal bedoelen) zal uitkeren wanneer je schade aan andere berokkend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:58

Maartje1990 schreef:
Dat is wat mij toen is verteld door mijn WA verzekering.

Eigenaar is aansprakelijk voor het paard. Dat de AVP (idd, geen WA maar AVP) van de eigenaar misschien een poging gaat doen om de schade op de AVP van de bijrijder te verhalen, is vers twee. En wanneer de bijrijder z'n jas scheurt omdat-ie van het bijrijdpaard valt, zal de AVP van de eigenaar van het paard, als je daar zou claimen, vermoedelijk roepen: zelf geaccepteerd risico, vergeet het maar.

Dus stel, je rijdt als bijrijder met het paard op straat, paard schrikt, springt een tuin in, sloopt daarbij het tuinhekje, jij valt er af, en plet de nét geplante dure Chinese boompioenen en scheurt daarbij je jas, dan zal de AVP van de eigenaar van het paard het tuinhekje vergoeden, de AVP van de ruiter de geplette boompioenen, en kan je zelf je eigen jas betalen (want dat risico nam je zelf toen je op dat paard stapte).

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:03

Ibbel schreef:
Dus stel, je rijdt als bijrijder met het paard op straat, paard schrikt, springt een tuin in, sloopt daarbij het tuinhekje, jij valt er af, en plet de nét geplante dure Chinese boompioenen en scheurt daarbij je jas, dan zal de AVP van de eigenaar van het paard het tuinhekje vergoeden, de AVP van de ruiter de geplette boompioenen, en kan je zelf je eigen jas betalen (want dat risico nam je zelf toen je op dat paard stapte).

Hoe verzin je het _O-
Maar dat klopt inderdaad

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:05

Bedankt allemaal. Het gaat er inderdaad om dat ik een paard van een manege wil leasen en daar ook mee kan buitenrijden. Even vragen wat de manege voor regels heeft qua buitenrijden en ruiterbewijs.
Maar dan weet ik in ieder geval dat het bij de wet geen verplichting is.

Thanks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:09

En de manege zal als het goed is een AV voor bedrijven hebben.