2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crossertje24

2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 20:31

Ze verschijnen steeds 2 paards vrachtwagens om met B rijbewijs te mogen besturen.

Ik ben op internet aan het zoeken geweest naar zo'n wagentje omdat het mij wel wat lijkt, maar de meeste hebben een laadvermogen van 1100 kg dat is toch niet genoeg om 2 paarden te vervoeren en dan heb ik het nog niet eens over alle spullen die mee gaan.

Wie weet hoe het zit?

eilleen333

Re: 2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:34

Ik volg even.
Ik ga twee keer per jaar met de paarden op stap, maar tot nu toe was een taxi inclusief chauffeur nog voordeliger dan een vrachtwagentje.
Ik liep ook steeds tegen de gewichten aan. En dan ging het om een Haflinger en een e-pony. Maar het was altijd net aan, of net niet...

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:41

Velen riskeren een boete, of erger.
De bagage weegt ook nog het nodige !

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:21

Hier zijn regelmatig topics over. Ik vind dit wel een hele informatieve:
[TAO] Welke B vrachtwagen?

De samenvatting is: je kan beter een C(1) rijbewijs halen. Zeker als je 2 paarden wil gaan laden. De vrachtwagentjes op C-rijbewijs betaal je kennelijk geen BPM over en zijn daarmee goedkoper dan de B-vrachtwagentjes. Van het prijsverschil kun je (met gemak) je C-rijbewijs betalen. En je bent daarna op pad met een wagen met gewichten en laadvermogen wat ook kloppend is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:29

Er verschijnen zelfs B rijbewijs paardenwagens met 800kg laadvermogen.
En er zijn nog steeds mensen die ze kopen.

C rijbewijs is in BE nu ook al minder interessant met de kmheffing.
Auto en trailer is dan beter aangewezen.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:32

Klopt inderdaad, er zijn bijna geen B rijbewijs vrachtwagentjes waar je 2 paarden in kan vervoeren zonder over het gewicht te gaan.

Wij hebben er 1, waar 1 paard en waarschijnlijk een kleine pony in kan om niet over gewicht heen te gaan. (en dan hebben we een polyester bak wat dus licht gewicht is) Heb er zelf ook maar 1 dus dat is prima voor ons,

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:40

Welkom op Bokt Crossertje. Ik zou zeggen: UTFS. Het is inderdaad al (veel) vaker aan de orde gekomen ;)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:43

Kirrr schreef:

Wat bedoel je hiermee?

Ik heb namelijk vorig jaar m'n BE rijbewijs gehaald, vanwege dit probleem dus. Omdat ik mij niet druk wilde gaan maken als ik met 2 paarden weg wilde.. Al zal het voor mij om een trailer met auto gaan, maar mocht iemand een vrachtwagentje hebben bijvoorbeeld of ooit op mn pad komen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:45

Kirrr schreef:
Er verschijnen zelfs B rijbewijs paardenwagens met 800kg laadvermogen.
En er zijn nog steeds mensen die ze kopen.

Zelfs met maar 150 kilo.... daar zit je al aan met 2 personen.

Let ook op dat hij bij het RDW is aangemeld/gekeurd is voor veevervoer.
Heb er al diverse omgebouwde bussen/vrachtwagens gezien die nog steeds als bus geregistreerd staan.
Daarin mag je wettelijk gezien helemaal geen vee (paarden) vervoeren.
Ook kloppen de gewichten dan niet, want na aanpassing wordt het voertuig opnieuw gewogen en wordt het nieuwe gewicht (incl aanpassingen) geregistreerd.
Vandaar dat de niet gekeurde vaak (op papier) nog een redelijk laadvermogen hebben; die dus niet meer klopt.

Maar wat bedoel je met KM heffing??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:53

Vanaf 01/04/2016 is er in België kmheffing (dus betalen per km dat je rijdt) van toepassing op alle C rijbewijs wagens.
Vandaar dus BE combinatie, auto trailer veel interessanter.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:58

Heel veel mensen steken hun kop in het zand qua laadvermogen van die B-Vrachtwagentjes..........

Op onze vorige stal begonnen ze ons uit te lachen dat onze twee tinkers (schofhoogte 1.60, +/- gewicht 700kg per stuk) niet op zo'n wagentje pasten en waarom we ons daar zo druk om maakten. Hun redenatie was, gewoon doen en geen vragen stellen. Er wordt toch nooit iemand gecontrolleerd..........

Mijn vader is voor zijn C-rijbewijs gegaan en hopen in de toekomst een mooie vrachtwagen te kopen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:01

Ok, dat wist ik niet.
Gelukkig hebben ze dat (nog) niet in Nederland.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:16

Veel paarden worden wel te zwaar geschat ..... ik heb een KWPN-merrie staan van 1.76m en die weegt maar 625kg (gewogen op de kliniek) en dat is toch echt een flink paard. Ik ben het er wel mee eens dat mensen de kop in het zand steken met het laadvermogen van de vrachtwagentjes. Ik heb wel begrepen dat je zo'n 10% overbeladen mag zijn (350kg bij 3500kg), of je dat moet willen is de andere vraag :o

Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:26

Het is even de vraag of de verzekering er hetzelfde over denkt. Bekeuren zullen ze er niet snel voor doen.
Als je het goed wil doen voor 2 grotere paarden, dan moet je zo'n wagentje voor C-rijbewijs laten keuren en een C-rijbewijs hebben. Je hebt dan wel allerlei andere regels waar je je aan moet houden. 1 daarvan is bijvoorbeeld de snelheid. Dat is ook een reden waarom veel mensen, naast het niet hebben van een C-rijbewijs, hem op B hebben. 120 of 130 rijdt een stuk sneller dan 80.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:30

Zo hard rijden vind ik overigens onverantwoord met een stel paarden achterin :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:53

Hier ook een vrachtwagentje op B rijbewijs.
Laadvermogen 1050 kg maar ik rijd nooit met 2 paarden vanwege mijn hengsten.
Als jij altijd twee paarden vervoert zal ik hier niet voor kiezen want dan ga je ruim over het laadvermogen heen.
Is hem keuren op C rijbewijs geen optie dan?

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:09

Ik ben met mijn wagentje wel eens van de weg gehaald naar de weegbrug , dus
het gebeurd echt wel ! Was toen gelukkig in orde.
Vwb een boete mag je er 10% over heen zitten.
Maar krijg je een ongeval en volgt er technisch onderzoek en je bent
te zwaar te beladen dan keert de verzekering niets uit , zeker iets om in gedachten te houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:39

Moratoetje schreef:
Veel paarden worden wel te zwaar geschat ..... ik heb een KWPN-merrie staan van 1.76m en die weegt maar 625kg (gewogen op de kliniek) en dat is toch echt een flink paard. Ik ben het er wel mee eens dat mensen de kop in het zand steken met het laadvermogen van de vrachtwagentjes. Ik heb wel begrepen dat je zo'n 10% overbeladen mag zijn (350kg bij 3500kg), of je dat moet willen is de andere vraag :o

Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.

Je mag niet 10% over beladen zijn.
Als je wordt aangehouden (en gewogen wordt) dat krijg je tot 10% een boete (en die is niet mis...)en mag je doorrijden.
Boven de 10% moet je afladen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:40

Moratoetje schreef:

Lol, veel mensen denken dat ook idd van onze tinkers (best wel grote en flinke tinkers) Onze Keltic (1.58) is in de kliniek gewogen toen hij vollop in dressuur training stond en woog toen 640 kilo. Nu een poosje verder, door verhuizing en renovatie af en toe wat recreatief rijden is hij behoorlijk dikker dan dat hij destijds was. Misschien weegt hij wel meer dan die 700kg :=

Wij zijn destijds ook de weegbrug op geweest voor het gewicht met trailer etc. Wij hebben toen contact gezocht met de RDW (of was het anwb?) destijds qua auto en trailer. Wij hebben een extra verstevigde trailer gekocht naar aanleiding van ons gesprek met hen. Veiligheid staat boven alles, we hebben wel even wat door moeten sparen maar konden wel met een gerust gevoel de weg op +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:52

Ik heb een vrachtwagentje gekocht dat op papier 1140kg laadvermogen had. Mijn vreugde was snel over toen ik nadien zelf naar de autokeuring moest: ik had amper 275kg laadvermogen op de weegbrug. Wat aanpassingen gedaan en ik kom nu net uit qua gewicht voor 1 paard, maar het speelt zo vaak Door mijn hoofd dat ik over ga naar een degelijke auto met trailer en BE-rijbewijs. Ik mag zelfs geen passagier meenemen of een tonnetje water...

Ik heb 'm wel tweedehands gekocht, maar waren allemaal officiële papieren. Hele vieze en vooral pokkedure les voor de toekomst.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:04

Moratoetje schreef:

Maar liever te zwaar dan te licht toch? Ik heb liever dat ik mijn paard 100 kg te zwaar schat en dus 100 kg marge heb.
Als wij reizen, dan hebben we of een Haflinger en een Welsh B, of een Haflinger een een New Forest x volbloed. De Haf en de New Forest wegen voor mij dan 500-550 en de welsh gaat rustig voor 300. Ik weet dat ze lichter zijn, maar als een taxi me dan nu zegt dat het net kan, weet ik dus dat ik marge heb. Als ik ze krap schat, en het kan net, dan zitten we dus aan de max.
En niet alleen voor een mogelijke boete, maar wat doet de auto als ze paarden gaan bewegen? Heb liever marge over, zodat de combinatie op de weg blijft als er iets gebeurd, dan dat de hele handel over de weg stuitert. De paardjes zijn braaf, maar ik speel liever op super safe.

Daarom rij ik ook niet zelf (ookal vond ik een keer een combinatie die op mijn B kan). Ik heb geen ervaring met het vervoeren van paarden, dus dan wil ik daar echt eerst les in, en oefenen. Niet zomaar een vrachtwagentje huren en van Zwolle naar Castricum gaan rijden met (een) paard(en) achterin.

Crossertje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:05

Roosvos bedankt voor de link, ik had al gezocht op het forum maar kon niets vinden.
Rex-rolfo wat betekend utfs? Zal als je al zag ben ik nieuw op het forum

Crossertje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:08

Bedankt allemaal voor de reactie ik denk dat ik maar mn C1 rijbewijs ga halen, maar eerst nog even sparen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:45

Crossertje24 schreef:
Rex-rolfo wat betekend utfs? Zal als je al zag ben ik nieuw op het forum

Een algemene internetuitdrukking, net zoiets als RTFM.

Google geeft in beide gevallen als eerste hit de betekenis in het Nederlands ;)
De "F" is eigenlijk wat overbodig (net nog tegen de kids lopen verkondigen dat ze niet zo moesten vloeken), zal in die uitdrukking vooral bedoeld zijn voor mensen die met een vraag komen die met zoekfunctie / handboek heel makkelijk beantwoord had kunnen worden zonder daarvoor anderen lastig te vallen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:33

ik heb jaren rond gereden met de grootste meubelbak van Renault Master.
Die was door mensen zelf heel netjes verbouwd voor paarden (zelfs geisoleerd dak zodat het in de zomer koeler was op de wagen ) maar die hadden goed rekening gehouden met het gewicht.
Ik mocht echt 1100 laden.

Zou die zo weer terug willen maar dat model bestaat niet meer en ik ben nooit meer iets in die trant tegen gekomen.

Rij inmiddels al weer jaren rond met 2 paards trailer.
Kan daar 2 Belse knollen opzetten als ik dat wil, heb ik niet, maar het kan.