Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

j_u_l_i_a

Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 08:41

Mijn moeder zei, dat je ook gewoon een trailer kan lenen, maar wat nou als je paard met spoed naar de arts moet?
Zou ook niet weten waar je een trailer zou kunnen lenen

Esther_r20

Re: Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:43

Ik heb geen trailer.
Ik geval van nood kan ik er een lenen van de stal eigenaar. In andere gevallen kan je via marktplaats vervoer regelen. Enkele benzinepompen in de buurt verhuren ook trailers. Altijd wel wat te vinden.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:46

Nee, ik ken maar weinig mensen met een eigen trailer. Vaak kan je er wel een van iemand lenen in geval van nood.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:53

absoluut niet noodzakelijk, maar wat wel verstandig is om in je omgeving wat afspraken te maken over het kunnen lenen.
Zeker wanneer je op een pensionstal staat zijn daar vaak wel veel mensen met een trailer

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:55

Een trailer is niet nodig als je een paard hebt.
Een dierenarts komt in principe naar je paard toe, en als je paard naar een kliniek zou moeten, dan kan je ook een soort taxi voor je paard huren. Iemand met een trailer die paarden vervoert voor anderen tegen betaling.
Een trailer is duur in aanschaf en je moet m daarnaast ook goed onderhouden, laten keuren etc. Een taxiritje betalen is heel veel goedkoper. En vaak zie je toch wel dat paardeneigenaren elkaar helpen als de nood aan de man is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:57

Ik vind een trailer of transport wel een noodzaak. Mijn merrie had een dubbele darmtorsie en moest met spoed naar de kliniek. Omdat ikzelf geen trailer had op dat moment en die van de stalbaas uitgeleend was zijn we zeer veel kostbare tijd verloren die haar uiteindelijk fataal is geworden. Niet overal zit een paardentaxi of trailerverhuur in de buurt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:00

Ik zou toch niet meer zonder willen. Het geeft zoveel vrijheid en echt veel kosten qua onderhoud doet het niet. Ik rijd er ook geen grotere auto voor. Ik zie het ook als een verlenging van mijn spaargeld. Lenen is makkelijk gezegd maar wat als je daar staat om twee uur in de nacht, paard met koliek en je moet naar de kliniek. Ik ben zelf ook huiverig voor uitlenen, ken meerdere mensen die m beschadigd terugkregen en naar een vergoeding konden ze fluiten. Was opeens de vriendschap over....

oja sowieso kan het nuttig zijn om te zorgen dat ze regelmatig op de trailer gaan, straks moet je en dan laden ze niet omdat ze het niet meer gewend zijn. Of je leent een trailer, past de stekker niet en meer van dat gezeur.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:04

Ik heb al 17 jaar pony's en geen trailer: in geval van nood wel veel mensen waar ik hem van kan lenen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:06

Een trailer is heel handig als je hem hebt. Echter vind ik het niet noodzakelijk. Ik zou eerder zeggen dat een grote auto die een trailer mag trekken noodzakelijk is dan de trailer zelf.
In geval van nood wat hier ook al wordt gezegd is er altijd wel iemand die je kan helpen.
Zo sta ik op een pension stal en daar staan zo 3 a 4 trailers, en in nood helpen je stalgenoten je echt wel.

Ik merk alleen zelf wel dat ik het lastig vind dat ik niet over een auto beschik die een trailer kan trekken. Dus ik kan zelf ook niet even een trailer huren om op pad te gaan met mijn paard.

Maar mocht er wat aan de hand zijn dan weet ik dat ik kan terugvallen op mijn stalgenoten of de stal eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:07

Je kunt niet alles voor zijn. DA komt over het algemeen eerst aan huis en als hij het niet ter plekke op kan lossen, ga je naar een kliniek.

Als je alle risico's zo veel mogelijk wilt indekken, maak je een lijstje met adressen waar je een trailer (en auto als je die niet hebt, is er wel iemand met een BE rijbewijs?) kunt huren (ik zou niet van lenen uitgaan). Als je al een DA hebt uitgekozen kun je hem/haar ook vragen naar adressen, en zijn zat mensen met paarden zonder trailer.

En laten we wel zijn, hoe vaak ga je nou met spoed naar een kliniek? 1 keer in de 10 jaar? Ik heb het in 40 jaar nog nooit hoeven doen, maar dat is misschien uitzonderlijk...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:15

Karin92 schreef:
Een trailer is heel handig als je hem hebt. Echter vind ik het niet noodzakelijk. Ik zou eerder zeggen dat een grote auto die een trailer mag trekken noodzakelijk is dan de trailer zelf.
In geval van nood wat hier ook al wordt gezegd is er altijd wel iemand die je kan helpen.
Zo sta ik op een pension stal en daar staan zo 3 a 4 trailers, en in nood helpen je stalgenoten je echt wel.

Ik merk alleen zelf wel dat ik het lastig vind dat ik niet over een auto beschik die een trailer kan trekken. Dus ik kan zelf ook niet even een trailer huren om op pad te gaan met mijn paard.

Maar mocht er wat aan de hand zijn dan weet ik dat ik kan terugvallen op mijn stalgenoten of de stal eigenaar.

Ja die auto dat vind ik ook. Ik heb nu een auto die mag trekken sinds paar maanden en geeft zoveel vrijheid want trailer zelf is zo geregeld namelijk. Het is geen noodzaak eigen te hebben maar wel verdomd makkelijk,niet alleen kliniek,maar ook leuke ritjes,fotoshoots,wedstrijden ect

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:18

Wij hebben voor geval van nood wel een trailer plus trekauto.
We staan niet op pension en als je midden in de nacht ineens aan de trailer moet komen gaat dat vast veel kostbare tijd kosten.
Nee dat risico wil ik niet lopen.

Daarnaast kan ik eens naar een clinic of concours. Of naar een groot bos.
Ook geen dagelijkse kost maar het kan wel.
Je bent wat vrijer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:13

Ik stond op een stal waar ze trailer + trekauto hadden, maar dan moet de trailer er maar net zijn. Die ophalen heeft meer dan half uur gekost. Tijd die voor mijn paard immens verschil heeft gemaakt. Sindsdien staat hij altijd bij hen thuis op de oprit en mijn eigen camionette vlakbij huis.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:19

Zeker geen noodzaak !
Wat wel belangrijk is dat je weet of je ergens vervoer kunt lenen / huren in noodgeval desnoods midden in de nacht .
Heb 1 keer gestaan dat m'n veulen met spoed naar de kliniek moest . Koliek
En heb haast op de knieën moeten vallen om alstublieft een trailer te mogen lenen van iemand .
Sindsdien heb ik zelf een trailer en een auto die m mag trekken ...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:34

Ik vind een eigen trailer handig, maar heb het ook jaren zonder gedaan. Dan stond ik op grote pensionstalling en was er altijd wel iemand waarvan ik de trailer met auto kon lenen/huren. Nu sta ik op een klein stalletje in de middle of nowhere, niemand anders heeft een trailer op stal, en ik ben toch al 3 keer voor anderen met spoed naar de Kliniek gereden. (Uiteraard niet gratis, maar ik laat andere mensen liever niet met mijn trailer rijden)

En daarnaast ga ik naar de zee wanneer ik wil, op clinic, op wedstrijd,...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:39

Zeker niet noodzakelijk! Al zou ik het wel fijn vinden eigen vervoer te hebben als ik paarden aan huis had... Dan sta je er toch meer zelf coor in noodgevallen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:42

Niet noodzakelijk, wel handig. Als je zelf nog niet mag rijden met de combinatie (zoals in jouw geval) is die vrijheid maar betrekkelijk, want iemand anders zal altijd je taxichauffeur moeten zijn...

Als je geen trailer/auto hebt, zorg dan dat je een lijstje hebt klaar liggen met daarop namen + telefoonnummers van mensen met trailers die je mag bellen. Voor een spoedgeval mogen bv mijn stalgenoten ook om 3 uur s nachts bellen, dan breng ik ze gerust naar de kliniek toe.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:50

Als je op een pension stal staat is het niet echt noodzakelijk ( als je een trailer kan lenen van stal eigenaar of stal genootje)

Wij hebben onze eigen stal en daar staan ook geen andere pony's dus was het voor ons wel noodzakelijk een trailer te hebben.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:02

Zou het makkelijk vinden, maar heb niet eens een auto :+ Ik sta bij een boer en onderling word er vaak geholpen. Tractors worden geleend, schapen op de wei Ed. er Is in nood altijd wel een boer met een trailer die wil rijden (Is vaker gebeurd).

Ik denk dat je moet kijken in de omgeving wat mogelijk Is en dan kijken of het voor jou noodzakelijk Is. Wil je regelmatig ergens lessen of naar een strand,bos,meeting Ed dan Is een trailer voor jezelf handig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:13

Spoed vervoer moet je regelen, maar een eigen trailen hoeft niet vind ik.

Ik sta op een pensionstal, als er iets 's nachts met mijn pony is, weet degene die de trailer heeft het eerder dan ik.

Tenzij je paard aan huis staat en jij de eerste ter plaatse bent, denk ik dat het in de meeste gevallen hetzelfde is als bij mij.

Mijn advies zou zijn om vervoer te regelen, maar je hebt er niet persé 1tje nodig. Wel handig natuurlijk

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:26

Wij hebben er een, onwijs handig, bespaard heel veel geld met wedstrijden. En veel meer rust mbt regelen.
Ik ben er iniedergeval zeker van dat mijn paard zo snel als het kan naar de kliniek kan.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:31

In mijn ogen niet perse noodzakelijk, in het begin hadden wij ook geen eigen trailer.
We kenden verschillende mensen van wie we een trailer mochten lenen, omdat we best vaak een trailer nodig hadden vroegen we ze om beurten :D .
Nadeel van lenen is dat je niet altijd weet hoe veilig een geleende trailer is, wanneer is de trailer voor het laatst nagekeken en door wie?
Verder is het maar de vraag of je in het geval van spoed snel een trailer kunt regelen.
Misschien zijn de eigenaren van de trailer niet te bereiken of wonen ze ver weg waardoor er kostbare tijd verloren gaat.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:34

Zoals de rest ookal zegt is het niet noodzakelijk. Ik heb ook geen trailer maar de eigenaar van onze stal rijdt altijd met noodgevallen omdat zij wel een trailer heeft. Als ik het geld zou hebben zou ik wel een trailer willen omdat je gewoon veel vrijer bent, je kan naar clinics,bos,strand,wedstrijd en dat zonder dat je iemand nodig heb. Ik zou als ik jou was kijken wie in je omgeving een trailer heeft en vragen of die in nood geleend mag worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:36

Ik vind het wel noodzakelijk dat er 1 op stal is die met spoed gepakt kan worden, toen mijn paarden aan huis kwamen hebben we daarom ook vrij snel een trailer gekocht. Maar de eerste paar jaar dat mijn merrie in pension stond nooit een trailer gehad, maar wel voldoende opties om er een a la minute op te kunnen halen bij spoed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:37

ik heb drie paarden en geen trailer(tenminste,ik heb wel een trailer maar zonder bodem,dus die gebruik ik niet :+ )
Ik doe verder niets met mijn paarden en in een noodgeval kan ik de trailer van een vriendin lenen.

In Nederland kun je volgens mij heel makkelijk een trailer huren?Dat word wat kostbaar als je dat 3x per week moet doen,maar voor een keertje is het voordeliger.