Paard in bruikleen: waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Paard in bruikleen: waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:58

Beste Bokkers,

Helaas heb ik kort geleden mijn pony in moeten laten slapen. Momenteel ben ik nog niet toe aan een nieuw paard, maar nu is er een nieuwe mogelijkheid op mijn pad gekomen: een paard van een kennis kan bij mij op stal komen om te trainen, daarna zal ze verkocht worden. Deze periode van bruikleen zal een maand of 4 duren.

Nu zijn er een aantal dingen waarvan ik nog niet helemaal weet wat er mee te doen. Wat als het paard gedurende deze periode ingeslapen moet worden om wat voor reden dan ook? Wie is er verantwoordelijk voor de kosten? Wat als ze iemand verwondt? Wie is er verantwoordelijk? Wat als ze in het voorbijgaan tegen een auto aanloopt en hier een schadepost uit komt?

Kortom, veel vragen nog. Uiteraard wordt dit allemaal op papier gezet, en deze vragen liggen ook bij mijn tussenpersoon, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden. Daarnaast hoor ik het graag als ik wat vergeten ben, dat zal vast het geval zijn ;)

Bedankt alvast!

Groetjes,
Marloes

Poosje81

Re: Paard in bruikleen: waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:00

Ik heb meerdere malen een paard in bruikleen vergeven;

Schade aan derden (en hun eigendommen) - aansprakelijkheidsverzekering eigenaar
Inslapen en andere medische kosten waren voor mij.

Nu overweeg ik op het moment om ook 1 ruin van mij in bruikleen te vergeven, maar ik twijfel nogal ivm zijn karakter, het is geen makkelijke namelijk. Maar ik ben zwanger en zal er zeker 9 maanden uitliggen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:02

Ligt een denk ik aan een boel omstandigheden. Euthanasie kan (hopelijk) niemand iets aan doen en wellicht dat ik persoonlijk de kosten zal dragen of delen. Net als ongelukjes, zoals tegen een auto aankomen, komen voor mijn rekening. Ik ben tenslotte met het paard bezig en dus verantwoordelijk (ook afhankelijk van hoe je dingen afspreekt, wie betaald de onkosten e.d.?)

Ik heb trouwens geeeeen idee hoe dat wettelijk gezien, geregeld is?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:03

Ik lees even mee, ik wil als ik met mijn opleiding klaar ben een paard gaan leasen en heb hier totaal geen ervaring mee.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:03

Leonoor schreef:
Ik heb meerdere malen een paard in bruikleen vergeven;

Schade aan derden (en hun eigendommen) - aansprakelijkheidsverzekering eigenaar
Inslapen en andere medische kosten waren voor mij.

Nu overweeg ik op het moment om ook 1 ruin van mij in bruikleen te vergeven, maar ik twijfel nogal ivm zijn karakter, het is geen makkelijke namelijk. Maar ik ben zwanger en zal er zeker 9 maanden uitliggen.

Bedoel je met "aansprakelijkheidsverzekering eigenaar" dan degene die het paard op dat moment op stal heeft en mee aan het werk is?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:05

Leffroi schreef:
Ligt een denk ik aan een boel omstandigheden. Euthanasie kan (hopelijk) niemand iets aan doen en wellicht dat ik persoonlijk de kosten zal dragen of delen. Net als ongelukjes, zoals tegen een auto aankomen, komen voor mijn rekening. Ik ben tenslotte met het paard bezig en dus verantwoordelijk (ook afhankelijk van hoe je dingen afspreekt, wie betaald de onkosten e.d.?)

Ik heb trouwens geeeeen idee hoe dat wettelijk gezien, geregeld is?

Hoe het wettelijk geregeld is gaat mijn tussenpersoon mee aan de gang, maar wil graag wete hoe anderen die dit eerder gedaan hebben geregeld hebben en welke valkuilen ze tegen zijn gekomen. Bedankt voor het meedenken! :)

Euthanasie kan inderdaad niemand wat aan doen, ga ik van uit, misschien dat we daar nog even goed over na moeten denken. Ik hoop natuurlijk dat het niet aan de orde gaat zijn, maar je weet het nooit en moet van het ergste uit gaan met dit soort afspraken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:06

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:09

als het paard niet jouw eigendom is blijft de echte eigenaar altijd verantwoordelijk voor schade, dierenartskosten e.d.
er mag wel verwacht worden dat de persoon die het paard in bruikleen heeft, er verantwoord mee om gaat.
voor de juridische kant van dit soort dingen zou ik toch even navraag doen. zo kun je alles goed en duidelijk op papier zetten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:10

Ik neem aan dat jjij het paard gaat doorijden zodat het paard over 4 maanden goed verkoopbaar is. Dan lijkt me dat alle kosten voor de eigenaar van het paard zijn toch en valt ook onder de wa verzekring van de eigenaar.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:13

CrazyCat schreef:
Ik neem aan dat jjij het paard gaat doorijden zodat het paard over 4 maanden goed verkoopbaar is. Dan lijkt me dat alle kosten voor de eigenaar van het paard zijn toch en valt ook onder de wa verzekring van de eigenaar.

Dat is inderdaad het idee. En als dat het geval is zouden we dit soort dingen al niet meer op papier hoeven zetten (of wel om het nog duidelijk er te maken), toch?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:16

Marloes schreef:
CrazyCat schreef:

Dat is inderdaad het idee. En als dat het geval is zouden we dit soort dingen al niet meer op papier hoeven zetten (of wel om het nog duidelijk er te maken), toch?

Je hoeft dan niets meer te specificeren nee, maar ik zou wel op papier willen hebben dat alle kosten (hoogte van stalkosten zou ik wel laten opschrijven) en risico's voor de eigenaar zijn.
Dan krijg je er achteraf nooit discussie over.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:17

Ik heb nu ook een paard van kennissen op stal staan. Ik ben aansprakelijk voor eventueel gemaakte kosten aan 3'en, als hij bijv trailer van een ander sloopt etc. Voor de rest betaald de eigenaar alles, o.a. dierenarts, strooisel, brokken.

Trainingen en wedstrijden neem ik wel voor eigen rekening, het is tenminste mijn hobby en ben al heel blij dat ik een fijn paard heb om te rijden.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:17

Is denk ik wel verstandig ja, mondelinge afspraken hebben op een moment van crisis niet zoveel waarde meer. Bedankt!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:23

Ik heb een paard aan de andere kant van het land staan en alle kosten zijn voor mij.
Nu betaald de bruiklener geregeld dingen mee maar hier is zij niet toe verplicht.

Ik ben tot op heden geen valkuilen tegen gekomen.
Mocht het paard onverhoopt ingeslapen moeten worden zal zij er net zoveel verdriet van hebben als ik dus eveneens mijn risico/verantwoording.
Dierenartskosten zijn okk gewoon voor mij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:26

Bij ons betaal ik de DA kosten en degene die de pony in bruikleen heeft de alledaagse kosten.
Oftewel het risico is voor mij, het plezier en gewone stallingskosten zij voor hen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:31

opisop_shop schreef:
Bij ons betaal ik de DA kosten en degene die de pony in bruikleen heeft de alledaagse kosten.
Oftewel het risico is voor mij, het plezier en gewone stallingskosten zij voor hen.

Ja maar dan heb je het over echt bruikleen ik vind de situatieschets van de TS geen bruikleen.
Paard komt in principe in training te staan en zal verkocht worden. Ik zou dan niet voor de (volledige) stallingskosten willen opdraaien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:32

je hebt gelijk, dan vind ik dat (bijna) alle kosten voor de eigenaar komen.
Die wordt er immers beter door.

Afhankelijk van je niveau zou je zelfs nog een bedrag kunnen vragen bij verkoop.
Maar dat is situatie afhankelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:36

Ik heb ooit voor een periode van 2 jaar een paard in bruikleen gekregen.

De alledaagse kosten waren voor mij. De eigenaar betaalde de DA en onvoorziene kosten.

Overigens werden zowel de eigenaar als ik er beter van. Ik had een paard te rijden en de merrie werd daardoor Keur.

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:41

Ik heb op dit moment ook een paard in bruikleen.
Ik betaal de stallingskosten en hoefsmid. De eigenaresse betaalt de dierenartskosten, mocht er iets gebeuren. Ik heb ook een contractje van haar gekregen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:44

Marloes schreef:
CrazyCat schreef:

Ik zou in dat geval het woord "bruikleen" niet gebruiken maar "training".
In dat geval is het "kosten eigenaar". Ik zou wel voorstellen dat het paard verzekerd is tegen medische kosten zodat - mocht zich een blessure voordoen - een al te grote discussie over de kosten gaat voordoen.
Als het paard schade veroorzaakt is eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk.
Maar wat als het paard schade oploopt die - mogelijk onbedoeld - maar wel aanwijsbaar door jouw toedoen is veroorzaakt. Zoek uit of dat dan onder jouw aansprakelijkheidsverzekering valt.
In alle gevallen is het wel slim om in ieder geval het paard te verzekeren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:47

dingogirl schreef:
als het paard niet jouw eigendom is blijft de echte eigenaar altijd verantwoordelijk voor schade,

Als je bedoelt wie aansprakelijk is als het paard schade aan derden veroorzaakt dan is niet de eigenaar maar de bezitter aansprakelijk. In veel gevallen is de eigenaar ook bezitter, maar dat hoeft niet. Helaas is het zeer lastig om vooraf te beoordelen wie er als bezitter zal worden aangemerkt, dat hangt van vele factoren af en helaas is daarover maar weinig jurisprudentie voorhanden.

Echter, als eigenaar en bruiklener gewoon beide een AVP verzekering hebben hoeft dat geen probleem te zijn.