vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:42

hallo bokkers,

even een advies vraagje.

Ik heb een tijdje geleden een paard gekocht, via een handelaar. paard is gebracht, contant afgerekend, paspoort erbij, maar het papier lag nog bij de vorige eigenaar en die zou hij de week erop komen brengen..

je raadt het al, de handelaar is nooit meer teruggekomen en hij is telefonisch en via app, facebook, mail niet meer te bereiken.

via de pensionstalling en het paspoort (dierenarts) ben ik achter de gegevens van de vorige eigenaar gekomen. Die mensen heb ik dus gebeld, maar zij willen het papier niet afgeven omdat zij nog geld tegoed hebben van die handelaar. Ze reageerde vrij boos op mij.
Op zich heb ik daar begrip voor, alhoewel ik niet denk dat de handelaar zich daar nog druk om maakt, wat heeft hij aan een papier? wat heeft de vorige eigenaar aan het papier? Alleen de eigenaar van het paard kan er wat mee.. Als ik eventueel wil fokken of het paard weer wil verkopen heb ik dat papier toch nodig.

maar goed, wat adviseren jullie? heel veel tijd en energie (en eventueel juridische bijstand inroepen) steken in het achterhalen van de handelaar? of een duplicaat aanvragen en ze allemaal maar lekker laten voor wat het is..

het gaat om een NRPS paard, weet iemand of ik verplicht lid moet worden van die club om een duplicaatpapier te kunnen krijgen? (ik ga ze maandag even bellen).

Anoniem

Re: vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:44

Ik zou het zo laten, tenzij je fokdoeleinden hebt of het paard wil doorverkopen. Maar dan zou ik gewoon als de tijd daar is eens achter een duplicaat aan gaan. Weet niet wat het kost overigens.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:49

ik zou gewoon een duplicaat aanvragen. Dat papier krijg je toch niet los.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:51

Duplicaat aanvragen :j Je moet daarvoor idd lid worden van het NRPS, kost ongeveer 100 euro. Alles bij elkaar zal je paard je ongeveer 200 euro meer gaan kosten.
Vraag wel eerst even na óf je paard uberhaupt een NRPS papier heeft! Anders maak je kosten voor niets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:53

Ik zou ook een duplicaat aanvragen. Stel dat je hem op korte termijn wil verkopen hoef je niet eerst dat nog te regelen.

Wel vaag dat de pensionstal het papier heeft. Ik kan me zo voorstellen dat de pensionstal juist het paspoort in bezit zou hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:53

Ik zou het laten en niks doen. Als je tzt het papier nodig hebt, kan je dan altijd nog een duplicaat aanvragen. Waarom nu die kosten maken? Je hebt het paspoort en ik neem aan een aankoopsbewijs, dus wat wil je met het papier?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:59

Misschien stom maar even een andere zijstraat : weet jij toevallig hoeveel de oude eigenaren nog te goed hebben van de handelaar? Natuurlijk heb jij helemaal niets te maken met het geschil van hun... maar als het bedrag kleiner is dan een duplicaat van het papier...dan zou ik het proberen om het origineel te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:05

sasja0705 schreef:
Misschien stom maar even een andere zijstraat : weet jij toevallig hoeveel de oude eigenaren nog te goed hebben van de handelaar? Natuurlijk heb jij helemaal niets te maken met het geschil van hun... maar als het bedrag kleiner is dan een duplicaat van het papier...dan zou ik het proberen om het origineel te krijgen.

Dat is wel een slimme.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:10

Heb jij het paard al volledig betaald dan? Had dit toch echt niet gedaan als je het papier nog niet gekregen heb. Dit is echt iets tussen de 1e eigenaar en de handelaar. Maar indien jij het paard al volledig betaald heb zal de handelaar daar geen actie in doen. Weet niet in hoeverre de 1e eigenaar nog aanspraak kan maken op het paard??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:07

Vervelende zaak zeg. Ik zou zelf voorlopig even niets doen om niet in een wespennest verwikkeld te raken.En ook het adres waar je paard staat niet doorgeven.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:42

Ik zou een duplicaat aanvragen. In principe is het een kwestie tussen de vorige eigenaar en de handelaar. ( en dat zal vast om meer gaan dan €200,-)
Ik zou ook geen zin hebben in al dat gedoe met een vorige eigenaar. Maar zou het wel willen hebben. Je weet nooit waar je in de toekomst voor komt te staan.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:48

Ik zou de oude eigennaren vragen of ze op het moment dat het geschil is opgelost het papier als nog naar jou willen toe sturen. Mits jij niet direct over wil op verkoop of fok is het misschien nu niet van direct belang?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:49

Is het een merrie waarmee je zou willen fokken? Want alleen dan is het papier interessant. Het heeft voor de rest geen waarde in de zin van dat het een eigendomsbewijs is. Dus als je er niet mee wil fokken, zou ik het gewoon zo laten anders is het meer geldverspilling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:51

Snel naar de Z rijden en dan het duplikaat gelijk laten voorzien van het sportpredikaat. Heb je geen dubbele kosten :D

Op zich heb je niets aan het papier. Het uiteindelijk niets anders dan een printje van zijn stamboom. Als je niet naar de keuring wilt ligt zo'n ding doorgaans toch in een mapje te verstoffen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:52

Nooit volledig het paard betalen als je de papieren er NIET bij krijgt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:57

Zou het probleem bij de handelaar neerleggen doormiddel van een aangetekende brief dat je voor die en die datum verwacht het papier in je bezit te hebben en dat je anders juridische stappen gaat ondernemen of een duplicaat aanvraagt en de kosten voor hem zijn.
De vorige eigenaars hebben op zich niets met jou te maken en jij niet met hun de handelaar moet zorgen dat dit in orde komt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:03

Volgens mij moet je de politie inlichten. Stel dat die oude eigenaren aangifte doen van heling. Dan heb jij dat paard in bezit.
De handelaar heeft iets verkocht wat nog niet helemaal van hem was. Het is niet jou schuld, maar je bent hier wel ongewild een partij in geworden omdat jij het paard gekocht en in het bezit hebt.
Ik denk dat jij jezelf moet indekken en er melding van moet maken. Kunnen ze nooit bij jou aan komen als er moeilijkheden van komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:04

genja schreef:
Zou het probleem bij de handelaar neerleggen doormiddel van een aangetekende brief dat je voor die en die datum verwacht het papier in je bezit te hebben en dat je anders juridische stappen gaat ondernemen of een duplicaat aanvraagt en de kosten voor hem zijn.
De vorige eigenaars hebben op zich niets met jou te maken en jij niet met hun de handelaar moet zorgen dat dit in orde komt.

Eens. Hij is de verkoper. Hij moet het oplossen. En anders moet je een deel van je geld terug krijgen. Of dreigen dat je de koop ongedaan krijgt. Volgens de wet moet hij het paard dan terugnemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:06

WendyLotte schreef:
Volgens mij moet je de politie inlichten. Stel dat die oude eigenaren aangifte doen van heling. Dan heb jij dat paard in bezit.
De handelaar heeft iets verkocht wat nog niet helemaal van hem was. Het is niet jou schuld, maar je bent hier wel ongewild een partij in geworden omdat jij het paard gekocht en in het bezit hebt.
Ik denk dat jij jezelf moet indekken en er melding van moet maken. Kunnen ze nooit bij jou aan komen als er moeilijkheden van komen.

maar TS had gee weet van het geschl en is dus gewoon rechtmatige eigenaar

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:10

WendyLotte schreef:

Ts heeft het paard ter goedertrouw gekocht.

Ik zou een duplicaat aanvragen ts.
Dit gaat een gebed zonder end worden ben ik bang.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:11

Dat zeg ik toch ook. Maar het géén waar het omdraait staat bij haar. Dus is ze ongewild een partij in het geschil geworden. Zij heeft het paard en wil de papieren.
Als de oude eigenaar het paard terug zou eisen omdat ze nog geld krijgen, moet Ts gaan bewijzen dat het paard van haar is.
Het paard zou in theorie gegijzeld kunnen worden tot de zaak is opgelost mocht het op een rechtzaak uit draaien. Even melding maken, dan staat het in ieder geval geregistreerd hoe zij aan het paard gekomen is en wanneer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:48

ik heb al via verschillende wegen geprobeerd om het adres van de handelaar te achterhalen, maar dat is nog niet gelukt. Een (aangetekende) brief zal dus nog niet lukken.
Ik heb wel het paspoort, (weet dat dat geen eigendomsbewijs is), en getuigen die bij de koop zijn geweest (schoonmoeder, dochter, dierenarts, staleigenaar).
Ik zal eens informeren of het inderdaad handig is om een melding bij de politie te doen.

ik vrees ook dat het geschil om meer dan 200 gaat, dus een duplicaat aanvragen is waarschijnlijk het makkelijkst....

maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje een principekwestie.. die handelaar komt dan makkelijk weg met zijn 'criminele' praktijken. Dus het liefst zou ik hem toch aanpakken, al is het maar om de oude eigenaar aan haar geld te helpen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:50

Dat zou je wel eens een hele lange adem kunnen kosten. Ik zou m'n 'verlies' (die 200 ) pakken en het loslaten :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:19

Maar.. Waar heb je het paard dan gekocht of bekeken, dan ga je toch gewoon daar naar terug en dat papier eisen? Of was het ongunstig aan de andere kant van het land?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:26

Het is alleen van belang als je haar weer zou verkopen of mee wilt doen aan een keuring..
Zelfs voor fokken heb je het papier niet nodig want haar registratie nummer en chip staan ook in het paspoort. Zo ook voor eventuele wedstrijden is je paspoort van belang.
Ik zou er achter aan blijven gaan voor de vorige eigenaar, maar zou mij er niet druk om maken.