persé transportbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

persé transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:02

hoi! ik ga met mijn paard af en toe naar lessen en wedstrijden met de trailer en mijn vraag is nu eigenlijk of je persé beschermers nodig hebt. want er kan altijd iets gebeuren met of zonder beschermers. moet je ze nou persé hebben en waar zijn ze voor?

Lara_SilverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:27

Nee, hoeft niet persé. Heb die van mij er altijd met springschoenen en zijn gebruikelijke bescherming op staan. Ook toen ik hem uit Nederland haalde en hij 2x 4 uur op de trailer stond. Maar ik moet zeggen dat mijn papa ook gewoon een super paardenchauffeur is. Hij heeft in al die keren dat hij ons vervoerde nooit hard moeten remmen of een rare manoeuvre moeten maken, hij rijd heel anticiperend met de trailer. Dat is denk ik ook belangrijk. Bij ons op stal krijgen ze ze ook niet om, ook niet de wedstrijdpaarden. Ze hebben er te veel mee mis zien gaan omdat veel paarden het rare gevoel van de hoge beschermers niet verdragen.

troi

Re: persé transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:38

ls een paard ze goed verdraagd zou ik ze wel omdoen. Menig paard stap bij het uitladen naast de klep en schuurt zich daaraan, zo is een nare wond zo opgelopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:41

Ik doe ze bewust juist niet om; niks aan bescherming.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:43

Hoeft niet. Mijn paard gaat meerdere malen per week op de trailer, nog nooit beschermers omgehad en nog nooit problemen gehad. Het is dus echt niet altijd noodzakelijk

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:48

Als er niks fout gaat is het inderdaad niet noodzakelijk, maar je slaat jezelf voor je kop als dat dus wel gebeurd. Bovengenoemde reden dat een paard naast de klep stapt met laden/lossen maar ik heb helaas ook al eens mee mogen maken dat mijn paard in de trailer is gevallen en dat ik heel blij was dat hij die beschermers om had. Dit had in dit geval niks met rijgedrag van de chauffeur te maken...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:52

Mijne heeft ze nooit om. Ze staat rustiger zonder. Daarnaast heb ik altijd iemand naast de klep staan tijdens in of uitladen. Daarbij heb ik transportbeschermers ook omhoog zien schuiven bij het naast de klep stappen. Dan heb je alsnog de wond er zitten.

In sommige situaties is het inderdaad veiliger maar bedenk wel dat die dingen ook echt niet heilig zijn.

Lara_SilverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:03

ilaan schreef:
Mijne heeft ze nooit om. Ze staat rustiger zonder. Daarnaast heb ik altijd iemand naast de klep staan tijdens in of uitladen. Daarbij heb ik transportbeschermers ook omhoog zien schuiven bij het naast de klep stappen. Dan heb je alsnog de wond er zitten.

In sommige situaties is het inderdaad veiliger maar bedenk wel dat die dingen ook echt niet heilig zijn.

Dit dus, hier hetzelfde twee personen naast de laadklep en de tijd er voor nemen. De trailer af op een normale manier traint zich net als het laden zelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:54

Lara_Silver schreef:
ilaan schreef:

Dit dus, hier hetzelfde twee personen naast de laadklep en de tijd er voor nemen. De trailer af op een normale manier traint zich net als het laden zelf.

Goh, ben ik toch niet de enige, gelukkig :D

cowgirlsam schreef:
Als er niks fout gaat is het inderdaad niet noodzakelijk, maar je slaat jezelf voor je kop als dat dus wel gebeurd. Bovengenoemde reden dat een paard naast de klep stapt met laden/lossen maar ik heb helaas ook al eens mee mogen maken dat mijn paard in de trailer is gevallen en dat ik heel blij was dat hij die beschermers om had. Dit had in dit geval niks met rijgedrag van de chauffeur te maken...

Wat kan er dan allemaal fout gaan waarbij die beschermers daadwerkelijk nut hebben??
Enne, waarom viel het paard dan wel?? Gebrek aan training wellicht?

Weet je wat het enige ECHTE nut van beenbeschermers is?
Als je er eentje met hoge witte benen hebt en je gaat op concours met mooie, schoongewassen benen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:13

Nee hoor, behalve als je een hele onrustige in de trailer hebt, zullen die dingen je paard alleen maar in de weg zitten :=
Mijn ervaring met eventuele wonden als ze bv naast de klep springen of ander stupide gedrag vertonen zoals alleen paarden dat bedenken; bij mij zitten er dan altijd wonden op plekken die net niet bij de beenbescherming valt :+
bij het heupbot, of bij het hoofd bijvoorbeeld, daar kom ik sneller wondjes tegen dan de benen.
En om nou je hele paard van top tot teen in te pakken...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:16

@ikke: op mijn oude stal is er eens een freak accident geweest waarbij transportbeschermers hadden kunnen helpen. Bij het uitladen van het eerste paard schrok deze en sprong vol op het achterbeen van het tweede paard. Met de hoef sprong deze op de Koot en sneed zo een pees doormidden; einde verhaal.

Zelf heb ik ze meestal met beenbeschermers omstaan en daarover de transportbeschermers. Hooguit laat ik die laatste weg. Maar ik vind het wel prettig om er iets omheen te hebben zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:21

Transportbeschermers is eigen keuze natuurlijk.

Bij een klein stukje gebruikte ik wel gewone beenbeschermers zowel om de voor als achterbenen.
Voor grotere stukken gebruik ik het liefst wel transportbeschermers. Je maakt immers niet als enige weggebruiker gebruik van het asfalt! Vaak genoeg gebeurt het dat mede weggebruikers geen rekening houden met een auto met trailer..
Het vallen en naast de klep stappen is al genoemd. Dat kan altijd gebeuren ook al staat er iemand naast de klep ;)
Een paard kan ook andere capriolen uithalen in de trailer waardoor het zich kan beschadigen. Al die dingen hebben vaak wel met ervaring te maken.
Laatst was er een topic over een paard die uit een gesloten trailer was geklommen. Dat paard was al bekend op de trailer. Er kunnen dus echt wel rare dingen gebeuren.

Transportbescherming zijn in er in alle soorten een maten. Als de bescherming zakt of draait zit het niet goed (bevestigd). Voor alle paardenbenen is wel een goed zittende bescherming te vinden.
Niet alle paarden houden van bescherming om de benen, dat moet je dan misschien wel oefenen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:25

Als een paard rustig staat op de trailer lijkt het me niet zo'n probleem om ze zonder te laten staan maar ik vind toch het uitladen wat spannend. Een paard kan mensen langs de klep zo aan de kant beuken en dan alsnog er langs stappen. Maar goed, die van mij is dan ook wel lomp.

Als het paard constant spastisch staat te doen met de beschermers zou ik of anderen pakken of zonder.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:40

In een trailer waar ze met hun hoofd naar voren reizen staan ze niet echt stabiel op het moment dat er iets raars gebeurt in het verkeer, waardoor als je plots moet remmen of uitwijken ze zich heel lelijk aantikken. Ga zelf maar eens een stuk in een rijdende trailer staan. Om dan een peesklap of wond te voorkomen helpen die modedingen niet, dat is meer om de benen schoon te houden. Maar met degelijke beschermers kun je op zo`n moment veel narigheid voorkomen. Op de vrachtwagen gebruik ik ze nooit. Daar reizen ze zijwaarts en staan ze onderweg veel stabieler. Daar kunnen ze zichzelf veel beter redden en geeft iets om de benen alleen maar irritatie.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 08-11-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:40

mylittlejoy schreef:
@ikke: op mijn oude stal is er eens een freak accident geweest waarbij transportbeschermers hadden kunnen helpen. Bij het uitladen van het eerste paard schrok deze en sprong vol op het achterbeen van het tweede paard. Met de hoef sprong deze op de Koot en sneed zo een pees doormidden; einde verhaal.

Voor mijn beeldvorming: hoe kon dat paard op de benen van het tweede paard springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:43

Ik gebruik nooit beschermers. Mijn paarden zijn alle drie supermakkelijk in- en uit te laden, staan rustig op de wagen, en ik rij rustig en anticiperend.
Ik vind transportbeschermers nare dingen. Paarden zijn ze doorgaans onvoldoende gewend (zie het rare lopen als ze ze omkrijgen) en als er echt een keer stront aan de knikker is, zakken ze af of gaan ze los, waardoor het leed nog veel groter wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:46

ilaan schreef:

Toen er iemand bij mij achterop de trailer reed was ik toch wel blij dat mijn paard beenbescherming om had.
Een ongeluk hoeft niet altijd aan jezelf te liggen al ben je nog zo'n goede chauffeur.
Transportbeschermers doe ik eigenlijk nooit om. Doe vilten lappen en bandages, netjes over de kogel. Blijft ten minste ook goed zitten. Mijn paard is overigens ook heel rustig op de trailer en stapt er ook altijd netjes vanaf.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:48

Sonja schreef:
Ik gebruik nooit beschermers. Mijn paarden zijn alle drie supermakkelijk in- en uit te laden, staan rustig op de wagen, en ik rij rustig en anticiperend.
Ik vind transportbeschermers nare dingen. Paarden zijn ze doorgaans onvoldoende gewend (zie het rare lopen als ze ze omkrijgen) en als er echt een keer stront aan de knikker is, zakken ze af of gaan ze los, waardoor het leed nog veel groter wordt.

hier dezelfde gedachte!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:55

Wij gebruiken nooit beschermers, zijn in het voorjaar "even" heen en terug naar Portugal gereden ( in 5 dagen met overnachtingen) en toen stonden de paarden tussen de 4 en de 9 uur lang op de trailer. Beschermers doen dan meer kwaad dan goed omdat de benen veel te warm worden.
Bij korte ritjes gaan ze ook nooit om, ik zie er het nut niet van in. Mijn ervaring met die dingen is slecht, ze zakken af, als paarden echt in paniek raken trappen ze de beschermers af, etc. Bandages met onderlappen vind ik al helemaal geen oplossing omdat daar na ca. 30 minuten de temperatuur als flink begint op te lopen.

Mijn paard is 9 jaar geleden uit Amerika gekomen, dan gaat er ook niks om de benen, kans op oververhitting is veel te groot. Op alle lange, professionele, transporten gaan de paarden helemaal "bloot" ; geen beschermers, geen dekens, helemaal niks.

Onze paarden laden wel zonder enig probleem

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:07

Ik gebruik stalbeschermers en geen transportbeschermers op de trailer. Bij die stalbeschermers gaat mn paard niet raar lopen of iets en hij krijgt toch voldoende bescherming. Ze blijven voor mijn gevoel ook beter zitten.

Maar nee, beschermers hoeft niet persé. Het is maar wat je zelfs het prettigste vind. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:09

Hier gewoon peesbeschermers en springschoenen. Had laatst nog het voorval dat mijn merrie met laden langs de klep gleed en de springschoen was helemaal opengengescheurd. Zou niet mooi geweest zijn als ze geen bescherming omgehad zou hebben ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:18

Ik gebruik ze nooit. Veel beschermen die dingen toch niet, de nadelen zijn veel groter.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:22

Ik gebruik geen transportbeschermers. Paard is makkelijk te laden, staat vrij rustig op de trailer en is zuinig op zichzelf. Ik vind bescherming daarom niet nodig. Scheelt ook nog eens gedoe en er is geen risico dat de benen te warm worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:46

mylittlejoy schreef:

Zelf heb ik ze meestal met beenbeschermers omstaan en daarover de transportbeschermers. Hooguit laat ik die laatste weg. Maar ik vind het wel prettig om er iets omheen te hebben zitten.

Denk niet dat transportbeschermers deze blessure had kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:03

Vroeger vertrok ik nooit zonder, maar daar ben ik vanaf gestapt. Inderdaad oververhitting, afzakken,...