Pony 16 jaar, paspoort aanvragen? Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony 16 jaar, paspoort aanvragen? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:01

Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik heb een shetlander van 16 jaar. Ik heb haar 11 jaar geleden gekregen en was toen zelf 3. Wij hebben er geen paspoort of papieren bij gehad (mijn ouders hadden daar toen niet overna gedacht) en voor zover ik weet is ze ook niet gechipt.
Ik weet dat een pony tegenwoordig verplicht een paspoort moet hebben dus nu wil ik voor haar graag een paspoort aanvragen maar ik heb echt geen idee hoe dat moet en of dat nog kan. Moet ze dan ook eerst persee gechipt worden?
Wie kan mij helpen en kan uitleggen hoe ik dit het beste kan doen??
Groetjes Mabel

RianneH

Re: Pony 16 jaar, paspoort aanvragen? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:06

Als ze geen chip heeft kan je gewoon de dierenarts langs laten komen om te chippen en de papieren opsturen naar een paspoortuitgevende instantie. Dat is bijvoorbeeld een stamboek, maar hoeft niet perse van de shetlander te zijn. Rondkijken voor de goedkoopste kan dus makkelijk zijn.
De dierenarts kan ook direct controleren of er niet toch een chip in zit. Dan moet je een nieuw paspoort aanvragen en ben je vaak een stuk duurder uit.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:14

RianneH schreef:
Als ze geen chip heeft kan je gewoon de dierenarts langs laten komen om te chippen en de papieren opsturen naar een paspoortuitgevende instantie. Dat is bijvoorbeeld een stamboek, maar hoeft niet perse van de shetlander te zijn. Rondkijken voor de goedkoopste kan dus makkelijk zijn.
De dierenarts kan ook direct controleren of er niet toch een chip in zit. Dan moet je een nieuw paspoort aanvragen en ben je vaak een stuk duurder uit.

Oke, bedankt voor de informatie!
Maar de papieren die je dan moet opsturen die krijg je als je je paard hebt laten chippen?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:16

Aan wat voor kosten moet je dan ongeveer (is natuurlijk vast bij ieder stamboek anders?) denken als je je pony eerst laat chippen en daarna een paspoort aanvraagt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:18

Poeh, soms heeft de da de papieren, soms moet je ze printen. Hij moet in elk geval het voor je registeren en dan kan jij het opsturen.
Misschien komt het verlossende antwoord nog en anders kan de da je wel vertellen wat jij moet doen waneer je een afspraak maakt ;)

Koste, geen idee wat het nu is. Volgens mij was ik 30,- kwijt aan het paspoort (of iets in die richting) bij mijn paard. Plus de kosten van de da, maar die weet ik helemaal niet meer.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:19

Wij zijn voor 27.50 klaar maar dan moet je weten wie het onafhankelijk doet.
Waar kom je vandaan?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:24

Je laat je paard chippen door de dierenarts, die heeft dan een formulier die vul je in en stuur je op, als je dan betaald hebt krijg je het paspoort thuis gestuurd. :)
Hoeveel het chippen kost is een beetje afhankelijk van je dierenarts, maar een paspoort (van de KNHS zonder lidmaatschap) was €41,34. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:29

VSW -> TAO

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 06:03

LukieBradley schreef:
Wij zijn voor 27.50 klaar maar dan moet je weten wie het onafhankelijk doet.
Waar kom je vandaan?

Ik woon in 's-Grsvenzande (Westland)

Bedankt voor alle reacties, ik zal is even bij de dierenarts gaan vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:39

Ik heb mijn shet dacht uit het hoofd bij het NRPS ondergebracht. Kwam de chipper langs, nam de gegevens mee en na het betalen van de rekening kreeg ik het paspoort thuis. Was geloof ik in totaal 40 euro kwijt. Denk dat als je de DA laat komen het je een hoop meer kost...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:34

Ik heb het ook door iemand van de NRPS laten doen, prijzen staan op de website. Meerdere stamboeken kunnen voor je chippen en paspoort in orde maken, google maar even.

shetje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:45

Even op de site van Nsps kijken. Komt een chipper langs dan vullt papieren in en na betaling krijg je paspoort thuis. Dacht dat nsps het goedkoopste stamboek was. Is goedkoper dan da laten komen.

shetje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:46

Even op de site van Nsps kijken. Komt een chipper langs dan vullt papieren in en na betaling krijg je paspoort thuis. Dacht dat nsps het goedkoopste stamboek was. Is goedkoper dan da laten komen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:01

Oke, dan zal ik even op de site kijken van Nsps