Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:27

Ik denk dat iedereen die paarden in pension houdt er wel eens mee te maken krijgt: mensen die niet betalen.

Nu is mijn vraag: wat doen jullie in zo'n geval?

Ik heb met de koper in kwestie geen schriftelijk contract, maar ik heb via e-mail verkeer wel een bevestiging van haar gekregen dat zij akkoord ging met de voorgestelde prijs.
Na de eerste factuur heeft zij gezegd liever contant te willen betalen, maar vanaf dat moment heb ik gemerkt dat ze me probeerde te ontwijken. Ze was in elk geval nooit meer bij de paarden op momenten dat ik daar was.

Na 3 maand radiostilte heb ik haar uiteindelijk gezegd dat ze het paard moest komen ophalen en meteen het geld meebrengen. Het ophalen heeft ze gedaan, het geld meebrengen helaas niet. Ik was al blij dat ze hem kwam halen want ondertussen bleef hij mij geld kosten, de paarden moesten van de wei en hooi of stalstrooisel zijn natuurlijk niet gratis.

Intussen heb ik nog een aantal keer een vriendelijke herinnering gestuurd van de factuur, maar daar kreeg ik nooit reactie op. Vandaag kreeg ik echter een aangetekend schrijven (zonder haar naam erop!) om de zeggen dat er geen schriftelijke overeenkomst is en dat ze daarom weigert te betalen... :\

En nu? Is er kans dat ik ooit mijn geld krijg of was ik in de fout door geen contract op te maken?

Tooske

Re: Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:28

Naar mijn idee is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst toch? Lastig zeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:29

Volgens mij is e-mail verkeer wel degelijk te verstaan als een schriftelijke overeenkomst. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Lijkt mij dat je wel zeker in je recht staat.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:34

Eerlijk als het paard op het land gestaan heeft al die tijd en jou niet veel gekost heeft zou ik het laten gaan al die negatieve energie die je er in moet gaan steken .........

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:35

Ik neem aan dat het mailcontact tussen jullie genoeg bevestiging is van jullie overeenkomst.
Succes, ik hoop dat je het geld alsnog gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Suziiiie op 26-10-15 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:37

Waarom heb je geen schriftelijke overeenkomst laten tekenen?
Ik werk zelf wel zo..Nog nooit meegemaakt dat iemand niet wilde betalen gelukkig!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:38

Bij een van mijn vorige stallingen kwam er een slot op de deur.
Paard kwam niet uit de box, of x laat als stal dicht was.
Werd apart gemest.

De andere x na 5 maanden werd paard opgehaald door handelaar.

Nooit meer paard meegeven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:41

jiperdepip schreef:
Eerlijk als het paard op het land gestaan heeft al die tijd en jou niet veel gekost heeft zou ik het laten gaan al die negatieve energie die je er in moet gaan steken .........

Tja en als die mensen dat dus overal flikken, komen ze er wel heel makkelijk vanaf.
Het gaat hier dat diegene om een dienst gevraagd heeft, deze heeft gekregen en hiervoor is een vergoeding afgesproken.
Dan kan men er toch vanuit gaan dat dit nagekomen wordt.

Ts, alleen helaas blijkt dit best moeilijk om als stalhouder je gelijk hierin te krijgen en alsnog je geld, ook al heb je de zaken zwart op wit staan.
Veel stalhouders laten het dan maar voor wat het is, door alle romp slomp.

Probeer eens te vragen eventueel bij je rechtsbijstand wat je zou kunnen doen hier in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:46

jiperdepip schreef:

Zodat mevrouw er niks van voelt en het vervolgens weer bij een ander probeert?
Als je de mails nog hebt, even met een advocaat/rechtsbijstand overleggen..
Paard heeft haar hoe dan ook geld gekost, gezien een andere pensionklant wel bijvoorbeeld €200,- per maand binnen brengt, die ze nu dus al maanden mist..? Daarnaast, is er natuurlijk meer dan ''ik heb een wei, pleur hem er in voor €200,-. Je verwacht ook dat de pensionhouder een oogje in het zeil houd, de weide netjes en veilig houd?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:11

Dat snap ik allemaal wel maar in je recht staan en je recht krijgen daar gaat een eeuwigheid overheen vandaar mijn advies en ja dan komt de pensionklant er makkelijk van af .

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:16

Ik had het paard nooit meegegeven zonder betaling :$

Maar vervelende situaties altijd, weet wel dat een pensionstal waar ik eerst stond, zo 2 paarden heeft "ingenomen" omdat de eigenaar al x aantal maanden geen geld meer had betaald. Dat zijn ze toen overeengekomen. (Verhaal is wat complexer, maar dit is er uiteindelijk gebeurd)

Maar als pensionhouder moet je voor het paard zorgen, want anders is het gewoon sneu, en aan de andere kant wordt je gewoon kei hard door de eigenaar gepakt. Best vervelend.

Ben zelf altijd een beetje bang dat die mensen het nooit leren...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:20

jiperdepip schreef:
Dat snap ik allemaal wel maar in je recht staan en je recht krijgen daar gaat een eeuwigheid overheen vandaar mijn advies en ja dan komt de pensionklant er makkelijk van af .

Maar als ze dus mails heeft, is even overleggen met een advocaat of rechtsbijstand prima te doen lijkt mij?
Als het hele rechtssysteem zo zou werken als jij zegt, zouden er veel mensen vrij rondlopen. En dat kost ook tijd en geld..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 06:37

jesito schreef:
jiperdepip schreef:

Tja en als die mensen dat dus overal flikken, komen ze er wel heel makkelijk vanaf.

Wel, ik begin een beetje te vermoeden dat dat hun bedoeling was. %) Daarom heb ik het paard ook laten vertrekken, ik had 'm kunnen vasthouden maar dan zou de factuur alleen maar verder oplopen. En ik zag haar best wel in staat om het paard gewoon nooit op te halen.
In beslag nemen zag ik ook helemaal niet zitten, want ja dan zit je wel met dat paard...

jiperdepip daar heb ik ook al over gedacht, ik wilde gewoon even afwegen wat mijn mogelijkheden zijn.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 06:57

Ook een mondeling contract is rechtsgeldig. Dus als je dat kan staven met e-mail en die eerste betaling via de bank, dan denk ik dat je wel recht van spreken hebt.

Laat je advocaat gewoon eerst eens een brief sturen naar Mevrouw, vaak werkt dat fenomenaal goed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:34

Zoals ik zei ben zelf pensionhouder en ik had in jou geval t paard meegegeven ( zo ben je vd kosten af) maar ik had haar spullen achter gehouden die kreeg ze niet mee.. En dan m.n t zadel zodat je mocht mevrouw niet betalen tenminste nog iets waardevols achter de hand hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:36

Biscaya, dat ligt er dan ook maar weer net aan op wat voor zadel mevrouw rijdt. Op een pensionstal waar ik stond was dezelfde situatie aan de hand. Ook in dat geval werd het tuig achter gehouden, maar dat ging om een simpele oude Kieffer en wat andere zooi die ook nooit meer is opgehaald.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:38

eigen rechter spelen en effe bij mevrouw thuis langs gaan met en groepje. ..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:44

Ik denk dat je door die mail behoorlijk sterk staat.
Dat zou ik eens bespreken met rechtsbijstandverzekering.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:59

Ze moeten wel degelijk betalen alleen is het heel erg lastig om ze zover te krijgen zonder onderpand. Een les voor de volgende keer, nooit de paarden op laten halen zonder dat je een betaling hebt.

Ik zou een advocaat een brief laten schrijven en eens kijken of dat iets doet en anders doorschuiven naar de incasso.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:08

Het probleem is vaak dat deze mvr dit vaker doet en zich er ook niet voor schaamt dus ga mee met jipperdepip Ben bang dat je meer kwijt bent aan advocaat kosten Want die mvr gaat niet betalen hoor

Je kunt wel langs een advocaat om voor de volgende klanten een contract op te stellen Niet teken geen stalling

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:14

De paarden niet op laten halen tot ze betaald hebben, resulteert dus in dat het paard er waarschijnlijk nog langer staat.
Dus nog meer kosten waarvan je maar moet afwachten of je ze terug krijgt.
Spullen achter houden vind ik opzicht wel een goeie en niet alleen het zadel, alles.
Maar goed, komt een pensioneigenaar hiermee uit de gemaakte kosten??
De klant moet in ieder geval kosten gaan maken.
Daarbij zou ik alle stallen in de buurt contacten dat er een wanbetaler op zoek is naar stalling.
Het zijn allemaal wraak acties, maar niks wat de pensionhouder zijn centen brengt.
Toch jammer dat dit zo lastig en sommige zijn daar gewoon op uit, weten dat stalhouders voor die paar honderd euro geen rechters in gaan schakelen omdat die kosten vaak niet opwegen tegen de schade.
Maar eigenlijk is het van de zotte dat dit zomaar kan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:07

Gewoon overdragen aan DAS incasso, dat is voor jou gratis.
Je draagt alles aan hen over, ook het mailcontact en zij regelen dan alles, de kosten hiervan zijn voor haar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:08

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:09

Ja t moet idd wel om een beetje zinnige spullen gaan! Trailer achterhouden is ook wel een optie!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:36

kiwiwitje schreef:
jiperdepip schreef:

Maar als ze dus mails heeft, is even overleggen met een advocaat of rechtsbijstand prima te doen lijkt mij?
Als het hele rechtssysteem zo zou werken als jij zegt, zouden er veel mensen vrij rondlopen. En dat kost ook tijd en geld..

Dus jij bedoeld dat ik niet weet hoe het werkt of dat ik niet de waarheid spreek .....
Nou mijn recht zaak tegen een paardenhandelaar heeft 8 jaar geduurd en ben er uiteindelijk tot nu toe nog niets mee opgeschoten ook al heb ik zelfs het hoger beroep gewonnen .
En ondanks dit gaat de beste man ook gewoon nog door met liegen en bedriegen en stalt hij zijn paarden ook overal zonder te betalen ......