Verzekering bijrijders/vreemde ruiters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Verzekering bijrijders/vreemde ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 12:54

Omdat ik lang in Duitsland heb gewoond, nu weer in Nederland en landen qua verzekering verschillen, zou ik jullie advies willen hebben voor verschillende situaties.

Ik heb zelf 3 paarden. Zij vallen onder mijn WA verzekering voor schaden aan derden

Situatie 1: Voor 2 paarden heb ik een bijrijder die de paarden 2x per week rijden en mij een kostenvergoeding daarvoor geven. Stel zij vallen van het paard, dan is mijn paard voor schaden aan derden verzekerd. Maar hoe zit het dan als een van deze ruiters me aanklaagt voor materiële en/of gezondheid schade die ze door de val hebben opgelopen?

Situatie 2: Af en toe heb ik een bijrijder die per keer een kostenvergoeding betaalt voor een paard waar hij oprijdt. Stel hij valt van het paard, hoe zit het met de bovenste vraag dan?

Situatie 3: kinderen van vrienden rijden regelmatig onder mijn begeleiding op de paarden voor een kostenvergoeding, hoe zit het dan?

Situatie 4: ik coach met mijn paarden mensen vanaf de grond, heb daarvoor een bedrijf en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hiervoor.

Welke verzekeringen zou ik moeten afsluiten? Werken jullie met bijrijderscontracten? Of met formulieren die aangeven dat het omgaan met paarden een risico meebrengt. Waar kan ik deze vinden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:00

In Nederland vallen paarden onder de WA van de eigenaar.
Jouw bijrijders vallen onder jouw WA uitgezond wanneer ze aantoonbaar roekeloos gedrag vertoond hebben. Dus als jouw bijrijder invalide wordt dan betaalt jouw verzekering.

De WA verzekering van de bijrijder dekt daarentegen schade aan het paard die door een door haar aantoonbare fout veroorzaakt is.

Of de bijrijder betaald of niet is niet relevant behalve als je een bedrijf bent en het paard commercieel verhuurt want dan zul je een beroepsaansprakelijkheid moeten hebben.

Dus 1, 2 en 3 vallen onder jouw WA verantwoordelijkheid.

Nr 4 heb je correct ingedekt.

Voor je bedrijf neem ik aan dat je een soort algemene voorwaarden opgesteld hebt.

Voor je bijrijders kun je wel contractjes maken, maar als er wat gebeurd blijft het jouw paard en jouw verantwoordelijkheid. Vreemde paarden verzekeringen bestaan niet in NL.

Iris82

Re: Verzekering bijrijders/vreemde ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:34

Heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven? Daar zit verschil in.