Wat is de waarde van een aankoopkeuring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Wat is de waarde van een aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 09:55

Al een tijdje ben ik voorzichtig informatie aan het vergaren over de aankoop van een paard.
Voorlopig nog puur uit interesse maar het zal er ooit vast wel van komen ;) .
Daarbij komt het keuren van een paard voorafgaand aan de aankoop ook aan bod, maar ik merk dat het hier in de omgeving weinig gedaan wordt (klinisch) omdat men de waarde er niet van inziet.

Daarom vroeg ik me af hoe bokt hierover denkt.
Wat vinden jullie de waarde van een klinische of röntgenologische bij aankoop van een paard?
Bij een paard wat je niet kent lijkt het me wel vrij waardevol, maar wat is de waarde nog als je bijvoorbeeld een paard koopt wat je al jaren kent en/of zelf ook gereden hebt?

Het lijkt me erg interessant om hierover te discussiëren :) .

Gooiske

Re: Wat is de waarde van een aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:15

Ook een paard dat je kent en altijd gereden hebt kan een vorm van bv artrose hebben, is toch fijn dat je dat vooraf weet, als je besluit hem te kopen.
Al is het dan ook wat voor doel je hebt met het paard, vaak zijn paarden met lichte artrose nog prima te rijden, vooral voor het recreatieve, voor de sport zou ik zo'n paard dan niet meer kopen.

En bij onze dierenarts word tijdens een klinische keuring ook bloed afgenomen en opgeslagen, zodat mocht na een aantal weken of maanden blijken dat het paard wel wat mankeerd ze dan aan het bloed kunnen zien of het paard ten tijde van aankoop gedrogeerd is geweest.

Geeft dus zeker wel een meerwaarde om wel een klinische keuring uit te laten voeren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:17

Voor mij is de waarde van een aankoopskeuring, dat op dat moment het paard "gezond" is. Gezond tussen aanhalingstekens, er kan altijd iets zijn wat voor jezelf om te kopen geen belemmering is. Dat is een risico inschatting die je zelf moet doen.

Josien_ schreef:
Bij een paard wat je niet kent lijkt het me wel vrij waardevol, maar wat is de waarde nog als je bijvoorbeeld een paard koopt wat je al jaren kent en/of zelf ook gereden hebt?

En deze fout zal ik nooit meer maken. Die heb ik nl 1 keer gemaakt en dat was een hele dure en zure.
Mijn eerste Paintmerrie kende ik al een aantal jaar, en reed haar ook al zolang. Toen ze eindelijk te koop kwam, en mij aangeboden werd, hebben we haar zonder keuren gekocht. Helaas bleek na een paar maand dat ze toch wel een probleem had, een scheurtje in het hoefbeen die na die paar maand dus wel brak.
Ik zal dus zelfs een paard wat ik al jaren ken/ gereden heb, nooit meer zonder keuring kopen. Mijn merrie heb ik wel gehouden, en nog een aantal mooie veulens uit gefokt, maar het doel waarvoor ik haar eigenlijk gekocht had (het rijden) was echt wel over en is ook nooit meer goed gekomen.

Elk paard wat ik nog zal kopen wordt in ieder geval klinisch gekeurd, en afhankelijk van de leeftijd ook röntgenologisch op de foto gezet. Die leeftijd is voor mij alles vanaf 2 jaar. Heb nu echt al een aantal gehad die op die leeftijd al afgekeurd werden op de straalbenen. 2 jaar en 3 jaar ongereden is alleen foto's voor (check HKO en HB) alles ouder rondom.

Een wijze uitspraak die ik vaker hoor: Problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:50

Ik ga mee met Rina!
Verder moet je een klinische keuring ook vooral zien als uitsluiting van grove problemen. niet perfect maar wel een mooie inschatting van het functioneren van het paard op dat moment. Bovendien voor die 100 euro hoef je net niet te laten, das een schijntje vergeleken met de andere kosten bij de aankoop en onderhoud van een paard.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:59

Eerlijk gezegd hecht ik ook niet veel waarde aan een keuring. Mijn huidige paard heb ik wel klinisch laten keuren maar die was zo slecht, was hem ook aan te zien, dat we halverwege de keuring gestopt zijn. Hij zou er toch niet door komen. Heb er nu al 9 jaar het meest fantastische paard ter wereld aan en kan er alles mee doen.
Dit was dus wel een paard uit de lagere prijscategorie. Als je een sportpaard van 30000 euro wil gaan kopen ligt het toch anders

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:11

een keuring is en blijft een momentopname. Afhankelijk waar je een paard voor zoekt en de prijsklasse zou ik laten keuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:02

Lees voor de grap eens de vele topics hier op bokt van mensen die niet gekeurd hadden omdat ze de verkoper op zn mooie blauwe ogen geloofden en die na een paar weken al flink in de problemen kwamen. Dat terwijl dat met keuren voorkomen had kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 01:16

Ik vind ook klinisch keuren zeker meerwaarde hebben. Draai al flink wat jaren mee in de paarden maar een DA kijkt toch net even wat verder. Zo worden hart en longen in rust en na inspanning meegenomen, nachtblindheid, compleet gebit, buigproeven, eventuele losse knieën, atactische controle op staart en 4 benen, huidturgor, slijmvliezen. Ik zal er vast nog wat vergeten zijn maar ze kijken naar de dingen waar je als koper niet meteen bij stil staat, omdat je veel te druk bezig bent met bekijken hoe leuk hij/zij wel niet is.

Nu wel ongekeurd een jaarling gekocht :+ . Dier is nog niet in de hand geweest. Daar kan de DA sowieso niet veel mee en met een jaarling kan nog niet zoveel mis zijn (recreatief doel, geen sport).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 03:09

Of een paard in een hogere of lagere prijsklasse valt, zou niet zoveel moeten uitmaken: de behandeling van eventuele afwijkingen kost evenveel. ;) Ik denk dat je jezelf de haren uit het hoofd trekt als je een suoer leuk paard koopt zonder te keuren waar toch wat aan blijkt te mankeren. Vooral als je het met een keuring had kunnen weten.
Als je het weet, kun je alsonog de beslissing maken om te kopen. Dan weet je wat je in huis haalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:39

Ik vind ook het juridische aspect belangrijk. Zonder keuring heb je gewoon geen poot om op te staan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:14

Wat interessant om jullie meningen/ervaringen te horen.
Helaas verschillen prijzen heel erg en heb ik gehoord dat het hier in de omgeving toch iets meer dan 100 euro kost.

Ik kan me voorstellen dat je er natuurlijk anders in staat als je doel puur recreatief is ten opzichte van een sportdoel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:17

Waarom? In beide gevallen heb je een paard wat je niks mee kan.

Of je er nu recreatief mee rijdt of niet. Je wilt vast geen paard kopen die na 1 maand verder zijn leven gaan voldoen als grasmaaier.

Als je het bedrag van een keuring niet kan missen moet je je je misschien afvragen of je wel een paard moet kopen. Want de ervaring wijst uit dat nog veel duurder uitpakt dan de meeste mensen denken.

Heb je geld apart staan voor als hij ziek wordt? Alleen de DA op de stoep laten voorrijden kost vaak al 50 euri, dan is hij alleen maar jouw kant op gereden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:18

Josien_ schreef:
Wat interessant om jullie meningen/ervaringen te horen.
Helaas verschillen prijzen heel erg en heb ik gehoord dat het hier in de omgeving toch iets meer dan 100 euro kost.

Ik kan me voorstellen dat je er natuurlijk anders in staat als je doel puur recreatief is ten opzichte van een sportdoel.

Nee hoor. Honderd euro is niets als je het af zet tegen de hoge kosten voor de dierenarts als het paard iets blijkt te mankeren.
En dat heeft niets te maken met recreatie of sport inzet.
Altijd laten keuren door je eigen dierenarts en altijd zelf bij zijn en bloed laten afnemen ten tijde van de keuring (om pijnstilling etc uit te sluiten).

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:24

Ik heb maandag een paard laten keuren, gezien de prijsklasse en leeftijd van 3 en zijn hele leven in het weiland gewoond overwogen om hem alleen klinisch te keuren.

Omdat ik de laatste 3 jaar twee paarden verloren heb toch ook röntgenfoto's voor de zekerheid.

Uitkomst....spat in vergevorderde staat in 2 achterbenen. Paard rijp voor de slager en eigenaar en ik in shock.

Ik heb me op deze manier een hele hoop verdriet en ellende bespaard en ook de volgende gaat gewoon weer op de foto.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:35

Natalie36 schreef:
Eerlijk gezegd hecht ik ook niet veel waarde aan een keuring. Mijn huidige paard heb ik wel klinisch laten keuren maar die was zo slecht, was hem ook aan te zien, dat we halverwege de keuring gestopt zijn. Hij zou er toch niet door komen. Heb er nu al 9 jaar het meest fantastische paard ter wereld aan en kan er alles mee doen.
Dit was dus wel een paard uit de lagere prijscategorie. Als je een sportpaard van 30000 euro wil gaan kopen ligt het toch anders

Hier heb je dan zeker geluk mee. Persoonlijk zou ik alle paarden die je aankoopt laten keuren. Als achteraf blijkt dat het paard iets heeft waardoor hij niet meer 'aan de eisen' kan voldoen en dat uitgesloten had kunnen worden met een keuring praat je wel anders..

Pony's waarbij het aankoopbedrag lager ligt dan een keuring, laten wij niet keuren. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:49

Dimple schreef:
Waarom? In beide gevallen heb je een paard wat je niks mee kan.

Of je er nu recreatief mee rijdt of niet. Je wilt vast geen paard kopen die na 1 maand verder zijn leven gaan voldoen als grasmaaier.

Als je het bedrag van een keuring niet kan missen moet je je je misschien afvragen of je wel een paard moet kopen. Want de ervaring wijst uit dat nog veel duurder uitpakt dan de meeste mensen denken.

Heb je geld apart staan voor als hij ziek wordt? Alleen de DA op de stoep laten voorrijden kost vaak al 50 euri, dan is hij alleen maar jouw kant op gereden.

Daar heb je gelijk in, als je het geld er niet voor hebt zou je het paard sowieso niet moeten kopen.
Tsja, ik weet niet. Als ik hier rondvraag hebben eigen bijna alleen de mensen laten keuren die er echt wedstrijden mee willen rijden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:58

Moet je hun eens vragen of het dier minder waard zou zijn wanneer mensen er alleen recreatief mee zouden rijden?

Waarom alleen als ze de sport in gaan? Het verdriet en de kosten blijven even groot. Mijn draver (allereerst paard) was geen drol waard, hoge kosten door peesblessure, ik mis haar nog iedere dag.
Zelfde geldt voor mijn KWPN merrie waar ik wel mee gestart ben.

Verlies en verdriet is voor beiden even groot. Of je er mee start of niet.

Maar wellicht dat jouw vrienden daar antwoord op kunnen geven?

Waar zou je voorkeur zelf naar uit gaan? Keuren of niet keuren?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:25

Dat ik gruwelijk gemazzeld heb weet ik :D en ik weet ook niet of ik het nog een keer zo zou doen.
Maar ik vind wel dat je je niet teveel blind moet staren op een keuring. Het is een momentopname .
Je wilt niet weten hoeveel paarden er klinisch en röntgenologisch goedgekeurd worden en een jaar later alsnog bij de slager staan. Niet alles wordt gezien en gecontroleerd er zijn geen garanties

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:30

Ik zal nooit meer een paard kopen zonder keuren.

2 jaar geleden een paard gekocht wat ik anderhalf jaar ervoor verzorgde trainde en alles mee deed. Na haar verkoop wegens omstandigheden kwam de nieuwe eigenaar er mee dat ze een pin in haar voorbeen had van hoef tot knie. Omdat ik haar nooit gekeurd heb gehad wist ik dit dus niet, ook was ze nooit kreupel geweest. tot mijn opluchting vind de nieuwe eigenaar dit niet erg.

enkel is het wel zo dat keuren maar een moment opname is. vandaag keuren is slecht morgen goed of anders om je hebt altijd garantie tot de deur

xhanneadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:34

Ik heb een heel leuke pony op proef gehad die we bijna gekocht hadden... Tot de keuring, bij de buigproef liep hij duidelijk niet goed, dit is verder onderzocht en bleek iets chronisch te zijn. Heel blij dat we hem hebben laten keuren dus!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:16

Een correct uitgevoerde keuring geeft je een uitgangspunt; zo je wil, een beeld van waar je begint.
Advokaat-van-de-duivel: als het paard daarna iets mankeert, heb je 'm zelf stuk gemaakt......

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:38

Mijn huidige paard had voor mij niet gekeurd hoeven worden (ze was toen 10 maanden oud), echter wilde ik haar in de verzekering en daarvoor was een klinische keuring vereist. Gelukkig alles in orde, maar ik ken er genoeg die een goedkoop paard denken te kopen, niet keuren en later de ellende hebben.

Sommige paarden worden echt afgekeurd, andere krijgen een bemerking afhankelijk van je rijdoel. Ookal is het een momentopname, je weet tenminste iets.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 09:53

Ik ga er niet vanuit dat men hun paard met slechts een recreatief doel minder waard zullen vinden.

Een keuring is inderdaad een momentopname. Je weet hoe je het "proces" ingaat maar geeft je verder geen garantie.
Daarom lijkt me de keuze wat lastiger als je bijvoorbeeld het paard zou willen kopen waar je al jaren op rijdt, dan weet je natuurlijk al vrij veel over hoe het paard er aan toe is.
Het blijft natuurlijk wel verstandig, maar ik kan me voorstellen dat je dan twijfelt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:08

Ik heb recentelijk een fjord gekocht en ook al zijn ze in verhouding niet duur, ik heb haar toch laten keuren. Kende het dier een klein beetje en de eigenaar is een kennis die ik wel vertrouw, maar er kan zo wat zitten wat de eigenaar ook niet heeft gezien.

Had daarvoor nog een fjord bekeken en daarvan werd gezegd dat het helemaal goed zat en dat er niet gekeurd hoefde te worden. Heb dat wel laten doen, overgewicht, leeftijd en een stukje wat ik van de ouders van het dier wist waren ook deel van die beslissing. Paard werd afgekeurd.

Het is best een uitgave van geld en een klinische keuring is dan toch wel het minste wat je kunt doen.
Ik bedacht het ook zo, als ik het niet doe en er blijkt wel wat mis te zijn dan kun je jezelf wel voor je kop slaan dat je het niet gedaan hebt. Nogmaals, er kan best wat zitten wat de eigenaar ook niet weet.

Van te voren wel goede afspraken maken over de betaling. Is bij mij allemaal goed gegaan, maar de regel bij goedkeuring betaald de koper en bij afkeuring de verkoper is tegenwoordig niet zo gebruikelijk meer!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:20

Ik heb deze fout ook gemaakt en heb nu een bak ellende met m'n paard waar je u tegen zegt. Reed haar ook al bijna 2 jaar toen ik haar over kocht.
uiteraard is het afhankelijk van de prijsklasse, maar ik heb besloten dat als er ooit een nieuw paard zou komen, ik een flink bedrag op zij zet om hem of haar van voor tot achter, boven tot onder te laten keuren. röntgenologisch dan uiteraard. Klinisch keuren kan inderdaad een moment opname zijn, röntgenologisch geeft toch meer zekerheid. Uiteraard kan er altijd nog iets mis gaan, maar dit nooit meer.