Ik heb gisteren een pony gekocht en daar werd mij gezegd dat de pony 4 jaar is. Dit klopt ook, aangezien de tanden, volle staart en manen.
Nu staat er in het paspoort dat de pony van 2013 is. Iemand enig idee hoe ik dit kan melden en veranderen? En wat zijn eventueel de kosten? Ik heb al gekeken op google, maar kan er niks over vinden.
Heb je de chip laten controleren? Raar als een pony ineens 2 jaar jonger is hé?
Sjolvir
Geplaatst: 21-09-15 11:54
Dan zou ik heel snel de chip in de pony laten controleren of dit paspoort wel bij deze pony hoort. Pas daarna is het zinvol verdere stappen te ondernemen.
Celestexxxxx
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-15 11:54
Chip is gecontroleerd en klopt bij het paspoort.
elenaMM77
Geplaatst: 21-09-15 11:55
in het paspoort staat de fokker, ik zou daar navraag doen waar dit is misgegaan voor je het laat veranderen..
voor het zelfde geld is er een foute inschatting gemaakt en blijkt het dier toch anders dan hij lijkt.. het kan ook nog blijken dat de waarheid ergens in het midden ligt..
waarom is de pony uberhaupt verkocht met een incorrect paspoort, heb je dat nagevraagd bij de verkoper?
en wat zei de keurende dierenarts, komt het chipnummer overeen met het paspoort, of is het paspoort van een compleet andere pony?
ik zou er toch even dieper induiken dan het paspoort alleen aanpassen.
Xivura
Geplaatst: 21-09-15 11:56
Dan is je pony dus waarschijnlijk 2 jaar jonger dan dat de verkoper hebben gezegd als de chip bij het paspoort hoort. Een paard kan nog zo'n mooie volle staart, manen en goed gebit hebben, maar dat zegt nog niet altijd wat over de precieze leeftijd van een paard/pony.
Sunrise19
Geplaatst: 21-09-15 11:56
Wanneer is het paspoort aangevraagd? Pas op 2jarige leeftijd? En waarom heeft de vorige eigenaar daar zelf niks aan gedaan dan?
elenaMM77
Geplaatst: 21-09-15 11:57
Celestexxxxx schreef:
Chip is gecontroleerd en klopt bij het paspoort.
en wanneer is de chip geschoten?
als dit binnen het eerste half jaar al is gebeurd.. dan zal de pony toch echt maximaal 2.5 jaar zijn (als het een voorjaarspony is uit 2013)
Mioux
Geplaatst: 21-09-15 12:09
Zou zeker toch eerst t paard na laten kijken of tandarts etc, verschil tussen 4 en 2,5 is groot!! Zo moet je 2,5 paard lekker laten lopen en niet op gaan rijden, 4 jaar is dat weer iets anders (ligt ook aan paard zelf)
Edit: overigens zegt een dikke volle staart en manen heel niks over de leeftijd (veulens van onder jaar uitgesloten haha)
Nog even ter vermelding, laat t paardje eerst nakijken op leeftijd dus, dalijk is die pas 2,5 en nog vol in de groei en rijd jij al op t paard die daardoor allerlei klachten kan krijgen, ook permanent... sonde van t beestje toch ?
Ja dat verkoopt tenslotte makkelijker he, aangezien paarden dan vaak beleerd zijn en 2,5 jaar je nog niet op kan rijden dus vaak lastiger verkoopt. Nee verstandig hoor om te laten kijken !!