Chip paard kapot/verdwenen hoe verder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Chip paard kapot/verdwenen hoe verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:25

Ik weet niet waar ik het moet plaatsen.. Als het verkeerd staat al vast excuus!

Mijn paard is jaren geleden gechipt door het stamboek. Nou bleek bij controle dat de chip niet te vinden is. Beide keren is een groot wit apparaat gebruikt waarvan 1 nieuwe batterijen heeft gekregen.

Ik heb contact opgenomen met het stamboek maar die zeggen mij dat hij dan een nieuwe chip moet en ik de kosten moet betalen. Echter heb ik op internet ook andere verhalen gelezen (ook van het betreffende stamboek). Nou weet ik niet of hij dan ook een duplicaatpaspoort moet hebben al hij op nieuw gechipt moet worden.

Wie weet hoe het echt zit?
Zit er een levenslange garantie op een chip wat ik ook gelezen heb?
Wie is aansprokelijk voor de kosten?

Sim

Re: Chip paard kapot/verdwenen hoe verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:32

Contact opnemen met virbac als de chip bij hen vandaan komt. Zie batchnummer daarvoor. Zij garanderen levenslange duur van de chip. Je krijgt dan nieuwe chip met hetzelfde nummer. Een duplicaat paspoort is niet nodig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:35

Bedankt! Moet dat op het paspoort staan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:43

Ja, staat in het paspoort. Zo niet even Virbac bellen om het chipnummer door hen te laten checken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:45

Top! Dankjewel!!
Ik zie het niet in het paspoort staan. Ik zal contact met ze opnemen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:50

Nou weet ik niet of dat te vergelijken is met paarden, maar in t asiel waar ik werk, merk ik dat een chip nog wel eens "aan de wandel wil gaan" door t lichaam van hond of kat. Heb er wel eens 1tje gevonden die onder de buik, tussen de voorpootjes zat :? Zelfs wel eens van iemand gehoord dat er 1 in een staart is gevonden... Dus misschien eens t complete paard scannen en niet alleen de halsstreek? Wellicht dat die van jouw paard ook ergens anders is gaan zitten. Of had je het hele dier al gecheckt?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:53

Ik weet niet of het al is gedaan maar inderdaad het hele paard laten scannen zoals JPitty zegt. Mijn shet was ook gechiped in de hals maar nu zit die in dr bil :Y)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:58

Dat hebben we inderdaad ook gedaan maar geen resultaat helaas..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:00

Ik weet van de vorige eigenaar dat de chip 5 jaar geleden heel lastig te vinden was maar het uiteindelijk wel deed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:02

Wij hebben het ook gehad hebben een nieuwe laten zetten en er staat een aantekening in het paspoort met een nieuwe sticker

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:06

Dit is wel een wat ouder artikel http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... belang.pdf , maar er staan nog wel wat tips in: Oudere chips zijn inderdaad soms niet meer leesbaar, aangeraden wordt om een röntgenfoto van de hals te laten maken om te zien of de chip daar ( nog) zit. Een andere mogelijkheid kan zijn dat jouw DA misschien niet de juiste chipreader gebruikte, hoewel ik dat tegenwoordig niet meer verwacht.
Wanneer was het paard gechipt en was het toen al van jou? Ik heb ooit ook wel gelezen dat er een lichting chips niet goed was, maar het fijne weet ik er niet meer van en ik kan het zo niet meer terugvinden wat er mis was.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:11

Een apparaat van de dierenambulance is sterker, die wil 'm dan nog wel eens vinden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:16

Paard is volgens mij in 2008 gechipt op de keuring door het stamboek. Dat zegt het stamboek zelf ook.

Voor wie zijn de kosten als het opnieuw moet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:03

Ik zou eerst contact opnemen met de fabrikant van de chip. Bij het stamboek moeten ze wel weten welke dat is. Als het van de verkeerde lichting chips is, zal de fabrikant voor de kosten opdraaien en anders jijzelf.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:27

Niet direct opgeven.
Wij hebben eens een paard gehad waarbij de chip onvindbaar was. 3 verschillende chiplezers en ontelbare pogingen later werd hij toch gevonden.
Pas als er aantoonbaar een niet werkende chip gevonden wordt kan je een duplicqaat aanvragen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:34

Wij hebben dit ook gehad bij een pony. Uiteindelijk is er een dublicaat chip (met hetzelfde nummer) aangevraagd door het stamboek en deze is vorige week bij haar ingebracht. Over de kosten heb ik nog niets gehoord.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:46

MD >> TAO

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:25

Is bij mijn paard ook gebeurt. Met verschillende apparaten is ze gescand maar met 0 resultaat. Heb toen gebeld met Virbac en alle gegevens doorgegeven. Ze hebben een nieuwe chip met t dezelfde nummer naar mijn dierenarts gestuurd. Die heeft hem vervolgens geplaatst, na nogmaals een grondige controle uiteraard. Ik heb verder geen aantekeningen in het paspoort.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:27

Even offtopic, maar het kan dus toch...
Mijn oudere pony heeft dit ook, enkel ben ik ook het paspoort kwijt door verhuis. DA geloofde mij niet dat hij er ooit 1 had, omdat hij niks vind en chips niet kunnen verdwijnen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:32

Poeh vervelend... ze hoeven niet persee te verdwijnen maar kunnen ook defect gaan ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:50

Ja het blijkt echt te kunnen.
Volgens het stamboek heb ik twee mogelijkheden. 1 is een rontgen laten maken van de hals en een DA verklaring dat het defect is. Dan krijg ik een nieuwe.
2 is een nieuwe chip er in en een aantekening in het paspoort. Dat kost mij €35 en ik moet naar Hoenderloo naar het stamboek om het in orde te maken.
In geval 2 is niet duidelijk of het paard dan geaccepteerd wordt bij de slacht.

Ik ga maar even bedenken welke optie het wordt. Mijn paard heeft artrose en zal dus tzt geslacht worden.. :(