Tips voor jong paard op de trailer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliszakyraa

Tips voor jong paard op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:52

Hallo bokkers!

Ik zit al een tijdje te bedenken over hoe ik mijn merrie het beste kan helpen om der zo rustig mogelijk de trailer op te krijgen.
Het gaat om dit paardje;
[JITP] Jij zorgt voor die glimlach op mijn gezicht!
Sommige die het verhaal gelezen hebben en mijn andere topics weten dat ze eigenlijk erg braaf is geworden.

Ze vertrouwd me 100% en dit was wel te merken toen ze 2 jaar is geworden.
Ik wilde graag haar versieren met slingers en een zelf gemaakt hoedje.
Dit is erg goed gegaan en Insala vond het allemaal wel prima, wapperende vlaggetjes gekke dingen op haar hoofd haha.
[ITP] Insala 2 jaar geworden!

Ze is een erg lief paardje geworden en vertrouwd mij 100% ik kan er alles mee doen.
Zolang ik rustig ben en bij haar ben vindt ze het allemaal goed.
Natuurlijk blijven er nog dingen spannend maarja een 2 jarige die kent nooit zoveel als een 14 jarige.

Ze gaat van de winter naar een andere 'stal' aan huis met nog wat andere paarden.
Dat betekend dat ze de trailer op moet.
Aan gezien haar verleden weet ik niet hoe ze de trailer opgaat en hoe ze er op reageert
Zo als ik nu zie hoe ze op de rest reageert, hoefsmid, veearts en de rest van deze dingen.
Ben ik super trots op haar!
Ze wacht het allemaal af en sinds de wormkuur aangeslagen is zit er iets meer pit in (had last van rodebloedwormen)

Nu mijn vraag;
Insala is al een kleine anderhalf jaar niet meer op de trailer geweest.
Uit verhalen heb ik gehoord dat ze op de trailer is gezet met een touw om haar hals omdat ze geen halster en touw kende.
Dat kent ze nu wel en loopt erg goed mee ook zonder touw loopt mevrouw mee.

Omdat ik op 22 augustus een auto ongeluk heb gehad en samen met mijn vriend niet in staat was om de trailer de vloer op te knappen is alles een beetje achter gebleven.
Er hoeven nu alleen nog maar matten in de trailer en laten drogen.

Ik zat er zelf aan te denken om een longeerlijn aan te doen omdat ze ook nog uit de wei moet gehaald worden en dan pas in de stal gezet te worden.
Dan de trailer zover mogelijk in het gang pad.
En dan de schuifdeuren dicht en het luikje van de trailer open.
Het is een 2 paards trailer en erg hoog en een erg lage opstap.
Het kan goed zijn dat ze alles vanzelf doet aangezien ze alles goed oppakt.
Maar een trailer is net iets anders dan de hoefsmid.
Ze is gek op wortels dus als beloning beetje brokkjes en als ze op de trailer staat wortel.
Ze gaat dan niet meteen weg maar ik wil weten hoe ze het op de trailer doet.
Als we tevreden zijn en Insala is er ook rustig onder kan ze even op stal of weer lekker terug in de weide bij haar soortgenoten.
Dit ligt aan Insala hoe ik vindt hoe ze eruit ziet en zich gedraagt.
Ik ga dit in alle rust en tijd doen het heeft geen haast.

Als ik zie hoe Insala er op reageert reageer ik weer op Insala om haar te belonen of net even de bevestiging voor insala te geven.

Heb je tips om haar rustig in de trailer te krijgen?
In alle rust en alle tijd.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tips voor jong paard op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:00

Niet te moeilijk over doen, oefenen zit tussen je oren.

Klep open, paard erin, klep dichtben gaan met die banaan. Zorg voor een nette chauffeur.

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:07

Polly schreef:
Niet te moeilijk over doen, oefenen zit tussen je oren.

Klep open, paard erin, klep dichtben gaan met die banaan. Zorg voor een nette chauffeur.

Ja dat is inderdaad zo.
Ja mijn vriend is dan de chauffeur dus dat komt goed :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:09

Jeetjeminee, maak je niet zo druk! Trailer open, paard erin, trailer dicht.

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:19

Utixo schreef:
Jeetjeminee, maak je niet zo druk! Trailer open, paard erin, trailer dicht.

Dat doe ik niet maar ik wilde graag tips van jullie weten.
Ik maak me niet druk maar ik wil graag alles goed laten verlopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:33

1. Je kunt nooit te veel oefenen.
Dus zet zo materiaal neer dat je regelmatig kunt oefenen (meerdere keren per week).
Gebruik trailer als voer plaats, om hoeven uit te krabben, van zijkant over klep lopen in plaats van recht, enkel met voorbenen op klep staan, met zweep of blil stang tegen tegen trailer aan tikken en en wat herrie maken terwijl paard op trailer staat, enz.

Bijv zo.

2. Rijden met trailer
Mijn ervaring is dat mijn jonge paard meeste positieve ervaring heeft wanneer ik met de trailer naar grondwerk instructrice rij, daar wat grondwerk doe, en dan weer weer terug.

Toch zal je op gegeven moment merken dat laden weer moeilijker gaat.
Op zo moment is beste om weer voor periode stap 1 te herhalen tot dat ze negetiiefe ervaring kwijt zijn en dan ga je terug naar stap 2. (Eventueel kan ook combineren door in week bijv 4 keer oefenen en 1 keer rijden).

Op gegeven moment zal je merken dat 2 zo goed gaat dat je niet meer terug hoeft te vallen op stap 1.
Mijn ervaring is dat je op deze manier de paarden het beste trailer mak krijgt. Van truukjes hou ik niet van en meestal zijn dat maar tijdelijke oplossingen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:41

Mijn ervaring is dat ze bij eindeloos oefenen alleen maar denken dat het spannend is. Je oefent toch ook geen tig keer in welke box ze moeten? Dat moet, klaar. Geen discussie over mogelijk.
De enige keren dat ik geoefend heb was als ik jonge veulens een rondje meenam over het erf zonder moeder en er stond toevallig een trailer of vrachtauto open maar verder niet hoor..

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:48

Polly schreef:
Mijn ervaring is dat ze bij eindeloos oefenen alleen maar denken dat het spannend is. Je oefent toch ook geen tig keer in welke box ze moeten? Dat moet, klaar. Geen discussie over mogelijk.
De enige keren dat ik geoefend heb was als ik jonge veulens een rondje meenam over het erf zonder moeder en er stond toevallig een trailer of vrachtauto open maar verder niet hoor..

Ja teveel oefenen is ook niks ze moet dan toch elke keer uit de kudde en dat zorgt ook voor stress.
Ik doe het wel hoe ik het in me hoofd heb en wel afwacht net wat je zei
laden en rijden maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:53

Dan hebben de paarden blijkbaar bij jou gene positieve ervaring als ze alleen maar lastiger worden wanneer je ze iets met zo oefent.

Wil je makkelijk en geweldig paard hebben dan is belangrijk dat je er voor zorgt dat je paard positieve ervaring op doet. Ik zeg niet dat je niet streng mag zijn, maat uiteindelijke beleving moet wel positief zijn.

Als paard al alleen al in stres raakt wanneer je uit land haal dan zal ik eerst daar aan werken voordat je met trailer laden begint.

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:05

Tobbes schreef:
Dan hebben de paarden blijkbaar bij jou gene positieve ervaring als ze alleen maar lastiger worden wanneer je ze iets met zo oefent.

Wil je makkelijk en geweldig paard hebben dan is belangrijk dat je er voor zorgt dat je paard positieve ervaring op doet. Ik zeg niet dat je niet streng mag zijn, maat uiteindelijke beleving moet wel positief zijn.

Als paard al alleen al in stres raakt wanneer je uit land haal dan zal ik eerst daar aan werken voordat je met trailer laden begint.

Mijn paard heeft geen stress als ze uit de wei wordt gehaald ze is erg makkelijk en braaf ondanks haar leeftijd.
Ik wil binnenkort beginnen met de trailer dus we wachten wel af.
We vertrouwen elkaar goed en me paardje is lekker rustig bij me.
En wacht het braaf af :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:40

Tobbes schreef:

Ik persoonlijk VIND het onzin in dat heel vaak te oefenen, ja als veulen een keer maar daarna niet en ik heb er nog nooit een gehad met laadproblemen, gewoon niet te moeilijk over doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:00

Je kunt best oefenen maar zorg dan wel dat je op de juiste manier oefent en je er geen probleem in traint.

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:08

cissy schreef:
Je kunt best oefenen maar zorg dan wel dat je op de juiste manier oefent en je er geen probleem in traint.

Ja dat is waar.
Zit alleen te twijfelen of ik het met een halster touw doe of longeerlijn.
Stel dat ze gek gaat doen heb ik meer touw.
Komt goed hehe