Boeckmann trailer helt naar voren, koppeling omlaag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Boeckmann trailer helt naar voren, koppeling omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:46

Mijn Bockmann Comfort trailer (2 paards, bouwjaar 2007) helt iets voorover als hij aangekoppeld is aan mijn Landcruiser. Urine en waswater lopen naar voren in plaats van naar achteren. Bovendien kan ik het stuurwiel niet opdraaien als dit naar voren gericht is. Ik ben vast niet de enige met dit probleem.

Is het mogelijk om het subframe waar de koppeling en het stuurwiel aan zitten te verplaatsen van bovenop het trailerframe naar de onderkant? Technisch gezien lijkt het mogelijk en volgens mij zie ik op afbeeldingen in Google wel trailers van dit type waar dit gebeurd is. Dan zit de koppeling namelijk precies in het verlengde van het trailerframe in plaats van dat het er boven uit steekt / er bovenop ligt.

Wie heeft hier ervaring mee en/of heeft zo'n trailer? Hebben jullie dan misschien een foto van de zijkant van de koppeling?

Kirrr

Re: Boeckmann trailer helt naar voren, koppeling omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:49

De trekhaak zelf verplaatsen is geen oplossing?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:49

Is het niet makkelijk om wat met de trekhaak te doen aan de auto?
Ik heb het ook met een andere auto gehad, bij deze kon ik de trekhaak hoger stellen waardoor de trailer wel juist kwam te staan.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:53

Ja, daar hebben wij ook al aan gedacht, maar dan kan de achterdeur niet meer open...

Met "technisch mogelijk" bedoel ik dat de hele vorm van het subframe, waar hij op het trailerframe vast zit, er op gemaakt lijkt om ook aan de onderkant te passen. Ik zal zelf ook eens een foto maken.

Bockmann Nederland reageert niet of liever: ik krijg een foutmelding bij het verzenden van mijn mail. Ik heb de vraag ook al naar Bockmann in Duitsland gestuurd. Mijn dealer weet het niet. Destijds heb ik de trailer nieuw gekocht, dus hij is ooit zo opgeleverd.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:46

Hij wil mijn foto's niet laden...

Karreman

Re: Boeckmann trailer helt naar voren, koppeling omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:13

Het is wel zeker mogelijk om de gehele oplooprem onder de dissel te bevestigen ipv er bovenop. Als de dissel naar voren toe taps toeloopt heb je wel een opvulstuk nodig zodat hij er weer horizontaal onder zit. Gewoon de 4 m12 bouten los draaien en huppakee.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:17

Ik zou dit bij Böckmann zelf, de importeur of een goede trailerbouwer neerleggen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:28

Iedereen bedankt voor de reacties.

Karreman: ik neem aan dat je het hele blok bedoelt en niet alleen de oplooprem? Heb je er ervaring mee?

Bitchy: heb ik gedaan.... Zie mijn eerdere post.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:11

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:35

Zo op het eerste gezicht lijkt het zelfs alsof de opvulstukken die Karreman beschrijft, niet eens nodig zijn; de bussen aan de onderzijde lijken zodanig vorm gegeven dat de plaat er recht onder komt te zitten.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:00

De pijpjes steken inderdaad al uit waardoor de oplooprem netjes recht eronder komt te zitten. Meestal zitten er 2 kunststof spieën maar zo kan het ook. Wel een carrosseriering ertussen leggen! En let er op dat je de valbeugel terug zet want deze voorkomt dat de handrem eraf gaat mocht de trailer loskomen van de koppeling.

Ik heb wel twijfels of het uitkomt met je handrem. Soms gaat het wel soms niet.

Een ander alternatief wat je nog kan doen zijn kleinere (lagere) wielen monteren.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 03:34

Jullie hebben gelijk. Ik heb eindelijk bericht gehad van de fabrikant (Bockmann in Duitsland). Na het sturen van foto's en het chassisnummer kreeg ik snel bericht dat het inderdaad mogelijk was. Toch wel geruststellend dat die het er ook mee eens was. De dealer heeft het vandaag meteen gedaan en het was in een half uur gepiept. En guess what: hij helt nu een heel klein beetje achterover ipv voorover EN het wiel kan na aankoppelen zo nodig naar achteren gedraaid worden. Qua rij-eigenschappen lijkt er niets veranderd.
Bedankt voor de vele adviezen: ook zonder fiat van de fabrikant had ik het volgende week toch laten doen.