Jong paard op de trailer..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Jong paard op de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:26

Dit weekend ga ik een nieuw paard ophalen, maar ik heb een klein dilemma wat betreft de trailer :)

Het gaat om een 3 jarig paard dat letterlijk niets kent. De enige keren dat hij in handen is gekomen, is voor entingen, wormenkuren en de hoefsmid. Hij was hier niet de makkelijkste mee en werd meestal "verdoofd" met een gel door het voer (ben de naam even kwijt :') ). Verder kent hij geen menselijk contact en je kan hem dus ook niet aaien o.i.d.
Nu heb ik laatst met hem gewerkt en ik kreeg hem vrij snel en heel ontspannen een halster om en ben ik aan de hand gaan rondlopen. Dit ging heel goed!
Maar nu moet hij zondag dus op de trailer. Hij heeft wel eens op een vrachtwagentje gestaan, hier werd hij dan in gejaagd met andere paarden.

Nu vroeg ik me dus af of jullie tips voor me hebben. Ik zat te denken om hem wel aan een lang touw vast te zetten zodat hij niet kan draaien, maar dan zou hij misschien weer onder de balk kunnen komen. Maar ik zit er natuurlijk ook niet op te wachten dat hij in paniek raakt als hij te kort vast staat ;)
Ik heb er over nagedacht om er een ervaren paard naast te zetten voor steun. Maar de enige die goed omgaat met vreemde paarden, is een merrie. En aangezien deze ruin nog maar net gecastreerd is, lijkt het me niet slim :)
De andere paarden van mij zijn of niet ervaren genoeg, of zijn vrij dominant naar vreemde paarden. Ik heb liever geen gevecht in de trailer!

Wat raden jullie mij aan?

Memere

Re: Jong paard op de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:33

1,5 maand geleden een jong paard gaan ophalen op 5u rijden van huis, kende ook helemaal NIETS..zelf geen halster aandoen of aanraken.

Halster omgedaan in snel tempo en de (2paards)trailer opgezet, kort genoeg vast gezet en meteen doorrijden zonder te stoppen.
Helemaal geen gevecht gehad!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:37

Wanneer je rijd heeft hij bijna geen tijd om te vechten en amders ga je veel tempo wisselingen rijden zodat hij "iets te doen heeft"
Zo staat mijn Draak Van een ponytje het beste stil.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:48

tempo wisselingen zou ik zo min mogelijk doen. Je wilt wellicht dat hij een volgende keer ook te laden zal zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:53

Tempo wisselingen zou ik eigenlijk juist niet doen.. Je wilt dat het paard een goede ervaring met de trailer krijgt.
Ik zou gewoon wat hooi in de trailer hebben hangen, of iets anders wat vertrouwd is.
Is er ook geen brave hengst of ruin die met hem mee zou kunnen rijden als "grote voorbeeld"? :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:20

Ik heb één ruin die perfect is op de trailer, maar die kan erg dominant zijn naar nieuwe paarden. Nu weet ik niet in hoeverre hij zich zal gedragen als het op een trailer gebeurd, maar je zal maar net zien dat hij het toch niet pikt en dan sta je daar..
Ik heb wel een hengst die heel goed is met andere paarden, maar hij is zelf nog maar 1 en niet zo vaak op de trailer geweest, dus ik weet niet of hij nou zo'n goed voorbeeld zal zijn :')
Hooi zal er inderdaad sowieso komen te hangen! Als hij iets te knabbelen heeft, dan ontspant hij natuurlijk al veel sneller!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:27

Niet aan een lang touw ! Dan kan hij zich ophangen. Wij hebben het los geprobeert en dan meteen alles dicht en gauw gaan rijden, maar dan moet tie er echt niet uit kunnen. Maar dat was voor ons geen goed idee, hij kwam over de achterklep..... Daarna vast gezet met touw en met kin bijna op de stang. (wij hoefen maar een kwartiertje te rijden) En gewoon doorrijden.
Bij een 3 jarige zou ik persoonlijk zowieoz kiezen voor een roesje. Hij moet er geen trauma aan over houden toch...
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 31-08-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:28

[TAO] Groen paard vanuit opfok op transport Topic over het zelfde ''probleem'' met een hoop goede tips.

Zou er geen ander paard naast zetten, hij kent ze niet dus grote kans dat dat alleen maar meer trammelant oplevert.
Opladen, klep dicht, vast tussen 2 (korte!)touwen en rijden. Pas weer stoppen als je op plaats van bestemming staat.
Niet te moeilijk doen. Hij kent het niet, de kans dat het een probleem oplevert is dus klein. Immers, hij weet niet wat er gebeurd en maakt zich er dus een stuk minder druk om dan jij.

Zolang de chauffeur weet wat hij doet en rustig rijd levert het je paard absoluut geen trauma op, alleen maar een positieve ervaring. Maarja, dan moet je wel weten wat je doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:30

Froukje schreef:
[TAO] Groen paard vanuit opfok op transport Topic over het zelfde ''probleem'' met een hoop goede tips.

Zou er geen ander paard naast zetten, hij kent ze niet dus grote kans dat dat alleen maar meer trammelant oplevert.
Opladen, klep dicht, vast tussen 2 (korte!)touwen en rijden. Pas weer stoppen als je op plaats van bestemming staat.
Niet te moeilijk doen. Hij kent het niet, de kans dat het een probleem oplevert is dus klein. Immers, hij weet niet wat er gebeurd en maakt zich er dus een stuk minder druk om dan jij.

Amen :) En hoe minder gedoe jij er dit keer van maakt om hem op de trailer te zetten (strak vast, in een keer naar binnen lopen, no nonsense) hoe minder snel hij ook truukjes zal gaan ontwikkelen in de toekomst. Win-win.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:39

Bedankt! Het geeft me toch wat extra vertrouwen :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:43

Oh, en hoe banketstaaf ook. Als jij je niet zeker genoeg voelt om 1x de trailer in te lopen, geef hem dan af aan iemand die dat wel kan. Zo gauw je gaat lopen treuzelen en twijfelen of hij wel gaat ben je de sjaak. Het is echt verstand op nul en doorlopen!

Thuis tijd genoeg om rustig te oefenen en de tijd er voor te nemen, maar in dit soort situaties is het echt een kwestie van overbluffen voor hij door heeft wat er aan de hand is.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:03

Bij mijn paard helpt het om een emmertje biks/slobber voor in de trailer te zetten, niet te weerstaan voor Ferry :=
Als het kan bij het inlopen het tussenschot opzijschuiven (bij een tweepaards). Het lampje in de trailer aanzetten en/of deurtje open dan is het niet zo een donker gat. Wat bij mij in nootgevallen ook wel helpt is bij het deurtje een ponytje te zetten. Bij mij wil hij daar dan naar toe en loopt hij de trailer zo op.
Iets lekkers om te knabbelen en als hij geladen is gelijk doorrijden.

Veel succes en veel plezier met je paardje

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 21:18

Bedankt!
In principe is het geen probleem om zelf zo de trailer op te lopen. Ik heb vrij goed leren bluffen van sommige ervaringen met paarden haha!
Maar als ik ideeën en eventueel oplossingen heb "klaar staan", dan scheelt het mij al een hoop gestress van te voren :)

Raden jullie ook aan om het zeiltje dicht te doen of juist niet? Ik ben altijd bang dat het teveel gaat klapperen en hier zal hij geheid van schrikken.