Paard op eigen naam laten zetten.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_DL

Paard op eigen naam laten zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:42

Hooi!

Volgend jaar wil ik graag starten, maar ik had begrepen dat je paard dan op je eigen naam moet staan. Nu zit ik op de KWPN site en ik snapte dit stukje niet helemaal:

U heeft een KWPN-paard gekocht en wilt graag als de nieuwe eigenaar geregistreerd worden. De geregistreerde van een paard staat vermeld op het registratiebewijs en in het paardenpaspoort.
Als lid van het KWPN kunt u beide documenten op uw naam laten registreren! KWPN-leden kunnen overschrijvingen registreren via het selfserviceportaal MIJN KWPN.
Bent u geen lid, dan kunt u uitsluitend het paardenpaspoort op uw naam laten zetten.
http://www.kwpn.nl/over-kwpn/services/overschrijven-paard/

Dus, als ik geen lid ben van KWPN dan staat mijn naam alleen in het paspoort. Maar wat is dat registratiebewijs dan? En moet mijn naam ook op dat bewijs staan als ik wedstrijden wil rijden?

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:47

Volgens mij...hoeft het paard niet op jouw naam te staan als je wilt starten met wedstrijden.

Anoniem

Re: Paard op eigen naam laten zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:48

Je hoeft je paard niet op naam te zetten hoor.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:52

Niet ? Mijn moeder vond het een fijner idee om het toch wel op mijn naam te hebben. Maar is alleen in het paspoort dan voldoende?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:52

Hoeft niet perse, mijn vorige paard heb ik ook niet laten overschrijven en ook mijn huidige paard staat niet op mijn naam.

Je kunt gewoon bij de KNHS een startkaart aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:54

Uberhaupt naam in het paspoort hoeft niet. Het bied geen enkele zekerheid want het is geen eigendomsgewijs...

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:00

Yvank_ schreef:
Uberhaupt naam in het paspoort hoeft niet. Het bied geen enkele zekerheid want het is geen eigendomsgewijs...

Ooohhh, dan snap ik het. Bedankt!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:04

Yvank_ schreef:

klopt! Ik heb het ook niet gedaan, kost (veel) geld en biedt geen enkele meerwaarde.

Je kan evengoed een startkaart aanvragen, geen enkel probleem.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:06

Bedankt voor alle snelle reacties!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:06

Haal je niet diverse afkortingen door elkaar? Met name KWPN en KNHS?

De eerste (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) is een stamboek, geven het stamboekpapier uit voor dat ras en geven ook het paardenpaspoort uit (soms ook voor andere rassen of rasloze paarden en pony's). Als je bij het KWPN als eigenaar geregistreerd wilt staan moet je lid zijn. Zolang je geen fokplannen hebt is de meerwaarde daarvan beperkt.

Het tweede (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is de bond die over de wedstrijden gaat. Zij doen niets met stamboeken of paspoorten, hier moet je wel -via een aangesloten vereniging- de startkaart aanvragen als je officiële wedstrijden wilt gaan rijden. Het paard waarmee je wilt gaan starten hoeft niet van jouw te zijn. Dat kan ook je bijrijpaard zijn of van een bedrijf of andere organisatie (zoals je bij de wereldtop vaak ziet).

Veel succes alvast in 2016 :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:09

Rex_Rolfo schreef:

De eerste (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) is een stamboek, geven het stamboekpapier uit voor dat ras en geven ook het paardenpaspoort uit (soms ook voor andere rassen of rasloze paarden en pony's). Als je bij het KWPN als eigenaar geregistreerd wilt staan moet je lid zijn. Zolang je geen fokplannen hebt is de meerwaarde daarvan beperkt.

Het tweede (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is de bond die over de wedstrijden gaat. Zij doen niets met stamboeken of paspoorten, hier moet je wel -via een aangesloten vereniging- de startkaart aanvragen als je officiële wedstrijden wilt gaan rijden. Het paard waarmee je wilt gaan starten hoeft niet van jouw te zijn. Dat kan ook je bijrijpaard zijn of van een bedrijf of andere organisatie (zoals je bij de wereldtop vaak ziet).

Maar voo reen startkaart heb je dan toch wel de handtekening van de echte eigenaar hebben? Mijn Fjord staat namelijk nog op de naam van een fjorden hengstenhouderij; beetje appart als ik daar langs met mn startkaart

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:11

Rex_Rolfo schreef:

Nu snap ik het.. :+ Heb altijd gedacht dat het bij elkaar hoorde.. Zal het vanmiddag na gaan vragen op de manege hoe en wat. Bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:12

De KNHS heeft wel ergens op de website staan dat het paard op naam van de eigenaar moet staan.
In de praktijk doet bijna niemand dat.
Maar wellicht dat je dat bent tegengekomen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:16

Mocht je het alsnog willen doen: je moet ie groene papier met stamboek opsturen naar het KWPN. Kosten liggen rond de 40,-. Je krijgt dan vervolgens een sticker thuisgestuurd die je in het paspoort moet plakken. Voor KWPN leden is het goedkoper, alleen betaal je dan een jaarlijkse bijdrage er bovenop :j

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:17

Marije_jiplover schreef:
De KNHS heeft wel ergens op de website staan dat het paard op naam van de eigenaar moet staan.
In de praktijk doet bijna niemand dat.
Maar wellicht dat je dat bent tegengekomen?

Dat klopt inderdaad. Maar door dit stukje op de KWPN site begon ik ook te twijfelen;

"Als u wilt deelnemen aan KWPN-evenementen, zoals keuringen en aanlegtesten, maar ook bij de registratie van dekkingen en veulens is het noodzakelijk dat het paard volledig op uw naam geregistreerd staat."

Mijn vriendin hoefde nooit haar paspoort mee te nemen naar wedstrijden .. ?

Celiien schreef:
Mocht je het alsnog willen doen: je moet ie groene papier met stamboek opsturen naar het KWPN. Kosten liggen rond de 40,-. Je krijgt dan vervolgens een sticker thuisgestuurd die je in het paspoort moet plakken. Voor KWPN leden is het goedkoper, alleen betaal je dan een jaarlijkse bijdrage er bovenop :j

Ga het even overleggen met mijn moeder, de kosten waren ons al bekend. (: Bedankt voor de info!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:19

Paspoort moet wel mee, alleen al ivm vervoer en het kunnen controleren van de identiteit van het paard en de vaccinatie-geschiedenis.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:25

Celiien schreef:

Hmm....ik heb mogen vaststellen dat er bij de KWPN toch wat afwijking zit tussen hoe ze op de website zeggen dat het werkt en hoe het ECHT werkt. Ik heb de hele shyte naar de KWPN moeten opsturen. De betaling per eenmalige machtiging werd (in tegenstelling tot wat ze beweerden/eisten) door de KWPN NIET uitgevoerd dus heb ik e.e.a. alsnog via een gewone bankbetaling moeten doen.

Ik heb trouwens geen 'groen papier met stamboek'?

Kortom: als je je paard bij de KWPN op je naam wil zetten (waar eigenlijk geen echte reden voor is zo lang je niet wil gaan fokken) kun je het beste even bellen en gewoon een afspraak over we werkwijze maken met de (aardige) meneer of mevrouw die je dan aan de lijn krijgt. Dan is het zo gepiept.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:28

RdLFoto schreef:
Mijn vriendin hoefde nooit haar paspoort mee te nemen naar wedstrijden .. ?

Ook hier weer even opletten dat er geen dingen door elkaar gehaald worden ;)

- paspoort vriendin zelf? Rijbewijs of identiteitskaart volstaat ook. Niet vanwege wedstrijd maar omdat je altijd een legitimatie bij je moet hebben (toegeven, ik loop me toch vaak een partij illegaal rond :+ )
- paspoort van het paard? Dat moet altijd bij het paard zijn, zowel op stal als onderweg
- stamboekpapier van het paard? Dat is op een dressuurwedstrijd niet nodig. Bij een stamboekevenement zoals een keuring of zo zal het wel nodig zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:32

Cowboy55 schreef:
Celiien schreef:

Hmm....ik heb mogen vaststellen dat er bij de KWPN toch wat afwijking zit tussen hoe ze op de website zeggen dat het werkt en hoe het ECHT werkt. Ik heb de hele shyte naar de KWPN moeten opsturen. De betaling per eenmalige machtiging werd (in tegenstelling tot wat ze beweerden/eisten) door de KWPN NIET uitgevoerd dus heb ik e.e.a. alsnog via een gewone bankbetaling moeten doen.

Ik heb trouwens geen 'groen papier met stamboek'?

Kortom: als je je paard bij de KWPN op je naam wil zetten (waar eigenlijk geen echte reden voor is zo lang je niet wil gaan fokken) kun je het beste even bellen en gewoon een afspraak over we werkwijze maken met de (aardige) meneer of mevrouw die je dan aan de lijn krijgt. Dan is het zo gepiept.

Vreemd, bij mij is het wel zo gegaan ! Tenminste, de betaling moet nog gedaan worden maar dat terzijde :+

Groen papier is in mijn geval, iig het papier met de stamboek erop. Kan ook met paspoort maar deze moet altijd bij het paard blijven, dus vandaar :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:44

Celiien schreef:
Groen papier is in mijn geval, iig het papier met de stamboek erop. Kan ook met paspoort maar deze moet altijd bij het paard blijven, dus vandaar :j

Ja, dat laatste vond ik dus ook wel spannend toen ik het paspoort moest opsturen: wat als je het nooit meer opduikt. Niet voor de eigendomsrechten uiteraard, maar wel voor de rest.....heb zelfs nog overwogen om het hele shyte persoonlijk af te gaan geven in Harderwijk....maar dat is voor mij wel een ECHt rot end rijden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:47

Het stamboek heb ik al aangetekend laten opsturen _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:04

Afstammingsbewijs/registratiebewijs is het stamboekpapier. Dit betekent dat het paard is ingeschreven bij een stamboek, in geval van TS in 1 van de registers van het KWPN. Het KWPN is een stamboek, een fokorganisatie zo je wilt. Net zoals het Fjordenstamboek, het Welsh-stamboek enz.

Om het nog ingewikkelder te maken: het KWPN heeft meerdere registers waar een paard ingeschreven kan staan. Aan de kleur van het papier kan je zien in welk register het paard staat ingeschreven: veulenboek en stamboekpapieren zijn geel/crème, A-register is groen papier en B-register is blauw papier.

Zolang je met het paard niet naar een keuring gaat of er een veulen bij wil fokken is het niet noodzakelijk lid te zijn van het KWPN en hoef je het paard ook niet op naam te hebben.

Wat jij wilt doen zijn KNHS wedstrijden. Daar kan je aan deelnemen met elk paard dat gezond is, ongeacht zijn kleur of afstamming. De KNHS is een sportbond (net zoals bijvoorbeeld de KNVB) en geen stamboek.

Het paardenpaspoort (kortweg paspoort genoemd) is een wettelijk verplicht document dat gelinked is aan de identificatie-chip van het paard en waar de registratie van entingen en medicijnen in staat. Dit is geen afstammingsbewijs, hoewel er stamboeken schijnen te zijn die het wel zo gebruiken. Het paspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn, en getoond kunnen worden. Ook paarden waarvan de afstamming onbekend is moeten gechipt zijn en een paspoort hebben.

Er wordt wel geadviseerd dat het paspoort op naam staat van de eigenaar. Maar vooralsnog ontbreekt de mogelijkheid dat te controleren, aangezien we in NL geen eigenaren-registratie voor paarden kennen.
Registratiebewijs (stamboekpapier) en paspoort zijn GEEN eigendomsbewijs. Het KWPN spreekt daarom ook over geregistreerde, niet over eigenaar. Het enige dat als eigendomsbewijs kan dienen is een koopovereenkomst tussen jou en de verkoper.

Als je het leuk vindt je paard op naam te hebben kan je met een briefje erbij met het verzoek het paard op jouw naam te registreren het stamboekpapier opsturen naar het KWPN. Je krijgt dan na 1 à 2 weken het stamboekpapier retour met jouw naam erop, en een sticker die je in het paspoort kan plakken. Je wordt dan wel tot wederopzegging lid van het KWPN. Onderdeel van het lidmaatschap is het blad In de Strengen. Ik vind dat een leuk blad en ben mede daarom al jaren lid van het KWPN.

De keuze is dus aan jouw. Maar nogmaals: op naam zetten is niet noodzakelijk.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:08

Héél erg bedankt voor de duidelijke uitleg Roodvos! Het is een ruin dus fokken gaat 'm niet worden .. :')
Hij staat nog op naam vd fokker en we hebben hem niet rechtstreeks daarvandaan gekocht dus het was een beetje twijfelachtig. Dan ga ik nu rondneuzen op de KNHS site om naar de startkaart mogelijkheden te kijken. Nogmaals bedankt!!