Een trailer aanschaffen, waar op letten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Een trailer aanschaffen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:28

Beste bokkers,

Dankzij mijn zeer lieve vriend is het kopen van een eigen trailer een mogelijkheid geworden.

Alleen hoe pak ik dat aan? Waar moet ik op letten?
* 1x per jaar onderhoud?
* is een verzekering afsluiten aan te raden?

Tot nu toe heb ik altijd de Iforwilliams 1,5 paards met voorlader geleend van een stalgenoot als ik op pad ging.
Deze vindt ik erg prettig in gebruik en ben ik nogal verwend mee geraakt haha.
Kwa aanschafprijs ligt deze wel boven het budget (ongeveer 2500euro), dus ik zoek andere opties.
Maar goed, waar kies je voor?
Ik neig zelf naar in ieder geval een aluminium vloer. Ook deze heeft onderhoud nodig uiteraard maar rot minder snel dan een houten vloer lijkt mij. Of zit ik verkeerd?
Ik zie namelijk al een horror scenario voor mij met een paard die door de vloer heen zakt op de weg..

Ook niet geheel onbelangrijk, hoe werkt het (tijdelijk) terugkeuren door RDW?
Ik heb (nog) geen E rijbewijs.
Auto mag 1800kg trekken en maximum massa van de auto is 2045kg.
Trailer mag maximum massa van 1455kg hebben dus.

Trailer zal altijd buiten komen te staan.

Marktplaats en Bokt ben ik al een het afspeuren. Er is geen haast bij, ik wil wel een goede aankoop doen.

Alvast bedankt voor alle reacties en tips!

NatalieLot

Re: Een trailer aanschaffen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:39

Ik wil wel even volgen! Heb helaas geen tips

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:57

2500 euro is niet veel als de trailer goed is. Kun je als je deze trailer wilt hebben niet afspreken dat je de aankoop in termijnen zal voldoen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 16:16

Ja, is rond de 2500euro een onrealistisch bedrag voor een goede trailer?
Welk bedrag komt meer in de richting dan?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:05

Allereerst natuurlijk algehele indruk. Hoe staat hij erbij, hoe staat hij gestald?
de kap, zitten er scheuren ed in? ook even goed langs de plakken lopen waar deze vast zit aan de wanden. controleer eventueel de dak/voorluiken. is hier teken van lekkage? sluiten ze goed? En eventueel de kit naden controleren.

Bij de wanden ook goed de staat controleren. Ook polyester trailers hebben vaak hout tussen de polyester lagen zitten. hierbij is lastiger controleren of de wanden rot zijn. De wanden moet je met geen mogelijkheid in kunnen deuken. Bij de zijwanden ontstaan vaak de eerste plekken aan de achterkant aan de onderzijde. Goed hard drukken duwen aan binnen en buitenkant. hij mag dus echt niet bewegen.
Als betonplex begint te rotten kun je er vaak iets in prikken met hard stomp voorwerp. de beschermende laag komt er dan vanaf. Wel met een stomp voorwerp anders beschadig je de laag.
ook goed langs de onderkant van de wanden lopen. (bij de wielen voor deurtjes ed.) overal waar dus beetje water kan blijven staan. achterklep idem.

Bodem ligt er ook erg aan wat voor bodem en wat erop ligt. Met een gietvloer kun je minder goed bekijken hoe de vloer eronder is. je kan in ieder geval aan de achterzijde de onderkant van de vloer bekijken. verder bij een gietvloer kijken hoe de afwerking naar de wanden/achterkant is. zijn de kieren goed dicht. bij een mat ook bekijken hoe deze afgedicht is. Bij losse mat kun je deze eraf halen. dan ook het hout goed langslopen zoals bij de wanden.
Bij alu vloer, bekijk gewoon hoe het aluminium er een beetje uit ziet. Verder aan de onderkant kijken of er iets tussen het aluminium en het frame ligt ivm contactcorrosie.

Hang en sluitwerk zit alles goed vast, alle bouten hendels scharnieren alles moet goed degelijk vast zitten. uiteraard verlichting controleren (ook binnen) en bekijk of alle reflectoren eventueel vereiste breedtelampen erop zitten.

Oplooprem indrukken, deze moet zwaar gaan maar wel te bewegen zijn. handrem erop en kijken of je de trailer weg kunt duwen. hij moet staan als een huis.
vervolgens aankoppelen en bekijken hoever de koppeling versleten is, zit hij nog in het goede deel? Dan de eerste 2 wielen op een blok zetten en kijken of de achterste wielen vrij kunnen draaien. ze moeten door blijven draaien als je ze een zetje geeft. hoor je schurend geluid dan loopt de rem misschien aan. bij rateling is de lager ws kapot aan het gaan.
dan wielen weer een zet geven en aan de handrem trekken. wielen moeten dan stoppen.
vervolgens hetzelfde verhaal voor andere 2 wielen.

controleer de banden ook even, hoe is de staat en hoe oud zijn ze (DOT code)

zo dat wel het wel wat er zo snel bij mij naar boven kwam. wellicht dat iemand nog tips heeft maar verder kun je zelf niet zo veel doen denk ik. Dan zul je hem echt op de brug moeten zetten en na moeten kijken.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:08

Ik heb een compleet vernieuwde trailer gekocht voor €1700 gekocht bj 2001. Werkelijk alles is vernieuwd dus heb eigenlijk een nieuwe trailer voor weinig geld en bij een bedrijf gekocht.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:09

ik weet nog wel adresje. aluminium trailer, 1,5 paards, aluminium vloer, nieuw, en met zadelkamer incl BTW 5500 euro

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:11

Ik vind 2500 euro voor een trailer in goede staat en aluminium vloer..een erg krap budget! ..denk dat je toch snel boven de 3000 komt voor de 2de handse

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:16

Bedankt voor je uitgebreide reactie Persevero, daar heb ik wat aan!

Aluminium vloer is nog geen harde eis, maar waar ik naar neig doordat ik dan minder bang ben voor verotte vloeren ed. Tenminste dat denk ik.

Een trailer aankoopkeuring lijkt mij ook van toegevoegde waarde toch? Of checken ze daar de bodem ed niet?

2500 is een richtprijs. Mocht blijken dat dit niet voldoende is spaar ik nog wat extra hier bovenop en wacht ik even.
Heb geen haast nl.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:26

€2500 lijkt mij wel een budget waar je een goede trailer voor kunt aanschaffen. Je kunt echter wel alle punten checken maar dan moet wel weten hoe je ze moet checken. Dus koop anders een trailer met recente keuring en garantie om wat zekerheid in te bouwen

Aural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:36

Karin_deB schreef:

Aluminium vloer is nog geen harde eis, maar waar ik naar neig doordat ik dan minder bang ben voor verotte vloeren ed. Tenminste dat denk ik.

Een trailer aankoopkeuring lijkt mij ook van toegevoegde waarde toch? Of checken ze daar de bodem ed niet?

2500 is een richtprijs. Mocht blijken dat dit niet voldoende is spaar ik nog wat extra hier bovenop en wacht ik even.
Heb geen haast nl.

Daar checken ze alles, maar een trailer kan vaak niet zoveel verbergen lijkt mij. Gewoon aansluiten, kijken of alles het doet (verlichting) en de kieren controleren. De rest is al gezegd denk ik...

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:10

Aural schreef:
Karin_deB schreef:

Heb geen haast nl.

Daar checken ze alles, maar een trailer kan vaak niet zoveel verbergen lijkt mij. Gewoon aansluiten, kijken of alles het doet (verlichting) en de kieren controleren. De rest is al gezegd denk ik...

Dat zou ik niet te hard roepen...wat dacht je bijvoorbeeld van lagers/remschoenen/remkabels/chassis/etc. Dat zijn dingen die je niet zomaar controleert. Bij een BOVAG keuring wordt dit allemaal nagekeken, remtrommels gaan er bijvoorbeeld ook even af.

Ik zou je adviseren om voor aankoop een keuring te laten verrichten. Wij doen dit ook regelmatig en vaak mankeert er toch wel het een en ander.

Kentekengewicht kan je eenvoudig aanpassen via een formulier van de RDW: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... gwagen.pdf