Paard nu voor eeuwig een trauma? Probleem met trailer laden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

Paard nu voor eeuwig een trauma? Probleem met trailer laden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:25

Ik heb een ontzettend leuk paardje uit Engeland, alleen heeft hij een groot probleem Jack is niet te laden. Ik heb hem nu 2 jaar en in die 2 jaar is het me 2 keer gelukt hem op een trailer te zetten. Dit was naar een oefencross in de buurt van te voren heb ik een week elke dag met trailer laden geoefend tot hij er zo inliep. Alleen toen we weer terug naar huis wilde ging hij er niet meer in, na 2 uur prutsen lukte het ons toch maar sindsdien gaat hij er echt niet meer in.

Nu ga ik over een half jaar 3 maanden stage lopen ergens anders in Nederland en mogen mijn paardjes mee. Dat betekend dat Jack dus echt moet leren trailer laden, nu wilde een clubgenootje mij helpen met trailer laden omdat ik dit gewoon liever niet alleen doe.

Na veel geduld en koekjes stond Jack in de trailer samen met Martje mijn andere pony. We waren toen ongeveer al een uur of misschien 2 bezig. Toen zij mijn clubgenoot tegen haar dochter dat ze wel heel voorzichtig de achterste stang dicht kon doen. Toen ze dat deed ging Jack compleet uit zijn plaat en duwde zo hard tegen de stang dat deze verboog en niet meer los ging. Hij is daarna zo hard gaan duwen dat hij onder de stang door is gegaan en buiten stond.... Jack zijn rug is op het moment erg gevoelig we hebben hem direkt gekoeld en ik ga morgen kijken hoe het met zijn rug gaat. Maar ik denk dat ik daar wel een osteopaat naar moet gaan laten kijken -O- .

Tevens had hij de trailer zo gesloopt dat Martje vast zat die stang wilde ook niet meer los, dat duurde nog wel eventjes voor zij vrij was. Nu is dat een Fjord en is ze super calm maar ook dat vond ik eigenlijk dood eng.

Ik ben bang dat ik Jack nooit van dit probleem af zou kunnen helpen, heeft er hier iemand ervaring met extreme laad problemen? En hoe hebben jullie dit opgelost? Ik ga hier niet meer mee aan de slag tot er echt iemand bij is met verstand van trailer laden. Wie kunnen jullie mij hiervoor aanraden?

Vesceron

Re: Paard nu voor eeuwig een trauma? Probleem met trailer laden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:29

Jeetje wat heftig :(:)
Esther de vries (www.estherdevries.com) schijnt wonderen te verrichten en zegt dat ze binnen 1 sessie elk paard kan laden zonder dwang. Misschien is dit iets voor je?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:32

Met goede hulp kan dit nog wel goed komen. Mijn shetlander is op de een of andere manier ook eens onder de stang gekomen en daar ook flink van geschrokken. Daarna gewoon weer flink geoefend en hij gaat er nu prima in. Zelf ben ik aan de slag gegaan met de manier van Eddy Modde, zijn ebook vind je op diagonaal-paardenvervoer.com. Verder heb ik nog een middagje hulp gehad van Flo123 op bokt. Ik kreeg ze zelf wel relaxt de trailer op, maar ik kon in mijn eentje de stang niet dicht krijgen. De stang dicht vonden ze blijkbaar toch wel spannend. Mijn welsh merrie is vroeger een keer gevallen in onze oude trailer toen ze met mijn toenmalige bijrijdster naar de clubles ging. Ze is daarna onwijs lastig te laden geweest en er toen schijnbaar ook nog eens ingeslagen door iemand anders (ik was er niet bij toen, anders had ik die zweep persoonlijk uit zijn hand gerukt). Ook zij is nu redelijk makkelijk te laden.

Na het rijden laat ik ze overigens altijd nog even staan en laad ik ze nog een keer op voordat ze terug gaan naar de wei.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:35

Probeer Michelle Bannink eens van Be Stable, zit ook in Noord Holland! :) Doet alles op een super rustige en respectvolle manier en krijgt heel veel voor elkaar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:35

Petra Vlasblom, John Erb en Janine van der drift zijn allemaal erg kundige mensen die je absoluut kunnen helpen.
Maar er gaat tijd en geld in zitten, maar doe het nu met een professioneel voor het echt een keer misgaat

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:53

Ik ga ook zeker niet meer zonder een profesional aan de slag... Jack is een Tinker en ik hem hem nog nooit door zn kleine ruimte zien komen...

Het echte probleem zit hem in het feit dat het hem totaal niet uit maakt als er iets achter zijn kont zit. Hij gaat gewoon net zo lang leunen, hangen tot het stuk gaat en hij weer los/ vrij is.

Ik zal alle adresjes eens doorspitten en kijken wie mij zou kunnen helpen. Tijd/geld maakt niet uit ik wil mijn dier veilig kunnen laden als het moed.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:56

Petra Vlasblom heeft mij ook heel goed geholpen! Gaat pas weg als je zelf in alle rust kunt laden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:06

Maar al ruk je alle goeroes van NL aan, besef dat JIJ de bepalende factor bent; niet alleen met laden maar ook tijdens de reis. JIJ zult degene moeten zijn die het paard kan laden en overtuigen om te blijven staan.

Je zult je paard prima kunnen leren om weer rustig op de trailer te staan, maar volksstammen verprutsen dat traject binnen twee minuten door te rijden alsof ze op het circuit rondscheuren.......

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:10

Je zou ook altijd nog een trailer kunnen proberen waar ze zijwaarts in staan, veel paarden gaan daar veel makkelijker in dan een 'normale' trailer

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:13

Hier ook goede ervaringen met Petra Vlasblom van 2moons. Zij is toen bij ons niet zelf gekomen, maar iemand die een opleiding bij haar heeft gevolgd (http://www.happination.nl). Wij hadden een ontzettend moeilijk paard maar nu na veel trainen en oefenen staat hij er binnen 5 minuten in.
Je moet bij hun eerst een theorieavond volgen zodat je zelf goed voorbereid bent en leert op welke punten het bij jezelf fout gaat met laden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:15

Ik heb zelf hele goed ervaringen met Annemarie van der Toorn. Mijn paard was met het laden heel lastig, maar op de trailer zelf wel aardig braaf. Paard van mijn beste vriendin was wel makkelijk te laden, maar het rijden was een drama. Ging liggen en duwde ook de stang helemaal kapot. Ik hoop dat je iemand kunt vinden die zowel met jou als met paard aan de slag gaat!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:18

Ik ben twee jaar terug geholpen door Ninge Huijser (woont in Enkhuizen). Mijn paard was tijdens de reis gevallen in de trailer en nee, we zijn geen volksstam die rijden als op een circuit. Wat er is gebeurt weten we nog steeds niet, alleen dat we een doffe knal hoorde en dat zijn billen niet meer te zien waren boven de klep (mijn vriendin belde die reed met haar combinatie achter ons)
Ninge Huijser heeft ons toen geholpen met het laden. Mijn paard was toch wel wat bang geworden en wou de klep absoluut niet meer op, verstijfde gewoon.
Uiteindelijk stond meneer rustig en wel weer in de trailer.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:19

Sharon Nawijn van horsevision (tinkerkyara op bokt, van tinkerhengst Janesho) zou je hier ook goed bij kunnen helpen. Heb zelf heel positieve ervaringen met haar als juffie :)

Muisssx

Een profesional erbij halen is altijd goed maar je moet het zelf kunnen. Wat wij wel eens doen met jonge of onrustige paarden is het niet dichtmaken van de stang maar meteen de klep dichtdoen. Hierdoor krijg je geen onveilige situaties en je kunt de stang altijd nog van binnen doen. Wij laten ze dan vaak even staan en geven ze pas hun ochtend maaltijd in de trailer, hierdoor staan ze op de trailer druk te eten en kun je daarna de klep weer open maken en hem er rustig af laten, meest merken ze het open doen niet eens wanneer ze staan te eten (:! Success!

Mareintje

En als je hem maar een enkele keer moet laden om stage te gaan lopen, dan kan je hem natuurlijk ook een suffertje geven. Dat vind ik niet eens paardonvriendelijk want hij leert dat het niet eng is (is niet bang omdat hij stoned is...). Dus de volgende keer dat je hem laadt, gaat het makkelijker. Hij had immers de vorige keer geen angst en dus een positieve ervaring!

Als je echter regelmatig met hem op pad wilt, dan is het verstandiger om het grondiger aan te pakken en een goede trainer in te schakelen. Wat je van deze persoon leert, zal je echter wel moeten bijhouden. Dus regelmatig doen. Als je hem namelijk 2 maanden niet meeneemt, zal je waarschijnlijk weer van voren af aan moeten beginnen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:25

Muisssx schreef:
Een profesional erbij halen is altijd goed maar je moet het zelf kunnen. Wat wij wel eens doen met jonge of onrustige paarden is het niet dichtmaken van de stang maar meteen de klep dichtdoen. Hierdoor krijg je geen onveilige situaties en je kunt de stang altijd nog van binnen doen. Wij laten ze dan vaak even staan en geven ze pas hun ochtend maaltijd in de trailer, hierdoor staan ze op de trailer druk te eten en kun je daarna de klep weer open maken en hem er rustig af laten, meest merken ze het open doen niet eens wanneer ze staan te eten (:! Success!

De klep dichtdoen zonder dat de stang dichtzit is heel erg gevaarlijk. Als hij achteruit dendert voordat de klep vast zit krijg je als persoon de klep op je.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:26

Eddy Modde is ook een aanrader. Ik heb ook hulp gehad van Flo op bokt en ik gebruik nu een soort mix van deze methoden en kan nu alleen in- en uitladen. Maar mijn paard was niet angstig, dat lijkt de jouwe wel.
En inderdaad verantwoord autorijden, vloeiend en rustig aan.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 11-08-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:27

Ik ben door esther de vries geholpen. Mijn paard wou gewoon de trailer niet op had die van de een op de andere dag bedacht. Met alle rust leert ze het paard weer opnieuw trailerladen. Vervolgens gaat ze met jou aan de slag en leert ze hoe je zelf moet trailerladen. Laatst hadden we een terugval en heb ik haar gebeld. Dan loopt ze stap voor stap door hoe het ging en bleek het aan mijn houding te liggen (te afwachtend). Ik heb er enorm veel aan gehad omdat het niet alleen mijn paard heeft geholpen maar ook mij. :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:27

Pfoe, veel, heel veel sterkte gewenst. Komt wel goed, elk paard is te laden, zelfs het meest getraumatiseerde :) . Maar het is zoals Ikke zegt, ook jij moet leren hoe en wat. Je zal o.a. moeten leren je emoties uit te schakelen tijdens het laden, consequent zijn, je paard vertrouwen geven,... en dat is allemaal niet zo simpel als je dat niet gewoon bent. Dat leer je niet op 1, 2, 3. Daarvoor is professionele hulp ook goed, niet enkel voor je paard maar ook voor jou.
Eddy Mode (héél veel theorie op zijn website + E-book, spit die al maar eens door), Petra Vlasblom, Annemarie Van der Toorn, Parelli-instructeurs,... Allemaal mensen die je zouden kunnen helpen. Modder inderdaad niet aan maar zoek kennis en hulp.
Ook hierboven gelezen, zijwaartse trailers (+ met vooruitloop, nog beter) staan paarden inderdaad over het algemeen rustiger in.
Klep dichtdoen zonder stang in is het gevaarlijkste advies wat je iemand kan geven....
Laatst bijgewerkt door miezelke op 11-08-15 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:34

Ik heb ook een paard met een extreem laadprobleem gehad. In eerste instantie niet de klep op willen. In 2e instantie er wel op gaan, maar er zo snel mogelijk weer uit, met of zonder stang. Ook duwen tot hij er doorheen of onderdoor ging.
Zo ben ik eens naar het strand geweest, waar we uiteindelijk de veearts na 2,5 uur gebeld hebben om te sederen. Anders konden we niet naar huis (heen was hij wat overdonderd en stond er snel op, terug niet).
In 5 jaar heeft hij 2 trailers gesloopt (tussenschot en stang eruit gebroken) en zijn er 5 professionals (waaronder Eddy Modde) bij geweest. En nog kon hij er niet op. Wel elke keer een stapje verder, maar nog steeds met stress, paniek en gevaarlijk. Ik heb uiteindelijk zelfs de veearts moeten bellen omdat hij in paniek weggerend was met een laadsessie en zichzelf helemaal open had gelopen door dingen die hij in de paniek niet zag. 20 nietjes in zijn been :=

Ik had al contact gehad met het centrum van Annemarie vd Toorn, toen bokker San mij belde dat ze voor de cursus van 2Moons een extreem trailerlaadprobleem zochten.
Eerst ben ik aangeschoven bij een theoriedag van de cursus om met de studenten te praten over het probleem en zelf ook filmpjes van geslaagde sessies te zien. Om kippenvel van te krijgen als je zelf al zolang je paard in paniek ziet als hij de trailer op moet. Daarna zijn Petra Vlasblom en studenten een aantal dagen met hem bezig geweest en ik kan hem nu aan een los touwtje laden.

De cursus ging in alle rust en naast het probleem van het paard, werd ik ook onder handen genomen. Ik had inmiddels ook trailerlaadstress.
Door haar begeleiding kan ik het nu ook zelf. Nog wel met 1 of 2 mensen als hulp aan de lijnen, maar ik heb ook geleerd die zelf te instrueren.

Dit zijn mijn topics van toen, dan heb je een idee hoe de cursus ging. Ik word er af en toe nog steeds emotioneel van. Na 5 jaar paniek is het gelukt. Wat een fantastisch moment!
[ITP] Zou ons trailerlaadprobleem na 5 jaar toch verholpen worden?
[ITP] Ons trailerlaadprobleem ís na 5 jaar opgelost dankzij 2Moons

En nu een jaar later, laadt hij nog steeds alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: [ITP] Trailerladen oefenen. Hij doet het nog steeds! *trots*

Nooit, maar dan ook nooit iets geven om suf te maken. Paarden registreren namelijk alles, voelen de angst, maar kunnen het niet uiten. Met als gevolg dat je vaak veel verder van huis bent en een nog groter probleem hebt.
Zelfde geldt voor de klep dicht zonder stang. Nooit doen! Levensgevaarlijk!

Kortom, ik kan je absoluut Petra Vlasblom van 2Moons aanraden als je zo'n heftig probleem hebt. Toen ik alle hoop zo ongeveer had opgegeven heeft zij mij en mijn haflinger toch weten te helpen.
Ik ben inmiddels met hem op vakantie geweest, op wedstrijd, buitenritjes buiten de vertrouwde omgeving. Fantastisch! Zonder stress van het laden (okee, stiekem vind ik het af en toe zelf nog wel spannend, maar weet hoe ik mezelf weer rustig krijg, ook dat leert ze je :) ).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:34

Ik vrees ervoor dat je paard altijd wel met de angst gaat blijven zitten.. Als het echt zo extreem is als je hier zegt.. Ik ken iemand met hetzelfde probleem. Haar paard gaat erop (na veel moeite en geduld) maar op het moment dat je de stang dichtdeed, kreeg hij ook enorm veel schrik.. Zij heeft nu goede begeleiding en geeft haar paard tegenwoordig vaak eten op de trailer zelf, zonder de stang dicht te doen ofzo, maar gewoon om hem te laten wennen aan de kleine ruimte. Blijkbaar is haar paard trouwens claustrofobisch, die kan ook niet in een stal gezet worden of dan gaat hij panikeren.

De enige tip die ik je kan geven is.. véél geduld en haal er GOEDE begeleiding bij. Dat laatste is essentieel. Iemand die verstand heeft van paardengedrag gaat je een heel eind kunnen helpen. Vooral met zo min mogelijk dwang en druk werken, ik ben er bijna zeker van dat dat bij dit paard een 'no go' is.

Ik zelf zit trouwens in hetzelfde schuitje hoor. Mijn ruin was onrustig op zo'n B-rijbewijs paardencamionette. Sindsdien wou hij ook de trailer niet meer op. Helaas waren we ver van huis, dus veel keuze hadden we niet dan uiteindelijk toch met dwang te werken. Maar bij hem zit de angst wel anders als bij jouw, of mijn vriendin's paard, want eens hij erop zit, eet hij meteen. Een paard dat bang is eet niet.. Maar ik ken iemand die héél goed is met paarden, die dus ook bij mijn vriendin komt en die ik dus ook ga vragen voor verdere begeleiding.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:38

Muisssx schreef:

Je zal de eerste niet zijn die onder de klep terecht komt en zwaar gewond raakt. Echt geen aanrader.

TS, doet hij dat altijd met iets achter zijn kont? Dus ook in een opvoelbox bijvoorbeeld?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:45

Buiten dat er een prof bij moet komen zou ik inderdaad eerst eens zorgen dat zijn rug heel goed nagekeken word, als hij onder de stang is doorgegaan zal die flink beurs zijn en het is te hopen dat er geen wervels stuk zijn, sterkte.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:52

Absoluut Sharon van http://www.trainingscentrumhorsevision.nl/ zij is zelf zeer ervaren met Tinkers en de kracht van deze tanks.
Sharon zet je zeker niet financieel af en weet heel goed waar zij mee bezig is. Ze komt op locatie en kan je zeker goed helpen en dat het permanent goed zal blijven gaan.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:58

Mijn paard geeft niks om bijvoorbeeld de longeerlijn achter zijn kont hij gaat er alleen maar van tegen spartelen dus gebruik ik dat niet geld ook voor een zweep. Dwang werkt echt niet bij hem (mijn merrie geef je bijvoorbeeld een tikje op de kont en die wandeld dan zo een trailer in), maar dwang en druk maakt hem onrustig dus gebruik ik dat nooit. Ook niet tijdens het rijden, of in het dagelijks leven hij is echt een gentelman en luisterd dus ook altijd.. Ik denk dat hij mischien niet aan druk gewend is maar ik weet het niet zeker.

Ik wil er daarom ook iemand bij halen voor me eigen houding, en om er achter te komen of het angst of iets anders is en wat de angst is.

Mijn paard is niet claustrofobisch, mijn andere paard wel en ik herken het verschil. Ik kan bij Jack gewoon een plastic zeil over zijn hoofd gooien, hem meenemen een smalle loods is of onder een vreemd object door lopen.