Vooruitloop trailer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansnorg

Vooruitloop trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 08:41

Er zijn een aantal trailers met een vooruitloop.
Alleen zie ik deze nooit gebruikt worden door de eigenaren. Niet op wedstrijden met beperkte ruimte maar ook niet als er ruimte genoeg is.
Is een vooruitloop een zinvol iets? Graag ervaringen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:49

jansnorg schreef:
Er zijn een aantal trailers met een vooruitloop.
Alleen zie ik deze nooit gebruikt worden door de eigenaren. Niet op wedstrijden met beperkte ruimte maar ook niet als er ruimte genoeg is.
Is een vooruitloop een zinvol iets? Graag ervaringen.

In GB zie ik het met grote regelmaat gebruikt worden (niet zonder reden wordt Ifor standaard met voorlader geleverd).
Het is voor een niet onbelangrijk deel onbekendheid, heb ik de indruk. Van diverse mensen hoor ik dat laden met open voorlader vaak simpeler gaat.

Anna_Dani

Re: Vooruitloop trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:52

Voor paarden die niet makkelijk achterwaarts de trailer af gaan wel. Maar het is ook wel erg comfortabel, zo'n klep aan de voorkant. Ik heb hem zelf niet, maar bekenden van mij wel en die gebruiken hem altijd. Het is een stukje gemak en luxe in mijn ogen. En soms onmisbaar wanneer je paard moeite heeft met de trailer af gaan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:55

Ik had vroeger een stalgenootje met een Ifor, die gebruikte altijd de voorlader. Ik reed vaak met haar mee en vond het ontzettend fijn.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:59

Op wedstrijd zul je niet altijd de voorlader gebruiken, maar sommige paarden lopen er makkelijker op met voorlader. Zo heb ik een keer een paard gezien die geen enkele trailer opging behalve eentje met een voorlader, omdat die achteruit lopen zo eng vond.

Wij gaan zelf ook een ifor williams HB511 aanschaffen, de voorlader is een leuk extra maar vooral omdat de trailer groot is, laag bij de grond, stevig en een mooie wegligging heeft (volgens mijn vader hihi).

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:05

Wij hadden hem gekocht voor het trailerladen met een pony die een ongeluk heeft gehad (en toen aan de bovenkant eruit wilde). Puur zodat ze kon zien dat ze door kon lopen en niet opgesloten zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:06

Ik investeer liever geld en tijd in oefenen met trailerladen zodat uiteindelijk in elke trailer loopt dan dat zo eentje met een voorlader koop en vervolgens paard heb die enkel alleen in die trailer durft :+ . Maar ieder zijn keuze's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:09

Ik heb het in het begin ter afwisseling gebruikt zodat het paard leert wachten en niet automatisch al op de achterstang gaat duwen als je ergens bent.
Maar nu heb ik hem zelden in gebruik.
Wel zet ik op concours altijd het grote bovenluik van de voorlader open. Dat vind ik een grote plus.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:11

Sizzle schreef:
Ik heb het in het begin ter afwisseling gebruikt zodat het paard leert wachten en niet automatisch al op de achterstang gaat duwen als je ergens bent.
Maar nu heb ik hem zelden in gebruik.
Wel zet ik op concours altijd het grote bovenluik van de voorlader open. Dat vind ik een grote plus.

Dat is inderdaad ook echt top! Dan kan het lekker een beetje doorwaaien. Ik denk ook dat het met jonge, of een beetje angstige paarden fijn is om wat licht in de trailer te brengen en te laten zien dat het echt niet zo erg is.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:16

Tobbes schreef:
Ik investeer liever geld en tijd in oefenen met trailerladen zodat uiteindelijk in elke trailer loopt dan dat zo eentje met een voorlader koop en vervolgens paard heb die enkel alleen in die trailer durft :+ . Maar ieder zijn keuze's.

Bij deze pony was het geen optie meer om in een normale trailer te lopen helaas :o. Ze is door het dak gegaan en kan sindsdien niet meer in kleine/donkere/krappe ruimtes, niet vast e.d. Zeker 10 jaar terug, maar het is een merrie met olifantgeheugen. Dus in dit geval geen keuze, maar eerder het feit dat als ze ooit naar de kliniek zou moeten, ik er dan niet heen kan rijden :+

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:51

Ik heb ook een trailer met vooruitloop (ook de Ifor). En eerlijk is eerlijk ook ik gebruik hem zelden. Op wedstrijd eigenlijk nooit en thuis weleens met uitladen. Maar meer omdat hij er zit, dan dat het nodig is. Voor paarden die moeilijk te laden zijn is het wel een goede opstap. Het is zoveel lichter en ruimtelijker dat veel paarden er gemakkelijker ingaan.

Maar inderdaad wat mijn voorganger al zei, het grootste voordeel zit voor mij ook in het luik boven de voorlader. Mijn paard vindt het echt heerlijk om lekker buiten te kijken via het luik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:11

FelineNanet schreef:
Bij deze pony was het geen optie meer om in een normale trailer te lopen helaas :o. Ze is door het dak gegaan en kan sindsdien niet meer in kleine/donkere/krappe ruimtes, niet vast e.d. Zeker 10 jaar terug, maar het is een merrie met olifantgeheugen. Dus in dit geval geen keuze, maar eerder het feit dat als ze ooit naar de kliniek zou moeten, ik er dan niet heen kan rijden :+

Tijdens de reis zal toch ook de boel dicht moeten zijn, wat is dan het verschil? Alleen maar dat ze er voor uit kan ipv achteruit moet lopen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:32

Wij hebben ook een Ifor en gebruiken de vooruitloop eigenlijk even vaak als de achterklep, ligt er maar net aan hoe de trailer staat en hoeveel plaats er is. Voor op wedstrijden om bij de spullen te kunnen, vind ik de voorklep nog idealer dan voor het uitladen van het paard eigenlijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:34

ik twijfel bij aankoop van n nieuwe trailer ook over het nemen van een voorlader. kan ik haar tenminste makkelijk alleen uitladen.
maar nu zijn er ook weer mensen, die me zeggen: je moet je niet leren, er aan de voorkant uit te willen....tsja....?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:36

Getup schreef:
ik twijfel bij aankoop van n nieuwe trailer ook over het nemen van een voorlader. kan ik haar tenminste makkelijk alleen uitladen.
maar nu zijn er ook weer mensen, die me zeggen: je moet je niet leren, er aan de voorkant uit te willen....tsja....?

Ze moeten gewoon leren dat ze er daar uit gaan waar jij zegt dat ze eruit gaan :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:54

Is absoluut waar! Maar ik heb haar nu geleerd, dat ze stil blijft staan, en niet ineens in z'n achteruit vliegt. Niet dat ze, als ze in de stress zijn, proberen over de voorstang te springen, omdat ze denken, dat ze er voor uit kunnen.
Die optie zit er nu nog niet in, namelijk ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:57

Zolang jij de boel niet allemaal ruim open zet en vervolgens weg loopt en je paard een normale opvoeding gegeven hebt hoef je daar echt niet zomaar bang voor te zijn :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:58

Dan ga ik het toch overwegen . Beter mee verlegen, als om verlegen, toch :D

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:59

Als het even kan probeer ik op concours zo te parkeren dat ik de voorklep kan gebruiken. Bij les, bos, etc gebruik ik m sowieso. Ideaal uitladen, zeker als je alleen bent. Als ik op concours gewoon 'in de rij' moet parkeren, dan gaat ie er gewoon achter uit.
Wij hebben dus ook de Ifor. Daarnaast lekker om t luik open te zetten als ie met mooi weer langer moet wachten. Voelt voor mij toch fijner dan t deurtje open laten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:01

Ik heb het eens andersom gehad, een pony op de trailer die alleen een Ifor met voorlader kende.

Leg dan maar eens uit hoe je uit een trailer zonder voorlader komt :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:02

De grootste voordelen zitten voor mij in de dakversteviging (in geval van ongeluk), veel licht en extra ruimte voorin (in de HB511).
Ook vind ik de voorladen een veilig idee in geval van noodsituaties. Je hebt twee opties om je paard eruit te krijgen waarvan 1 ook nog vooruit richting de berm.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:02

Eens met Mellis86. Heb ook een Ifor met vooruitlader en gebruik hem zelden omdat achteruit gewoon goed gaat. Heb niet specifiek voor deze trailer gekozen, maar kon hem voor een leuke prijs overnemen van iemand. Bovenluik open als we op wedstrijd staan te wachten is ideaal, zeker bij warm weer inderdaad en ze zijn lekker afgeleid. Ik kan me voorstellen dat alleen uitladen vooruit makkelijker gaat, heb nog nooit alleen uitgeladen. Verder zou ik zo weer een zelfde kopen omdat hij geweldig stabiel is, degelijk en supersterk. Vooruitlader zie ik als een bonus ;). Ik moest pas een andere trailer aanhaken en die kon ik met 1 vinger vooruit trekken, zo licht was hij. Was ik niet gewend.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:18

Ik heb een Ifor en gebruik met mijn ene paard altijd de voorlader om hem uit te laden.
Ik moest investeren in een trailer. Dit is en een goede trailer en ik heb geen gezeur met uitladen.
Misschien niet de standaard methode, maar hij staat rustig, ik kan me alleen met hem redden en wat de rest van de wereld denkt zal me een biet wezen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:26

Als ik het geld had voor een Ifor, dan koos ik die absoluut! Heerlijke trailers. Handig, ruim en veilig. Zeker en aanrader!! Voorklep is ideaal en gemakkelijk als je alleen bent.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:31

Ik gebruik hem altijd vind het echt ideaal
Voor paarden die er de eerste x gebruik van maken gebeurt het meestal met een mega sprong en als je daar niet op bedacht bent...

Ook de ifor overigens eentje met voorlader en eentje zonder maar pakken meestal met voorlader die ook een watertank heeft
Verder vind ik hem uiterst degelijk en voor mijn gevoel degelijker als een "gewone" trailer
Mijn voorheen altijd angstige paard staat er met een kleine 5 min op
Ipv 5uur met een normale trailer
Ik hoef niets anders meer
Daarbij vind ik de luiken uiterst prettig die zeiltjes is 10x niets

Ik zie ze verder niet zoveel op wedstrijd en als dan niet met voorlader