Paard verhuren, tegen welke prijs?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Paard verhuren, tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:26

Wij zitten eraan te denken om mijn paard (voorlopig) te verhuren. Mijn ouders wilden eigenlijk mijn paard gaan verkopen, omdat ik een nieuw paard heb en geen tijd heb om twee paarden te doen. Maar nu zei een vriendin van mij dat ze hem wel graag zou willen huren (zij kan het niet opbrengen om hem te kopen). Nu weten wij niet zo goed wat we voor de huur kunnen vragen. Het paard staat bij ons thuis en daar blijft hij ook staan. Voer en zaagsel zal bij de prijs inzitten en ze kan mijn zadel, onze trailer e.d. gebruiken. Kosten voor de hoefsmid en DA zijn we nog niet over uit. Kosten voor evt. lessen, wedstrijden e.d. zijn voor haarzelf. Zij wil hem 7 dagen per week gaan huren en mag er alles meedoen. We weten nog niet voor hoelang de huur zal zijn, maar eventueel willen wij hem over een jaar of twee dan alsnog verkopen. Het paard is een elfjarige ruin en loopt op dit moment Z1 dressuur. Wat zouden jullie voor de huur vragen?

Anoniem

Re: Paard verhuren, tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:28

Ik zou zorgen dat je in ieder geval de vaste kosten eruit hebt en daar misschien nog iets bovenop?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:29

Voor het leasen van paarden is de prijs vaak de stallingskosten of net iets meer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:32

Dit wordt meestal lease genoemd :) en tja qua prijs verschilt het nogal.
Kan je vriendin paard op niveau houden of is het voor haar echt een leerpaard?
Paard is nu als 11 jarige, Z dressuur wel beter te verkopen dan over 2 jaar wanneer hij 13 is, of ze moet hem dan subtop hebben gestart ;)

Prijs tja... 200? Ligt ook aan welke buurt je zit etc.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:32

Dus in joun geval denk ik het handugste om wat je voor het paard kwijt bent aan voer en zaagsel en daar dan iets bovenop omdat ze ook van je tuig trailer enz gebruik maakt. Moet zij ook eventuele dierenarts kosten betalen? Of zit dit ook bij de prijs inbegrepen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:34

Ik zou dit nooit doen; knappe vriendschap die het overleeft wanneer de onvermijdelijke problemen komen. Want wat als het paard iets overkomt op stal? Wie betaalt dat, jouw ouders waarschijnlijk liever niet (anders wilden ze het paard niet verkopen) maar wat als zij denkt/vind dat het komt door het stalmanagement? Wie bepaald of het dier ingeslapen wordt als die keuze aan de orde is? Wat als het paard door haar toedoen ongeneeslijk geblesseerd raakt of zoiets? Een vriendschap is meer waard dan een paard. Moraal van het verhaal: geen zaken doen met familie of vrienden.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:35

Wat ben je gemiddeld kwijt aan voer, bodembedekking, stal/wei/bak onderhoud, DA (vast 'onderhoud' zoals jaarlijkse enting en tandarts) en hoefsmid per jaar? En dat gedeeld door 12. Mochten er onverwachte kosten bijkomen, dan zijn die wel voor jezelf denk ik, anders kan de leaser net zo goed een eigen paard kopen en daar heeft ze nou net het geld niet voor begrijp ik uit je verhaal.

Edit: Zal wel een schappelijke prijs moeten blijven. Ik was op de manege veel meer kwijt, dan bij een particulier.
Particulier kostte me €150 per maand, maar dan wel voor een D pony met B niveau.
Daar mocht ik 7 dagen in de week alles mee doen.

De manege was minstens €100 duurder en mocht je 3x in de week rijden waarvan 1 uur les en 2 uur vrijrijden.
Laatst bijgewerkt door MissChrys op 04-08-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:38

Ik betaalde hiervoor 150 euro in de maand voor volledige lease. Lessen, ijzers ,wedstrijden etc voor kosten voor leaser. Dierenarts kosten, gewoon bekappen etc voor de kosten van eigenaar. Dit was wel in het hoge noorden en de prijzen zijn hier wat lager dan in de randstad natuurlijk..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:32

xLisaa schreef:
Wij zitten eraan te denken om mijn paard (voorlopig) te verhuren. Mijn ouders wilden eigenlijk mijn paard gaan verkopen, omdat ik een nieuw paard heb en geen tijd heb om twee paarden te doen. Maar nu zei een vriendin van mij dat ze hem wel graag zou willen huren (zij kan het niet opbrengen om hem te kopen). Nu weten wij niet zo goed wat we voor de huur kunnen vragen. Het paard staat bij ons thuis en daar blijft hij ook staan. Voer en zaagsel zal bij de prijs inzitten en ze kan mijn zadel, onze trailer e.d. gebruiken. Kosten voor de hoefsmid en DA zijn we nog niet over uit. Kosten voor evt. lessen, wedstrijden e.d. zijn voor haarzelf. Zij wil hem 7 dagen per week gaan huren en mag er alles meedoen. We weten nog niet voor hoelang de huur zal zijn, maar eventueel willen wij hem over een jaar of twee dan alsnog verkopen. Het paard is een elfjarige ruin en loopt op dit moment Z1 dressuur. Wat zouden jullie voor de huur vragen?

hou er wel rekening mee dat als zij huurt jij verantwoordelijk blijft voor de schade die er eventueel zal ontstaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:00

Ja, wat Evelijn zegt. Deze 11-jarige op Z1-niveau heeft nu een bepaalde handelswaarde. En kan nu als leerpaard nog leuk verkocht worden. Kan je vriendin hem op niveau houden of (liever nog) verbeteren? En wat als je vriendin hem in die 2 jaar tijd naar een succesvol Lichte Tour paard heeft opgeleid? Wat doe je met de winst door deze waardevermeerdering als hij over 2 jaar verkocht wordt? Of andersom, wat als hij over 2 jaar is “afgetakeld” naar braaf boscrosspaard? Dan hangt er een hele andere handelswaarde aan. Wat doen jullie met dat verlies? En hoe ga je dat bepalen?

En wat als het paard geblesseerd raakt en een half jaar niet gereden kan worden? Moet je vriendin dan toch nog huur betalen? Of mag ze dan op jouw paard rijden? Want immers, ze betaalt er wel voor. Of hoeft ze dan niets te betalen? Dan hebben jullie ineens (meer dan) dubbele kosten: paard + DA rekening. Kan dat financieel? Of is de verhuur ook om het financiële plaatje met 2 paarden rond te krijgen? (In dat geval zou ik altijd voor verkoop kiezen.)

Te veel vragen, te veel onzekerheid. Ik zou er niet aan beginnen. Kruip erop, maak een paar mooie foto’s en filmpje en zet hem op Sporthorses. Ja, het is even vervelend als je afscheid moet nemen, maar daar kom je heus weer overheen :(:) .

Wil je dit toch, leg alles goed vast op papier en laat door beide partijen ondertekenen :list: . Mondelinge afspraken zijn prachtig, tot jullie het oneens zijn.
Leg in de overeenkomst heel duidelijk vast wat er bij de huurprijs in zit, en wat niet. En wat je doet met blessures, schade aan jullie eigendom (trailer, zadel) tijdens haar gebruik enz enz. En hou ruimte voor huurverhoging, bijvoorbeeld omdat strooisel ineens heel erg duur wordt.

xLisaa

Re: Paard verhuren, tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:26

Hhm, bedankt voor jullie adviezen. Ga hier zeker even over nadenken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:37

Als je vriendin echt helemaal weg is van dit paard zou je ook nog kunnen overwegen om haar het paard op afbetaling te laten kopen. Als je dat goed vastlegt zijn alle risico's voor haar maar kun je haar wel tegemoet komen in haar wens en kan ze eventueel wel op stal blijven staan.

Een fijne nieuw eigenaar voor je paard en een fijne pensionklant zijn ook wat waard dus je zou het dan voor een vriendenprijs kunnen doen of haar bijvoorbeeld korting kunnen geven op de stalhuur tot het paard afbetaald is.