Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 05:01

Dag

Wij zijn serieus op zoek naar een huis met mogelijkheid tot het houden van paarden.
Nu hebben we een huis (omgeving Utrecht) gezien met het volgende aanwezig:
buitenbak 20x40
3 hectare grond
aan het bos
22 stallen
paddocks
longeergedeelte
stalling trailers
loodsen
mesthoop
kantine
poetsplaatsen met water

wens:
in een loods overdekt longeren
B&B 1 kamer
verhuur van stallen tbv B&B
24uurs weide (bijvoeren in winter) voor een aantal paarden
overdag (gehele jaar door, zandgrond)in wei en nacht op stal alleen volpension
2 x personeel in ruil voor gratis stalling (paar uur per dag)

toekomst:
bouwen van binnenbak over 5 jaar mits er vergunning voor te krijgen valt

Wie kan mij helpen aan een kosten (excel)sheet voor in en uitgaven (alles inclusief verzekeringen etc, graag met bedragen al weet ik dat die nog wel kunnen afwijken) ?
het is de bedoeling om eventuele winst in het huis/terrein te steken zover nodig.
informatie over hoogten BTW e.d. heb ik gevonden

wij hebben beiden een vaste baan van 2 x 34 uur plus 1x20 uur freelance en zijn van plan in aantal stallen te minderen en op een totaal van max 30 paarden te komen (inclusief 24h weide)

Ik hoor graag waar ik nog meer rekening mee moet houden (heb de nodige topics gelezen, mocht ik er eentje gemist hebben laat me dan weten welke).

bedankt voor de moeite (mag ook via PB)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:27

ED -> TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:27

Dream on en veel succes........

Punt is: je gaat 22 paarden niet kunnen houden op 3ha weiland. Dat gaat het weiland simpelweg niet overleven, al helemaal niet als je in dat moeras ten noorden van Utrecht zit.

Ter vergelijk: wij hebben 5ha effectief beschikbaar voor 18 paarden, waarbij voor 10 paarden het regime overdag buiten 's nachts binnen is (zomer 24/7 buiten) en voor 8 paarden 24/7 buiten met schuilstal.
Voor beide groepen is een ruime paddock beschikbaar waar ze in de winter staan en gevoerd worden. In de zomer staan ze op de wei en deels op de paddock, afhankelijk van de staat van de wei.
Wij zitten bovenop een zandbult en zelfs dan is de wei soms soppig en is het niet verstandig om de paarden er 24/7 op te hebben, wat we dan ook niet doen.
En om heel eerlijk te zijn, eigenlijk hebben we te weinig wei voor de paarden op de manier zoals we het nu doen. Beheer dus.

Check dus terdege hoeveel effectief weiland er beschikbaar is en vooral ook: op welke grond zit je!!
Afgaand op jouw info denk ik niet dat deze lokatie erg geschikt gaat zijn in combinatie met het voorgestelde beheer.

smurffie

Re: Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:34

Is het een type fout en bedoel je 30ha? Anders ga je het absoluut niet redden, op 3 is eerder een Max van 15 paarden die in de winter op de paddock staan en s'nachts op stal

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:34

ikke schreef:
Dream on en veel succes........

Punt is: je gaat 22 paarden niet kunnen houden op 3ha weiland. Dat gaat het weiland simpelweg niet overleven, al helemaal niet als je in dat moeras ten noorden van Utrecht zit.
.

Haha bedankt! :+

ik kan je verder niet echt helpen maar 3 ha is echt te weinig voor dat aantal paarden en de meeste grondsoorten kunnen 24-7 weiden niet aan.

weet wel dat er onwijs veel onderhoud in dit soort 'bedrijfen' zit daar gaat veel tijd en geld inzitten.

Wij zitten in dat moeras en hebben 4 paarden de hele zomer op 1 ha lopen en dat kan precies dan nog is het met veel regen soms helemaal naar god gelopen, zonder dat ze onwijs aan het scheuren zijn door het land.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:45

24/7 op de wei? Reken dan gerust met 1/2 hectare per paard, liever nog een hele hectare per paard. Dus voor 30 paarden heb je 15 tot 30 hectare nodig.
En dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je niet op rottige ondergrond zit, bijvoorbeeld zware klei of veen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:50

Ik volg dit even, ik heb zeer veel interesse in stalling omgeving Utrecht met 24/7 weidegang. Maar ik denk dat je dat met 3 hectare van zijn lang zal z'n leven niet gaat redden helaas.
Maar je schrijft 3 hectare, is dat het hele terrein? Of is dat weiland wat over is als je de oppervlakte van de bak, stallen, paddocks etc eraf trekt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:57

Ik ben bang dat je met twee mensen die helpen in ruil voor gratis stalling er niet gaat komen als jij en je partner samen 88 uur werken. Reken even met 300 euro stalgeld (en dat is misschien al veel maar hangt af van de lokatie) en 30 dagen per maand, dan heb je met twee personen twee uur per dag a 10 euro per uur hulp. 22 paarden minimaal 2x per dag voeren en 22 stallen uitmesten, plus 22 paarden buiten zetten en binnen halen, terrein onderhouden etc, daar gaat echt bizar veel tijd in zitten denk ik dus dan ben je zelf complete avonden en weekenden in de weer om alles een beetje op orde te houden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:59

Ligt er aan. Ik zou bereid zijn om omgerekend voor een lager uurloon dat soort dingen te doen. Ik woon zelf in Utrecht voor de studie, paard staat in Zwolle. Als ik flink korting kan krijgen op de stalhuur, dan vind ik het niet erg als ik omgerekend niet op 10 euro per uur uitkom. Ik kan meer werken, en dan verdien ik meer, maar het scheelt me een hoop reistijd en ik vind stalwerk leuker dan gewoon werk. Dus dan zou ik er vrede mee hebben.
Maar het is wel een dingetje, want je moet wel zo iemand zien te vinden (en ik kan het wel willen, maar het is voor mij niet haalbaar, omdat ik ook geld moet verdienen om te eten).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:00

Ik wilde het ook al aangeven, maar met 3 hectare ga je er zeker niet komen. Ook niet als dat alleen de oppervlakte is van je weiland :n

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:03

Als het alleen oppervlak is van het weiland, kan je wel meer paddocks maken en is het misschien haalbaar. Maar je kan ook minder paarden nemen. Met zoveel paarden moet je ook heel veel mogelijkheid hebben tot voeropslag, mest etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:07

Met maar 3 hectare grond zullen je personeelskosten drastisch stijgen, omdat je veel paardwisselingen/loopbewegingen per dag zult hebben als je 22 stallen vol wilt zetten. Dan kunnen ze allemaal maar even in de wei, anders heb je echt te weinig land. Of je moet het helemaal kaal willen laten lopen en er meer een paddockachtig iets van willen maken? Maar gras kun je wel vergeten. Deze hoeveelheid is voor 6 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:07

Ja, ik wilde ook al voorstellen om goede, gedraineerde paddocks aan te leggen. :j
Dan zou je droom gewoon uit moeten kunnen komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:10

afgezien van de grond..
je wensenlijst..
ik hoop dat je flink wat eigen geld in kunt brengen bovenop het huis..
want dat gaat een flinke bom duiten kosten. ik denk niet dat je dat in 5 jaar bijeen geharkt hebt..
en een bedrijfsplan in de paardenwereld, dan moet je ook wel van hele goede huize komen wil de bank daar in de huidige tijd in meegaan.

daarnaast kun je niet overdreven veel vragen als ik zie dat er 30 paarden op slechts 3 hectare moeten komen te staan, dat er pak m beet 20 van die 30 ook nog moeten rijden in een bak van slechts 20 bij 40 waardoor je dus altijd redelijke drukte hebt op dat kleine lapje grond op prime momenten dat iedereen eindelijk tijd heeft voor het weekend.

ter vergelijk, wij staan met slechts 12 paarden in totaal met een bak van 20 bij 40 met een longeerkraal aan de zijde.. als ik op zaterdagmiddag wil gaan rijden, weet ik zeker dat ik medegebruikers in de bak zal aantreffen.. hoogstwaarschijnlijk kinderen die de ponies rijden..
En dan sta ik nog ergens waar een groot deel de bak niet gebruikt.

als jij met wat je kunt bieden richting de 300 euro per maand zou gaan, zou ik er persoonlijk nooit gebruik van maken, puur door het gebrek aan ruimte op het land per paard en daarmee de slechte kwaliteit land die je over zult houden + de drukte die er zal ontstaan.

----

als je met zijn tweeën daarnaast 3 banen hebt.. waarvan twee bijna fulltime is dit niet te doen..

want hoe ga je het doen met de voerrondes? dat wordt rond 4 uur op staan (en dan ga je echt geen hulp van pensiongasten krijgen).. om alle waterbakken na te lopen, te vullen en zo nodig schoon te maken.. te voeren.. en te mesten (voor degene die op stal zijn.. en gegarandeerd dat dat swinters toch bijna je hele stal zal zijn door het verlopen van je land in de zomer). daarna willen sommigen ook nog een ochtendportie krachtvoer.. tussendoor zelf ergens ontbijten douchen en klaarmaken voor werk..

en dat zelfde geintje zul je tussen 22.00-23.00h ook nog eens hebben voor je naar bed kunt.

tot slot, heb je dan dus een stal, waar continue mensen zullen komen en gaan, waardoor het bijna niet bij te houden is om het er netjes en fris te laten uitzien, omdat je zelf het grootste deel van de dag afwezig bent. daarbij is er dus ook het grootste deel van de dag geen toezicht terwijl er wel aardig wat mensen rondbanjeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:13

eilleen333 schreef:
Ligt er aan. Ik zou bereid zijn om omgerekend voor een lager uurloon dat soort dingen te doen. Ik woon zelf in Utrecht voor de studie, paard staat in Zwolle. Als ik flink korting kan krijgen op de stalhuur, dan vind ik het niet erg als ik omgerekend niet op 10 euro per uur uitkom. Ik kan meer werken, en dan verdien ik meer, maar het scheelt me een hoop reistijd en ik vind stalwerk leuker dan gewoon werk. Dus dan zou ik er vrede mee hebben.
Maar het is wel een dingetje, want je moet wel zo iemand zien te vinden (en ik kan het wel willen, maar het is voor mij niet haalbaar, omdat ik ook geld moet verdienen om te eten).

daar zullen nogal wat haken en ogen aan komen te zitten..
allereerst is het bijna nooit wit.. dus je verzekering dekt geen ongevallen..
en geen staleigenaar die pensiongasten wat laten helpen in ruil voor korting op stalling of handje contantje komt ook maar in de buurt van 10 euro per uur.. dat is niet een 'beetje' inleveren op uurloon.. ga er maar vanuit dat je dan voor een vriendenprijsje van grofweg 5 euro per uur dat doet. Je bent immers geen officiële stalmedewerker maar helpt op semi vrijwillige basis een handje mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:18

elenaMM77 schreef:
en geen staleigenaar die pensiongasten wat laten helpen in ruil voor korting op stalling of handje contantje komt ook maar in de buurt van 10 euro per uur.. dat is niet een 'beetje' inleveren op uurloon.. ga er maar vanuit dat je dan voor een vriendenprijsje van grofweg 5 euro per uur dat doet. Je bent immers geen officiële stalmedewerker maar helpt op semi vrijwillige basis een handje mee.

Met alle risico's van dien.
Want wat als bv mijn paard jou omver sleurt bij het naar de wei brengen, en jij wordt arbeidsongeschikt daardoor? Kun je een interessant scenario op schrijven.
Ik huur nl professionele pensionstalling voor mijn paard, en dus deskundig toezicht en verzorging. Als dan 'de eerste de beste vrijwilliger' met mijn paard loopt en dat gaat fout, heb ik daar als eigenaar ook wel een mening over. En mijn aansprakelijkheidsverzekering ook wel denk ik zo...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:19

elenaMM77 schreef:
eilleen333 schreef:

Klopt, dus dan moet je een gek vinden die dat wel zou willen en daar kan je niet van uit gaan.

Maar een optie is ook een 'doe-het-zelf'-stal. Waar de eigenaren zelf mesten etc. Je hoeft dan als pensionhouder vrijwel niets te doen. Tenminste, zo sta ik zelf. De pensionhouder houdt wel een oogje in het zeil, maar voeren, water, mesten, hekken maken etc moet je toch echt zelf doen. Daar is de prijs dan ook wel naar.
Maar dan krijg je wel snel scheven verhoudingen. Ik doe vrij veel op stal, maar er zijn ook mensen die niets doen. Die komen toch vooral "voor het rijden" en ik zou komen voor "de dingen eromheen". Nou nee, maar als niemand het doet, zal ik het moeten doen. Hekken moeten toch gemaakt en waterbakken gevuld. Dus ik vind dat geen ideale situatie, maar het kan een optie zijn als je fatsoenlijke pensionklanten hebt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:21

Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze 50 paarden hielden en 3 ha weidegrond hadden (veen/klei grond). Geen 24/7 weidegang maar wel van april tot en met september weidegang. Als je daarnaast goede paddocks hebt voor in de winter kom je een eind.

Voor de arbeid is het helemaal afhankelijk hoe lux je Wilt zijn. Deze pensionstal moest je zelf mesten, voeren werd 3x gedaan en evenals het binnen en buiten zetten van paarden werd voor je gedaan. Dit bedrijf werd gerund door 2 personen die van 7.30 tot 21.00 bezig waren.

Ben er weggegaan omdat ik de druk op de weide te hoog vond en nog wel andere zaken die hier niet van toepassing zijn. Maar ik denk met een iets andere indeling je er een prachtige pensionstal kan runnen!

Edit: Deze 2 mensen woonden ook op de pensionstal en hadden ook genoeg vrije uren tussen de voerbeurten door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:46

Weidebloem schreef:
Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze 50 paarden hielden en 3 ha weidegrond hadden (veen/klei grond). Geen 24/7 weidegang maar wel van april tot en met september weidegang. Als je daarnaast goede paddocks hebt voor in de winter kom je een eind.Tigerino Canada.

Dan liepen ze maar enkele uurtjes per dag buiten of in tig postzegeltjes, anders is het echt niet haalbaar. TS wil 24/7 weidegang bieden; onmogelijk met maar 3 hectare voor 30 paarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:51

Buiten alle financiele haken en ogen, zit er een vergunning voor het houden van paarden op?? En wat zijn de opties voor een binnenbak. Als ik jullie was zou ik het, met het oog op jullie banan, veel kleinschaliger aan pakken. Je eigen paarden en dan tien van klanten. Dan kun je wel genoeg bieden.
Is het zo dat je de berekening maakt op de inkomsten van 30 paarden omdat je het anders niet red qua hypotheek dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:29

Die vergunning is ook een goede Bigone, in de provincie Utrecht zijn ze enorm zeikerig.
Wij zitten bijvoorbeeld in een Natura 2000 gebied, dan krijg je nooit zomaar vergunningen zonder een hele procedure..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:07

IvankBacardi schreef:
Die vergunning is ook een goede Bigone, in de provincie Utrecht zijn ze enorm zeikerig.
Wij zitten bijvoorbeeld in een Natura 2000 gebied, dan krijg je nooit zomaar vergunningen zonder een hele procedure..

Dan vrees ik dat je die binnenbak wel op je buik kunt schrijven.

Dorien66 schreef:
Weidebloem schreef:
Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze 50 paarden hielden en 3 ha weidegrond hadden (veen/klei grond). Geen 24/7 weidegang maar wel van april tot en met september weidegang. Als je daarnaast goede paddocks hebt voor in de winter kom je een eind.

Dan liepen ze maar enkele uurtjes per dag buiten of in tig postzegeltjes, anders is het echt niet haalbaar. TS wil 24/7 weidegang bieden; onmogelijk met maar 3 hectare voor 30 paarden.

Dat is dus het verschil.

Ik heb eens opgezocht welke gebieden er binnen natura 2000 vallen in Utrecht; dat is dus allemaal veenmoeras of iets wat daar heel erg op lijkt: https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... ebieden-0/

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:14

bedankt voor jullie reacties (erg blij mee)

het is inderdaad maar 3 ha totaal, ik zal verder nog een paar dingen toelichten nav jullie opmerkingen:

30 paarden zullen bestaan uit: paar shetlanders, max 10 pensionpaarden, max 10 pensioenpaarden en 2 eigen.
ik hoef niet vol te zitten, er zullen ook een aantal stallen verwijderd worden
24h wei is niet voor alle paarden hooguit voor 10
financien is in principe geen probleem, verdienen voldoende
wonen naast de stalling en ouders komen in toekomst op het terrein wonen dus er zal meer toezicht komen plus dat er electronische hekken worden geplaatst
3 grote padocks aanwezig
vergunning pensionstal is geen probleem, binnenbak is nog onzeker (niet nagevraagd)
de meeste klanten zullen er hoogstwaarschijnlijk komen te staan voor het bos en hierdoor zal de drukte in de rijbak lager zijn
ik heb liever niet dat ieder voor zich mest aangezien het mijn huis ook is en het er dan al snel een zooitje word.
voerbeurten: rond 6 uur hooi en brok daarna paarden naar buiten en rond 17-18 uur weer naar binnen met hooi en brok. voor paddock zal overdag extra hooi beschikbaar zijn. afvoeren rond 22-23 uur.
het mesten is dus niet voor 22 stallen maar voor 12 (10 pension en 2 eigen)
water zal overal automatisch worden gemaakt
ik denk dat 2 personen gratis stallen voor wat hulp helemaal niet zo gek is.

ik ben op vakantie met 6 uur tijdsverschil, excuus als ik op vreemde tijden reageer.

ik hoor het graag weer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:19

Als het 3 hectare TOTAAL is, hoe/waar wil je dan 10 paarden 24/7 buiten zetten? Dan is je weiland binnen een paar weken alleen nog maar een zandpaddock (en heb je er 10 met zandkoliek staan als je niet uitkijkt)?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:21

Jenny_S schreef:
24h wei is niet voor alle paarden hooguit voor 10

Even ter illustratie... ik woon op een perceel van 1,4 hectare.
Hierop staan een woonhuis, tuin, stal (met plaats voor 3 paarden), schuur, parkeerplaats, mestvaalt etc. Verder heb ik een bak van 20 bij 60. Ik houd een kleine hectare over voor de wei.
Hierop kan ik 2 paarden 24/7 op het gras houden in de zomer (zandgrond) en overdag op de wei in de winter (wel bijvoeren met hooi!).

Jij hebt 22 stallen, 2 bakken en ook nog paddocks. Reken eens uit hoeveel weide je overhoudt, en hoeveel paarden dan 24/7 op het gras kunnen...