2 weken na aankoop ineens kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_V

2 weken na aankoop ineens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:39

Hoi iedereen,

2 weken geleden terug een paard gekocht.
Deze klinisch laten keuren, kleine opmerking dat hij achter niet correct liep door zijn castratie van week geleden. Voor de rest positief advies voor aankoop gekregen dus dit ook gedaan.
Nu 2 weken verder en hij loopt helemaal niet beter, enkel op de volte rechterhand.
Buigproeven waren wel goed.

Ik ga nu deze week een andere da laten komen om dit na te zien, zijn wonde is wel licht geïnfecteerd maar krijgt antibiotica.
Zou het echt daardoor kunnen zijn?!

Zoniet denk ik toch verder mee te gaan, ze wil hem ook nietmeer terug nemen.

Iemand ervaring in zo situaties?

Memere

Re: 2 weken na aankoop ineens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:48

Sorry hiervoor..maar een paard doe al niet regelmatig loopt zonder echt de reden te weten,neem je toch niet mee maar laat je overnieuw keuren wanneer doe wel goed loopt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:18

Poeh dat is moeilijk. Je hebt zelf ingestemd met de koop terwijl je wist dat hij niet helemaal rad was.
Ik had dan afgesproken dat we over 2 weken opnieuw zouden keuren (als er werd gedacht dat het door de castratiewond kon komen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:22

als het komt door de infectie zou dat na een paar dagen ab,beter moeten zijn.Ik zou even afwachten,als je hem toch niet terug wilt doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:23

een paard kopen dat niet helemaal zuiver is en net gecastreerd?
dan valt het als koper en keurder bijna niet op te maken of hij moeizaam loopt door zijn castratie of dat er iets anders gaande is (slim van de verkoper, want na 'herstel' van de castratie kan hij net zo goed iets raars gedaan hebben op de wei).

mag ik vragen waarom je hem direct na de castratie, voor volledige genezing aangekocht hebt? persoonlijk zou ik dat namelijk niet zo heel snel gedaan hebben.. eerst maar eens zien dat het netjes heelt en dat hij goedgekeurd wordt.. dan hem keuren en meenemen met een bemerking die mogelijk te maken heeft met zijn castratie.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:32

Waarom alleen klinisch laten keuren?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:50

Ingestemd met de koop..garantie tot aan de deur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:53

volgens mij was de vraag of het kreupelen eventueel door de infectie zou kunnen komen?
En niet om haar rechten uitgelegt te krijgen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:58

Toen mijn shet werd gecastreerd en een infectie op had gelopen, was hij cas kreupel.....

Je kunt je voorstellen dat zoiets pijnlijk is? Zit tussen de benen en met lopen trekt dat.

Heb je het paard gezien voor de castratie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:05

Tcm62 schreef:
Toen mijn shet werd gecastreerd en een infectie op had gelopen, was hij cas kreupel.....

Je kunt je voorstellen dat zoiets pijnlijk is? Zit tussen de benen en met lopen trekt dat.

Heb je het paard gezien voor de castratie?

absoluut.. maar je kunt dus niet bij de keuring dan zeggen of het door de castratie komt, of iets anders.
en nu eigenlijk ook nog niet omdat er blijkbaar nog een infectie zit

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:57

Daarom snap ik ook niet dat de DA een positief aankoop advies heeft gegeven. De DA geeft het advies niet de verkoper.................

Een goede DA had gezegd, laat hem als de wond goed geheeld is over zo´n 2 weken herkeuren............

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:52

DA geeft geen advies, hij controleert het paard en geeft aan wat er eventueel niet goed is..
De meeste DA's denken wel 2x na voor ze aankoop advies geven, zeker bij alleen klinish, immers dan zijn ze medeverantwoordelijk als het paard niet goed blijkt te zijn.. klant gaat dan als eerste naar een da : jij hebt mij aankoop advies gegeven.. Meeste adviseurs zijn handelaren of mensen met goed oog op paarden.. die selecteren een aantal paarden die goed ogen, die probeer je uit.. Je kiest er een.. DA vertelt je of hij zo op het eerste oog goed is (want dat is klinische keuring moment opname).. bij kleine bemerkingen kan je aankoopsadviseur (als je die in hand hebt genomen) samen met jou de voor en na's bekijken en of dit dan ondanks de bemerking(en) een goed paard voor je is.. DA vertelt je eigenlijk alleen wat er aan het handje is.. en of het goed komt of iets blijvends zou kunnen zijn, of dat er vervolgonderzoeken nodig zouden zijn.. maar advies of je het wel of niet zou moeten doen is geen werk voor een DA, tenzij je hem daar specfiek voor inhuurt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:02

Wat ik me afvraag?
Hij is dus 3 weken geleden gecastreerd.... Dat is niet binnen een aantal weken genezen?!
Mijne heeft 6 weken bij fokker gestaan en men, wat had hij eronder geleden.
Terwijl hij geen infectie oud geeft gehad.
Heeft zoiets niet gewoon meer tijd nodig ???

Sarah_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:53

Nee ben eig lekker lomp geweest denk ik zo.
Paard liep ervoor wel correct.
Ik ga morgen even de da opbellen die hem als veulen heeft gekend.
Ik gaf dit ook aan bij de da dat ik hierover twijfelde en hij gaf me echt positief advies.
Staat zelfs op keuringsrapport.

Baal hier echt van, ik verzorg de wonde goed en geef hem zijn medicijnen.
Ik wou nog 2 weken wachten maar dan zou ze hem al wegdoen aan iemand anders.

En zo vertrouw je niemand meer natuurlijk. Hoop dat het niks is, ik laat da (andere) komen.
Is er een verzwegen gebrek ga ik verder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:56

Welke da heeft hem gekeurd, die van de eigenaar??

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:08

Ik zeg niet dat je lomp oid bent geweest!

Maar een castratie is een heftige ingreep tussen zn benen.
Dus alles doet daar auw! Dus kan ie moeilijker, stijver, kreupel dasrdoor lopen gewoon omdat hij simpelweg pijn heeft...als je zelf heftig geopereerd bent, huppel je meestal ook niet binnen 3 weken rond?!
Het zit wel in zn kruis dat dus iedere beweging beweegt ( en dus daardoor oa langer herstel nodig heeft dan in een niet zon beweeglijk deel)...
Dat is wat ik wil zeggen... Mijne heeft dus 6 weken verzorging, minimale beweging ed fehad voordat hij weer normaal kon lopen...
Succes ermee!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:11

Castratie heeft zeker verzorging nodig maar ik heb er nog nooit een paard kreupel op zien lopen. Beetje vreemd verhaal in deze.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:08

Met een infectie erbij is dat niet zo vreemd hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:23

Even aan je eigen dierenarts vragen of deze kreupelheid verband kan houden met de infectie en wanneer het dan goed zou moeten zijn.

Ik zou ook de verkoper even inlichten over de situatie nu is.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:24

Percy schreef:
Castratie heeft zeker verzorging nodig maar ik heb er nog nooit een paard kreupel op zien lopen. Beetje vreemd verhaal in deze.

Ik dus wel :o en niet 1 maar meerdere ...

Sarah_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:36

Ja morgen de da bellen en horen om langs te komen.
Hij heeft het ook maar op 1 hand, de andere niks te zien.
Hopelijk enkel door castratie inderdaad!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:45

Buigproef is OK, maar paard loopt onregelmatig op de cirkel? Zou het dan wel echte kreupelheid zijn, of heeft het paard nog onvoldoende balans? Aangezien ie pas gecastreerd is, vermoed ik dat het nog een jonkie is?

Ik zou het nog even aanzien tot de wond genezen is, al vind ik het wel wat lang duren (hoewel, met een verhuis ertussen kan het ook een terugval hebben). Hier is er na enkele dagen niets meer van castraties te merken, gebeurt zelden dat ik één moet naverzorgen. Dus DA laten komen lijkt me niet onverstandig, je weet nooit dat ie andere medicatie nodig heeft.

Ik denk dat je wettelijk gezien echter niets kan ondernemen:
1) je hebt hem gekocht ondanks de opmerking van de DA
2) je geeft zelf aan dat ie voor de castratie correct liep, dus je kan niet zeggen dat het om een verborgen gebrek gaat

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:26

Wie castreert er nu in deze tijd?
Dat is vragen om problemen met alle vliegen nu :(:)

Paard kan best kreupel lopen door een castratie, zeker als het geen jonkie is.
Laat zeker de DA komen want een fikse ontsteking daar wil je ook niet en je hebt gelijk duidelijk of het van de castratie komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:41

Mijn twenter liep ook enkele dagen na de castratie kreupel. Hij had ook een infectie en liep 3 weken niet zuiver. De wond was pas volledig genezen na 2 maanden.

Hij trok veel met zijn linker achterbeen en liep met momenten zelfs zijwaarts ipv vooruit.

Sarah_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 10:24

Bedankt voor de reacties iedereen!
Da komt deze avond.
Vorige da van eigenaar in België zegt dat er nooit iets mee is geweest ivm kreupelheid/onregelmatigheid dus ben al wat geruster.

Gewoon lekker aan de antibiotica en afwachten!