trailers B rijbewijs te koop.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

trailers B rijbewijs te koop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 17:57

Zeer regelmatig zie ik op oa de bokt markt trailers te koop waar dan bij staat dat E rijbewijs niet nodig is.
Dit is niet altijd waar!
Het hangt er nl vanaf wat voor auto je ervoor zet en de verkopers hebben geen glazen bol en weten dat dus niet.

Als je een dikke zware auto voor een dergelijke trailer zet heb je dus kans boven de 3500 TMM uit te komen en dus onverzekerd en illegaal rond te rijden met slechts je B rijbewijs....
Ook teruggekeurde 2 paardstrailers die met B te rijden zijn waar grote zware lange paarden in passen kun je onmogelijk op B rijbewijs rijden.

Puntje van aandacht als je denkt de verkoper op zn blauwe ogen te kunnen vertrouwen.

In de FAQ vindt je de regels voor BE

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:55

cissy schreef:
Zeer regelmatig zie ik op oa de bokt markt trailers te koop waar dan bij staat dat E rijbewijs niet nodig is.
Dit is niet altijd waar!
Het hangt er nl vanaf wat voor auto je ervoor zet en de verkopers hebben geen glazen bol en weten dat dus niet.

Als je een dikke zware auto voor een dergelijke trailer zet heb je dus kans boven de 3500 TMM uit te komen en dus onverzekerd en illegaal rond te rijden met slechts je B rijbewijs....
Ook teruggekeurde 2 paardstrailers die met B te rijden zijn waar grote zware lange paarden in passen kun je onmogelijk op B rijbewijs rijden.

Puntje van aandacht als je denkt de verkoper op zn blauwe ogen te kunnen vertrouwen.

In de FAQ vindt je de regels voor BE

Sterker nog, de moderne grote 4x4's mogen geen paardentrailer trekken met alleen B-rijbewijs. De meeste grote 4x4's wegen leeg al 2500kg, tel uit je "winst".......

cissy

Re: trailers B rijbewijs te koop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:38

Precies, maar die verkopers zetten er wel expliciet bij dat de trailer met B gereden mag worden en dat is niet correct. De nietsvermoedende koper kan dan wel eens schrikken als er wat gebeurd en er wordt niks uitbetaald door de verzekering. Of bij rijbewijs controle er een leuke boete kan worden ontvangen wegens niet rijden met juiste rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:49

cissy schreef:
Precies, maar die verkopers zetten er wel expliciet bij dat de trailer met B gereden mag worden en dat is niet correct. De nietsvermoedende koper kan dan wel eens schrikken als er wat gebeurd en er wordt niks uitbetaald door de verzekering. Of bij rijbewijs controle er een leuke boete kan worden ontvangen wegens niet rijden met juiste rijbewijs.

De chauffeur is verantwoordelijk voor de combi.
We kunnen toch al moeilijk al die advertenties af gaan en die opmerking maken; wat ik trouwens wel eens bij een ad gedaan heb omdat er ook echt te weinig info bij stond voor de potentiële koper.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 14:26

vandaar dit topic in de hoop dat mensen zich er van bewust worden. Al is het, gezien de vele vragen over BE rijbewijs en het bestaan van een goede FAQ waarin dat wordt uitgelegd, waarschijnlijk een utopie maar niet geschoten is altijd mis.... :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:50

Ik ben dus niet de enge die daar vraagtekens bij zet. Ben geen reken wonder, vond het wel apart.

Geld de B auto + trailer alleen in NL of in heel europa? Ik zit namelijk te denken dat het wel makkelijk is in zweden, kan dan altijd met 1 pony naar een kliniek zonder dat ik de buren lastig hoef te vallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:42

Je zou sowieso even moeten kijken of ze E kennen in Zweden.
Je moet dan nl je Nederlandse rijbewijs omruilen voor een Zweeds exemplaar.

Daarnaast ben je niet onverzekerd (als je eigenlijk E had moeten hebben), als je maar binnen het gewicht blijft wat de auto echt mag trekken (met iets naar boven bijgesteld).
Je kan wel een boete krijgen voor het niet hebben van het juiste rijbewijs, maar je bent gewoon verzekerd.

De meeste terug-gekeurde paardenvrachtwagens mogen ook amper een 1/2 paard vervoeren.
En daar rijdt men ook vrolijk mee rond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:12

Als er wat gebeurd met de combinatie gaat de verzekering altijd kijken of eea wel klopte, als je combi dan niet volgens de regeltjes is loop je kans dat ze niet uitbetalen.

Ik heb tig jaar geleden een auto ongeluk gehad waarbij de discussie vd verzekering was of ik mn gordel wel om had of niet, ik was bewusteloos omdat ik uit de auto was geslingerd en kon het me niet meer herinneren, prompt werd er flink gekort op de uitkering van mijn total loss auto... omdat ik waarschijnlijk (dus niet eens hard bewezen) mijn gordel niet om had. De politie zei ook dat ik mn benen kwijt geweest zou zijn als ik mn gordel wel om had gehad, motor zat op de plek van mijn benen. De gordel was echter wel helemaal uitgerekt.

Ook hele discussie gehad over mijn trailerbanden bij de jaarlijkse keuring, waren nog perfect maar al wel meer dan 6 jr oud, mag je dus eigenlijk niet meer mee rijden. Omdat ik de trailer zeer regelmatig gebruikte waren de banden nog gewoon goed en niet uitgedroogd. Alleen als er wat zou gebeuren dan zou de verzekering gaan vallen over de oude banden. Zitten nu dus nieuwe banden onder.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:37

6 jaar is een aanbeveling, absoluut geen wettelijke verplichting.
Zelfs met gordel krijg je gewoon uitbetaald (ook ziektekosten), ook als je door rood rijdt en een ongeluk veroorzaakt.

Letselschade-uitkering kunnen wel gekort worden door het niet dragen van de gordel.
Daarnaast keren ze wel uit aan de tegenpartij als je door rood rijdt, maar heb je kans dat bij all-risk voor je eigen schade wel minder uitkeert.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:51

De ziektekosten werden ook wel betaald maar de schade aan mijn auto werd gekort, ondanks dat het niet mijn eigen schuld was.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:58

Ik mag met mijn vaders auto met de trailer rijden maar toch doe ik het niet en laat ik het aan me vader over wil zelf voor alle zekeheid gewoon voor me BE dat ik rustig naar een auto kan kijken die een 2 paardstrailer kan trekken zonder problemen en onverzeker te rijden want ben zelf geen reken wonder daarom die BE rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:49

Brainless schreef:
6 jaar is een aanbeveling, absoluut geen wettelijke verplichting.
Zelfs met gordel krijg je gewoon uitbetaald (ook ziektekosten), ook als je door rood rijdt en een ongeluk veroorzaakt.

Letselschade-uitkering kunnen wel gekort worden door het niet dragen van de gordel.
Daarnaast keren ze wel uit aan de tegenpartij als je door rood rijdt, maar heb je kans dat bij all-risk voor je eigen schade wel minder uitkeert.

Jawel, die kosten worden wel betaald, maar ik geef je geen enkele garantie dat diezelfde verzekeraar doodleuk die kosten komt claimen.
Rij maar eens met iets te veel drank op iemand van z'n sokken; zul je erachter komen wat ze allemaal bij je komen halen, ook de verzekeraar.......

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:04

En moet zeggen dat het vaak ook wel opgaat met die vrachtwagentjes..". Die mag u met enkel B rijbewijs besturen... " prijkt er vaak in de tekst.

Leuk...als je twee shetters wil vervoeren ja.

(Soms kan het wel hoor, echter blijkt dit in de praktijk nogal tegen te vallen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:30

Knert schreef:
En moet zeggen dat het vaak ook wel opgaat met die vrachtwagentjes..". Die mag u met enkel B rijbewijs besturen... " prijkt er vaak in de tekst.

Leuk...als je twee shetters wil vervoeren ja.

(Soms kan het wel hoor, echter blijkt dit in de praktijk nogal tegen te vallen.)

Die paarden is dan nog een ding, maar alle zooi die iedereen altijd maar mee meent te moeten zeulen. En maar beweren dat dat allemaal niks weegt........

Staat er nu ook weer eentje op de bokt-markt met een onwaarschijnlijk hoog laadvermogen. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, ALS het al klopt.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 19:05

Gewoon op de weegbrug zetten om zeker te weten dat het klopt.

Er staan ook weer trailers te huur met vermelding 'mag met B worden gereden'. Dat klopt ook wel maar niet met grote auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:50

cissy schreef:
Gewoon op de weegbrug zetten om zeker te weten dat het klopt.

Er staan ook weer trailers te huur met vermelding 'mag met B worden gereden'. Dat klopt ook wel maar niet met grote auto.

Zal ik er eens de vraag bij zetten: mijn auto weegt 2400kg, mag ik dan nog met een B-rijbewijs rijden?

Eens kijken hoe lang het duurt voordat die reactie weggehaald wordt....... }:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:41

Bij deze kun je niet eens een reactie plaatsen....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:10

Dit is ook een mooie:
Laadvermogen; 1384 kg. Dus veilig, legaal en verzekerd rijden met 3 personen 2 paarden en spullen met een b-rijbewijs.
Zet er 2 paarden in en je zit al aan de 1300kg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:58

echnie..... meer onveilig, illegaal en onverzekerd rijden met B rijbewijs...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:27

palousa_boy schreef:
Dit is ook een mooie:
Laadvermogen; 1384 kg. Dus veilig, legaal en verzekerd rijden met 3 personen 2 paarden en spullen met een b-rijbewijs.
Zet er 2 paarden in en je zit al aan de 1300kg

Die auto heb ik zien staan. Durf ik wel een hele krat lekkere speciale biertjes op te zetten dat ie geen 1350kg netto laadvermogen heeft, laat staan meer.........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:47

Jaaaa, er staan er weer een aantal te koop op de markt voor B rijbewijs.... zucht.... topic maar weer eens omhoog schoppen dan