Bedrogen met een aangekocht paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7656
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:59

Dit hebben wij ook gehad met de koop van de pony van mijn dochter in het prille voorjaar.
Pony kwam uit Friesland en twee dagen bij ons op de Veluwe begon hij te schuren.

Achteraf had ik mijn bedenkingen moeten hebben, robuuste pony keurig als sportpony getoiletteerd. Ik heb er niet bij stil gestaan en dat terwijl ik al ervaring met ZE had. Pony was in een prijsklasse dat er niet gekeurd is.
Deken gekocht en met goede zorg is hij alweer 5 jaar onze pony,gaat ook niet meer bij ons weg.
Mijn ervaring met ZE heeft ervoor gezorgd dat ik niet meteen in paniek was en de pony voldeed verder compleet aan onze eisen dus terug brengen was niet aan de order.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:27

ZE wordt niet erger naarmate ze ouder worden, dat is onzin.

Wel blijven er een hoop mensen eigenwijs kwa voeding.
De meeste ZE'ers kunnen niet tegen het gras wat hier groeit dus zo'n dier met deken op gras laten staan is eigenlijk mishandeling.

Ik heb een ZE'er van 24 jaar met een enorme bos manen en een iets minder mooi staartje , ze schuurt al jaren niet meer omdat we heel gunstig wonen en ik haar nauwlijks op gras zet .
Zo durfde ik ook de welsh cob merrie te kopen die al kaartje slacht had omdat ze haar manen en staart afschuurde tot bloedens toe, zo erg dat mensen gingen bellen naar instanties.
Ik durfde het wel aan en hier staat ze al jaren zonder deken met alleen zalf op staartaanzet en op de hals.
Ze schuurt haar manen wel wat, wisselend per jaar maar dat is alleen in de maanden juli/augustus en daarna groeit de boel weer rap aan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:58

Hoe komt het dan dat vaak veulens en jaarling geen ze hebben, maar dat het begint op 2/3 jarige leeftijd en de volgende jaren steeds erger wordt? (tenzij je er meteen bovenop zit, maar dan kun je het natuurlijk verloop niet zien)

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:03

anneliesdj schreef:
Hoe komt het dan dat vaak veulens en jaarling geen ze hebben, maar dat het begint op 2/3 jarige leeftijd en de volgende jaren steeds erger wordt? (tenzij je er meteen bovenop zit, maar dan kun je het natuurlijk verloop niet zien)

Omdat een alergische reactie eerst getriggerd moet worden.
Daarom is het ook aantoonbaar in het bloed (allergenen).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:04

En van allergie bij mensen is ook bekend dat dat ook steeds heftiger wordt, waarom zou dat bij paarden anders zijn?

Edit; die trigger komt natuurlijk al wanneer het nog een veulen is, bij de eerste zomer ;)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:51

Een allergie bouw je op en ik vermoed dat een veulen via de melk genoeg anti stoffen krijgt, verder eet een veulen in de beginne nog niet zoveel gras.
Pas bij 1 jaar beginnen vaak de problemen.

Maar ZE is wat het is, het wordt niet erger, alleen door de omstandigheden te veranderen kun je de allergie onder controle krijgen of juist verergeren

Verder is de vraag of veulens, jonge paarden over een allergie heen zouden kunnen groeien, net als kinderen dat kunnen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:22

externe factoren spelen idd heel erg mee, als je een eczemer vol in het gras zet en krachtvoer blijft voeren bijvoorbeeld, zullen de symptomen waarschijnlijk steeds erger worden...
pas je de voeding heel erg aan , dan zul je de symptomen een stuk beter in de hand kunnen houden

en soms lijkt niks te helpen en zullen er idd ook dieren zijn die er voor ingeslapen worden (ken zelf ook 1 voorbeeld irl...supersneu, maar laten lopen was geen optie meer...

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:27

Spatter, jouw info is niet helemaal juist.
SME begint wel degelijk (vaak) mild en wordt dan elk jaar erger. Vaak bij dieren van enkele jaren oud.


Dit is een goede site met goede info: over het hoe en wat en wat je het best kan doen. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... ij-paarden


Maar goed, dit topic gaat niet over SME, maar over een koopkwestie. TS, hoe gaat het nu? Is er al overeenstemming met de verkoper?

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 00:08

Bedankt voor alle tips. :o
Heb ze allemaal aan de eigenaar voor gelezen.

Tot nu toe gaat het schuren redelijk ''goed'' ook door de vele regen en wind (ze staat sowieso wel op een tochtige plek gelukkig).
Het midden van de Manenkam is kaal maar niet tot de huid kapot en ze krijgt nu ook een deken op. De staart is nog redelijk en kan er met een goede kambeurt redelijk fatsoenlijk uit zien.
De hoefsmid was ook geweest en vond het ook verschrikkelijk zonde. Zelf had hij ook eens precies hetzelfde meegemaakt met een half-arabier. Uiteindelijk heeft hij er 3 a 4 maand mee gezeten tot de vorige eigenaar hem heeft opgehaald, na echt heel veel gedoe.
De vorige eigenaresse heeft als het goed is vorige week een brief binnen gekregen met de opdracht de Merrie binnen 2 weken op te halen en het geld terug te geven.
Nog niks gehoord, maar we wachten af. Ze heeft nog een week. Verder bemoei ik me er ook niet veel mee, maar wilde vooral tips voor de eigenaar omdat hij er toch ontzettend mee zit (en al wat op leeftijd is)

Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor de steun! +:)+

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:17

Hopelijk wordt het allemaal op een goede manier opgelost.

SharonCatch

Berichten: 145
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:03

hoi,
je kunt ook metazoa superfit broxx voeren heb ik ergens gelezen dan zou je van het probleem af zijn. :)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:15

wasabie schreef:
hoi,
je kunt ook metazoa superfit broxx voeren heb ik ergens gelezen dan zou je van het probleem af zijn. :)


Als het zo makkelijk was.........niet aan beginnen, ik heb er meer paarden slechter dan beter van zien worden!

SharonCatch

Berichten: 145
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:39

echt? aiii heb geen idee wat ik er ander mee moet kan aleen een deken op hem doen maar die zal hij kapot maken en dat zal niet de eerste zijn.

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:18

Nog niks van de vorige eigenaresse gehoord.. Echt zo lelijk dit. Als ik een paard ga kopen zal ik hem/haar toch echt op proeftijd willen. Ik weet dat het verschil heel groot kan zijn wat betreft die knutten op andere locaties, maar er is ons pas geleden ter oren gekomen dat ze bij de vorige eigenaresse toch ingepakt stond. Het wereldje van de PRE's is al zo klein.. Dus het is wel zeker dat ze ons flink heeft bedrogen.
Voor ze gekocht werd stond ze binnen waardoor het waarschijnlijk verijdeld is. Alleen het hoofd bleef kaal onder de ogen, wat misschien door de deken komt ook.
Sommige paarden worden gewoon weggegeven als ze ZE hebben, en deze merrie is dan wel mooi met goede papieren, maar er zijn meer (jonge) paarden die aandacht verdienen (die totaal niet schuren).
De eigenaar is er ook helemaal klaar mee en doet er helaas ook niet veel aan, ondanks de tips die ik dus van jullie heb gekregen.

Ik hou me er nu verder ook buiten, maar ik hou de adviezen wel in mijn achterhoofd mocht ik het zelf toch eens mee maken o.i.d. Ook is het interessant hoe de meningen verschillen onder de paardenmensen, maar geen enkel paard is hetzelfde en reageert misschien ergens wel goed op waar een ander totaal van achteruit gaat.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 04:16

Zo op de foto vind ik het een poppetje <3

Als niemand haar op komt halen en de eigenaresse haar snel kwijt wilt mag ze ze wel bij mij komen wonen :o

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:12

Een adviesje.


Ga eens totaal anders voeren, pre's kunnen heel gevoelig reageren op voer..alles is al snel teveel. Te energierijk, te suikerrijk en te eiwitrijk...die afvalstoffen doe het lichaam niet kan uitscheiden, worden opgeslagen en geven jeul.

En goede osteopaat kan je helpen om de darmen en het systeem te voelen en beter op gang te brengen..

Ten onrechte wordt zo een paard dan als ZE gezien, terwijl ze last heeft van te rijke voeding...

3500 is een prikkie voor een mooie en goede merrie..

Mijn pre gaat schuren als ik een baal weidehooi open maak en die is te rijk en dan nog even 2 uur weidegang en hoppa...

Ander hooi en alleen weidegang met bewolking, regen en dan hooguit 2 uur gaat dan zonder schuren...gewoon omdat het dieet dan niet ge rijk wordt.

De merrie in een paddock houden met een hooinet en verantwoord wat gras laten eten, is toch niet erg? Als ze dan niet schuurt en gezond blijft? De moeite voor een mooie en goedkope merrie..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:31

maar wil je er dan nog steeds mee fokken?
een dier met een zeer gevoelige constitutie zou ik zelf niet direct als goed fokmateriaal zien , voor het doel waar het dier voor aangekocht is , is het naar mijn idee nog steeds geen ideaal paard.
maar as idd waar is dat de vorige eigenaar het dier ingepakt op de wei had staan zou eczeemme nog steeds plausibel in de oren klinken ,
als je heel rationeel kijkt lijkt mij de beste optie voor de kopende partij dat het dier terug naar de verkoper gaat en dat die er een geschikt! huis voor zoekt waar de klachten(of het nu puur voeding of eczeem is) geen probleem opleveren

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:42

Maar dat een paard een ze deken elders op heeft, wil niet pertinent zeggen dat ze het hebben :+

Kijk ik puur naar de omgeving hier ( zuiden) dan staan 9 vd 10 paarden vanaf de vliegen, knutten, dazen tijd met zo'n dek op :j !
Anders kunnen ze niet meer na buiten, die gehele periode :(:)

Succes er iig mee..

Maar zou eens kijken ook naar dr voer. Dat kan ook veel schelen / oproepen.
Hier in de buurt ging paard zonder ze naar andere stal (5 km verderop) en daar begon ie te schuren ed.
Bleek te goed voer te krijgen..

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:48

Ontzettend zonde dat het zo is gelopen.
En inderdaad niet geschikt als fokmerrie als ze ZE heeft.

Ga wel mee met Evelienepien, hier staan ze ook allemaal onder dek, niet alleen die van mij, maar gewoon simpelweg omdat ze anders opgegeten worden (wij als mens trouwens ook sinds deze week, gelukkig vandaag wat meer wind).

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:58

@ Sonja_vR Nee, hij wil er niet mee fokken want er is kans dat ze het over brengt op haar veulens en hij wil toch het liefst zien dat er helemaal geen aanleg voor is bij zijn paarden.

Een kennis heeft een goedgekeurde APTO hengst die zijn staart en manen kapot schuurt en toch word gebruikt voor de fok. Dat is dan de eigenaar zijn keuze om daar veulens bij zijn merries mee te fokken en anderen die er hun merrie door laten dekken. De eigenaar van mijn verzorgpaarden wil het absoluut niet. Moet je zelf maar eens na gaan dat je continu jeuk op je hoofd hebt en uiteindelijk plekken krijgt door al het gekrab :\

Met het voeren is eigenlijk niks mis. Er zitten in brokken vaak te veel suikers dus die krijgen ze niet. Ze krijgen in de winter ook alleen maar Haver, Lucerne en een beetje gedroogd zeewier. Ernaast krijgen ze veel ruwvoer (niks is eigenlijk beter) dat gewoon van de klei komt in pakjes. De rollen van vorig jaar waren grotendeels niet goed en daar is dan ook bijna een kwart van weg gegooid.
Daar is de eigenaar toch wel kieskeurig in en de paarden zijn dan ook nooit ziek en hebben een uitstekende conditie verder.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:07

Het ruwvoer kan te veel suikers bevatten en zeker een rol..een analyse geeft duidelijkheid hierover

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:18

Mijn ( halve)pre krijgt handje basisbrok 2x pd, hooi en 4 x p week een kwart muesli voor sobere paarden.
Ze hebben niet veel nodig en het ene paard is het andere niet...
Succes er mee iig...

Maar als ik het begrijp krijgt dit paard nu alleen ruwvoer?
Want in winter krijgen ze alleen van alles extras?
Misschien mist ie nu juist wel wat granen dus vitaminen?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 19-07-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:19

Wat fijn van die eigenaar dat hij er niet mee gaat fokken. die jeuk en het ongemak dat exzemers ervaren... het kan even erg zijn als pijn

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:26

Citaat:
Nee dat klopt niet, zomerecxeem is nooit van bewezen dat het erfelijk is.


jawel, op basis van klinische waarnemingen.[/quote]

Intressant, ik begreep namelijk aan een onderzoek waar ik toen de tijd met mijn exceem paard aan mee heb gedaan dat het nooit bewezen is. Heb je meer info van? Link naar onderzoek?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:34

@mvdBijl
In 2013 is een onderzoek gestart door Horsegene naar een 3 tal genetisch bepaalde ziekten/botproblemen w.o. SME (of IBH zoals dit in het Engels wordt genoemd). Dit onderzoek is op basis van de vaststelling uit eerder onderzoek dat deze ziekten een erfelijke factor hebben.

http://cordis.europa.eu/project/rcn/192215_en.html
Objective

"The project will use reliable state-of-the-art genomic technologies for the rapid identification of genetic markers for heritable diseases in horses, which will facilitate effective genomics based selection against disease susceptibility. The diseases of particular focus for this project are osteochondrosis (OC), insect bite hypersensitivity (IBH) and chronic progressive lymphedema (CPL). The occurrence of these diseases is a significant problem for horse owners and breeders and leads to poor animal welfare and severe economic losses. The initiative of this project is mainly based on the strong wish from the studbooks to obtain a genetic alternative to the more traditional breeding methods which are often not feasible in the smaller breeds. For each disease, a genetic component to disease susceptibility has been confirmed and several research groups in Europe have independently carried out small to medium-sized studies in order to find the causative genetic mechanisms underlying the disorder. However, the mode of inheritance for these diseases appears to be complex, and no genes or mutations have been identified yet, suggesting that analysis of much larger sample sizes is required or across datasets. This project aims to bring together the efforts of European research groups that are currently working on the genetics of disease susceptibility in horses. This collaboration will enable the groups to pool data for meta-analysis leading to more rapid progress in the identification of the genes and suitable gene markers for use in genomic selection against disease susceptibility. The SME associations, in close collaboration with the RTD performers, will develop breeding strategies that are optimized to the specific situation of that SME association. Once genetic markers are found, these markers will be implemented in the breeding programs of the different SME associations and can be commercialized. This will improve the competitive position of the SME partners represented by the associations. The breeding organisations will have direct access to the tests through commercial labs and through the labs they already collaborate with for their parentage control."