Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:21

Stel je hebt een paard gekocht die tijdens het proberen(2 keer) en de eerste week hier heel braaf was, maar na een weekje vakantie ineens heel ander gedrag laat zien. Valt gedrag onder een verborgen gebrek? Uiteraard geven we dit paard nog even de tijd, maar we willen even weten waar we aan toe zijn mocht hij dit gedrag blijft vertonen.
En stel dat je hem dan terug wil brengen zonder dat je daar afspraken over hebt gemaakt?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:24

Heb je het bij een handelstal gekocht. Dan zijn ze verplicht om het terug te nemen

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:24

Nee bij een particulier.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:25

Ik denk dat als je hem dan laat nakijken en er klopt medisch iets niet, dat dat een verborgen gebrek is. Mits je aan je onderzoeksplicht voldaan hebt, en er toen werd aangegeven dat er niets aan de hand was. En dan hangt het er ook nog van af of het iets is wat bij jou veroorzaakt/opgelopen is, of dat het al een oud gebrek was.
En ik denk, als je geen koopcontract of terugbreng regeling getroffen hebt, volledig afhankelijk bent van de vorige eigenaar of die hem terugneemt.. Denk dat als die hem niet wil en je hebt niks opgesteld dat je geen poot hebt om op te staan eerlijk gezegd.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:26

Joolien schreef:
Stel je hebt een paard gekocht die tijdens het proberen(2 keer) en de eerste week hier heel braaf was, maar na een weekje vakantie ineens heel ander gedrag laat zien. Valt gedrag onder een verborgen gebrek? Uiteraard geven we dit paard nog even de tijd, maar we willen even weten waar we aan toe zijn mocht hij dit gedrag blijft vertonen.
En stel dat je hem dan terug wil brengen zonder dat je daar afspraken over hebt gemaakt?



Het gedrag kan ook komen doordat de ruiter te weinig in haar mars heeft waardoor paard-pony mogelijkheden ziet om onder dingen uit te komen.............

Wat doet paard precies

Tenzij jij kan bewijzen dat paard-pony gedrogeerd was ten tijde van het proefrijden )en dan zou het ook nog een zeer lang werkend middel moeten zijn dat ie bij aflevering een week lang ook nog werkte, en zover ik weet bestaan die middelen niet. oid geef ik je heel weinig kans eigenlijk 0,0 om precies te zijn.


Dus terug brengen kun je vergeten...gaat rechtzaak worden waarvan de kans groot is dat jij niet zult winnen wegen gebrek-geen bewijs

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:29

Paard is klinisch gekeurd bij aankoop. Het ligt niet aan de ruiter of iets, ik begeleid mijn vriendin goed, en ik sta stevig in mijn schoenen dus ik durf wel te zeggen dat ik hem ook geen ruimte geef :)

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:30

studiemiep schreef:
Joolien schreef:
Stel je hebt een paard gekocht die tijdens het proberen(2 keer) en de eerste week hier heel braaf was, maar na een weekje vakantie ineens heel ander gedrag laat zien. Valt gedrag onder een verborgen gebrek? Uiteraard geven we dit paard nog even de tijd, maar we willen even weten waar we aan toe zijn mocht hij dit gedrag blijft vertonen.
En stel dat je hem dan terug wil brengen zonder dat je daar afspraken over hebt gemaakt?



Het gedrag kan ook komen doordat de ruiter te weinig in haar mars heeft waardoor paard-pony mogelijkheden ziet om onder dingen uit te komen.............

Wat doet paard precies

Tenzij jij kan bewijzen dat paard-pony gedrogeerd was ten tijde van het proefrijden )en dan zou het ook nog een zeer lang werkend middel moeten zijn dat ie bij aflevering een week lang ook nog werkte, en zover ik weet bestaan die middelen niet. oid geef ik je heel weinig kans eigenlijk 0,0 om precies te zijn.


Dus terug brengen kun je vergeten...gaat rechtzaak worden waarvan de kans groot is dat jij niet zult winnen wegen gebrek-geen bewijs


Bij een keuring wordt standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard. TS heeft alleen maar lovende berichten op internet geplaatst over het paard die ze bij rijdt. Je kan niet zomaar bij elk paard opstappen en wegrijden nadat ze een week vakantie hebben gehad.

Dat je hem niet hebt laten röntgenen is dus eigen verantwoordelijkheid geweest van de koper. Vind het trouwens wel heel dapper dat je durft te zeggen dat het absoluut niet aan jullie ligt.

Ik zou toch maar eens te raden gaan bij jezelf.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:33

Paardje heeft Week vakantie gehad zeg je? Zou dat niet een oorzaak kunnen zijn van ander gedrag?
Misschien werd hij daarvoor wel regelmatig getraind en door die trainingen zo braaf was en dat hij nu veel energie heeft ma weekje niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:36

Volgens mij is dat niet zo standaard, want dat is bij ons helaas niet gebeurd.
Hij was de eerste week ook heel braaf, daarna heeft hij een week vakantie gehad en toen begon het gedrag. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen, dat ie een weekje rust heeft gehad, maar hij is als een blad aan een boom omgeslagen, dus dat blijft gewoon vreemd. (hij is overigens niet frisser, maar gewoon anders)
En ja, ik durf te zeggen dat ik kundig ben. Ik heb er zelfs nog 2 andere mensen bij die ook kundig genoeg zijn. Dus dat zit wel goed. En wij zijn met zijn 3en constant aan het overleggen en kijken hoe en wat, dus het is niet zo dat ik blind om mezelf af ga, we doen dit bewust en in goed overleg.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:36

Wat is er gewijzigd aan voer, schema binnen/buiten, werken enzovoort? Want dit kan allemaal invloed hebben op het gedrag.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:39

En stel dat je hem dan terug wil brengen zonder dat je daar afspraken over hebt gemaakt?
[/quote]


Het gedrag kan ook komen doordat de ruiter te weinig in haar mars heeft waardoor paard-pony mogelijkheden ziet om onder dingen uit te komen.............

Wat doet paard precies

Tenzij jij kan bewijzen dat paard-pony gedrogeerd was ten tijde van het proefrijden )en dan zou het ook nog een zeer lang werkend middel moeten zijn dat ie bij aflevering een week lang ook nog werkte, en zover ik weet bestaan die middelen niet. oid geef ik je heel weinig kans eigenlijk 0,0 om precies te zijn.


Dus terug brengen kun je vergeten...gaat rechtzaak worden waarvan de kans groot is dat jij niet zult winnen wegen gebrek-geen bewijs[/quote]

Bij een keuring wordt standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard. TS heeft alleen maar lovende berichten op internet geplaatst over het paard die ze bij rijdt. Je kan niet zomaar bij elk paard opstappen en wegrijden nadat ze een week vakantie hebben gehad.

Dat je hem niet hebt laten röntgenen is dus eigen verantwoordelijkheid geweest van de koper. Vind het trouwens wel heel dapper dat je durft te zeggen dat het absoluut niet aan jullie ligt.

Ik zou toch maar eens te raden gaan bij jezelf.[/quote]

Bloedje trekken is niet standaard! moet je echt om vragen en moet uiteraard ook betaald worden.


Met dat bloedje zou je idd opzet kunnen bewijzen maar uiteraard moet je dan eerst zelf de bloedanalyses laten uitvoeren op verboden stoffen..... en dat kost je uiteraard de nodige eurotjes. Komt daar niets uit ..wat ik zelf inprincipe verwacht.....ben je het geld wel kwijt.

Ik denk zelf eerder er zijn zat paarden die niet goed tegen stil kunnen staan en dan ineens erg fris zijn. Terwijl je andere paarden rustig een maand vakantie kunt geven en zo kunt opstappen en wegrijden. Ik zou het dus eerder in die hoek zoeken.....

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:42

Bloed trekken is echt wel standaard en een beetje dierenarts zegt altijd: ook maar ff bloed he? En anders had de koper daar zelf aan kunnen denken, maar ik ben niet anders gewend dan dat het standaard gebeurt. Ik werk in de handel, wel voornamelijk naar het buitenland, maar ook naar landen waar geen bloed voor gecontroleerd hoeft te worden wordt altijd standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:45

Maar wat is raar gedrag? Hoe vaak heeft die dit nu gedaan? Mijn paard kan je ook niet zomaar een week vakantie geven en dan weer zo opstappen. Dan is de kans groot dat die vreselijk gaat rennen en je hem tegen de bakrand moet parkeren om hem te laten stoppen. Paard komt genoeg buiten maar heeft dan toch energie teveel. Is gelukkig de laatste maanden al verbeterd maar ik laat hem daarom nooit zomaar een poos stilstaan en klim er dan zo weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:48

Heb je bloed laten trekken bij de keuring? Oke, lees al dat het niet gebeurd is :+ Sorry.

Ik denk niet dat dit onder een verborgen gebrek valt. Elke paard gaat uitproberen, de een sneller dan de ander. Daarnaast sta je ook niet sterk mocht hij bijvoorbeeld iets in zijn rug hebben waardoor hij lastig is omdat je hem dus niet röntgenologisch hebt laten keuren. In dat geval heb je zelf niet aan je onderzoeksplicht voldaan.

Je geeft zelf aan dat je vind dat je snel genoeg bent/zelfverzekerd genoeg. Maar als dit paard je de baas is ben je niet snel genoeg/timing niet goed/te zacht. En het paard is dus bij aankoop totaal verkeerd ingeschat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-15 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:52

paardje1983 schreef:
Heb je het bij een handelstal gekocht. Dan zijn ze verplicht om het terug te nemen

Dat is helemaal niet waar. De bewijslast ligt alleen anders.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:52

ik ben ook wel benieuwd wat zijn veranderde gedrag is?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:54

Joolien schreef:
Paard is klinisch gekeurd bij aankoop. Het ligt niet aan de ruiter of iets, ik begeleid mijn vriendin goed, en ik sta stevig in mijn schoenen dus ik durf wel te zeggen dat ik hem ook geen ruimte geef :)


Kijk als je ervan overtuigt bent dat het niet aan jezelf ligt dan sta je al totaal verkeerd in de situatie! Neem fatsoenlijke instructie en ga ermee aan de slag.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:01

[/quote]
Bij een keuring wordt standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard. TS heeft alleen maar lovende berichten op internet geplaatst over het paard die ze bij rijdt. Je kan niet zomaar bij elk paard opstappen en wegrijden nadat ze een week vakantie hebben gehad.

Dat je hem niet hebt laten röntgenen is dus eigen verantwoordelijkheid geweest van de koper. Vind het trouwens wel heel dapper dat je durft te zeggen dat het absoluut niet aan jullie ligt.

Ik zou toch maar eens te raden gaan bij jezelf.[/quote]

Bij een klinische keuring bloed trekken is echt niet standaard heb het er toevallig nog niet zo lang geleden met onze dierenarts over gehad. En als je wel bloed wil laten trekken en later onderzoeken is dit meestal ook nog eens een prijzige kwestie. Het is dan namelijk niet standaard bloed onderzoeken maar kijken of er bepaalde stoffen aanwezig zijn Dan moet je dus eerst weten op welke stof je moet onderzoeken komt hier niets uit volgende stof enz.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:03

Bloedonderzoek zit er hier gewoon bij in :) standaard klinische keuring met bloedtrekken totaal 100 euro .

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:12

het zou kunnen dat het puur gewenning is. andere omgeving.. eerste nieuwigheid is eraf.. weekje ben je er zelf niet bijgeweest etc.

die van mij werd drie dagen nadat hij bij mij kwam een complete draak.. mensen omver lopen die hem naar de wei brachten waarbij het vuur letterlijk van hoefijzers was, is een goed voorbeeld.. en totaal geen rust met poetsen en zadelen..

voor zijn gedrag is hij keurig op zijn plek gezet en voor het stilstaan had hij zo'n week nodig bij de bak.. en een volle anderhalve maand bij de poetsplaats..

verweid hem een keer en hij is ook drie dagen helemaal uit z'n doen..
was hier zo erg dat we toch ook nog maar bloed hebben laten trekken of het niet per ongeluk een klophengst was..

inmiddels zijn we een paar maandjes verder en is hij helemaal gewend.. alle drakenstreken zijn over, al heeft hij zijn momenten (tis geen dooie).. puur gewenning + uitproberen


geef hem/haar wat tijd.. corrigeer wel ongewenst gedrag, maar verder gewoon met rust begeleiden.. dan komt het waarschijnlijk gewoon goed.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:14

Als je geen bloed hebt laten trekken om nu te vergelijken met voor vakantie lijkt me dat een moeilijk zaak om aan te tonen dat gedrag paard anders is ...

Kan komen door verrandering vsn omgeving in combi met week rust , gezien oa energie / afsluiten ( niets bekends dus overlevingsstand) / voer verrandering etc
Dat kan nl van zoveel dingen afhankelijk zijn mi!

Gedrag = 99 vd 100 x actie mens = reactie paard...
Beestje zal ook moeten wennen aan neje omgeving, nieuwe mensen leren vertouwen en ene paard is daar handiger in dan andere.
Als jij eerste week bij iets nieuws komt en je wordt bezig gehouden, voel je je sneller thuis / zekerder etc.
Maar als je week later alleen staat doordat de opvang / leider weg is, is het weer andrrs dus ander gedrag...
Het zou mij niet verbazen als het zouets is, hoor ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:20

Ik gok dat dit eerder een combinatie is van andere omgeving, uitproberen, andere manier van rijden, (voermanagement??) en mogelijk ook last van het weer? (het waait hier pittig en daar is niet ieder paard blij mee). Mogelijk toch iets medisch? Een keuring is een momentopname.. Ligt het zadel goed? Hoe zit het met het gebit?
Om nou meteen over een verborgen gebrek te beginnen vind ik wat voorbarig. Geef het tijd..

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:21

Moet hij niet gewoon ontzettend wennen? Nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe paarden etc.. Het kan zijn dat hij de eerste week nog even een beetje overbluft was door alle nieuwe indrukken en dat hij nu wat meer gewend is, dat hij nu gaat uitproberen wat hij wel en niet kan doen. Ik zou hem nog gewoon de tijd geven om aan alles te wennen en niet gelijk denken dat er een verborgen gebrek is. Het ene paard is direct gewend als hij zijn natje en zijn droogje maar krijgt en de andere heeft echt een hele tijd nodig om te wennen.

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:29

Het gaat er op zich niet om in dit topic wat het is, dat gaan we verder uitzoeken en geven we hem ook de tijd. Enige vraag is of gedragsverandering een verborgen gebrek is. Maar wat ik begrijp dus niet. :)

Wel een mooi voorbeeld van Elena, dank je voor het delen van je ervaring. Ik denk dat het met Bos ook wel goed gaat komen, hij pakt het werk heel goed aan dus dat is wel heel positief.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:31

Toch jammer dat je dit weer op dit forum moet vinden.
Ik ben een vriendin van de oude eigenaresse van dit paard en heb dit paard zelf een hele tijd gereden ook al ben ik geen super ruiter. Bos is een paard dat gewoon veel moet lopen en lekker aan het werk moet, maar deze argumenten komen ons zeker niet bekend voor. Kind kon hem uit het land halen of hij kwam al in volle galop naar het hek. Nee het is geen makkelijke om te rijden vandaar dat in de advertentie stond dat hij geschikt is voor de gevorderde ruiter. En dat ik in een ander topic lees dat de ex eigenaresse niet eerlijk is geweest omdat ze nu een haflinger had gekocht ivm tijdgebrek hiero inhakend deze haflinger is van mij en rijd zij 2x in de week hierop of minder als zij geen tijd heeft. Maar dat wij vandaag gebeld worden met de mededeling wij gaan het nog 2 maanden proberen en anders brengen wij hem terug schoot mij behoorlijk in het verkeerde keelgat. Ik zal nooit een gevaarlijk paard of iets verkopen, wij hebben alles eerlijk en duidelijk aangeven. En dat hij gedrogeerd zou zijn? Hij moest nog uit het land komen toen jullie waren kijken en een dierenarts moet dit ook wel zien op de keuring. Wil zelfs mijn da wel langs sturen om alsnog bloed te trekken want dit zou je nog kunnen terug zien. Maar ik zou hem bijna met liefde weer ophalen want ik begrijp dat hij gewoon niet op zijn plek is maar helaas kan de ex eigenaresse dit helaas niet aan.