Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
solarpleure schreef:Hou er rekening mee dat je een transportvergunning nodig hebt (transportverordening 1/2005).
Wacht, dat roep ik nu, maar ik moet voor de zekerheid even kijken hoe om te gaan met particulieren en de transport van paarden voor wedstrijden. Ik kom er morgen op terug

Jet schreef:Volgens mij heb je als particulier geen transportvergunning nodig, maar de paarden hebben wel een NVWA-verklaring van gezondheid nodig. Maar dat is voor elk buitenland, behalve België en Luxemburg.. Het grootste probleem op dit moment lijken mij de vluchtelingen waar je steeds over hoort die met iedere vrachtwagen mee proberen te gaan naar Engeland. Dat is vooral vanaf Calais, ook wel wat bij Hoek van Holland en wat bij de Kanaaltrein, maar toevallig was het vandaag op de radio dat het in Calais momenteel een hele grote plaag is en dat ze steeds lastiger worden.
Die gezondheidsverklaring is wel een gedoe, dus daar moet je je even goed in verdiepen. Ook zijn de kosten ervan behoorlijk. Advies is om van te voren alles goed te regelen, het formulier voor zover mogelijk van te voren zo volledig mogelijk in te vullen en de beste mensen van de NVWA geen koffie aan te bieden of een praatje pot met ze te doen. Zakelijk blijven, maar wel vriendelijk. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... an-paarden . Hier vind je wel informatie erover. Het certificaat is trouwens 10 dagen geldig. Als je langer in Engeland zou blijven, moet je paard daar opnieuw gekeurd worden.
Een overzicht van de kosten voor zover ik ze kon vinden:
EXPORT
Cluster export levende dieren en levende producten (intra EU)
Starttarief per persoon € 59,32
kwartier medewerker VWA € 36,79
toeslag buiten openingstijd per persoon per kwartier € 11,04
toeslag te late afmelding/onderbreking/uitstel (per kwartier) € 36,79
toeslag uitloop per kwartier € 36,79
toeslag te late aanmelding (per kwartier) € 11,04
Als je geen TRACES-account hebt ( en dat heb je vast niet), komt er sowieso een kwartier extra aan kosten bij.
Nog meer informatie hierover: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... er-paarden .