Hoe reizen met kleine veewagen naar Engeland

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amboewella

Hoe reizen met kleine veewagen naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:34

Wij hebben binnenkort wedstrijd in Engeland met de paarden, en willen nu met de boot over bij Calais. Met onze eigen veewagen.Wie heeft er ervaring mee en weet welke papieren (buiten fei paspoort en juiste inentingen)je moet hebben.
Er schijn ook een bureau te zijn die het voor je kan regelen, weet iemand daar toevallig een naam van?

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:05

:( Niemand ervaring

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:07

Hou er rekening mee dat je een transportvergunning nodig hebt (transportverordening 1/2005).

Wacht, dat roep ik nu, maar ik moet voor de zekerheid even kijken hoe om te gaan met particulieren en de transport van paarden voor wedstrijden. Ik kom er morgen op terug :Y)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:34

solarpleure schreef:
Hou er rekening mee dat je een transportvergunning nodig hebt (transportverordening 1/2005).

Wacht, dat roep ik nu, maar ik moet voor de zekerheid even kijken hoe om te gaan met particulieren en de transport van paarden voor wedstrijden. Ik kom er morgen op terug :Y)

Super bedankt alvast!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:45

Volgens mij heb je als particulier geen transportvergunning nodig, maar de paarden hebben wel een NVWA-verklaring van gezondheid nodig. Maar dat is voor elk buitenland, behalve België en Luxemburg.. Het grootste probleem op dit moment lijken mij de vluchtelingen waar je steeds over hoort die met iedere vrachtwagen mee proberen te gaan naar Engeland. Dat is vooral vanaf Calais, ook wel wat bij Hoek van Holland en wat bij de Kanaaltrein, maar toevallig was het vandaag op de radio dat het in Calais momenteel een hele grote plaag is en dat ze steeds lastiger worden.
Die gezondheidsverklaring is wel een gedoe, dus daar moet je je even goed in verdiepen. Ook zijn de kosten ervan behoorlijk. Advies is om van te voren alles goed te regelen, het formulier voor zover mogelijk van te voren zo volledig mogelijk in te vullen en de beste mensen van de NVWA geen koffie aan te bieden of een praatje pot met ze te doen. Zakelijk blijven, maar wel vriendelijk. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... an-paarden . Hier vind je wel informatie erover. Het certificaat is trouwens 10 dagen geldig. Als je langer in Engeland zou blijven, moet je paard daar opnieuw gekeurd worden.

Een overzicht van de kosten voor zover ik ze kon vinden:
EXPORT
Cluster export levende dieren en levende producten (intra EU)
Starttarief per persoon € 59,32
kwartier medewerker VWA € 36,79
toeslag buiten openingstijd per persoon per kwartier € 11,04
toeslag te late afmelding/onderbreking/uitstel (per kwartier) € 36,79
toeslag uitloop per kwartier € 36,79
toeslag te late aanmelding (per kwartier) € 11,04

Als je geen TRACES-account hebt ( en dat heb je vast niet), komt er sowieso een kwartier extra aan kosten bij.

Nog meer informatie hierover: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... er-paarden .
Laatst bijgewerkt door Jet op 24-06-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re: Hoe reizen met kleine veewagen naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:51

Kan de KNHS je hier trouwens niet mee helpen? Lijkt mij dat die de regelgeving ed wel kent?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:56

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:04

Binnen Nederland is het (was het in 2009) zo dat transport van paarden naar en vanaf wedstrijden niet wordt gezien als 'commercieel doel', dat plus dat jullie particulier zijn (naar ik aanneem), maakt dat jullie geen transportvergunning nodig hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:02

Tarieven die jij nu aanhaalt, Jet, zijn achterhaald.
Starttarief is ca 104,-, het kwartiertarief ca 38,- en het minimum aantal kwartieren voor de keuring is 2. Wat betreft die koffie, mijn ervaringen zijn heel anders, heb nooit dat de kop koffie de rekening ophoogt :n

Heb nu alleen een telefoon bij me en geen laptop, kan de juiste info dus niet zo snel tevoorschijn toveren vanaf de website mbt de tarieven, er staat als het goed is ergens een link naar een pdf met de tarieven per 1 april 2015, te vinden als je op nvwa.nl zoekt op tarieven.

De kosten voor het laten voor-invullen van Traces zijn nog apart. Wel kun je kostenloos zelf een account voor traces aanvragen, en het voor-invullen zelf doen, mocht je dit vaker gaan doen.

Alleen is het invullen van Traces niet moeilijk, maar wel even een gedoetje als je het nooit eerder hebt gedaan.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-06-15 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:08

Jet schreef:
Volgens mij heb je als particulier geen transportvergunning nodig, maar de paarden hebben wel een NVWA-verklaring van gezondheid nodig. Maar dat is voor elk buitenland, behalve België en Luxemburg.. Het grootste probleem op dit moment lijken mij de vluchtelingen waar je steeds over hoort die met iedere vrachtwagen mee proberen te gaan naar Engeland. Dat is vooral vanaf Calais, ook wel wat bij Hoek van Holland en wat bij de Kanaaltrein, maar toevallig was het vandaag op de radio dat het in Calais momenteel een hele grote plaag is en dat ze steeds lastiger worden.
Die gezondheidsverklaring is wel een gedoe, dus daar moet je je even goed in verdiepen. Ook zijn de kosten ervan behoorlijk. Advies is om van te voren alles goed te regelen, het formulier voor zover mogelijk van te voren zo volledig mogelijk in te vullen en de beste mensen van de NVWA geen koffie aan te bieden of een praatje pot met ze te doen. Zakelijk blijven, maar wel vriendelijk. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... an-paarden . Hier vind je wel informatie erover. Het certificaat is trouwens 10 dagen geldig. Als je langer in Engeland zou blijven, moet je paard daar opnieuw gekeurd worden.

Een overzicht van de kosten voor zover ik ze kon vinden:
EXPORT
Cluster export levende dieren en levende producten (intra EU)
Starttarief per persoon € 59,32
kwartier medewerker VWA € 36,79
toeslag buiten openingstijd per persoon per kwartier € 11,04
toeslag te late afmelding/onderbreking/uitstel (per kwartier) € 36,79
toeslag uitloop per kwartier € 36,79
toeslag te late aanmelding (per kwartier) € 11,04

Als je geen TRACES-account hebt ( en dat heb je vast niet), komt er sowieso een kwartier extra aan kosten bij.

Nog meer informatie hierover: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren/ ... er-paarden .

Op het dikgedrukte stukje wil ik even inhaken als vriendin van een trucker en dus veel uit dat wereldje hoor..

Kijk hier inderdaad HEEL erg mee uit.. Ze schromen niet om vanalles voor je auto/vrachtauto te gooien om je te dwingen te stoppen.. Ze kruipen in die tijd alle gaten en kieren, met alle gevaar van dien voor zowel vestuurder, als paard..

Daarbij ben JIJ verantwoordelijk als je in engeland aankomt en er blijkt een vluchteling in jouw auto/vrachtauto gevonden wordt..

Pas dus goed op..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:12

Mij lijkt idd het stukje met de vluchtelingenproblematiek iets waar je terdege over na moet denken.
Wellicht is via HvH toch een stuk veiliger.

Volgens mij heeft Tim Lips op zijn reis naar Badminton dit bij de hand gehad, zag ik op zijn facebookpagina.

Lijkt me doodeng om mee te maken!

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:13

Je kunt bellen met overtocht.nl . Ze zijn erg behulpzaam en zouden je vragen kunnen beantwoorden. Je kunt er ook boeken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:14

reizen via hoek van holland of europoort is het veiligst

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:52

Super bedankt allemaal ik ga weer verder puzzelen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:05

Marije, bedankt voor je correctie. Ik vond de prijzen inderdaad meevallen, maar die vanaf april gerekend worden liggen dus beduidend hoger.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/toezich ... ieven-nvwa
NVWA-tarieven (met uitzondering van laboratorium, herinspectie en fytosanitair) per 1 april 2015 moet je dan aanklikken op die pagina, openen en dan doorscrollen naar "LEVENDE DIEREN EN LEVENDE PRODUCTEN2".
OP de radio hoorde ik dus dat HvH ook al aardig onveilig begint te worden.

Nine1987, toen ik hoorde hoe ver die vluchtelingen gaan, schrok ik daar enorm van. Het lijkt me vreselijk om mee te maken als trucker ( of wie dan ook eigenlijk). Ik begreep ook dat daardoor veel meer goederen per vliegtuig naar Engeland gaan en dat er truckers zijn die grotendeels in Engeland rondrijden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:25

Klopt, maar t is nog steeds enorm aan de orde.. En t meest ironische is nog dat de trucker verantwoordelijk is, als er eentje in zn truck klimt.. Maar uitstappen en ze wegjagen, is ook absoluut geen optie.. Ze lopen er echt met honderden tegelijk..