Zonder trailer naar wedstrijd: Te paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder trailer naar wedstrijd: Te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:56

Hallo,

Ik vroeg me af of er ook mensen rijdend op hun paard naar wedstrijden gaan? Bewust of met gebrek aan trailer?
Zo ja, tot hoeveel km? Door bos, stad en land?
Zijn er ook mensen die het totaal niet willen? Zo ja, waarom?

Groetjes

Hilary

Re: Zonder trailer naar wedstrijd: Te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:58

Een vriendin van mij heeft het wel eens gedaan, omdat het rijdend sneller ging dan met de trailer (we konden afsnijden via een fietspad, met de trailer hadden we helemaal om gemoeten). Het was ongeveer 2 km enkele reis en ging om een dressuurwedstrijd.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:02

Ik ging vroeger te paard heen als ik een 'thuiswedstrijd' had. Het was 2 km. Ging gewoon stappend over het fietspad. Mooie warming up en cooling down. ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:04

Heb dit met verschillende paarden gedaan. Voordeel is dat je al lekker ingestapt aankomt. Nadeel is als het regent :')

Ben zo ook helemaal alleen op concours geweest, lekker door het bos erheen en proefjes uit m'n hoofd. Paspoort had ik in een zakje om m'n nek en liet ik bij het secretariaat achter in bewaring tijdens het rijden. Dan hield een lieftallige vrijwilliger even het paard vast :)
Vond het heerlijk rustgevend :)

Ik hield 30min enkele reis redelijk als max aan maar dan draafde ik ook flink wat en was het op locatie alleen even acclimatiseren en oppakken en dan konden we de proef in. Stukjes tot 3km zijn echt makkelijk te doen, tot 5km moet je al wel redelijk door kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:09

Dank je voor je antwoord. Als het 2 km is zou ik ook te paard gaan.
Ik heb 2 locaties waar bij men rijdend naar wedstrijden kan. 1 is 6,6 kmter. Moet je wel door verkeer. De andere is ongeveer z'n 5 km. Ook wel te doen denk ik.

Misschien ook wel een voordeel dat we sowieso wel ritten van 15 km maken en ik endurance wil starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:10

MariekeS_ schreef:
Heb dit met verschillende paarden gedaan. Voordeel is dat je al lekker ingestapt aankomt. Nadeel is als het regent :')

Ben zo ook helemaal alleen op concours geweest, lekker door het bos erheen en proefjes uit m'n hoofd. Paspoort had ik in een zakje om m'n nek en liet ik bij het secretariaat achter in bewaring tijdens het rijden. Dan hield een lieftallige vrijwilliger even het paard vast :)
Vond het heerlijk rustgevend :)

Ik hield 30min enkele reis redelijk als max aan maar dan draafde ik ook flink wat en was het op locatie alleen even acclimatiseren en oppakken en dan konden we de proef in. Stukjes tot 3km zijn echt makkelijk te doen, tot 5km moet je al wel redelijk door kunnen rijden.

Naja, als je een uur stapt en trekt er een dag voor uit kun je prima verder weg > 5 km denk ik.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:16

Ik heb wel een trailer, maar zelf geen auto/trailerrijbewijs, ik ging dus regelmatig te paard zodat mijn moeder niet mee hoefde.

Ik ging regelmatig te paard naar springles en soms wedstrijd, 2 km verderop stappen over fietspaden en weg, duurde ongeveer 20 minuten inclusief wachten op stoplichten.
daarnaast ook weleens naar dressuurwedstrijd, 5.5 km verderop, dat was ongeveer 30 minuten rijden omdat er onderweg ook stukken ruiterpad zijn, dus je kan ook draven en galopperen. Paard was dan ook al mooi opgewarmd voor de wedstrijd :D .

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:19

Ik heb het ook gedaan. De manege was ongeveer 2 km verderop maar het duurde vaak wel lang aangezien m'n paard na elke 100 meter omdraaide om weer terug naar stal te gaan >;)
Anyway, rugtasje om met de papieren/geld en wat drinken en ik had altijd wel iemand die me kon aanmelden op de manege. Het was dus prima te doen!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:25

Jep, ook wel eens gedaan.. alleen ging er nog wel iemand mee met de auto..

Afbeelding

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:27

jahoor, was ongeveer 1 kilometer lopen. We hadden gewoon een trailer, maar vonden het onzin om voor die paar minuten op en neer te rijden :D

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:32

Denk dat het wel kan mits er een beetje fijne wegen zijn.
Ik ben zelf ook wel is lopend met pony na de pony club geweest als het mooi weer was oid. Club was ongeveer 3 km vanaf mijn huis. Ik vond het prima te doen!

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:33

Gisteren nog te paard op wedstrijd gegaan een kleine 5 km verderop. Gaat dan iemand mee op de fiets die spullen meeneemt, en de proefjes voorleest.
Voordeel is dat paard al lekker los is, en dan geen last heeft van trailerstress.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:28

Als er wedstrijd bij ons op stal is...maar dat is voor de hand liggend natuurlijk. Alle andere wedstrijden zijn niet op een afstand dat we er onder de man heen kunnen.

Toen we ons andere paard nog hadden en op een andere stal stonden, en lid waren van een andere RV, gingen we wel onder de man naar les of wedstrijd bij de eigen RV. Dat was een halve kilometer langs de weg.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:37

Hier ook gedaan met de shet bij gebrek aan trailer. 1 keer naar een marathon(zonder weg traject) onder het zadel. Dat was 8 km heen en terug(16 km in totaal). We hebben toen over de heenreis(8km) anderhalf uur gedaan en naast de fiets. De terug reis ging vlotter want ze had nog voldoende power.

Laats ook weer naar een manage op 7 km afstand. Toen hebben we er ongeveer 1 uur en een kwartier over gedaan, maar ik merkte dat het dit keer wel echt te veel was. Ze heeft op dit moment mindere editie, dus ik zou niet nogmaals daar heen gaan(met deze conditie). Die eerste keer ging prima alleen je wilt ze wel sparen dus het duurt erg lang.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:44

Ja! Ik heb helaas geen trailer tot m'n beschikking, maar wel twee stallen in de buurt waar wedstrijden worden georganiseerd. Beide locaties zijn maximaal dertig minuten stappen, ideaal. Zo is mijn paard ook al lekker los gelopen. Het grootste deel is over de straat en soms een klein stukje akker/bos.
Laatst bijgewerkt door Femkex op 02-06-15 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:44

Ik ben pas een keer te paard naar wedstrijd geweest en zondag ga ik weer te paard. Is ongeveer 15 minuten stappen. Heb zelf geen trailer en vind het niet nodig om voor dit kleine stukje een trailer te huren.

Ga ook alleen maar naar deze locatie te paard. Andere wedstrijden huur of leen ik wel een trailer.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 00:01

Ik ga naar 2 wedstrijd locaties onder de man(de 3e is bij ons zelf op stal). Beide ongeveer 4.5 a 5 km weg. Ik doe er ongeveer 40 minuten over(stap veel maar doe ook best wat stukken draf)
Ik ga daarvoor vol door het verkeer(maar dat is te verwachten al je in Rotterdam staat)
Ik zorg dat ik volledig wedstrijd klaar vertrek van stal(als het echt warm is doe ik mn jasje in een tas). Heb mijn documenten in een klein rugzakje bij me en gaan met die banaan.
Mijn pony is goed getraind en staat hoog in zijn conditie(rij er ook endurance klasses 1 mee)
Na het naar de locatie rijden rij ik nog ongeveer 10 a 15 minuten dressuurmatig in waarna ik mijn 2 proeven rij. Ook op de terugweg is hij nog steeds jollig, van zo'n wedstrijddag heeft hij ook een dag later weinig last

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:18

Jaren geleden zijn we eens gestart in de endurance. Die wedstrijd was 10km van huis af. Dat ging prima!
10 km heen, wedstrijd van 30 km en 10 km terug. Het enige nadeel was dat we niet alles konden geven tijdens de wedstrijd omdat ik wist dat we ook nog 10 km terug moesten rijden.

Afgelopen weekeind wilde mijn paard echt niet op de trailer terug naar huis. Uit nood hebben we hem de volgende dag terug gereden onder het zadel. Een rit van 40 km. Helaas heeft hij niet de conditie die hij jaren geleden had. Dus de laatste 10 km waren wel erg zwaar.

Al met al is het gewoon een kwestie van conditie trainen en de tijd hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:38

Wij hebben meerdere locaties in de buurt waar we onder de man naar toe gaan. Op dit moment gaan we vooral naar locaties 2 tot 3 km ver, dus dat is ongeveer 20-30 minuten stappen (onder zadel danwel aan de hand).

Ik ben met mijn vorige paard ook wel verder weg geweest, 7 km. enkele reis. Dat was ook geen enkel probleem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:51

Ik deed het altijd! heerlijk een ontspannen ritje als warming up tot je start en dan had ik geen zenuwen en faalangst! dat was op het feit dat ik geen trailer had na de hoofdreden....heerlijk!
het paard zelf wist echt wel dat er weer wat op de planning stond omdat ik dan zijn manen deed en hem gewassen had!
Tja als het regende was dat wel eens reden van punten verminderingen mbt uiterlijke verzorging.
Maar als je goed rijd en traint schilt dit hooguit 1 punt.
ik zelf reed alleen wedstrijden daardoor maximaal op 10 kilometer afstand of huurde een stal bij de grote wedstrijden ( vaak is een stal aan de buitenkant van een tent of het gebouw het fijnste).
Of ik deed rondvraag in de buurt van de wedstrijd of ik met mijn pony kon overnachten, zo heb ik nog wel eens met mijn tentje bij de boer gestaan met pony in een afgezet stukje! een van mijn dierbaarste herinneringen.

gewoon doen een goed getraind paard/pony kan dat echt wel aan (ervan uitgaande dat je paard het juiste temperament hiervoor heeft) .neem de tijd en de rust en je zult zien dat het gaat*\o/*

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:56

Ik ga altijd onder het zadel naar wedstrijd. in de zomer kan ik naar 2 locaties stappen. doe er ongeveer 45 min. over. Prima te doen en paard komt inderdaad heerlijk ontspannen aan. even kort losrijden en knallen maar :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:44

Ik start op 2 locaties
1 is 6km en de andere 3, beide ga ik rijdend heen omdat me paard niet in de trailer kan.
gaat prima en heb meestal iemand op de fiets mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:36

Ik ga het gewoon doen! Ik gok ook dat het z'n 6 a 7 km is enkele reis. Ik hou van lange buitenritten dus dat zit wel goed. Eigenlijk stond er voor volgende week 1 gepland, maar paardlief is ziek geweest dus dan kan ik beter niet gaan. Stal genoot zegt dat het juist niet ontspannen is en alleen maar stressen omdat je bij 1 locatie flink door het verkeer heen moet. Hoe ervaren jullie dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:38

Ik heb dat ook weleens gedaan bij een wedstrijd een paar km verderop. Pap had niet zo'n zin om me te brengen. Nadeel is wel dat je niet een plek hebt om je spullen even op te bergen en je moet je paard vast blijven houden omdat je hem niet even op de trailer kunt zetten. Maar ze zijn wel al lekker los als je aankomt.