Paarden verzekering die boven de handelswaarde verzekeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Paarden verzekering die boven de handelswaarde verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:13

Mijn vriend en ik hebben momenteel een discussie m.b.t. een paardenverzekering.

Ik:
Bij alle verzekeraars tot nu toe alleen maar gevonden dat ze 90/80% van de handels/aanschafwaarde uitkeren. Daarbij speelt de leeftijd (13) en het ras (draver en gekoerst) van dit paard soms ook nog mee. Dus een paard (13 jaar oud) van 2000 euro kan ik wel verzekeren, dan krijg ik maximaal 2000 euro vergoed. Maar ik betaal dan per jaar maar 200 euro aan premie.

Mijn vriend:
Heeft een collega met eigen paard die 100 euro in de maand aan premie betaald, beweerd dat bij haar wel boven de handelswaarde wordt vergoed.
*de naam van die verzekering wist mijn vriend niet dit gaat hij deze week vragen

Heeft iemand een idee of er verzekeringen zijn die wel de duurdere ziektekosten zoals operaties vergoeden boven de handelswaarde?
Graag met websites en/of eventueel polisvoorwaarden

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:28

Als je €100 euro per maand betaald krijg je ook heel wat meer uitgekeerd als bij €200 per jaar.
Want, Ik betaalde bij vorige verzekering, bijna €600 per jaar en kreeg daarbij tot €4000 uitgekeerd bij dood en ongevallen, en een klein gedeelte medische kosten die vergoed werden met redelijk wat dingen die daarbuiten vielen en er was bij de medische kosten een eigen bijdrage en tot max. de 4000 dat vergoed werd bij medische kosten.
Nu heb ik mijn paard verzekerd voor €125 per jaar en krijg €2000 uitgekeerd bij dood en ongeval ook mijn zadel en bijrijder zijn verzekerd voor dat bedrag maar geen medische kosten die vergoed worden.

Dus ik denk dat als je €100 per maand betaal je ook over een heel ander verzekerd bedrag praat.

lampjerulez

Re: Paarden verzekering die boven de handelswaarde verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:36

Maar dan snap ik niet waarom ik deze verzekeringen niet kan vinden?
Ik krijg steeds bij premie berekenen of aanvragen verzekering het volgende punt:
verzekerde waarde en dan een * met de tekst: verzekeren boven de handelswaarde is niet toegestaan en kan bij uitkeren alleen teleurstellingen opleveren

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:42

Bij de eerste verzekering zijn ze mijn paard komen bekijken van de verzekering om de waarde te schatten, dus dat bedrag heb ik niet helemaal zelf gekozen ik had aangegeven daar dat ik graag het bedrag wilde verzekeren wat ik er voor betaald had en dat was een prima bedrag volgens de man van de verzekering dat was ze ook waard volgens hem maar dat is al een 10 tot 12 jaar geleden.

Nu heb ik omdat ik dat erg veel vond een andere simpelere verzekering gekozen en het bedrag omlaag laten zetten en dat was geen probleem.

Dus ik heb nooit boven waarde laten verzekeren.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:04

Maar als jou paard geopereerd moest worden oid, dan kreeg je dus ook maximaal 4000 euro vergoed?

Ik ga denk ik verzekeraars opbellen om te kijken of er een aangepaste offerte mogelijk is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:27

Het is echt heel simpel. Alle verzekeringen zijn er om geld te verdienen. Dus als een verzekering van mening is dat een paard een te groot risico is gaat en de premie omhoog en de uit te keren waarde omlaag. En bij zulke paarden zal het extra afsluiten van een ziektekostenverzekering ook niet meer mogelijk zijn.

Zie ook de topics hier op bokt. In de laatste periode zijn er zeker 2 voorbij gekomen waarbij het paard uit de verzekering werd gegooid omdat de verzekering vond dat de kosten te hoog werden.

Dus nee geen enkele verzekering zal een paard boven de handelswaarde verzekeren. En al helemaal niet boven de verzekerde waarde uitkeren. Hoef je echt niet over te discuteren, daarmee zouden ze zichzelf nl in de vingers snijden. Dat de verzekering een jong, zeg eens 2 jarige mss alvast iets hoger in waarde zet vanwege sportambities en talent, is mss nog een hele kleine optie. Maar voor een 13 jarige draver gaan ze dat echt niet doen. Daar zit de leeftijd echt tegen. Eerder nog, ga ik er vanuit dat volgend jaar als je paard 14 wordt je nog minder uitgekeerd gaat krijgen mocht hij overlijden. Alle verzekeringen keren nl minder uit de ouder het paard wordt. En vanaf 16 jaar kan je ze bijna niet eens meer verzekeren (dan moet je al echt een goede klant zijn met meer paarden).

En dus zoeken naar een verzekering die ziektekosten boven de handelswaarde uitkeren is zoeken naar een naald in een hooiberg. Alle verzekeringen beginnen nu al de risicopaarden eruit te gooien (zie topics op bokt erover), dus denk niet dat ze dan jou paard (vanwege leeftijd hoger risico) op gaan nemen. Of je moet al een premie gaan betalen die idioot is. Nogmaals de verzekeringen zijn er niet voor ons en onze paarden, die zijn er om winst te maken.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:47

Nee precies, die topics heb ik ook gezien, heb zowel op internet als op bokt van alles doorgelezen.
Ik denk dat het paard van die collega behoorlijk wat meer waard is of ze betaald zich blauw en wordt teleurgesteld wanneer haar paard echt wat mankeert. Maar dat gaat mijn vriend nog even verder uithoren hoe het echt zit.

Mijn vriend weet niets van paarden dus vandaar dat hij zijn collega ook als zodanig heeft begrepen/gelooft.
redenering van vriendlief was dan ook: Wij betalen als mens dat bedrag immers ook per maand.
Dus tsjah dan ga ik toch denken als hij dat heeft vernomen van een collega met eigen paard.
Dan zal het wellicht wel kunnen?

Maar mocht het dus zo zijn zoals ik al eerder heb gevonden en zoals hier wordt genoemd.
Dan heeft mijn paard verzekeren niet heel veel toegevoegde waarde helaas

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:04

Een mensenverzekering kan je niet vergelijken met die van een paard. Er zijn veel meer mensen die in die verzekering inbetalen. En het percentage wat uitkering voor het een of ander aanvraagt is veel kleiner dan in een paardenverzekering (zeg eens van de 100.000 mensen vraagt er 2% een uitbetaling voor het een of ander, bij de paarden zal dat % veel hoger liggen omdat er gewoon veel lagere cijfers zijn in die groep). Maar zelfs bij mensen geld wel een beetje, wordt je oud en gebrekkig wordt je steeds makkelijker afgewimpeld met is niet nodig. Iets andere verpakking voor we willen dit eigenlijk niet vergoeden. En hier heb ik meerdere voorbeelden van gezien.

Jou paard verzekeren, ik zou het echt niet doen. Je kan echt beter een potje maken en daar elke maand een bedrag instoppen. Dan heb je over een jaar of 2 echt wel een leuk bedrag bij elkaar mocht er iets gebeuren. Waarbij, en ik heb dus slechte ervaringen met verzekeringen, als ze de kans krijgen om niet uit te hoeven betalen doen ze het ook zeker niet. En dan is het aan jou te bewijzen dat ze wel moeten, wat vaak heel moeilijk is. (in 1 van mijn gevallen, een hoefbeenbreuk waarbij ik maar moest bewijzen dat het geweld buitenaf was en geen overbelasting. Hoe wil ik dat ooit bewijzen).

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:15

Nee precies, ik weet genoeg.
Ben nog steeds nieuwschierig naar het verhaal van mijn vriend zijn collega.
Maar ze lopen elkander een beetje mis deze week dus zodra ik daar meer over weet zal ik het hier aangeven.

Voor mezelf heb ik besloten 100 euro apart te leggen iedere maand op een eigen spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:25

Als die vriend zijn paard zo duur verzekerd heeft dan zal dat een ziektekostenverzekering zijn. Hierbij kan het zijn dat hij betaald voor het duurste en dus dat het mogelijk is dat hij in een jaar 5000 euro kosten kan maken terwijl het paard bijvoorbeeld 'maar' 3500 waard is. Maar dit is wat anders dat de schade-uitkering, als het paard dood gaat of blijvend ongeschikt is krijg je de reële waarde vergoed en niet hoger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:29

Ik heb mijn paard al 8 jaar geleden uit de verzekering gegooid. De reden: ik had m'n paard verzekerd voor 2500 euro. Krijg maar 85% uitbetaald bij afkeur. Ik betaalde een 250 euro premie per jaar. Dus behoorlijk veel. Mijn paard was en is veel en veel meer waard, dat was ook bekend (sportpaard), maar bij hoger in de verzekering moest het dier gekeurd worden en dat vond ik onzin (kost ook een 400 euro voor foto's en wat weet je dan meer? Niets, dier is immers gezond en foto's zeggen niet alles.). EN betaal je VEEL meer premie.
Voor wat ik per jaar betaal kan ik al snel zelf een jong potentieel sportpaard terugkopen. Dus verzekeren was niet nodig (jaarling of twenter).

Verder ken ik iemand die z'n paard wilde laten afkeuren, maar dat mocht niet. Die heeft 3 jaar lopen dokteren aan een kreupel paard. Ik wil dit zelf in de hand houden. Bepaalde blessures betekent inslapen omdat ze te weinig kans op herstel hebben (ik spreek over 100% herstel, dus een peesblessure moet weer gewoon een Z springpaard opleveren en geen recreatiepaard). Ik wil zelf over het financiële plaatje van veeartskosten, boxrust (stalkosten, wel de lasten, geen lusten), enz beslissen en niet een verzekering.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:30

Dat niet mogen laten afmaken en drie jaar dokteren heb je zelf in de hand. Je hebt geen toestemming vd verzekering nodig om de keus te maken. Je kunt dan alleen geen aanspraak maken op die verzekering. Dus het is maar net wat je wilt.