trailer, nieuwe bodem? is nog maar 8 jaar oud

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

trailer, nieuwe bodem? is nog maar 8 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:51

Vorige week ben ik er achter gekomen dat de bodem van mijn trailer slechter begint te worden. Er komen een paar zachte plekken in. Nu is het niet zo dat er meteen geen paard meer in kan, maar er moet wel wat aan gebeuren. De trailer is echter nog maar 8 jaar oud, heeft 4 jaar binnengestaan en 4 jaar buiten. Vorig najaar zijn er nieuwe banden onder gekomen en is de trailer nagekeken en was er nog niets aan de hand.

Ook de zijwanden beginnen minder te worden. De coating laat los. Dit mag in mijn ogen helemaal nooit gebeuren, want dit betekent dat het hout nooit goed droog geweest is voordat de coating aangebracht is. Ik kan hierin gelukkig nog geen rot ontdekken, maar het hoort natuurlijk niet.

Heb je nog garantie of kun je nog verhaal halen in zo'n geval? Heeft iemand hier ervaring mee?

En als er een nieuwe bodem in moet: helemaal laten vernieuwen of gewoon een nieuwe bodem erover leggen? Dat laatste schijnt veel goedkoper te zijn en dat lijkt me dan eigenlijk de beste oplossing. Doet elke trailerboer dit?

melissapupa

Re: trailer, nieuwe bodem? is nog maar 8 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:01

mijn vader heeft erg veel ervaring met trailers en kan dat allemaal maken, hij heeft veel ervaring bij een trailer bedrijf. voor info PB.
als je de trailer schoonspuit of als je trailer buitenstaat komt er water achterin in de hoekjes dit blijft staan en dit geeft rot je kan de coating er een klein beetje af schrapen en dan hout verharder erop doen en aan de binnenkant een ijzeren plaat zetten dit ziet er net uit en hiermee kan je trailer al weer een hele poos mee. de vloer kun je het best eruit halen anders gaat de vloer nog verder zacht worden en later rotten omdat de ''slechte'' vloer de basis ervan is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:04

ER zit rot voorin en achterin. Nu nog niet veel. Maar er is mij verteld dat je dit niet met een harder of wat dan ook kunt herstellen. Als je er een plaat op wilt zetten, dan moet eerst de rubberen mat er af. Als dat mogelijk is, dan is zoiets natuurlijk een optie. Maar mij is verteld dat je dus de vloer moet vernieuwen en dat vind ik echt nog te vroeg en ook te duur (500 euro is me verteld).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:05

8 jaar is toch niet zo nieuw meer.
Ik vind het in ieder geval niet zo gek/ vreemd.

Vloer is van hout he en het heeft 4 jaar buiten gestaan en ik neem aan dat je het ook regelmatig schoonspuit........er blijven hoe dan ook altijd water achter in de kieren etc. en dan gaat de kwaliteit met de jaren achteruit.

En al helemaal als er ook een rubberen mat erop ligt, gaat het vocht ook tussen het rubber en het hout zitten, dat droogt nooit goed op. Of je moet het na elk schoonmaak ook de hele rubberen mat eruithalen om alles goed te laten drogen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-05-15 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:08

Loslaten van de coating van de zijwanden ontstaat vaak door optrekkend vocht dat tussen de wand en de vloer dringt. Hebben jullie de kitnaden wel regelmatig bij (laten) houden?

Mbt de bodem: nooit een nieuwe over de oude heen leggen. De oude gaat door met rotten en zal daarbij de nieuwe "aansteken", met als gevolg dat je over een paar jaar weer aan de beurt bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:12

uiteraard is kit gewoon bijgehouden. Ik ben niet gek. Daarom baal ik ook zo en vind ik dus de kwaliteit van de trailer zeer slecht (Hotra). De vloer heeft een verlijmde rubber mat, dus die kun je er niet uithalen. Als ik de trailer schoonspuit zet ik hem achterover gekanteld weg zodat het vocht eruit kan lopen enkan drogen.. Dus de trailer is gewoon netjes onderhouden. Ik vind het echt veel en veel te snel, er zijn mensen met een trailer die ook gewoon buitenstaat en waarvan de trailer al 15 jaar oud is zonder enig onderhoud.

Een nieuwe bodem over de oude heenleggen is een kostenaspect. 18mm watervast betonplex is lang zo duur niet als 4cm dik. En dan ben je dus inderdaad een paar jaar verder. Het is een idee van iemand geweest, maar ik kan het zelf niet doen. Dus ik moet het via een trailerboer ofzo doen. Ik zoek uiteraard de goedkoopste oplossing, geld teveel heb ik niet. Deze trailer is nieuw gekocht waarbij er rekening gehouden is met gewoon onderhoud als bandjes en remmen, en verder de beloofde afschrijving van 1000 euro in de eerste 10 jaar. Dus ik kan nu nog niet voor 1000 euro gaan verbouwen aan een trailer. Ik kan nu nog veilig met m'n paard op pad, maar ik ben bang dat het over een half jaar wel over is. Dus er moet wel wat gebeuren.

De coating laat overigens NIET onder los, maar gewoon zomaar ergens middenin. Dat mag dus volgens anderen absoluut niet. De wanden zijn verder nog gewoon strak en de kit goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:08

Dat er trailers zijn dat met 15 jaar nog goed zijn, heeft ook te maken met waarvan het gemaakt is en hoe en wat ie is gebouwd en per merk anders.

En hoe het onderhouden is en of er veel gebruik van gemaakt wordt of niet en noem maar op.

Met 8 jaar vind ik het niet zo gek dat de bodem vervangen moet gaan worden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:14

Acht jaar vind ik eogenlijk ook een vrij normale tijd om je bodem te vervangen.. Vooral als de trailer buiten staat en/of regelmatig uitgepspoten wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:29

Hoe kom je op 4cm dikke bodem? Als je doet vervangen is 22 mm genoeg. Belangrijkste vraag is nu even of de bodem onder de wanden ligt of ertussen. Bij mijn trailer ligt de bodem onder de wanden en hebben ze daarom een paar jaar geleden een nieuwe bodem op de oude gelegd. Het resultaat laat zich raden......nieuwe bodem ook rot.

Hoe lang een houten bodem mee gaat hangt helemaal van de kwaliteit en afwerking af. Zaag een betonplek plaat op maat, lijm het rubber erop en kit de boel af geeft een compleet andere levensduur dan als je de kopse kanten en elk geboord gat in het hout ook sealt. Dat laatste is bewerkelijk en duur en wordt door minder fabricanten gedaan. Deze mindere afwerking zie je ook terug bij de gaten in de bodem voor tussenschotten.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:39

Tja het verbaasd me niets bij een hotra, heb er zelf ook 1 nieuw gekocht maar voor mij nooit meer dat merk of ze moeten aanzienlijk betere kwaliteit gaan leveren. Mijne was ook nog geen 8 jaar oud en rotte plekken in bodem ,wanden en om maar niet te spreken over het deurtje. Wilde deze trailer ook niet partikulier verkopen en heb deze( voor weinig) ingeruild voor een HEJA 5 sterren trailer . Inmiddels ook veel wijzer wat betreft kwaliteitsverschil en deze is aanzienlijk beter afgewerkt.
Denk dat je geen garantie meer krijgt van Hotra helaas ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:39

germie schreef:
uiteraard is kit gewoon bijgehouden. Ik ben niet gek. Daarom baal ik ook zo en vind ik dus de kwaliteit van de trailer zeer slecht (Hotra). De vloer heeft een verlijmde rubber mat, dus die kun je er niet uithalen. Als ik de trailer schoonspuit zet ik hem achterover gekanteld weg zodat het vocht eruit kan lopen enkan drogen.. Dus de trailer is gewoon netjes onderhouden. Ik vind het echt veel en veel te snel, er zijn mensen met een trailer die ook gewoon buitenstaat en waarvan de trailer al 15 jaar oud is zonder enig onderhoud.

Een nieuwe bodem over de oude heenleggen is een kostenaspect. 18mm watervast betonplex is lang zo duur niet als 4cm dik. En dan ben je dus inderdaad een paar jaar verder. Het is een idee van iemand geweest, maar ik kan het zelf niet doen. Dus ik moet het via een trailerboer ofzo doen. Ik zoek uiteraard de goedkoopste oplossing, geld teveel heb ik niet. Deze trailer is nieuw gekocht waarbij er rekening gehouden is met gewoon onderhoud als bandjes en remmen, en verder de beloofde afschrijving van 1000 euro in de eerste 10 jaar. Dus ik kan nu nog niet voor 1000 euro gaan verbouwen aan een trailer. Ik kan nu nog veilig met m'n paard op pad, maar ik ben bang dat het over een half jaar wel over is. Dus er moet wel wat gebeuren.

De coating laat overigens NIET onder los, maar gewoon zomaar ergens middenin. Dat mag dus volgens anderen absoluut niet. De wanden zijn verder nog gewoon strak en de kit goed.

Mijn tip: trailer rap inruilen voor iets van betere kwaliteit.

Als je deze trailer echt goed wil herbouwen, ben je meer geld kwijt dan wat ie nieuw gekost heeft......

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:44

ikke schreef:
Als je deze trailer echt goed wil herbouwen, ben je meer geld kwijt dan wat ie nieuw gekost heeft......

Dat is niet helemaal waar. Van mijn 9 jaar oude Hotra is de bodem ook verrot. En als ik hem compleet veilig gerepareerd wil hebben ben ik rond de € 2500,- kwijt. Ze hadden eerst een lager bedrag genoemd, maar bij nadere inspectie bleek er toch wel heel veel mis mee te zijn. Maar hij was bij aanschaf wel duurder dan die € 2500,-

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:03

Oh ja Hotra. Staan bekent om de slechte kwaliteit hout die ze gebruikten. Heb ze wel gezien van 4-5 jaar oud die al stok verrot waren. dat heb je met die prijsvechters. Maar jij zit er maar mee!! En de meeste houten bodems zijn met 6-10 jaar wel aan vervanging toe

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 05:42

Ik ga nu hooguit voor nieuwe bodem. Meer zit er financieel niet in. 4500 was ie nieuw met allerlei luxe als volledige trapbescherming en luxe neuswiel en extra ogen om vast te zetten . hotra was in die tijd net zo duur als henra of wijer. Dus niks prijsvechter. Die benaming vind ik echt onjuist. Het was in die tijd een normale prijs. Atec was zelfs nog goedkoper. Tja centjes he dus moet nu eenvoudig en veilig voir paar jaar. Ik weet dat er dan met 3-4 jaar weer wat vervangen moet worden maar de wanden zijn nu nog goed. En dat is wrl mogelijk als ik zo lees. Andere trailer is gewoon te duur. Helaas. Ik zal eens rondvragen bij trailerboeren. Heeft niemand verhaal gehaald bij hotra? Het is een constructiefout immers. Slecht hout gebruiken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:30

Mijn Atec was na 10 jaar toe aan een nieuwe bodem. Kostte me 1500 inclusief gegoten gietvloer.
En 2 jaar later heb ik de hoeken van de zijanden laten doen.
Hij is weer prima en kan er weer een paar jaar tegen.
Voor mij is een nieuw aanschaffen ook geen optie. Dus dan maar af en toe wat extra kosten en in delen opknappen.... is uiteindelijk wel duurder maar heb ook geen andere optie...

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:03

Jeetje. Daar schrik toch van. Mijn trailer trailer is 30 jaar oud. 14 jaar geleden gekocht en nieuwe bodem in gelegd. Die is nog knetterhard. Hij staat wel in open schuur, ik maak hem nooit schoon met water en heb geen rubber mat. En ik gebruik hem 2 tot 4x per week.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:42

Iets wat wij dus nooit hebben gedaan is de trailer van binnen schoonspuiten, wel netjes geveegd etc voorzien van zaagsel om vocht uit drollen of urine op te vangen (die wij daarna ook meteen weer verwijderden), zodat de trailer altijd droog werd gegezet maar nooit met de hoge druk reiniger erin(er is uberhaupt nog nooit een gewone tuinslang in geweest). Als je ziet wat een hoge druk reiniger met een betonnen vloer doet, dan kun je je voorstellen wat ie met een houten/rubber doet en kitranden.

Trailers stonden gewoon buiten op een goed ventilerende plaats.

Ik vind dat afschrijving die ze hebben gezegd 1000 euro in de 1ste 10 jaar wel erg weinig......

een 1,5 paards van 10 jaar oud (en in goede staat! alles dus denk dat je der niet meer voor kunt vangen als 2500 euro...) als het al niet dichter bij de 2000 komt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:32

Met een hoge druk uitspuiten is volgens mij ook niet goed.

Je krijgt water op plakken waarvan je niet eens kan zien dat ze lekken.
Kitnaad kan er prima uit zien, maar stiekem zit er water onder wat met scheef wegzetten er niet uit komt.
Met uitspuiten spuit je vuil op plekken waar het normaal niet eens zou komen en gaat dan zitten rotten.

Een verlijmde vloer is helemaal lastig, er hoeft maar een paar mm niet meer vast te zitten en er komt vocht onder.
Bovendien kan de vloer maar naar 1 kant ademen, de andere kant is afgedekt.
Ik heb een losse rubber mat, die ik na elke rit over de stang hang, er moet lucht bij die vloer.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:23

Ik heb helaas ook geen beste ervaringen met de vloeren van Hotra. Een vloerplaat op de bestaande vloer moet je nooit doen.

Dit blijft toch altijd een moeilijk onderwerp met heel uiteenlopende ervaringen. Het is toch een combinatie van onderhoud, gebruik, stalling (binnen/buiten), etc. wat uiteindelijk zal bepalen hoe lang de vloer goed blijft.

Verder zit er tussen de verschillende fabrikanten veel verschil in de kwaliteit in de gebruikte materialen. Tegenwoordig zijn de prijsverschillen voor een aluminium vloer vrij klein dus heb je minder problemen.

Als je er echt voor langere tijd vanaf wilt zijn zou ik adviseren om er een aluminium vloer in te leggen. Misschien even doorsparen maar dan ben je er zeker van dat je er lang plezier van hebt.

Veel succes met je keuze en je kan altijd bellen voor advies!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 08:38

Geen idee wat een alu vloer kost, die zitten dus ook ruim onder de 1000 euro dan? Want hout nieuw kost 500-600 is mij verteld. Zoals het nu lijkt ga ik denk ik voor een nieuwe vloer zonder rubber mat. Dan haal ik de mat er na gebruik wel uit (doe ik nu ook al omdat m'n paard stampt en ik zo voorzichtig met de originele mat ben dat ik er een extra overheen leg die na gebruik er weer uitgaat). Het moet veilig, maar de centjes zijn niet onbeperkt voorhanden.
Trailer is nooit schoongemaakt met hoge druk, want dat heb ik niet, altijd met eeen emmertje en een bezem, of een slang.

Losse bodem erop blijf ik nog steeds niet eens de slechste oplossing vinden, dan kan namelijk het goedkope betonplex volstaan, en als die nu zo te maken is dat je hem er zo uit kunt pakken zit je ook goed is mij verteld. De oude bodem gaat wel verder dan, maar die verdeelt de druk wel en dan ben je zo weer 4-5 jaar verder voordat er echt een volledig nieuwe bodem in moet. Maar goed, ik zal binnenkort langs een trailerboer gaan. Ik wil het liefst een duurzame en betaalbare oplossing. Gelukkig kan m'n paard nu nog veilig mee. Ik zie wel eens mensen rijden met trailers waar ik geen paard meer in zet. Maar ja, ik lig ook een paar keer per jaar onder m'n trailer om alles te checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:40

Ook voor geheel vervangen kan je volstaan met betonplex. Kost je aan materiaal nog geen 200,-. Dus waar die trailerboer 600 vandaan haalt is mij een raadsel :wow:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:18

Werkloon Gloa. En afkitten enz.
Ik ben bij een trailerboer langsgeweest. Trailer is inderdaad nog veilig, maar inderdaad het begin van rot, dus tussen nu en half jaar moet er een nieuwe bodem in. Oplossing is iets wat me wat meer kost dan verwacht, maar waar ik het beste gevoel bij heb: geheel aluminium trailer en deze inruilen. Kost wel meer dan verwacht, maar het was nog toe doen. En dan rot in ieder geval de boel niet meer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:35

Ohh op die manier. Ik las je berichtje alsof ze je hadden verteld dat alleen het hout al 500-600 zou kosten.

Heb je nu een andere trailer?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:37

Nog niet, maar dus besteld. Is wel slikken het bedrag. Maar dan ben ik de eerste jaren weer van problemen af. Tuurlijk is dit duurder dan vervangen van de vloer, maar het bijbetalen viel me mee en nu heb ik dus theoretisch meer kwaliteit en minder onderhoud.