Paard krijgt halster af, en springt over voorstang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LivitoJarig

Paard krijgt halster af, en springt over voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:06

hoi bokkers,

Na veel topics doorgelezen te hebben nog geen antwoord op mijn vraag gevonden, gister zoals normaal op concour geweest, paard is op de terugweg als we bijna op stal zijn altijd onrustig, zo gister ook, nog even een extra check gedaan 10 km voor we op stal waren, alles oke..
Ineens toen we het erf op reden een hoop kabaal, en alles stil.. Paard heeft t halster af gekregen en is over de voorstang gesprongen (halster zat al zo strak omdat hij dit vaker flikt, maar is nog NOOIT over de stang gesprongen) en staat echt vaak op de trailer. Hij heeft er gelukkig niks aan over gehouden, door t snelle handelen van m'n stalhouder die de voorstang van buiten losgegooid heeft.

Iemand enig idee naar een oplossing? En een halster die onmogelijk af te krijgen is in de trailer? Gaat btw om een haflinger en een 2 paards trailer met een redelijk hoge voorstang omdat mijn paard er ook in moet passen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:10

Wij doen een kalverhalsband om. Touw onder de stang door naar voren vastmaken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:15

Jeetje wat eng!
Een koeienhalsband? Dat is praktisch niet af te krijgen.

LivitoJarig

Re: Paard krijgt halster af, en springt over voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:50

Had ik idd ook al aan gedacht, maar vind ik ook best eng, stel hij raakt dan in paniek smoort hij zichzelf straks...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:55

Ga eens in overleg met John Erb.
Hij heeft veel ervaring met trailerproblemen, en zit ook niet zover bij je vandaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:00

Zit er een ruitje in de trailer? Wij hadden er vroeger er die daar het 'licht' zag en daar doorheen wilde( stak letterlijk zijn hoofd erdoor) . Misschien helpt dat raam blinderen bij jouw paard ook. Doof maken kan ook nog schelen :)

Eigenlijk moet je een keer met camera rijden want nu gaan we gissen naar de oorzaak van het probleem.

LivitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:23

zit idd een raampje voor in de trailer, maar die zit er altijd al in en heeft dit in al die jaren nog nooit gedaan. camera komt er zeker, helemaal nu ik straks ook met mn jonge op pad moet kan ik ze mooi in de gaten houden.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:32

Ik denk dat je idd met een camera gaat moeten kijken voor de oorzaak. Misschien ook trailerlessen volgen omdat hij altijd druk is op de terugweg?

LivitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 09:59

Op de terugweg zijn het alleen de laatste kilometers, omdat we dan bijna terug zijn op stal, doet ie al jaren dat is opzich niet iets waarvan ik denk waar het weg kan komen. De tip van het raampje is nog een goede, in de trailer waar hij altijd in vervoerd is zaten wel ramen maar niet die open konden, en die zitten in mijn trailer wel, die laten we dicht en evt blinderen. Geschikte camera zijn we aan het zoeken, en de kettingen hebben we de helft korter gemaakt. Morgen weer concour dus we gaan kijken of t zo beter is! Iig bedankt allemaal :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:05

Hoe kan je paard nu weten dat je bijna op stal bent??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:12

Ik lees even mee.

Ik heb er eentje die ik nu zonder schot vervoer omdat hij zich te vaak geblesseerd heeft (staat rustig de hele dag keurig braaf tot hij wat hoort of ziet en dan is het foute boel, hoe kort of strak je hem ook vast zet).

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:18

Kirrr schreef:
Hoe kan je paard nu weten dat je bijna op stal bent??

Nou dat weet een paard als hij naar buiten kan kijken. Fotografisch geheugen he. Mijn Friese merrie gaat altijd staan stampen bij het laatste stoplicht voordat we thuis komen. Verder staat ze doodstil, ook als we ver weg op concours zijn. En de grap is, het maakt niet uit van welke kant we die kruising benaderen, ze herkent het altijd. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:29

Heb ik nog nooit van gehoord.

Kan via google ook weinig terug vinden dat die uitspraak zou kunnen staven.
Dus als iemand me daar kan bij helpen.

Camera zal de oorzaak vermoedelijk wel kunnen achterhalen.
Het onrustig zijn als je er bijna bent, zou ik er sowieso uit werken.

Je wil toch ook niet dat je paard loopt te drammen omdat je onderweg bent naar stal na een buitenrit?
Dus waarom is het onrustig zijn in de trailer de laatste km's wel oké?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:57

Paard is net een postduif, weten vaak precies waar ze zijn. (Uitzonderingen daar gelaten, er bestaan ook domme paarden)
Als ik naar een vreemd bos ga en verdwaal dan weet mijn paard feilloos waar de trailer staat. Is dus niet zo gek als ze weten wanneer ze bijna thuis zijn als je met trailer weg gaat. Ze ruiken letterlijk hun huis.
.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:04

Mijn paard is de terugweg ook aan het waggelen van raampje links naar raampje rechts.
Staat als een slang in de trailer. Heb ook eens 1 raampje verduisterd. Dat hielp niet. Ze weet ook precies waar we zijn. Ook de weg naar les toe. Soms zijn ze te slim. :-(