Trailer overschrijven naar België?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Trailer overschrijven naar België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:41

Beste (belgische) bokkers,

Ik heb mijn trailer te koop staan.
Nu is er een meid net over de grens geintresseerd in mijn trailer.
Echter zijn we nu opzoek wat het kost en wat de mogelijkheid is voor de trailer van NL naar Belgie over te schrijven.

Op internet kan ik niet veel erover vinden. Iemand weet hoe het werkt?

_Mary

Re: Trailer overschrijven naar België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:00

Zij moet met het aankoopbewijs (=factuur of verklaring getekend door jou en haar) + ID en de NL papieren + NL-nummerplaat naar een NL RDW kantoor, daar laten 'uitvoeren' en krijgt ze een voorlopig uitvoerkenteken en jij een vrijwaringsbewijs.
Dan kan ze de trailer meenemen.
Dan met alle paperassen naar Belgisch douane kantoor: invoeren.
Dan met die papieren + homologatieverklaring !!! (meestal niet aanwezig bij nl papieren, dus aanvragen bij trailer fabrikant) + BE verzekeringsverklaring (roze formulier) naar BE-Autokeuring, voor een 1e keuring. En dan een nieuwe plaat aanvragen bij DIV en inverkeer-stelling betalen (ik weet niet meer of dit eerst moet voor die keuring, of erna, kan je bij de DIV vragen)
Kost toch minimaal 150 - 250 E extra schat ik zo, en minimaal 2 weken, en veel geduld want je mag lang wachten bij de kantoren.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 17:05

Omg!
Wat een gedoe.

Die homologatieverklaring heb ik niet, en ga ik ook niet krijgen, trailer is uit 1998

Nja denk dat het over gaat dan, want zou banketstaaf zijn als die niet goed wordt gekeurd al ben ik daar wel 100% van overtuigd. Mr weet niet hoe die belgische regels zijn

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:14

Autokeuring is dat de lichten goed zijn en reflectoren op de juiste plaats, oplooprem goed werkt, banden correct, koppeling koe, assen correct. Soms checken ze de remschijven. Alle rijtechnische zaken dus.
Als je geen homologatieverklaring hebt kan je evt de trailer laten inkeuren. Maar vaak kan je dat ding bij de fabrikant krijgen (tegen betaling) als dat merk toch ook in Be verkocht werd.
t is wel een gedoe maar t gaat wel.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:26

Opletten met verlichting en reflectoren, mijn splinternieuwe trailer ingevoerd uit NL, lang op papieren moeten wachten, eindelijk in orde, naar de keuring, afgekeurd. Mistlicht moet in België verplicht links staan, in NL moet je gewoon een mistlicht hebben. Mijn mistlicht stond dus rechts...
Op zich zijn dat stomme dingen, maar je verliest er heel veel tijd mee!

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:43

Je zou bij de fabrikant moeten navragen of jouw type trailer een Belgisch PVG nummer heeft.
Als dit bestaat kan de fabrikant een attest afleveren. Zoniet zijn de kosten voor goedkeuring meer dan 1000 euro en een half jaar wachttijd op de correcte papieren.

In geval dat een attest aangevraagd kan worden is dit de procedure:
- overschrijving bij de RDW
- bij de douane langsgaan met aankoopfactuur
- administratieve keuring bij de autokeuring
- nummerplaat aanvragen + verzekering
- technische keuring