Reëel lease bedrag?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

Reëel lease bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 09:45

Hallo,

ik heb een vraagje aan jullie :o
Op het moment bied ik mijn paard te lease aan, maar ik twijfel zeer over de prijs.
Graag zou ik willen weten of jullie het een reële prijs vinden of niet..
Diegene zou mijn paard iedere dag mogen rijden, het liefst wel eens wat helpen met de taakjes erom heen. En mag wedstrijden gaan rijden en lessen. Mijn paard heeft de winstpunten voor de L2, heeft dus al wedstrijdervaring en de basis zit er erg goed in. Hij heeft goede gangen en heeft dus ook absoluut de potentie om wat hogerop te komen. Jammer genoeg zit ik zelf met school en in een dip qua de combinatie. Daarom zoek ik iemand, zodat ik hem niet hoef te verkopen (want dat valt erg zwaar).
Wij hebben helaas geen beschikking over een bak maar in de buurt zit een groot veldje waar altijd gereden kan worden en het ook erg fijn rijden is. Achter ons huis zit een bos, dus buitenritten maken is ook altijd een optie.
Hiervoor dacht ik dat een bedrag van 85 per maand redelijk reëel is? Omdat men eigenlijk een eigen paard heeft met de mogelijkheid om iedere dag te rijden, te lessen en eventueel wedstrijden te rijden.
Nou de vraag, vinden jullie dit bedrag te hoog?

Mallow

Re: Reëel lease bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:48

In welke regio zit je? Voor hier in de randstad is dat spot goedkoop :=

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:48

Ik vind dat zeker een reëel bedrag :j

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 09:49

Oh ja, dat is misschien wel handig om te vermelden denk ik.. Ik zit in regio drenthe/groningen, net op de grens van beide provincies

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:50

Heel eerlijk? voor wat je te bieden hebt, zou ik alleen komen als je mij zou betalen. Een wedstrijdruiter zal het niet fijn vinden dat er geen bak bij ligt.
Een recreatieruiter zal het er misschien best voor over hebben?
Maar die kunnen misschien beter op een manege gaan rijden, dan krijgen ze voor dat bedrag ook les.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:50

Ik weet niet hoe het aanbod is qua leasepaarden in Drenthe, maar hier in Flevoland zou je al gauw wel 200 euro betalen hiervoor, dus te veel vraag je echt niet :+
Je kunt eens wat rond kijken van advertenties van lease paarden in jou buurt, dan weet je een beetje een reële prijs.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:51

Sky_As schreef:
Maar die kunnen misschien beter op een manege gaan rijden, dan krijgen ze voor dat bedrag ook les.

De leaser mag in principe elke dag naar het paard komen als ik zo lees, je kan er dan ook veel meer mee dan op een manege lessen :j

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:53

Ik vindt het zeker niet duur. Nadeel misschien geen bak want kan je heel het jaar op het veld rijden?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:54

klopt ook hoor! misschien komt het ook omdat ik nooit heb hoeven betalen voor verzorgponys en dat het altijd win-win situaties geweest zijn.
Als er niemand reageert zal het niet interessant zijn. Als iemand het er voor over heeft is het een prima bedrag.
Voor wie zijn de kosten als hoefsmid dierenarts etc? (ook als dierenarts bijv. moet komen door toedoen van leaser)

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:55

Ik vind het een mooi bedrag ik betaalde er hier ruim 100 euro meer voor waar ik alleen mee in de bak kon rijden 3 tot 4 keer per week!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:56

In die regio is het zelfs voor gratis bijrijdpaarden heel lastig om een trouwe ervaren bijrijder te vinden. Ik gok dat het voor jouw bedrag icm geen rijbak en wat klusjes bijna onmogelijk is.

Misschien als je open staat voor 10 tot 14 jarige manege ruiters. Die groep komt vaak moeilijk aan een bijrijdpaard, maar dat vereist wel meer begeleiding van jou als eigenaar.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 09:57

Klopt, de leaser zou elke dag mogen rijden. Uiteraard wil ik altijd wel even helpen als de leaser er even niet uitkomt.
Nadeel is inderdaad geen bak, gelukkig is het veldje eigenlijk altijd goed te rijden. Tenzij er zoveel heftige regenval is dan wordt het wat glad. Maar dan zal een bak bijvoorbeeld vaak ook te nat zijn om te rijden. (In ieder geval de meeste bakken bij ons in de buurt wel.) Zelf heb ik het altijd prima gered met het veldje ook toen ik wedstrijden reed.
Fijn die reacties al, vind het heel lastig om het te bepalen.

Hoefsmid en DA kosten zullen voor mij komen. Alle overige kosten zullen gewoon voor mij zijn, moet het zadel worden opgevuld en dergelijke zal ook voor mij zijn. Dit bedrag heb ik zo bepaald dat er zeg maar een deel van de voerkosten worden opgevuld.

Wil diegene wedstrijden rijden, die kosten zullen dan wel voor diegene zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:59

Geen bak maar in het bos of op het veldje rijden, dan is er vast geen verlichting aanwezig en beperkt het iemand het om te komen. Je moet dan altijd overdag tijd hebben.
Ik zou best wat willen betalen om jou paard aandacht te geven want je help elkaar en de manege is duurder voor maar 1x per week maar je hebt totaal geen faciliteiten?
Ik zou al niet kunnen komen omdat er geen verlichting is. Je moet dan echt iemand treffen die overdag kan komen...

Ik vraag niets en kan al niemand vinden, hoop voor je dat het lukt!
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 07-05-15 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:00

Ik vind het een net bedrag hoor. :)
Hier in de regio betaal je vaak al 100-150 euro voor een bijrijdpaard waar je dan maar twee keer per week heen mag.
Misschien kun je naar advertenties in de buurt kijken, wat anderen er voor vragen?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:02

Klopt, in de winter is het inderdaad lastiger. Wij hebben wel een trailer dus die mag gebruikt worden om eventueel naar een binnenbak te reizen.

Ik heb al wat rond gekeken, maar ik kan weinig lease paarden in de buurt vinden. Ik zal nog even verder speuren. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:09

Op de sites zie je idd weinig advertenties. Veel gaat via via en ik weet zo al zeker van vier paarden waar goede verzorgers voor worden gezocht (nergens wordt een vergoeding voor gevraagd overigens). Maar wel allemaal 18+ en ervaren. Ze worden dan ook gezocht omdat de eigenaren tijd gebrek hebben. En die bijrijders zijn ontzettend schaars.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:09

Sky_As schreef:
Heel eerlijk? voor wat je te bieden hebt, zou ik alleen komen als je mij zou betalen. Een wedstrijdruiter zal het niet fijn vinden dat er geen bak bij ligt.
Een recreatieruiter zal het er misschien best voor over hebben?

Het verschil ligt er denk ik in wat de ruiter kan, als jij van dit paard kan leren, wedstrijdervaring op kan doen, lekker buiten rijden enz. dan vind ik voor alle dagen en de overige kosten voor TS 85 euro echt heel weinig (oke ik kom uit een andere omgeving).

Ga jij als ruiter zijnde met veel wedstrijd ervaring een paard voor iemand anders trainen, beter maken, hoger uit brengen enz. dan vind ik dat je daar geld voor mag vragen. :j Maar volgens mij is dat in dit geval niet aan de orde.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:11

troi schreef:
Op de sites zie je idd weinig advertenties. Veel gaat via via en ik weet zo al zeker van vier paarden waar goede verzorgers voor worden gezocht (nergens wordt een vergoeding voor gevraagd overigens). Maar wel allemaal 18+ en ervaren. Ze worden dan ook gezocht omdat de eigenaren tijd gebrek hebben. En die bijrijders zijn ontzettend schaars.

Klopt, daarom begin ik ook erg te twijfelen op het moment.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:16

Nadeel is inderdaad geen bak. Daardoor denk ik niet dat je een echte wedstrijd/dressuur ruiter zult aantrekken. Maar voor een recreatie ruiter die toch vooral de bossen in wil lijkt me de bijdrage ook netjes hoor. Wintertijd is wel wat lastiger natuurlijk maar daar is vast ook een mouw aan te passen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:18

Is het geen optie dat het paard evt. verplaatst wordt naar een stal van de leaser? Tegen betaling door de leaser dan uiteraard?

Ik heb hetzelfde gehad qua opties, paardje had M2 gelopen, mocht wedstrijden rijden en de hele verzorging was voor mij. Maar mocht in overleg bepalen waar hij kwam te staan. Betaalde dan wel de stallingskosten zelf.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:19

Ik vind het een heel reëel bedrag hoor. Je hebt zeven dagen per week een paard ter beschikking en krijgt ontzettend veel vrijheid van de eigenaresse. Met een eigen (rij)paard red je het lang niet voor €85,00 in de maand.

Het nadeel is natuurlijk dat er geen bak aanwezig is, waardoor je misschien de echte fanatieke wedstrijdruiters niet aan zult trekken. Aan de andere kant krijg je wel weer de vrijheid om de trailer te gebruiken en naar een andere locatie te reizen om daar in een bak te kunnen rijden.

Toch is het voor een recreatieruiter ook helemaal geen hoge bijdrage voor zeven dagen per week een paard ter beschikking hebben.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:22

Ik vind je bedrag wel hoog, maar dat is vooral gezien je eisen. Je hebt een behoorlijke lijst van eisen en eerlijk gezegd vind ik je in de advertentie ook niet heel vriendelijk over komen (vooral een zin als 'mensen die zus en zo zijn of zus en zo ervaring hebben hoeven niet te reageren'). :o

Persoonlijk denk ik namelijk ook niet dat je in deze regio iemand kan vinden die 18+ is, die licht/klein genoeg is om in je zadel te passen, die overdag of vroeg 's avonds kan komen (i.v.m. licht en rijden), die ook nog eens vrij 'perfect' is qua rijden (geduldig, zelfverzekerd, zachte hand, moet kunnen rechtrichten), die netjes is met je spullen en die ook nog eens met je zusje rijdt en de dagelijkse dingen doet.

Begrijp je wat ik bedoel? Al die eisen bij elkaar maakt het erg lastig, zeker als diegene ook nog 85 euro wil betalen. Het soort bijrijder/leaser dat jij zoekt is namelijk erg gewild. Het bedrag is an sich niet hoog hoor, maar voor wat jij zoekt naar mijn mening wel.

Als ik jou was zou ik eens kijken of je niet iemand kan vinden van rond de 16. En als dat iemand is met alleen manege-ervaring, maar het is wel iemand die eerlijk is en hard werkt en graag wil leren, wat verlies je dan? Als iemand niet perfect rijdt maar wel graag lessen wil nemen en dat ook daadwerkelijk doet, dan bereik je immers hetzelfde. Dat soort mensen zal veel eerder jouw paard willen rijden denk ik, aangezien ze inderdaad dan een soort van 'eigen' paard hebben. Als iemand een betrouwbare bijrijder/verzorger/leaser is, dan heb je daar immers heel veel aan. Alleen zal je in het begin meer tijd kwijt zijn aan het begeleiden, dat is zeker waar.

Maar, het blijft jouw paard en dus jouw beslissing. Ik hoop alleen dat je snapt wat ik bedoel. :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:26

Dankjewel iedereen.
Frosty117, bedankt voor je eerlijke reactie, daar zit ik ook op te wachten! Ik heb namelijk op het moment 2 opties, of een leaser zoeken (voor eventueel minder hoog bedrag) of verkopen.. En dat 2e valt me erg zwaar. Ik heb inderdaad wel vrij hoge eisen. Misschien daar iets van aanpassen.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:28

Jeetje... Wat zijn jullie luxe gewend zeg...

Ik betaalde hier gewoon de volledige kosten bij lease(of volledige kosten bij thuis staan) alleen exclusief DA en tandarts, vind ik meer dan normaal als je elke dag mag rijden en zelfs wedstrijden mag rijden.. Als er een goed veld is waar te rijden is, is er wat dat betreft toch niets aan de hand..

Voor mijn laatste leasepaard betaalde ik € 325 per maand, exclusief hoefsmid... Dan had ik wel een binnenbaan ('s middags bezet door manegelessen) en werd er 1 keer per week gemest..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:29

Leasen is in mijn ogen, de verantwoordelijkheid uit handen geven. Ik heb ook mijn paard verleased, en de leaser betaald gewoon alle onkosten. Ze mag hem ook verplaatsen, en heeft hem op haar eigen land staan. Alleen bij hoge dierenartskosten wordt er een plan besproken.