contract bijrijder/verzorger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

contract bijrijder/verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:08

Wie kan mij helpen aan een opzetje voor een contract tussen eigenaar en een verzorger/bijrijder ? Of misschien is er wel een soort van standaard contractje in omloop en is er iemand die mij dat wil sturen ?

Ik weet dat zo'n contractje niet rechtsgeldig is, daar gaat het mij ook niet om, ik wil gewoon duidelijke en heldere afspraken maken zodat iedereen weet waar ie aan toe is.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:13

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:21

droomy schreef:
Volgende keer toch even googlen of de Bokt zoekfunctie gebruiken? ;)

Essie73 @ [TAO] Contract voor bijrijdster

Citaat:
Artikel 5 Verzekering
5.1 Bijrijder is verplicht een verzekering ten aanzien van de wettelijke aansprakelijkheid te hebben en te houden waarin de schade die het paard aan derden toebrengt is meeverzekerd.

Artikel 6 Aansprakelijkheid
6.1 Eigenaar is niet aansprakelijk voor schade die Bijrijder loopt door schade die door het paard aan Bijrijder wordt aangebracht, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid van de zijde van Eigenaar.

Deze kloppen niet in het contract.
Je kan nooit je wettelijke aansprakelijkheid als eigenaar door een contract te niet doen.
De eigenaar zal altijd verantwoordelijk zijn voor de gedragingen van zijn paard naar derden.

freespirit

Re: contract bijrijder/verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:19

Ach, sorry, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg helaas niet deze link !! Dank je wel !!

Topic mag gesloten worden

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:57

freespirit schreef:
Wie kan mij helpen aan een opzetje voor een contract tussen eigenaar en een verzorger/bijrijder ? Of misschien is er wel een soort van standaard contractje in omloop en is er iemand die mij dat wil sturen ?

Ik weet dat zo'n contractje niet rechtsgeldig is, daar gaat het mij ook niet om, ik wil gewoon duidelijke en heldere afspraken maken zodat iedereen weet waar ie aan toe is.

Hoezo niet rechtsgeldig? Je maakt een overeenkomst die door beiden ondertekend is, dat maakt het gewoon een rechtsgeldige overeenkomst. Of het contract waterdicht is en voor de rechter 100% overeind blijft is een andere zaak, maar dat betekent niet dat het contract niet rechtsgeldig is.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 23:35

Ik meen gelezen te hebben dat zo'n overeenkomst niet rechtsgeldig is. Dank voor je info, RonaldV !

Maar stel nu dat verzorger minderjarig is, ga ik dan een overeenkomst met de ouders aan ?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:27

Een overeenkomst die tegen de wet in gaat (bv alle aansprakelijkheid bij de bijrijder legt) is niet rechtsgeldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:56

RonaldV schreef:
Hoezo niet rechtsgeldig? Je maakt een overeenkomst die door beiden ondertekend is, dat maakt het gewoon een rechtsgeldige overeenkomst. Of het contract waterdicht is en voor de rechter 100% overeind blijft is een andere zaak, maar dat betekent niet dat het contract niet rechtsgeldig is.

Je kan nooit je wettelijke aansprakelijkheid bij een ander neerleggen.
Contracten die tegen de wet zijn, zijn niet rechtsgeldig en hoeven a: de partijen zich niet aan te houden en b: heeft (in mijn voorbeeld) de verzekering "schijt" aan.

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:51

Aansprakelijkheid mag je wel degelijk met een contract bij een ander leggen, bijvoorbeeld als ik als eigenaar van een paard de aansprakelijkheid neer leg bij degene die de feitelijke controle over het dier heeft (omdat het paard daar in een stal staat, bijvoorbeeld). Alleen blijf je uiteindelijk vrijwel altijd zelf de eindverantwoordelijke (dwingend recht), dus vaak KAN je het niet bij een ander leggen. Als degene die het paard onder controle had zijn wettelijke verantwoordelijkheid weet te ontlopen komen ze weer bij jou als de eigenaar, ook al kon je er niets aan doen!

En inderdaad: als een overeenkomst tegen de wet is dan is hij niet rechtsgeldig, dat klopt, ik was iets te kort door de bocht.

Maar het punt blijft overeind: een bijrijdersovereenkomst is in principe een geldige overeenkomst. :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:06

En hoe zit het met afspraken betreffende eventuele mankementen met het paard tijdens het rijden met bijrijdster? wij hebben nl geen bak dus rijden altijd op straat/buiten