Paard in Belgie kopen, nog speciale dingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSylvano

Paard in Belgie kopen, nog speciale dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:06

Nav mijn andere topic over mijn 15 jarige bijrijdpaard over kopen voor 2000 euro ben ik toch eens rond gaan kijken.
Nu ben ik een merrie van 8 jaar tegengekomen , heeft ooit een veulen gehad verder nog niet zoveel mee gedaan, springgefokt en kan leuk springen. Alleen ze staat in Belgie. Vanzelfsprekend wil ik dr klinisch en evt dr benen rontgelogisch laten keuren. Ze vragen 3000 euro voor haar maar is bespreekbaar.
Nu is het voor ons 250 km enkele reis, iemand ervaring met een koopcontract waar in opgenomen staat dat ze bijvoorbeeld binnen een maand gekeurd moet worden en bij afkeuring dat die weer terug gaat naar oude eigenaar? Zijn er verder nog speciale dingen om een paard in belgie te kopen en mee naar NL te nemen? *alles onder voorbehoud dat het wat is als we gaan kijken natuurlijk*

haflinger858

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:22

Hoi 1 vraag kan ik beantwoorden. Je kan gewoon een koopcontract opstellen waarin je zegt dat je binnen een maand wil laten keuren. Zet er wel duidelijk bij wat voor een keuring je wilt doen en dat hij bij afkeur terug gaat. Op internet staan wel voorbeeld contracten voor paarden

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:31

haflinger858 schreef:
Hoi 1 vraag kan ik beantwoorden. Je kan gewoon een koopcontract opstellen waarin je zegt dat je binnen een maand wil laten keuren. Zet er wel duidelijk bij wat voor een keuring je wilt doen en dat hij bij afkeur terug gaat. Op internet staan wel voorbeeld contracten voor paarden

Dankjewel, ik zal eens rondkijken !

Sim

Re: Paard in Belgie kopen, nog speciale dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:54

Binnen een maand keuren en bij afkeuren paard terug zal geen verkoper mee akkoord gaan vermoed ik. Wie weet wat er in de tussentijd mee gebeurt waardoor de keuring negatief uitvalt. De vraag is ook of je dat zelf moet willen. Ga kijken, indien het paard jou bevalt maak je een afspraak om het paard te keuren. Kies voor een kliniek die voor jullie beiden goed is aan te rijden, dus op de helft van beider woonplaats. Een verkoper is daartoe meer bereidt dan m vast meegeven om op een later moment te keuren met het risico dat ie het paard later weer terug moet nemen en jou je geld terug moet betalen.
Gewoon halverwege een da zoeken en paard daar na toe laten brengen door de huidige eigenaar. Is bij keuring het Paard goed, neem jij m mee, paard niet goed gaat ie met de eigenaar mee terug.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:58

_Sim_ schreef:
Binnen een maand keuren en bij afkeuren paard terug zal geen verkoper mee akkoord gaan vermoed ik. Wie weet wat er in de tussentijd mee gebeurt waardoor de keuring negatief uitvalt. De vraag is ook of je dat zelf moet willen. Ga kijken, indien het paard jou bevalt maak je een afspraak om het paard te keuren. Kies voor een kliniek die voor jullie beiden goed is aan te rijden, dus op de helft van beider woonplaats. Een verkoper is daartoe meer bereidt dan m vast meegeven om op een later moment te keuren met het risico dat ie het paard later weer terug moet nemen en jou je geld terug moet betalen.
Gewoon halverwege een da zoeken en paard daar na toe laten brengen door de huidige eigenaar. Is bij keuring het Paard goed, neem jij m mee, paard niet goed gaat ie met de eigenaar mee terug.

Dat is nog wel een goed idee !
Maar graag zou ik alsnog een proefperiode willen iemand daar ervaring mee?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:01

Ook proefperiodes zijn (particuliere) verkopers niet zo happig op. Logisch. Soms is het wel mogelijk maar zet alles alsjeblieft goed op papier en laat het officieel vastleggen anders heb je weining grond om op te staan als er iets met het paard gebeurt in de tussentijd. Denk aan blijvend letsel of koliek met dood tot gevolg. Zijn wel extreme situaties maar niet ondenkbaar.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:26

wij hebben zo'n 2 maanden geleden onze nieuwe aanwinst uit België gehaald. Enkele reis 350 km. Eerst wezen kijken, gelijk verliefd en koop gesloten. Ter plekke een koopcontractje opgesteld, gewoon heel simpel handmatig geschreven met daarin chipnr paard, aankoopbedrag, wanneer welk deel van het geld overgemaakt moest zijn en op welk rekeningnummer. Twee weken later trailer aangekoppeld en met het resterende bedrag contant in het handje naar België afgereisd, paardje ingeladen en meegenomen. Entingen klopten helemaal niets van, zijn paspoort was volledig leeg. Papieren kloppen wel. Het paard was ruim 1,5 jaar jong toen we hem gingen halen en kende uiteraard bar weinig. Vond het retespannend, vooral de lange trailerrit (wel/niet vaststaan, met of zonder tussenschot) slapeloze nachten heeft het opgeleverd. Vwb het 'invoeren' van een paard in Nederland vanuit België, daar zou ik me geen zorgen over maken. Volgens mij hoef je daarvoor niets te regelen. Paspoort en papieren moeten eigenlijk wel op orde zijn als je met een paard op pad gaat, maar wij dachten: knappe agent als ie ons lang staande houdt voor zoiets... Wij zijn zondagochtend héél vroeg vertrokken (04.00 uur) en waren net voor de middag weer terug. Wij hebben geen keuringen laten doen, ook geen afspraken gemaakt over terugbrengen bij constateren van gebreken oid. Wellicht hartstikke dom, maar keuringen bij zulke jonge paarden waar nog geen enkel stukje werk mee is verricht, ik weet het niet. Wij hebben het erop gegokt. Hij is vorig jaar vanuit Zwitserland (het is een Freiberger) naar België gegaan. Alles van hem is bekend. Hij is in Zwitserland als veulen gekeurd door de Freiberger vereniging met hele mooie cijfers. Wij vonden dat voldoende in combi met wat we zelf zagen op moment van bezichtiging, ook al was deze keuring een jaar geleden en is hij nooit op de foto geweest. Het was/is een gok, maar tot nu toe lijkt het een hele goeie. Denk heel goed na over de te rijden route en dergelijke. Wij hebben echt alles uitgeplozen met snelwegen, binnendoor weggetjes, stoplichten, tankstations, wegwerkzaamheden, noem maar op. Het vroege tijdstip van vertrek én de zondag had natuurlijk alles te maken met het willen ontwijken van verkeersdrukte en de uren dat we nog in de middag met daglicht bij hem konden zijn en in de gaten konden houden. Het meest vervelende vond ik nog de tussenliggende periode tussen koop en daadwerkelijk ophalen. We hadden 4 weken afgesproken, maar dat trok ik echt niet... Hij moest daar zo snel mogelijk weg vond ik. Vandaar 2 weken later dat we hem opgehaald hebben. Wij hadden wel zaken besproken als: stel, er gebeurt iets: koliek, blessures noem maar op in de periode dat hij nog in België stond. Wie betaalt wat aan dierenartskosten? Ga ik een voor mij onbekende Belgische meneer daarin volledig vertrouwen? Vond ik héél lastig... Deze beste man heeft nog meer paarden en zolang Dakota daar nog stond was hij dus overgeleverd aan de zorg van een ander. Dat moet je dan aangaan. Ik heb de verkoper maar vertrouwd in deze, zou niet weten hoe ik het anders had moeten aanpakken.
Heel veel succes, ik weet hoe spannend het allemaal is! Maar vooral ook erg gaaf!! Probeer, als het zover is, er ook een beetje van te genieten :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:41

Van Be naar NL ga je weinig problemen hebben. Andersom kan iets moeilijker zijn omdat in België een mutatiedocument verplicht is. (wel of geen slachtpaard, waardoor bepaalde medicijnen wel of niet gegeven mogen worden)

Proefperiode en keuringen zul je met de verkoper moeten regelen, hangt echt van de verkoper af.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:47

Mutatiedocument is niet meer verplicht.

Bij de meeste paarden in België klopt er niets van de entingen. Hier wordt veel minder geënt dan in Nederland en controle's op wedstrijden op entingen zijn er nooit. Je kan het paard bij het keuren de eerste enting laten geven, dan ben je in orde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:42

Omdat het hier niet om een medisch probleem gaat, verplaats ik dit topic van MD naar TAO.

MD > TAO

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:24

Inmiddels toch afgehaakt de afstand is toch te groot en bijrjpaard wat ik al ken is me ook veel waard!