Ontevreden over zadelmaker, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charissje

Ontevreden over zadelmaker, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:21

Hallo allemaal,

Bijna een jaar geleden kocht ik mijn eerste eigen paard. Omdat stalgenootjes een dag later de zadelmaker lieten komen heb ik destijds op dag 2 van ons samenzijn een zadel aan laten meten door de betreffende zadelmaker. (John Kool) Dit was een tweedehands Kentaur Electra. Tijdens het rijden was hij zijn administratie aan het bijwerken wat mij vreemd leek.. maar ik dacht; Hij heeft er voor geleerd en het zal wel goed zijn.
Een half jaar later is meneer met veel bombarie gekomen om het zadel op te vullen want het begon enorm te schuiven. Ik was daar nogal ontstemd over maar dat was niet zijn schuld. Overigens heeft mijn paard zich toen ontzettend netjes ingehouden, hij vondt John erg respectloos.
Een week na het opvullen begon het weer te schuiven. Dus ik terug gebeld. "Nee je moet er een bontje onder leggen dat heb ik toch gezegd." Dus ik reageerde dat dat toch niet hoort en dat mijn paard echt last heeft van het zadel nu. Nee er was niks aan de hand, ik moest er gewoon wat onder leggen. Echter op de vraag merk? Lijn? Vorm? Maat? Was het antwoord gewoon een schapenbontje. (Ja hallo zo simpel kan het toch niet zijn???) Ik was niet tevreden.
Na een week of 2 een zadelpasconsult laten doen door Adrie. Neehoor het zadel lag gewoon goed! (€25 voor betaald) Nouja als twee zadelmakers zeggen dat het zadel goed ligt zal ik wel gek zijn? Mis!
Als ik nu naar de rug van mijn paard wijs krimpt hij in elkaar van pijn! Ondertussen is alle bespiering ongeveer weg op zijn rug (er zat al niet veel) terwijl ik lang, laag en rond rij, van achter naar voren onder begeleiding. Zoals het hoort...

Ik voel mij opgelicht ter waarde van €900, en nu?
Kan ik deze zadelmakers ergens aangeven?
Natuurlijk had ik zelf meer naar mijn gevoel moeten luisteren en geen zadel kopen bij John Kool maar als startend eigenaar mag je er toch van uit gaan deze zadelmakers weten wat goed is voor mijn paard en hier ook naar handelen? Natuurlijk heb ik wel even gegoogled op John Kool, hij word als eerlijk ervaren.. zo heb ik het dus niet ervaren.

Ik zou heel graag ideeën horen..
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-06-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel veranderd na overleg team Bokt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Opgelicht? en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:42

Ga nog eens met ze praten? Ik vind het nu nog te vroeg in het proces om te zeggen dat je bent opgelicht..
Je paard vond hem respectloos? Heeft ie je dat verteld? :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:50

Helaas, iedereen mag zich zadelmaker noemen (net als hoefsmid) dus je kunt hoog of laag springen....
Volgende keer goed recensies lezen en zoeken naar een goede en bekende zadelmaker. Helaas zijn er 5 van de 10 allemaal beroerd. Misschien nog wel meer...

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:57

Cayenne schreef:
Ga nog eens met ze praten? Ik vind het nu nog te vroeg in het proces om te zeggen dat je bent opgelicht..

Cayenne, ik weet wanneer mijn paard iemand uitermate vervelend vindt...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:08

Balen dat je zo'n negatieve ervaring hebt. Ik heb John Kool ook als zadelmaker, maar alleen maar goede ervaringen mee, terwijl ik zeker ook een paar anderen erbij heb gehad die alleen uit waren op het aansmeren van een nieuw zadel of niet eens naar het rijden wilden kijken.

Ik rij ook met een bontje/prolight onder mijn zadel omdat mijn paard in de winter wat smaller is dan in de zomer, als hij hem dan goed op zou vullen naar een smaller paard, knelt hij in de zomer. Kortom: ik zou als ik jou was proberen hoe je paard loopt met een onderlegger eronder. Ik vind John geen verkeerde man maar hij is wel een beetje lomp. Daar moet je mee om kunnen gaan geloof ik, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:14

Cayenne schreef:

_O-

Het is rot dat je nu een nare ervaring hebt, maar zoals Giolli al zegt; iedereen mag zich zadelmaker en/of hoefsmid noemen, het is geen beschermd beroep en je hoeft er geen diploma voor te laten zien.

Misschien een goed idee om eerst wat ervaringen rond te vragen op bokt en op google te zoeken wat nou goede zadelpassers zijn, en wie weet is deze zadelpasser wel kundig genoeg geweest maar is je paard veel veranderd waardoor dit zadel inderdaad vrij snel niet meer past. Dat kan altijd natuurlijk...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:17

Dat het zadel na een half jaar niet meer goed ligt, kan ik nog begrijpen. Een paard kan in een half jaar veel veranderen.
Maar weet je zeker dat het zadel niet goed ligt? Komt de pijn niet ergens anders vandaan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:18

Waar haal je vandaan dat de pijnlijke rug van je paard veroorzaakt wordt door het zadel? Dat kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk; vastliggen op stal, slecht rijden, blessure ergens anders in het lijf.

Je zal toch eerst moeten kunnen bewijzen dat het door het zadel komt voor je van oplichting kan spreken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:05

ED -> TAO

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:13

Iedereen die ik ken is tevreden over John. Al gedacht aan dat t miss een spier of botprobleem is?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:15

Het is niet echt het antwoord op je probleem. Maar ik vind het raar dat je paard correct kan lopen, met pijn aan de rug? Zou overigens nog wel een goede zadelpasser/-maker weten :) zonder hierbij te oordelen over deze trouwens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:16

Maar je hebt nog geen onafhankelijke zadelpasser ernaar laten kijken? Want dan heb je helemaal geen grond om te besluiten dat de spierafname door het zadel komt. Het zou net zo goed door het rijden kunnen komen of door andere zaken.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:21

maar hoe weet jij zo zeker dat het door het zadel komt .. pijn in de rug kan veel oorzaken hebben
ook vind ik het niet netjes dat je hem hier bij naam noemt! want opgelicht, kom op daar is wel meer voor nodig, er zijn 2 zadelmakers geweest met de zelfde conclusie,

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:22

Je kan hier niet van oplichterij spreken, dat gaat te ver.

Ook ik ken hem, een grote kerel, die kan een beetje lomp zijn maar hij is wel eerlijk en heeft mij en mijn paard supergeholpen aan een superzadel, dat niet verschuift en hij heeft lastige rug voor de zadels in het algemeen, kort zoals bij veel Volbloed Arabieren en rondgeribt en veel zadels schuiven naar voren, deze niet.

Hij heeft echt zeer uitgebreid bekeken en mij zien rijden enzovoorts en erg goed geholpen.
Ben zeer tevreden over hem en mijn paard heeft nooit zere rug gehad in zijn hele leven.

Het kan zo zijn dat jouw paard een wat lastige rug heeft, die was toch armbespierd, nu nog meer spierafbraak, daar helpt geen goed aangemeten zadel tegen alleen nog een dikke bont onder.

Neem gewoon zijn advies aan, probeer het eens!

Echt hij wil geen paarden met rugproblemen op zijn geweten hebben anders had hij je deze zadel niet laten kopen, zo is hij wel.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:26

Als een zadel schuift ligt het gewoon niet goed, ik heb het ook gehad met mijn zadel. Twee verschillende zadelmakers konden het niet oplossen. Een derde laten komen voor een nieuw zadel en deze heeft mijn huidige zadel passend gekregen. Hij schuift niet meer naar rechts wat hij eerst wel elke keer na 2-3 maanden deed. Dus het zou zeker niet raar zijn om er nog een derde bij te halen hoor TS.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:26

Eerlijk gezegd hoor ik meerdere goede ervaringen met deze zadelmaker, maar dat zegt niets.
Ik had een op maat gemaakt zadel voor mijn pony door een zadelmaker die zeer goed bekend staat. Zelf had ik twijfels, maar ik wilde vertrouwen op de zadelmaker. Het kwam hard aan toen eerst de dierenarts en paar dagen later ook een andere zadelmaker overduidelijk waren dat dit zadel niet goed was. Pony behoorlijk in de kreukels ondanks dat we nog zeer weinig met het zadel hadden gereden.. Bijna drie maanden onder behandeling van de dierenarts, maar hij lijkt nu weer goed.
Ik weet niet wanneer je van opgelicht kunt spreken. Zoals ik het begrijp geeft een andere zadelmaker ook aan dat je zadel goed ligt. Als je paard dan klachten blijft geven zou ik hem na laten kijken op een goede kliniek.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:29

Die tweede die je hebt laten komen die Adrie is dat bekende van de eerste?
En anders laat je nog iemand komen die helemaal niets met hun beide en kijken wat zijn of haar conclusie is.
En wat zegt je instructeur bv. Heeft die het idee dat het door het zadel komt. Wat andere ook zeggen er kunnen meerdere verklaringen zijn voor een pijnlijke rug. Dat het zadel schuift hoort trouwens niet dus zal toch niet helemaal goed liggen. En wat was de verdere uitleg over het bontje. Wat iemand hier ook zei is natuurlijk ook vrij logisch dat het paard smaller is in de winter en je kan moeilijk 2 zadels aanschaffen.

En anders kijken of je het huidige zadel kan inruilen bij een andere zadelmaker. Hier echt werk van maken denk niet dat je daar iets mee gaat bereiken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:30

Ik vind john kool ook helemaal niks. Hij wilde mij ooit een zadel verkopen aan de hand van een foto van mijn paard die ik maar op moest sturen. Kon hij wel zien welk zadel goed zou liggen op mijn paard 8)7 . Zeer ongeloofwaardig en die man hoef ik niet meer te hebben voor een zadel of aanpassen van een zadel.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:33

Hier ook niet zo een goede ervaring met meneer John Kool, 3 zadels via hem.

Ooit begonnen met een dressuur zadel, die lag op een gegeven moment niet meer goed, die knelde aan de voorkant. Nou goed nieuw zadel, super duur, een jaar mee gereden. Vond hem weer niet lekker liggen hij is nog eens geweest, heeft me niet fijn geholpen dus andere zadelmaker laten kijken.

Die heeft het nieuwe zadel een aantal keer opgevuld tot het echt niet meer kon en het echt niet meer passend was. Direct ook naar mijn springzadel laten kijken die ook via hem was. Past eigenlijk ook totaal niet op mijn paard. Toentertijd niet bij stil gestaan maar moest ook van hem altijd met een dikke gelpad ertussen rijden, klopt natuurlijk niet als je een passend zadel verkoopt.

En toen de nieuwe zadelmaker zonder te zeggen naar mijn eerste zadel laten kijken zonder te zeggen met als tekst of dit een optie zou zijn. En tot onze verbazing was dit zo. Nieuwe vulling erin en aantal keer opgevuld, nu weer me oude zadel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:40

Hmmm wisselende ervaringen met deze zadelmaker zo te lezen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:41

Ik heb ook zeer slechte ervaringen met John Kool. Hij is op een gegeven moment (nadat hij de boom van mn zadel 2 cm versmald had) nog wel 5 keer langs geweest, omdat het niet goed paste. De zadelmaker bij wie ik het zadel had gekocht was er mee gestopt en John nam alles over. John werkt alleen goed als je een nieuw zadel koopt bij hem, maar je moet zeker niet vragen om opvullen, dat is vragen om problemen.

Ik zou lekker naar de countrymill gaan en daar om herman of arno vragen en een ander zadel laten aanmeten (als deze niet meer pas te maken is). Ze zijn zeer kundig en denken heel erg met je mee. Daarbij hebben ze voor bijna ieder buget wel een zadel liggen en een ruim aanbod van meer dat 400 zadels, dus er is zat te kiezen.

Van oplichting vind ik trouwens dat er nog niet echt gesproken mag worden.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:57

Peelie schreef:
Ik heb ook zeer slechte ervaringen met John Kool. Hij is op een gegeven moment (nadat hij de boom van mn zadel 2 cm versmald had) nog wel 5 keer langs geweest, omdat het niet goed paste. De zadelmaker bij wie ik het zadel had gekocht was er mee gestopt en John nam alles over. John werkt alleen goed als je een nieuw zadel koopt bij hem, maar je moet zeker niet vragen om opvullen, dat is vragen om problemen.

Ik zou lekker naar de countrymill gaan en daar om herman of arno vragen en een ander zadel laten aanmeten (als deze niet meer pas te maken is). Ze zijn zeer kundig en denken heel erg met je mee. Daarbij hebben ze voor bijna ieder buget wel een zadel liggen en een ruim aanbod van meer dat 400 zadels, dus er is zat te kiezen.

Van oplichting vind ik trouwens dat er nog niet echt gesproken mag worden.

Ik heb precies dezelfde ervaring helaas.
Nieuw zadel gekocht, toen nam hij wel alle tijd, maar heeft nooit goed gelegen en nooit goed opgelost.

Ik voelde mij overigens ook wel opgelicht, meer dan 2000 euro uitgeven en dan een jaar lang alleen maar gedoe...

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:11

Artimes schreef:
Ik voelde mij overigens ook wel opgelicht, meer dan 2000 euro uitgeven en dan een jaar lang alleen maar gedoe...

Wat fijn dat er ook mensen zijn die met me mee voelen!
Inderdaad, ik VOEL mij opgelicht..

Voor de mensen die denken zeker te weten dat het probleem niet door het zadel komt;
- Er hebben meerdere mensen naar gekeken waaronder 2 instructrices, weidegenootjes met veel ervaring etc.
- Ik kan mijn bekken sinds het opvullen niet meer goed kantelen waardoor ik niet lekker zit.
- Natuurlijk kan mijn paard problemen hebben door een spier/bot probleem.. dit is niet uitgesloten maar het zadel helpt hier in ieder geval absoluut niet aan mee!!
- Rij nu met een bontje er onder, probleem verergert!

Het punt is niet te zoeken naar een oorzaak etc.. De vraag is: Wat kan ik hier mee?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:15

Als je dat echt zeker weet een derde zadelmaker erbij laten komen vanuit een andere regio en niks vertellen over door wie het aangeraden is etc. Kijken als diegene hetzelfde aangeeft als de vorige kan je er dan wel op vertrouwen dat het zadel goed ligt.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:47

Wat je er nog mee kunt, ik heb het op den gegeven moment maar gelaten, ik had van twee andere zadelmakers rapport dat mijn zadel totaal ongeschikt was, maar John bleef moeilijk doen en volhouden dat mijn zadel prima lag.

Ik heb het zadel verkocht, m'n verlies maar genomen en door gegaan. Echt makkelijk vond ik dat niet hoor, je wilt toch een oplossing..