lease pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tljrtos

lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 16:29

Kan iemand mij iets meer vertellen over het leasen van een pony ? Wat zijn gangbare afspraken ? Wij hebben een Z 2 pony die we tijdelijk te lease aan willen bieden. Je mag met haar naar de pony-club en eventueel op wedstrijd.Het is de bedoeling dat ze bij ons blijft staan. Wat is een redelijk bedrag dat je hiervoor kunt vragen en is dat afhankelijk van het aantal dagen dat men wil rijden ? Je hebt dus geen kosten aan onderhoud, alle spullen zijn aanwezig. En waar moet je aan denken mbt het maken van goede afspraken ? Ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken !

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:53

Ik lease zelf een paard.
Maak duidelijk afspraken over als er bv nieuwe dekens nodig zijn of andere spullen.
Of als de hoefsmid, zadelmaker of tandarts moet komen.
Of Bv de dierenarts.

Wie geeft bv zandweg en zijn eten?

Misschien aangeven dat er bv wel 1x in de week of 2 weken gelest moet worden. Je hebt toch een pony op goed niveau.

Laat iemand eerst eens een paar keer komen.
Hoe gaan ze met de pony om en hoe rijd diegene. Heb je er zelf dan een goed gevoel bij.

Duidelijkheid over mag er gesprongen worden of naar buiten toe.

Ik heb een mooi leerpaard zz zwaar dressuur gelopen. Ondertussen wat op leeftijd 22 jaar.

Je zegt tijdelijk. Wat voor periode? Kan iemand daar dan wel een team worden en op wedstrijd.

Is de bak goed genoeg bij jullie als iemand dagelijks wilt komen?

Ligt er inderdaad aan hoe vaak iemand komt in de week.
Moet diegene helpen mesten met stallen of weilanden?
Je kan bv 20 euro in de week doen.
Of 50 euro per maand.
Of als echt iemand wat met de pony kan opbouwen de helft van de stalkosten.

tljrtos

Re: lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 17:04

De pony staat bij ons aan huis en verder zijn er geen kosten aan verbonden.Wij betalen, voer etc, hoefsmid veearts enz.

x_annelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:50

Vooral duidelijke afspraken maken, en ook een kijken naar wat voor soort persoon de leaser is. Een beginner past waarschijnlijk niet echt bij een ondeugend druk paard. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:53

Idd Goed ruiter/amazone selecteren. Heel duidelijke afspraken op papier maken en beide partijen laten ondertekenen. Proefperiode van een maand of twee. Iedere maand een voortgangsgesprek. Hoeft maar 10 minuten te zijn, maar als je dan wat te melden of te vragen hebt, heb je de mogelijkheid.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 15:50

Maar wat is een redelijk bedrag om te vragen ? Alle benodigdheden zijn aanwezig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:51

Ik zou zeggen 250 euro. :) Wij betalen 200 voor een veeeel mindere pony.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:53

Vooor hoelang is dit? En hoevewl dagen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:00

Het verschil zit m in verzorgster/bijrijder of leaser..

een verzorger/bijrijder gaat over het algemeen in 'goed overleg' met een kleine bijdrage. Beetje geven en nemen..

Leasen gaat op contractbasis, waarbij dus alle ter zake doende dingen zijn vastgelegd.. Je mag stellen dat iemand die een paard least, binnen de tijden dat hij/zij least het paard als 'zijn eigen' mag beschouwen.. je hebt dus buiten het contract om minder te zeggen over wat ze met het paard doet (stel je legt niet vast dat hij dressuurmatig getraind moet worden en zij gaat er alleen lekker mee naar buiten, dan kun je daar weinig aan doen, je zit dan door het contract eigenlijk aan haar vast).

Bij een leasecontract moet je ook goed opletten dat je vastlegt wat er gebeurd als het paard geblesseerd is.. normaal gesproken zou je dan eigenlijk moeten zorgen voor een vervangend paard na een redelijke periode (meestal maand tot 6 weken), immers ze least een rijdier, dat je paard dan niet gereden kan worden is zakelijk gezien niet het probleem voor de leaser.

Lease is dus zakelijker dan een bijrijder/verzorger.. Voor een Z paard kun je aan een bijrijder wellicht meer vragen omdat hij/zij er wat van kan leren (als hij niet getraind hoeft te worden.. dus voordeel voor de bijrijder).

Qua leasebedrag.. Indien je er zelf geen dagen mee bezig wilt.. dus het paard 24/7 in de lease.. kun je in principe volledig kostendekkend vragen. dus stalling+voer+standaard kosten zoals enten, hoefsmid, wormen.. immers het paard staat vol tot diegene's beschikking alleen zijn er geen aanschafkosten..

Dit is dan wel het plafond van wat je 'redelijkerwijs' kunt vragen.. Meer gangbaar is de halve tot driekwarts kosten, bij 50-100% beschikking.. zo is een deel van je kosten gedekt zonder dat je het dier hoeft te verkopen. waarbij jij zelf zorg draagt voor bijkomende kosten zoals enten, ontwormen, hoefsmid.. en de leaser zorgt voor de ijzers als die gewenst zijn..

Het is dus echt afhankelijk van wat je wilt en hoeveel je wilt te ontvangen..

wil je tot 100 euro.. dan zou ik niet verleasen, maar een bijrijder zoeken.. een leaser heeft meer rechten, een bijrijder meer 'plichten' naar de eigenaar van het paard.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:35

Dank je, aan dit antwoord heb ik wat meer.