Paard mee op vakantie naar Italië?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Paard mee op vakantie naar Italië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 00:39

Al een aantal jaar hebben mijn ouders een huisje in Italië (Toscane). Mijn vader stelde voor of ik het niet leuk vind om met Dayem daar heen te rijden en met hem een week of 4 vakantie te houden. Leuk idee, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan....

Allereerst is Dayem van de zomer pas 5 jaar. Hij is wel gewend om langer (uur of 2) op de trailer te staan. We hebben een hele comfortabele auto en fijne tweepaardstrailer. Plan zou dan zijn om het stuk in 3 of 4 dagen te rijden in blokken van 2/3 uur, max 6 uur per dag.

Als we dan op de plek van bestemming zijn aangekomen, heb ik twee mogelijkheden om hem te huisvesten. Bij ons huis ligt een stuk grond met genoeg gras wat we prima af kunnen zetten met schrikdraad. Dan staat ie naast ons huis, maar wel in z'n uppie... Andere mogelijkheid is om hem op een stal op 20 minuutjes rijden te zetten waar ik jaren heb gewerkt. Daar kan hij zowel op stal als 24/7 in een paddock staan. Dan krijgt hij alleen wel hooi van daar en ik weet niet of ik dat echt aandurf... Hooi van thuis meenemen zal lastig worden aangezien er al zoveel spullen mee moeten.

Dan zou ik het leuk vinden om ook eens een paar keer te rijden. Ik ken de omgeving op mijn duimpje daar en er zijn wel een aantal mooie paden, maar er zitten overal zeer technische stukken in met stenen, stronken, rivier oversteken, etc. Kunnen zijn pootjes dat wel aan? Plan is niet om elke dag uren te rijden maar eens in de 3 dagen een rustig ritje lijkt me wel leuk. Hij staat momenteel voor op ijzers met zolen en achter blootvoets, ik denk dat het verstandig is achter dan ook met zolen te beslaan?

En verder. Een hoop papierwerk en kosten voor medische verklaringen en dergelijke vooraf. Je hebt daar beesten; slangen en andere narigheid. Wat als ie een ijzer aftrapt? De stalhouder van de stalling daar is wel 'hoefsmid', maar Dayem met al lichtelijk gevoelige voetjes door hem laten beslaan lijkt mij niet zo'n goed plan. Wat als ie ziek wordt, koliek krijgt, .... ? Op die stalling komt wel eens een dierenarts maar hoe betrouwbaar zal dat zijn?

Heeft iemand hier ervaring met een jong paard mee op vakantie nemen naar het buitenland? Het lijkt mij een geweldige leerzame ervaring, ook voor Dayem, maar is dit wel verantwoord?

Kaus

Re: Paard mee op vakantie naar Italië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:47

Ik zou het niet doen.
Paard moet eerst een paar dagen flink wat uren op de trailer, komt daarna in een vreemde omgeving waar hij een paar dagen kan wennen. Gaat dan met warmere temperaturen dan in Nederland op buitenrit, en moet met 4 weken weer terug.

Daarbij zal het enorm veel papierwerk zijn. Heb je dat er echt voor over?

Is het niet leuker om die 4 weken een paard te huren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:12

Het is binnen de EU en geen verkoop. Mensen van mijn stal namen paard wel eens mee naar Frankrijk en daar was papier met stempel inspectie genoeg. Er gaat teveel geld om in de wedstrijdsport om dit binnen Europa erg kostbaar of ingewikkeld te maken.

Qua ijzers is het aan te raden om zelf te leren die te verwijderen en vast(er) te tikken als je er afhankelijk van bent. Jij bent er altijd eerder dan je smid als er iets mee is. Voor de bescherming kan je ook hoefschoenen overwegen, maar juiste maat vinden kan lastig zijn en paard moet in wei/stal op blote voetjes kunnen, want hoefschoenen voor rijden zijn niet geschikt om 24/7 te dragen.

Vermoeiend aan reizen zijn wisselingen in snelheid en bochten. Rechtuit 90 op de snelweg is geen enkel probleem, je telkens stoppen en starten wat je wil kost meer energie dan de km's die de reis lang is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 07:25

Mijn eerste reactie is, lekker thuis laten.
En als je het al doet doe het dan in minder dagen. Zelf ben ik naar Frankrijk geweest, 200 km onder parijs. Dat hebben we in 1 dag gedaan, kosten wel totaal zo'n 11 uur. De Belgisch/Franse grens gaf zo maar 1 of 2 uur vertraging omdat je dan de Benelux verlaat en toen moest er een DA komen en eea gestempeld worden. Ik weet niet of dit nog zo is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 07:32

Ik persoonlijk zou het ook niet doen.
Veel te vermoeiend voor 4 weekjes.
Niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard. Die moet toch wennen en tegen de tijd dat hij zich redelijk gaat voelen van zo'n lange reis kan hij weer terug.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:09

Persoonlijk zou ik het niet doen voor die vier weken. Ook hoe je de omgeving beschrijft. Volgens mij doe je daar je paard geen plezier mee.