Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:22

Beste bokkers,

Via deze weg probeer ik of ik een lotgenoot kan vinden, zodat we samen sterker staan tegen deze oplichtster. Ik ga geen namen noemen, dus als je dit verhaal denkt te herkennen, stuur me dan even een pb

Het verhaal:
Vorige maand ben ik bij een pony gaan kijken in België. Nadat we zijn gaan kijken, was ik nog niet helemaal overtuigd, en daarom mocht ik de pony een maand op proef. We hebben een keurig contract opgemaakt waarin alles netjes omschreven staat, en waar eigenlijk geen speld tussen te krijgen is. Dit contract heeft mevrouw ondertekend.
Echter kwam ik er na een aantal dagen via de vorige eigenaresse achter dat de pony een verborgen gebrek heeft. De verkoopster had alles gelogen. Ze zei dat ze de pony al vanaf zijn derde had, dat ze hem zelf had ingereden en naar zijn huidige niveau had gereden. Echter had ze de pony net 2 weken eerder voor een klein bedrag gekocht van de vorige eigenaresse, voor een goed tehuis en buitenritjes. De vorige eigenaresse had een vrij eenvoudig contract helaas, omdat ze het wel vertrouwde met dit grietje van halverwege de twintig met haar kindjes. De verkoopster heeft bij dat lage bedrag 3000 euro opgeteld, en tegen mij zei ze dus dat de pony helemaal goed was, en dat hij vanaf zijn derde bij haar nog nooit wat heeft gehad.
Ik wilde de pony dus terugbrengen, en we hadden een contract waarin ook stond dat dit kon. Echter zat mevrouw in Griekenland, dus ze zou hem eind van de maand komen ophalen. Ik vertrouwde dit niet, dus had inmiddels al een afspraak met een advocaat gemaakt. En inderdaad, mevrouw is de pony niet komen halen, en ze negeert me momenteel volledig.
Mevrouw verkoopt voor zover ik weet paarden vanuit het noorden van België naar Nederland. Dit doet ze via o.a. bokt markt, maar ook sporthorses en kapaza. De paarden hebben vaak gebreken, variërend van bijvoorbeeld zomereczeem (die verkoopt ze dus in de winter) tot rugproblemen. Ze verkoopt ze omdat ze zwanger is, zwanger is geweest of weer zwanger wil worden. Foto's en filmpjes zijn er niet omdat de computer gecrashed is (eigenlijk dus omdat ze de beestjes pas net heeft)

Wie herkent dit verhaal?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

groetjes Dorine

Anoniem

Re: Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:24

Als ik het goed begrijp staat de pony nog steeds bij jou? Heeft je advocaat al contact opgenomen met de verkoopster?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:25

Blingh schreef:
Als ik het goed begrijp staat de pony nog steeds bij jou? Heeft je advocaat al contact opgenomen met de verkoopster?

Ja klopt hij staat nog bij mij. Advocaat heeft een brief geschreven naar haar, maar die negeert ze gewoon.
Ik zit dus nu voor die pony te zorgen en stalling en voer te betalen, terwijl ik hem helemaal niet wil.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:28

Idee om de pony in te laden en zelf terug te brengen naar die mevrouw? Ik nee aan dat je weer waar ze woont. En dan niet eerder daar weg gaan tot dat je je geld terug hebt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:31

Essxan schreef:
Idee om de pony in te laden en zelf terug te brengen naar die mevrouw? Ik nee aan dat je weer waar ze woont. En dan niet eerder daar weg gaan tot dat je je geld terug hebt?

Ik weet ongeveer waar ze woont. Maar ik heb de pony op een manege gekocht in Bassevelde. Daar zou de pony op stal staan, wat ik dus nu betwijfel. Manege-eigenaar kent haar niet zegt hij.
Maar als ik zomaar naar België rij, heb je kans dat ze in Griekenland zit, dus dat vind ik een beetje zonde van de 4 uur rijden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:33

Het is erg sneu voor het dier, die kan er niets aan doen.

Bah, wat een misselijke streek van de verkoopster.........

xXKimmiehXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:36

Maar, weet je wel zeker dat ze in Griekenland zit dan?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:36

Dorine92 schreef:
Essxan schreef:

Ik weet ongeveer waar ze woont. Maar ik heb de pony op een manege gekocht in Bassevelde. Daar zou de pony op stal staan, wat ik dus nu betwijfel. Manege-eigenaar kent haar niet zegt hij.
Maar als ik zomaar naar België rij, heb je kans dat ze in Griekenland zit, dus dat vind ik een beetje zonde van de 4 uur rijden...

Dat snap ik. Lastig dit. Ik zou toch wel proberen om via je advocaat de extra stallingskosten terug te verhalen bovenop het aankoopbedrag wat je hebt betaald. Sterkte ermee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:37

Ragdollcat schreef:
Het is erg sneu voor het dier, die kan er niets aan doen.

Bah, wat een misselijke streek van de verkoopster.........

Ja klopt. Ik vrees ook dat als hij wel terug gaat, hij alsnog weer de verkoop in gaat. Maarja ik ben sinterklaas niet, dit was mijn spaargeld wat ik van mijn 14e tot mijn 18e voor 2,80 per uur met mijn bijbaantje bij elkaar heb gewerkt... en waar ik mijn eerste pony/paard voor wilde kopen.
En hoe sneu het ook voor de pony is, ik ga hem niet voor die paar honderd euro terugverkopen aan de eerste eigenaresse. Want dan ben ik 3000 euro kwijt.
Maar sneu is het zeker.
Maar ik laat het er niet bij zitten hoor! Ik kan niet tegen onrecht dus dan wordt het alsnog advocaat erop. Ik kan het niet verdragen dat dit kan in Nederland, en dus zal ik vechten tot ik mijn geld terug heb

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:38

Essxan schreef:
Dat snap ik. Lastig dit. Ik zou toch wel proberen om via je advocaat de extra stallingskosten terug te verhalen bovenop het aankoopbedrag wat je hebt betaald. Sterkte ermee.

Ja natuurlijk ik ga alles verhalen. De rit om proef te rijden, de rit om de pony op te halen, de tol die ik toen moest betalen, de kosten van de stalling, het voer, de kilometers van mijn huis naar de stal elke dag.. echt alles. Plus natuurlijk de kosten van de advocaat enz

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:47

Heb via pb inmiddels al wat namen gekregen, maar nog niet de naam van de betreffende oplichtster helaas :(

xXKimmiehXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:48

xXKimmiehXx schreef:
Maar, weet je wel zeker dat ze in Griekenland zat dan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:49

Is er ook wat mis met die pony? De voorgeschiedenis is anders, maar waarom voldoet hij niet aan je wensen - wat is het gebrek? :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-02-15 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:50

xXKimmiehXx schreef:
xXKimmiehXx schreef:

Nja ze zei zelf dat ze in het buitenland zat. Maar ik had haar moeder gebeld en die zei Griekenland. Maar dat kan wel kloppen want haar man is Grieks. En haar volledige naam zit ook griekse achternaam bij. Alleen die gebruikt ze niet bij het verkopen van paarden, en dus ook niet op het contract.
De vorige eigenaresse wist mij te vertellen dat haar man Grieks is

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:51

Elanor schreef:
Is er ook wat mis met die pony? De voorgeschiedenis is anders, maar waarom voldoet hij niet aan je wensen? :)

Als hij harder aan het werk moet wordt hij kreupel. En ik heb hem gekocht echt voor het hogere werk. De verkoopster wist dat hij daar niet geschikt voor is.
Maar let wel: de pony is op proef he... Dus al stonden zijn oren me niet aan mocht hij al terug ;)

xXKimmiehXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:52

Dorine92 schreef:
xXKimmiehXx schreef:

Nja ze zei zelf dat ze in het buitenland zat. Maar ik had haar moeder gebeld en die zei Griekenland. Maar dat kan wel kloppen want haar man is Grieks. En haar volledige naam zit ook griekse achternaam bij. Alleen die gebruikt ze niet bij het verkopen van paarden, en dus ook niet op het contract.
De vorige eigenaresse wist mij te vertellen dat haar man Grieks is

Hm... Aparte situatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:53

Heb je de pony gekocht naar aanleiding van een advertentie op de boktmarkt?
In dat geval zou ik in elk geval de mods/bezwaarcommissie inlichten zodat deze persoon mogelijk geband kan worden en niet nog meer mensen oplicht. Ook bij marktplaats, kapaza ed kan je iemand melden, dat zou ik zeker doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:54

xXKimmiehXx schreef:
Hm... Aparte situatie..

Hoezo? Ze is gewoon met een Griekse man getrouwd
Wat ik wel raar vind is dat ze hem niet terugneemt.
Zeker omdat ze daarmee haar handeltje op het spel zet. Want ze verkoopt zo ongeveer iedere maand wel een paard volgens mij. Ze doet dit al een hele tijd en met grote regelmaat. Ik heb al veel (oud) advertenties van haar gevonden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:55

Blijheid schreef:
Heb je de pony gekocht naar aanleiding van een advertentie op de boktmarkt?
In dat geval zou ik in elk geval de mods/bezwaarcommissie inlichten zodat deze persoon mogelijk geband kan worden en niet nog meer mensen oplicht. Ook bij marktplaats, kapaza ed kan je iemand melden, dat zou ik zeker doen.

Ik heb mod ingelicht, die deed helemaal niets.
Maar melden wacht ik nog even mee, want ik wil eigenlijk kijken of ik meerdere slachtoffers kan vinden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:55

Wat een ellende, goed dat je er direct werk van maakt met de advocaat..........hopelijk pakt het goed uit voor jou.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:55

Snap dat het voor de paarden beter is als zij hiermee kapt, maar 3000 euro is veel geld

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:58

Dorine92 schreef:
xXKimmiehXx schreef:
Hm... Aparte situatie..

Hoezo? Ze is gewoon met een Griekse man getrouwd
Wat ik wel raar vind is dat ze hem niet terugneemt.
Zeker omdat ze daarmee haar handeltje op het spel zet. Want ze verkoopt zo ongeveer iedere maand wel een paard volgens mij. Ze doet dit al een hele tijd en met grote regelmaat. Ik heb al veel (oud) advertenties van haar gevonden

Hoezo raar, dit is dus blijkbaar een ordinaire oplichtster die nu van jouw 3000 euro heerlijk in Griekenland zit, ik ga er tenminste van uit dat je de pony volledig hebt betaald(helaas)
Wat ik niet helemaal snap, je bent 18 en koopt een pony voor het zwaarste werk??

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:00

Iig al je kosten die je maakt aan de pony bijhouden, als t een beetje gunstig valt kan je die later allemaal terug verhalen op haar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:01

bigone schreef:
Hoezo raar, dit is dus blijkbaar een ordinaire oplichtster die nu van jouw 3000 euro heerlijk in Griekenland zit, ik ga er tenminste van uit dat je de pony volledig hebt betaald(helaas)

Ja klopt, want ik dacht dat dat kon met een goed contract
Andersom snap ik het namelijk wel, dat je je paard niet meegeeft als hij nog niet volledig betaald is
Maar ik ben inderdaad heel boos dat ze met mijn jeugdspaarcentjes haar reisjes betaalt. Ik gaf vroeger nooit wat uit omdat ik spaarde voor een paard. En nu is alles weg

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:02

liekec schreef:
Iig al je kosten die je maakt aan de pony bijhouden, als t een beetje gunstig valt kan je die later allemaal terug verhalen op haar.

Ja dat doe ik sowieso. Maar ik snap niet dat ze zo dom is om het op een rechtszaak uit te laten komen. Want dan gaan de kosten enorm veel hoger uitvallen dan wanneer ze me gewoon mijn geld teruggeeft.
En er is gewoon een mooie oplossing voorhanden, namelijk dat de pony voor die paar honderd euro teruggaat naar de vorige eigenaresse. Maar dan moet ze wel mijn geld teruggeven. En dan krijgt zij haar paar honderd euro terug van de vorige eigenaresse. Maar dat wil ze dus blijkbaar niet.