Pony verhuizen, meningen/tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Pony verhuizen, meningen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 00:20

Hallo bokkers! :wave:

Ik ga mijn pony van een prachtige plek in Wolfheze verhuizen naar een net zo mooi plekje in Maastricht :D De afstand is dus zo'n 160 kilometer. Ponylief heeft maar een paar keer eerder op de trailer gestaan en vindt het op z'n zachtst gezegd niet leuk. Is er iets waarmee ik de reis voor haar aangenamer zou kunnen maken?

Wat raden jullie als bescherming aan? Bandages, peesbeschermers? Ze heeft geen ijzers en draagt eigenlijk nooit bescherming.

Misschien vindt ze op de vrachtwagen staan wel fijner. Ik zou alleen niet weten waar ik er een zou kunnen huren. Ik wil het transport ook best uitbesteden, maar zou niet weten waar ik daarvoor een betrouwbaar iemand zou kunnen vinden. Hebben jullie misschien ervaringen of enig idee waar ik recensies zou kunnen vinden?

Alvast bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony verhuizen, meningen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:21

Een heel lekker net met kuilgras? Die van mij heeft dan de hele rit voor niks anders oog. :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 00:33

Gypsy schreef:
Een heel lekker net met kuilgras? Die van mij heeft dan de hele rit voor niks anders oog. :=

:)) Haha, het valt te proberen natuurlijk! De laatste keer was ze bij het uitladen zo over de zeik dat ze zelfs geen Kanzi wilde aannemen :(:)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:35

Licht sederen? Ook ivm het intact houden van je trailer? :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:37

Dat lijkt me dan weer niet zo slim. Het arme beest zal toch haar evenwicht moeten bewaren. Iets doen wat ze al eng vind, en het dan nog enger maken.

Sederen betekend dat een paard er mentaal nog helemaal bij is, maar lichamelijk niks kan doen. Opgesloten in hun eigen lichaam, een ontzettend beangstigende ervaring. Dan weet je zeker dat 'ie nooit meer erop gaat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:38

Dat kan, ben er ook geen fan van.. Maar je hebt geen zicht op je pony en als hij/ zij je trailer afbreekt, heb je nog niks..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:39

Maar er word toch nergens gezegd dattie dat doet?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:41

BSS horsetransport doet tegenwoordig ook binnenlands vervoer.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 01:36

Trailer echt afbreken doet ze niet, af en toe wel een stressmomentje, maar niet iets waarvoor sederen me nodig lijkt. Inderdaad het evenwichtsprobleem en ik weet niet wat dat mentaal met haar doet. Het lijkt me overigens ook heel naar voor haar om 'wakker' te worden op een vreemde plek (vreemd terrein is ook een puntje).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:47

Weet niet in hoeverre je paard aan beenbescherming gewend is, maar ik zou zoveel mogelijk "enge" dingen weg proberen te houden. Gewoon een hooinetje ophangen en als jullie onderweg een keer stoppen misschien een aai of appel geven. Op het nieuwe terrein helpt het vaak om het paard gelijk buiten te zetten of in de bak heb ik gezien. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:11

160 km is niet echt ver. Gewoon opladen en doorrijden. In de trailer iets van ruwvoer verstrekken (hooi, voordroog). Als je paard het lekker vind kun je ook luzerne, wortels, brok of slobber geven. Dat laatste is natuurlijk wel snel op, dus geef iig ook ruwvoer.

Bescherming zou ik zelf wel doen. Kijk of je eenvoudige, niet te hoge beschermers kunt lenen, of koop ze. De meeste paarden vinden het wegstappen wel vreemd, maar zijn er in een paar passen aan gewend.

Op het nieuwe terrein in de buurt van andere paarden zetten. Dat kan dus op stal zijn, maar ook (liever nog) buiten. Als je paard er maar niet alleen staat (andere paarden in het zicht dus).

Op de bodem van de trailer zou ik geen stro of krullen leggen, hierdoor kan het paard eerder glijden dan op een ruwe , stabiele ondergrond.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:16

Lekker een netje met ruwvoer ophangen, beenbescherming om doen,( misschien nu al wat mee oefenen) Trailer op doorrijden en vooral tussentijds niet te veel aandacht aan schenken, oke als je voelt dat ze de boel echt aan het verbouwen is.

Maar anders lekker doorrijden en op haar nieuwe plekje van de trailer afhalen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:20

De afstand valt wel mee, gewoon rustig rijden, de tijd nemen en een goed net hoi voor de neus hangen.
Bescherming zou ik niet doen, zie er vaker ellende door als het door inrust scheef gaat of afzakt dan profijt- en zonder ijzers kan dat ook best.
Hoe gewoner je er zelf over doet hoe minder onrust breng je over.
Zie je overal beren op de weg? Of ga je met vertrouwen en zelfbewust op pad?

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:33

Lekker net hooi. Zou wel beschermers om doen. En misschien vior je eigen gevoel een camera ophangen. Die hebben wij, vind het zelf heel prettig. Als er wat gebeurd, wat nieteens van stress hoeft te komen kun je het toch zien

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:48

Bedankt voor alle tips! :D Een hooinetje voor gruwelijk verwende elitepaarden zal ik zeker ophangen. Een camera is ook een erg goed idee! Welke gebruiken jullie?

Ze komt op haar nieuwe plek 24/7 buiten te staan en zal eerst ook met een ander paard apart kennis mogen maken voor ze de kudde ingaat. Mijn ervaring is dat ze snel went op plekken waar ze het naar haar zin heeft, maar ze zal direct na aankomst wel flink overstuur zijn. Vandaar dat ik liever peesbeschermers oid zou omdoen dan bandages, ben daar zelf niet zo handig en snel mee namelijk.

Ze draagt dus zo goed als nooit bescherming, maar de vorige keren op de trailer heb ik haar gebandageerd en daar reageerde ze verder niet op.

Knollentuin, ik zie hele hordes grizzly's _O- Ben doodsbang dat ze bij het uitladen in paniek van de laadklep springt en een heup breekt, dat we een kettingbotsing krijgen, dat ze een hartstilstand krijgt van de stress of dat de hele trailer opeens uit elkaar knalt. Vandaar dat ik ook iemand anders laat inladen en rijden. :')

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:56

Zolang ze inderdaad niet gaan panikeren zou ik ook opladen en gaan.
Is hier op stal vorige week goed mis gegaan met een paard die helemaal uit z'n stekker ging toen de klep dicht was (was dus gelukkig nog op eigen terrein). Dus blijf wel goed opletten, ik ben goed geschrokken.. Paard is ook niet meer vervoerd daarna (trailer was ook zodanig gesloopt dat ie er niet meer op mocht)
Die had er op de vrachtwagen overigens veel minder last van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:00

als camera kan je oa een babymonitor op hangen die zijn draadloos en goedkoop zeker als je niet vaak op pad gaat, en 2e hands te vinden

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:29

speurneusc schreef:
als camera kan je oa een babymonitor op hangen die zijn draadloos en goedkoop zeker als je niet vaak op pad gaat, en 2e hands te vinden

Dit vind ik wel even interessant, welk merk zou jij aanraden? De meeste die ik zie werken op wifi?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:45

ik heb een elro op marktplaats staan ze bij babyfoons

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:17

Als je van te voren nog een keer op pad gaat kan je misschien kijken hoe ie t liefste staat. Die van me vriendin wilde slecht op de trailer en was erg onrustig in de 2 paards waar ze redelijk strak tussen de schotten staan en in mijn trailer(1,5) stond ie muisstil. Nu heeft ze het tussenschot standaard schuin staan en een lange stang achter. Nu loopt ie als een mak schaar de trailer op zodra de klep naar beneden gaat. Zo van: hè hè je begrijpt me nu. Zo sta ik het fijnst. Was wel grappig om te zien dat ie zo z'n voorkeur aangaf.
Misschien heeft jou paard ook een voorkeur? Er zijn ook paarden die juist liever wat krapper staan

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:15

160 km is goed te doen! Hooinet erin, paard inladen en niet stoppen onderweg (daar worden ze hier juist meer gestrest van). Voor ie het weet staat ie alweer op de wei :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:47

Als ze nooit bescherming om haar benen heeft, zou ik dat nu ook niet doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:59

Gewoon inladen moes, lekker netje hooi, een rijden.
Als je zelf teveel stress hebt iemand anders in laten laden.
Veel succes en goede reis, en goed dat je de beslissing genomen hebt om haar lekker dichtbij te zetten, ik weet zeker dat je daar geen spijt van gaat krijgen

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:10

Mijn paard staat rustig in een anderhalf paards trailer, maar moest laatst vervoerd worden in een tweepaards met schot tot de bodem: geen succes, want hij had vreselijk veel moeite om zijn evenwicht te bewaren! Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Daarnaast is het mijn ervaring is dat de meeste paarden vrachtwagen prettiger vinden.