Ik was nou benieuwd wat jullie hierover denken .
Het betreft de wetgeving van het paardenpaspoort .
Je bent in overtreding als je deze niet bij je paard kan tonen (op welk moment dan ook , dus eigenlijk ook als je simpel een 100M gaat wandelen) .
(En chippen is zoals iedereen wel weet ook verplicht , maar daar gaat het hier nu even niet om .Deze zit tenslotte in je paard en is (tenzij ingekapseld/weggezakt) dus altijd uit te lezen).
Maar nu komt het , als ik/jij/ wie dan ook zijn paard/pony op naam wil zetten ben je je paspoort ook makkelijk 3 weken "kwijt" ... wat dan ...
Dan ben je dus in overtreding omdat je doet wat het stamboek/vereniging graag wil (en jijzelf allicht ook) .
En moet je nou werkelijk dat kreng ook mee gaan nemen als je je paard even buiten uitstapt
.en om dan toch nog even moeilijk te doen , hoe vaak word bij jullie de chip nagekeken ...
hij zou zomaar niet meer te lezen zijn , dan ben je ook de pineut bij controle .
natuurlijk weet ik dat ik in dit verhaaltje het er lekker dik opleg , maar officieel is het wel zo .
en natuurlijk weet ik ook dat er hier zeldzaam gecontroleerd word (meestal met grote markten of met ziekte uitbraak , verder nooit) , maar je zal maar net wel de pineut zijn ...
even voor wie het niet wist , een paard waarbij het paspoort niet getoont kan worden kan inbeslag genomen worden tot je het paspoort kan komen tonen .
dit betekend dus dat politie het paard mee neemt naar een stal (meestal bereden politie stal) .
en daar mag je je papiertjes komen tonen . dan mag je je paardje (mits inorde) mee nemen .
samen met een boete + administratie kosten en je mag het vervoer en de stalling ook nog even betalen .
ps: het paspoort is enkel en alleen ter identificatie van paard/pony , en welke medicatie etc. het dier heeft gehad . verder is het geen eigendomspapier o.i.d.
de wet is zelfs zo dat de persoon die de pony op dat moment vast heeft als houder word gezien (dus bijv. ook de bestuurder van de auto waar de trailer aan vast zit . of de pensionstaleigenaar (die heeft vaak veel eigenpaarden
) de verzorgster/huurder die er op zit etc. etc.dus zegt u het maar

hebben jullie je papiertjes netjes in je stal kast , rugzak , trailer etc. ?
heb je een kopie voor tijdens de overschrijving o.i.d. ?
ik ben benieuwd ...
*het is overigens niet zo dat ik de regel op zich stom vind hoor , ik moet tenslotte mezelf ook kunnen identificeren
. alleen het feit dat er geen tijdelijke documenten o.i.d. uitgegeven kunnen worden door bijv. dierenarts/KNHS o.i.d.
en ik denk dat dit in geval van trailer controle ook vaak wel gedaan word (of idd. na gebeld)