Leren laarzen blijken nep te zijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudxx

Leren laarzen blijken nep te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:38

Hallo,

Maandag heb ik via marktplaats 'leren' laarzen van iemand overgekocht. Ik heb ze gezien voordat ik ze gekocht heb, maar in het was daar erg donker dus ik heb niet heel precies de structuur kunnen zien, wel viel het me op dat ze erg stug waren. Toen ik vroeg of ze goed bijgehouden waren kreeg ik een 'ja' te horen, voor mij was dit de bevestiging dat ze van leer waren, synthetische laarzen hoef je immers niet te onderhouden. Maar toen ik de laarzen in het vet wilde zetten nam dit niet op, ook toen ik ze 5 min aan had om te gaan rijden prikten ze van alle kanten. Verder blijken ze ook noet waterdicht terwijl dit me wel verteld was.

Ik weet niet zo goed wat nu mijn rechten zijn, ik heb ze namelijk wel gezien en aangepast voor ik ze kocht. Ik wil helemaal geen synthetische rijlaarzen dus het liefst zou ik ze terugbrengen, maar het was een aardig stukje rijden dus ik twijfel nog of de benzinekosten en het gedoe opwegen tegen die 40 euro die ik heb betaald, als ik dit al terug krijg.

Wat zouden jullie doen? Kan ik mijn geld terug eisen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:40

Je kunt ze toch bellen? Misschien zijn ze niet zo moeilijk maar ze kunnen ook zeggen dat is je eigen risico

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:41

Weet je zeker dat ze niet van leer zijn? Ook leer kan heel stug zijn.
En leren laarzen zijn niet altijd waterdicht. Zeker niet als er bijvoorbeeld veters of een rits inzitten. (en vergeet de stiksel niet)

Ik ben bang dat je hier heel weinig mee kan. Je hebt ze gezien en je hebt ze mee genomen.

Heleenzz2

Ik denk dat je de miskoop voor lief moet nemen. Je hebt ze immers wel zelf gezien voor je ze kocht dus ik denk niet dat de verkoper ze terug wil nemen. Daarnaast denk ik ook niet dat het uit kan om voor 40 euro weer terug te gaan, als je zegt dat het toch een eindje rijden is. Het is heel jammer, maar ik denk dat je het naast je neer moet leggen.

Simbaa

Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik ben bang dat je weinig kans maakt.
Zonde van het geld, maar het is waarschijnlijk niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:42

Mensen van marktplaats zijn geen winkel, je hebt ze gepast en gezien..

Vind niet dat je recht heb op je geld terug en het een beetje je eigen schuld is.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:42

Ik denk niet dat je veel kan in dit geval. Je hebt ze immers met eigen ogen gezien....
Overigens heb ik nog nooit leren laarzen gehad die waterdicht zijn. Waterafstotend misschien wel.

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:44

ik zou ze bellen en dan mijn geld terug eisen want ze hebben je wel in het zak gezet
_-:( ~~}> 8)7

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:46

Heb je een foto van de laarzen?
Sommige goedkopere leren laarzen (ook de goedkope van de goede merken) zijn van veneto leer. Dit is rundleer met daarop een coating. Dan kan het inderdaad lijken alsof het geen leer is. Deze nemen ook niet tot nauwelijks vet op.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:50

Even contact opnemen met de verkoper en het probleem voorleggen? misschien doen ze ook helemaal niet moeilijk. Als je de schoenen terug zou kunnen sturen over de post en zij het geld naar je kunnen overmaken, dan heb je maar 6,75 euro (voor de pakketpost) verlies. Nee heb je, ja kun je krijgen :) als je het niet probeert dan blijf je sowieso zitten met de schoenen en je verlies van 40 euro.

Geld terug eisen voor een risico dat je zelf gekozen hebt of voor een fout die je zelf gemaakt hebt vind ik te ver gaan, maar netjes vragen kan imo altijd.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:54

Bedant voor de reacties!

Ik heb geen nummer van ze, alleen marktplaatsmail. Ik ga ze sowieso een mailtje sturen maar daarin wil ik gelijk een voorstel doen over hoe op te lossen, daarom vraag ik jullie ;)

Ik weet wel zeker dat ze synthetisch zijn, ze zijn van mondoni. Bij de voet zie je ook dat het 2 lagen plastic zijn, omdat de bruine binnenkant los zit van de zwarte buitenkant

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:01

Claudxx schreef:
Ik weet wel zeker dat ze synthetisch zijn, ze zijn van mondoni. Bij de voet zie je ook dat het 2 lagen plastic zijn, omdat de bruine binnenkant los zit van de zwarte buitenkant

Je zou ze op de website van de divoza even kunnen opzoeken, dan weet je in elk geval zeker of het wel of niet echt leer is? Mondoni heeft ook leren laarzen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:04

Ik heb ook leren rijlaarzen die ook nauwelijks iets opnemen en stug zijn... (komt misschien ook omdat ik ze nooit gebruik en er gewoon een echte hekel aan heb :'))

Maar in feite sta je dus heel zwak. Je bent er geweest, hebt ze gezien en je bent tot een overeenkomst gekomen. Sowieso is het via MP al lastig als iets niet goed is.. maar ben er bang voor...

Anoniem

Ik heb ook laarzen van mondoni gehad, met bruine kunststof binnenkant maar die waren toch echt wel van leer aan de buitenkant. Vrij stug ook inderdaad, maar zeker weten van leer. Waren Mondoni Plain laarzen als ik me niet vergis.

Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Je hebt als koper een onderzoeksplicht. Op het moment dat jij ze gezien en gepast hebt en vervolgens tot koop over bent gegaan is het klaar. De verkoper heeft dan geen plicht meer om het geld terug te geven o.i.d. want je bent er immers zelf bij geweest toen je ze kocht en had op dat moment kunnen onderzoeken of het echt leer was of niet.

Zie ook: https://www.juridischloket.nl/consument ... rktplaats/

Mocht de verkoper je voorstel om het op te lossen toch accepteren mag dat, maar de verkoper hoeft dit dus niet te doen. Ik hoop voor jou dat je geluk hebt, maar ik ben er bang voor. :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Vind dat je niets terug kunt eisen van geld of laat staan hun iets de schuld geven van 'oplichting'.
Jij hebt ze gezien, jij had als koper kunnen bedenken voor even licht aan te doen/staan en alles goed te bekijken. :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:05

Claudxx schreef:

Maar dan had je dit ook kunnen zien bij de aanschaf....

Het kan overigens best zijn dat de verkoper zelf overtuigd is dat het leer is. Soms lijkt het zo op elkaar en als je dan geen ervaring hebt geloof je al snel dat synthetisch leer een leervariant is.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:10

Ik zou zelf balen maar dat is het dan ook. Je hebt ze kunnen bekijken en ze gekocht. Zou ze als verkoper dan ook echt niet meer terugnemen. Rechten heb je helemaal niet via marktplaats. Je kunt alleen hopen dat de verkoper heel schappelijk is.

FriesWytske

Re: Leren laarzen blijken nep te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:14

Dan ben ik wel benieuwd welke van Mondoni je hebt?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:16

Dochter heeft de Field van Mondoni (5 jaar oud ofzo) en dat is inderdaad leer met kunststof binnenkant.

Hoe was de advertentie op Marktplaats omschreven? Stond er ook het type laars bij? Plain, Field, Kendal, etc.?

Staat de laars hier ook tussen? http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... ijlaarzen/

Als de laars alleen aan de buitenkant leer is, hebbenze natuurlijk niet echt gelogen en wellicht wist de verkoper ook niet beter?

k denk ook dat je je verlies moet nemen. Het was je eigen keus om ze in het donker te bekijken. Je had natuurlijk ook kunnen vragen of ze een lamp aan wilden doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:27

Ik vraag me altijd maar af wat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten nu eigenlijk verwachten.
40 euro voor leren laarzen?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:49

Joman schreef:
Ik vraag me altijd maar af wat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten nu eigenlijk verwachten.
40 euro voor leren laarzen?

Dat dacht ik eerst ook, maar mondoni rijlaarzen brengen gemiddeld op marktplaats niet veel meer op. Tenzij ze er echt nog heel netjes en zo goed als nieuw uitzien. Geen gekke prijs dus.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:27

Oké, ik begrijp dus dat ik nergens recht op heb, bedankt !

Ik weet echt zeker dat er geen leer in zit, de structuur is heel anders. Je kan krassen zo hard als je wil, maar er raakt niets beschadigd .. en met water verkleuren ze ook niet.

Ik ga dadelijk even in de link zoeken welke laarzen het zijn

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:40

Claudxx schreef:

Ik weet echt zeker dat er geen leer in zit, de structuur is heel anders. Je kan krassen zo hard als je wil, maar er raakt niets beschadigd .. en met water verkleuren ze ook niet.

kun je een foto plaatsen van de laarzen? Dan kunnen we het beter beoordelen.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:41

Claudxx schreef:

Die eerste zin vindt ik heel onaardig klinken. Wij kunnen er ook niets aan doen dat dit is gebeurt. Maar is het jou echt waard om alles uit de kast te trekken voor 40 euro?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:05

limagirl schreef:
Claudxx schreef:

Die eerste zin vindt ik heel onaardig klinken. Wij kunnen er ook niets aan doen dat dit is gebeurt. Maar is het jou echt waard om alles uit de kast te trekken voor 40 euro?

Ik bedank iedereen voor hun duidelijke antwoorden, dit was immers mijn vraag. Wat is daar onaardig aan ? :+

De laars lijkt heel erg op de Field, maar dan net iets lomper onderaan. De field heeft ook van die knobbels voor sporen, dat hebben die van mij niet. Ik ga proberen morgen een foto te maken! :)

Ik denk dat het de oudere variant van deze is, dit is de structuur die ik bedoel: http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... laars.html