Trailer icm auto: mag dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Trailer icm auto: mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:08

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op wat handig is qua auto. Eis is een trekhaak + paard kunnen trekken.

Discussiepunt is nu echter als volgt: ik heb een lease-auto. Hier kan ik (op eigen kosten) een trekhaak onder laten plaatsen en deze mee laten nemen in het contract: dat is geen enkel probleem. Zie onderstaande 'specificaties'.

Nu hebben hij en zijn collega's op het werk bedacht dat ik net zo goed onder mijn lease-auto een trekhaak kan laten zetten, omdat de keren dát je daadwerkelijk weg gaat met een paard niet wekelijks zijn (in mijn geval). Daarnaast zijn hun van mening dat mijn auto een trailer met paard kan trekken. Door dit te doen, zouden we flink kunnen besparen op een auto voor hem. Bijkomend voordeel is dat door onder mijn auto een trekhaak te laten plaatsen, de vaste lasten voor zijn auto ook lager zullen zijn, als in: lagere wegenbelasting, lagere verzekeringskosten én uiteraard de benzine die niet betaald hoeft te worden. In mijn lease-contract zijn namelijk de privé kilometers onbeperkt meegenomen. Uiteraard wil ik wél dat het verantwoord is om weg te gaan met trailer/paard erin. Ook mijn collega's geven aan dat het 'wellicht niet goed is voor de auto, maar het is een lease-auto dus 'niet mijn probleem'', zolang ik 'm uiteraard binnen de toegestane waarde gebruik.

Als ik via het RDW kijk komen daar onderstaande gegevens uit (gekopieerd van het RDW op basis van mijn kenteken):
F.1 Technische max. massa voertuig 1658 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1658 kg
G Massa rijklaar 1146 kg
Massa ledig voertuig 1046 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1200 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 570 kg

Er zit een 1.4 cilinder motor in. Daarnaast heb ik zelf mijn BE rijbewijs.

Nu doe ik de aanname dat een trailer áltijd geremd is. Kan me niet voorstellen dat je een trailer hebt die niet geremd is. Maar: wat mag ik nu daadwerkelijk trekken? Is dat 1200kg? De kogeldruk kan ik niet terugvinden via het RDW: ik neem aan dat ik daarvoor mijn papieren erbij moet halen?

Mijn merrie is +- 1.47m. Qua gewicht had ik berekend dat het i.c.m. trailer rond de 1100 maximaal zou zitten. Plan is om een dezer dagen gewoon is een rondje industrieterrein te doen en te vragen of ik Luna daar even op een 'weegschaal' kan zetten om te wegen.

Wat is jullie mening hierover?

Brainless

Re: Trailer icm auto: mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:10

Je mag er max 1200 achter hangen.
Maar met een 1400 motor... zou ik dat niet zo snel doen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:12

Volgens mij mag je gewoon 1200kg trekken idd.. maar als je trailer en paard rond de 1100 uitkomen is het de vraag of je dat moet willen.
Maar dat is eigen 'gevoel'.
Ik vind het zelf namelijk niet fijn om rond het maximum trekgewicht te gaan zitten, heb graag wat extra 'bij te zetten' in geval van nood of wanneer je op gras moet parkeren oid.
Daarnaast heb je maar een 1.4 motor
Hebben eerder ook weleens gereden met de vorige auto van mijn vriend met de trailer. Die mocht het officieel ook trekken, maar echt makkelijk ging het niet.
Moet je dan een flinke heuvel op dan merk je dat goed..

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:14

Ik gok ook dat dat de hele discussie gaat zijn met mijn vriend. Auto mag 1200kg trekken dus in theorie 'kan het'.

@ Brainless ; Zou je het er niet achter hangen omdat de motor dan sneller de geest zal geven of omdat je 'bang' bent dat je b.v. die ene heuvel niet op komt/het mogelijk onverantwoord kan zijn/worden?

Wat zou jij als maximum gewicht aanhouden voor mijn auto mbt trekken?

@ Dott ; dank voor jouw reactie m.b.t. ervaring. Ik wil dus inderdaad even concreet maken op welk gewicht ik überhaupt uitkom. Hoeveel speling mbt max trekken houd jij aan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:14

Ik zou niet met een auto die maar 1200 mag trekken met een trailer de weg op gaan. Ik zie zo snel even niet wat voor auto het is, maar het lijkt me een kleintje (leeg: iets meer dan 1000 kilo). Met een 1.4 motor hou je ook niet echt iets over.

Oh; ik zie dat ik alles dat brainless zegt aan het herhalen ben :o

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:15

Anoeska schreef:
Ik zou niet met een auto die maar 1200 mag trekken met een trailer de weg op gaan. Ik zie zo snel even niet wat voor auto het is, maar het lijkt me een kleintje (leeg: iets meer dan 1000 kilo). Met een 1.4 motor hou je ook niet echt iets over.

Oh; ik zie dat ik alles dat brainless zegt aan het herhalen ben :o

Je hebt PB met type auto/kenteken. :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:16

Je mag 1200kg trekken en als paard met trailer daar niet bovenuit komen mag het gewoon.
Wij zitten vaak zat rond het maximum trekgewicht en nog nooit problemen gehad. Auto's kunnen imo wel meer trekken maar dit is niet toegestaan ivm veiligheid.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:19

fro schreef:
Je mag 1200kg trekken en als paard met trailer daar niet bovenuit komen mag het gewoon.
Wij zitten vaak zat rond het maximum trekgewicht en nog nooit problemen gehad. Auto's kunnen imo wel meer trekken maar dit is niet toegestaan ivm veiligheid.

Bedankt voor je reactie! :)
Klinkt positief.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:19

Voor mijzelf houd ik de volgende ondergrenzen aan:
- auto mag niet lichter zijn dan wat hij mag trekken
- minstens 2.0 motor

Heb nu een volvo V70, 2.5 TDI en ik merk een wereld van verschil met de Galant die we hiervoor hadden. 2.0 en mocht de combi prima trekken maar ik hield mijn hart vast zodra we een beetje een drassig veld op moesten. 1.4 en 1200 kg trekken zou ik niet eens over twijfelen en moet je gewoon niet willen. Je maakt je dan zo afhankelijk van het andere verkeer omdat je zelf de power niet hebt om je uit netelige situaties te halen. Ik wil een auto die qua gewicht enigszins de massa heeft om een trailer in het spoor te houden in plaats van er achteraan te waaien als je een zuchtje wind hebt.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 22-01-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:19

Ik heb zelf een 4 wiel aangedreven auto, dit speelt voor mij ook wel een beetje een rol in wat ik 'durf' te laden.
Daarnaast mag mijne 1600kg sleuren ;)

Vind het lastig om te bepalen wat ik met een andere auto zou laden, omdat ik niet weet hoe die 'aanvoelt'.
met de auto van mijn vriend merkte je al verschil als we de trailer erachter hingen, terwijl mijn auto er zonder moeite mee weg rijd. Je voelt aan de auto nauwelijks dat er iets achter hangt.

mag ik vragen om wat voor auto het gaat?
Heb mijn vriend ff advies gevraagd, hij is er meer in thuis, en hij verwacht dat je ook qua kogeldruk niet goed uit gaat komen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:34

M_i_R schreef:
Voor mijzelf houd ik de volgende ondergrenzen aan:
- auto mag niet lichter zijn dan wat hij mag trekken
- minstens 2.0 motor

Heb nu een volvo V70, 2.5 TDI en ik merk een wereld van verschil met de Galant die we hiervoor hadden. 2.0 en mocht de combi prima trekken maar ik hield mijn hart vast zodra we een beetje een drassig veld op moesten. 1.4 en 1200 kg trekken zou ik niet eens over twijfelen en moet je gewoon niet willen. Je maakt je dan zo afhankelijk van het andere verkeer omdat je zelf de power niet hebt om je uit netelige situaties te halen. Ik wil een auto die qua gewicht enigszins de massa heeft om een trailer in het spoor te houden in plaats van er achteraan te waaien als je een zuchtje wind hebt.

@M_i_R: begrijpelijke reactie, bedankt! Goed om hier bij stil te staan. :)

@Dott: je hebt PB. :) Kogeldruk kon ik zo niet terugvinden via RDW, wellicht dat jouw vriend wel weet hoe/waar dat te vinden zonder papieren bij de hand te hebben. Bedankt ook voor jouw reactie! :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:42

Kan me idd aansluiten bij wat M_i_r benoemd.

vriend zegt (na wat zoeken) dat kogeldruk 75kg is. Op zich kun je daar een trailer aan hangen, maar hij sluit zich bij me aan en vind het niet verstandig.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:46

Dott schreef:
Kan me idd aansluiten bij wat M_i_r benoemd.

vriend zegt (na wat zoeken) dat kogeldruk 75kg is. Op zich kun je daar een trailer aan hangen, maar hij sluit zich bij me aan en vind het niet verstandig.

Hoe/waar heeft je vriend dat gevonden? :)

Bedankt dat jullie even hebben gekeken! :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:48

waar je naar moet kijken is het maximale laadgewicht van je trailer. Dus niet trailer = 300+paard 600 maar kijken wat de max van de trailer is. Dus als je trailer 3000 mag laden dan is je aanhanger 3000 en mag je auto het dus niet trekken. De auto zou het kunnen, maar volgens de wet mag het niet.
(Zijn voorbeeld getallen)

Daarbij mag het totale gewicht niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dus auto + maximale gewicht aanhanger.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:49

Nee, TS heeft BE, dus mag kijken naar daadwerkelijk gewicht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:49

PaulinBijoux schreef:
waar je naar moet kijken is het maximale laadgewicht van je trailer. Dus niet trailer = 300+paard 600 maar kijken wat de max van de trailer is. Dus als je trailer 3000 mag laden dan is je aanhanger 3000 en mag je auto het dus niet trekken. De auto zou het kunnen, maar volgens de wet mag het niet.
(Zijn voorbeeld getallen)

Daarbij mag het totale gewicht niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dus auto + maximale gewicht aanhanger.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Het gaat al een behoorlijke tijd niet meer om de maximale gewichten, maar om wat je er daadwerkelijk in hebt staan.
Daarbij heeft TS een BE rijbewijs en is dit al helemaal niet van toepassing

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:50

Ze heeft BE rijbewijs, dus mag ook met meer dan 3500 rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:53

Ik denk ook niet echt dat het een "trailerauto" is, maar zonder merk en type is dat maar gokken.

Het is altijd fijn om wat trekgewicht en power over te houden voor als je idd op gras moet parkeren of als je een heuvel over moet, maar denk ook aan een stoplicht op een heuvel ofzo, het is wel fijn als je dan nog weg komt zonder je auto te slopen.

De wegenbelasting is idd wat hoger, het gebruik ligt vaak wat hoger (die van ons komt op 1:9 zonder trailer tegen 1:20 van onze andere auto) maar ik vind dat het persoonlijk wel waard want het rijd een stuk prettiger als je gewoon een wat stevigere auto voor je trailer hebt.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:55

Ik rij met bijna dezelfde combinatie, alleen ik heb een 1.6 motor (en heb ook een BE). Ik trek een trailer met MTM van 1200kg, trailer weegt leeg 560 kg. Mijn pony (van 1.50, toevallig) weegt 500 kg, dus ik trek 1060 kg. Dit gaat prima, maar ik weet wel wát ik rij. Want ik rij bijvoorbeeld niet met slecht weer, ook geen grote afstanden. Ik let ook goed op waar ik parkeer. En ik rij in principe niet met vreemde paarden, van mijn pony weet ik dat ze goed stil staat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:57

TS, wat de max. toegestane kogeldruk is, kun je terugvinden op het typeplaatje van je (nog aan te schaffen) trekhaak. Dat je die dus niet meteen kunt vinden, klopt.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:00

palousa_boy schreef:
Ik denk ook niet echt dat het een "trailerauto" is, maar zonder merk en type is dat maar gokken.

Het is altijd fijn om wat trekgewicht en power over te houden voor als je idd op gras moet parkeren of als je een heuvel over moet, maar denk ook aan een stoplicht op een heuvel ofzo, het is wel fijn als je dan nog weg komt zonder je auto te slopen.

De wegenbelasting is idd wat hoger, het gebruik ligt vaak wat hoger (die van ons komt op 1:9 zonder trailer tegen 1:20 van onze andere auto) maar ik vind dat het persoonlijk wel waard want het rijd een stuk prettiger als je gewoon een wat stevigere auto voor je trailer hebt.

PB voor wat betreft auto! Ik snap inderdaad wat je zegt over de power/heuvels. Dat is ook iets wat ik zeker meeneem in mijn afweging!

Mandarijn12 schreef:
Ik rij met bijna dezelfde combinatie, alleen ik heb een 1.6 motor (en heb ook een BE). Ik trek een trailer met MTM van 1200kg, trailer weegt leeg 560 kg. Mijn pony (van 1.50, toevallig) weegt 500 kg, dus ik trek 1060 kg. Dit gaat prima, maar ik weet wel wát ik rij. Want ik rij bijvoorbeeld niet met slecht weer, ook geen grote afstanden. Ik let ook goed op waar ik parkeer. En ik rij in principe niet met vreemde paarden, van mijn pony weet ik dat ze goed stil staat.

Dat lijkt me idd een goede afweging. Bedankt ook voor jouw aanvulling op dit topic!

Hilli schreef:
TS, wat de max. toegestane kogeldruk is, kun je terugvinden op het typeplaatje van je (nog aan te schaffen) trekhaak. Dat je die dus niet meteen kunt vinden, klopt.

Bedankt! Goed om te weten. Hier kunnen we dus rekening mee houden bij het aanvragen van offertes op een eventuele trekhaak. :)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Waar ik vooral mee worstel is 'kosten vs aantal keer dat ik het daadwerkelijk gebruik'. Zolang ik de auto binnen de toegestane waarden gebruik, is er in ieder geval niets aan de hand voor wat betreft de lease-maatschappij. Dat de auto wellicht eerder afgeschreven is, is voor mij ook niet van belang omdat ik een bepaalde periode gebruik maak van deze auto en dan een nieuwe lease-auto krijg.

Besparen op maandlasten is voor ons persoonlijk wel interessant. Vriend gaat de nieuwe auto sowieso voor woon- en werkverkeer gebruiken.

Voor mij is het uiteraard het belangrijkste dat mijn paard veilig van A naar B vervoerd kan worden. Indien dit niet kan, dan kiezen we uiteraard voor een andere auto i.p.v. een trekhaak onder de mijne. :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:09

Ik ken jouw auto, heb zelf ook proefritten gemaakt in dat type en ik zou het persoonlijk niet doen ondanks dat de waardes het aangeven wel te kunnen. Zit me af te vragen, is het niet voordeliger een auto te huren op momenten dat je met trailer wegwil? Als dat niet vaak is?

Zou het zelf niet prettig vinden iig als de trailer (met inhoud) zwaarder is dan de auto zelf.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:12

Hanafubuki schreef:
Ik ken jouw auto, heb zelf ook proefritten gemaakt in dat type en ik zou het persoonlijk niet doen ondanks dat de waardes het aangeven wel te kunnen. Zit me af te vragen, is het niet voordeliger een auto te huren op momenten dat je met trailer wegwil? Als dat niet vaak is?

Zou het zelf niet prettig vinden iig als de trailer (met inhoud) zwaarder is dan de auto zelf.

Ik heb wel is gekeken naar een auto huren i.c.m. trailer maar ik heb me er over verbaasd wat dat kost. :oo

Thanks voor je reactie in ieder geval, Jans!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:16

Een paardentaxi ook geen optie?
Geen idee wat dat kost hoor :)