Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

, en een voerbak kan ik ook niet ophangen.LBLGypsyCobs schreef:Mijn achterstang scharniert aan 1 kant, dus opengedraaid begrenst hij gelijk 1 zijde van de laadklep.
Mijn pony is na veel oefenen redelijk makkelijk te laden.
Ik loop met hem er op, als hij eenmaal goed staat doe ik het touw over de voorstang zodat ik hem wanneer nodig iets tegen kan houden.
Als hij echt ineens achteruit komt laat ik vieren, het laatste wat ik wil is dat ie op zo'n moment nog een ruk aan z'n hoofd krijgt.
Maar tot nu toe heeft ie dat nog niet gedaan.
Ik doe de stang er achter, loop weer naar z'n hoofd (1.5 trailer, dus ruimte zat), zet hem vast en ga onder de achterstang door de trailer uit en sluit de klep.
Uitladen is het bovenstaande maar dan in omgekeerde volgorde.
Heb zo al eens in m'n eentje een merrie met veulen geladen, merrie er op, los laten staan, veulentje erbij gefrummelt, stang erachter, mama vastgezet, klep dicht en gaan
Was wel een merrie die me bijna blind vertrouwde.
Edit: dit was met het oefenen met m'n ruintje:
[ Video ]
kwii schreef:Ons paard heeft op de cirkel leren lopen, toen door wat spannende dingen. En daarna leerde hij de trailer oplopen. (Alleen) Dan kun je namelijk de stang er achter doen, klep dicht en dan pas naar voren om het hoofd vast te zetten.
Afladen is dus eerst het hoofd losmaken, klep open stang er achter weg, commando aanleren wanneer hij naar achter mag. Als hij soms zich vergeet aan het commando te houden, stuur ik hem de trailer weer op.. Daarna gaat het weer een aantal weken netjes.
Het alleen er op lopen moeten ze even doorkrijgen, iemand bij het voordeurtje zetten wil soms helpen. Die hoeft verder niet echt wat te doen.. Alleen maar daar te zijn

haal hem er regelmatig half slapend vanaf na een les haha.

xmarliez schreef:Nu rij ik overal alleen heen, kan hem overal alleen laden en hij vindt het helemaal niet erg om op de trailer te staanhaal hem er regelmatig half slapend vanaf na een les haha.
Uitladen gaat met dezelfde routine, klep open, halstertouw eraan maken en de trailerketting losmaken, stang er achter vandaan halen, naar paard toe lopen en hem eruit begeleiden.
Routine is heel belangrijk. Doe zo veel mogelijk hetzelfde, vooral in het begin. Dan weten ze wat je gaat doen en wanneer het helemaal normaal is dan kun je het op andere manieren gaan doen mocht je dat willen maar leer ze eerst vertrouwd te worden met de trailer en de handelingen zodat het eigenlijk vanzelfsprekend is.