Ik was laatst met mijn paard op concours en toen ik terug naar huis ging vertrekken was het al donker. Ik vroeg me af of paarden liever rijden met het licht aan of uit in het paarden gedeelte.
Binnenkort vertrek ik met de paarden op reis en rij ik 3 nachten met de paarden. We rijden s nachts voor het comfort van de paarden. Maar zou ik dan het licht aan of uit doen?
Weet iemand of dit veel verschil maakt en wat de paarden het liefst hebben?
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Ik denk eigenlijk niet dat het ze veel uitmaakt zolang je maar consequent hetzelfde doet. Het zijn uiteindelijk gewoonte dieren.
Anoniem
Geplaatst: 20-01-15 11:24
Ik heb altijd gehoord dat licht aan prettiger is, omdat dan de koplampen van tegenliggers (of evt zwaailichten van hulpdiensten) minder heftig op ze af komen
Fredt
Geplaatst: 20-01-15 11:27
Dit is een interessant onderzoek over verlichting bij het trailerladen. Het resultaat is dat donker-donker en donker-licht geen probleem is, maar andersom licht-donker lastiger is. Daarnaast maken de licht condities verder geen verschil in hartslag. http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(07)00177-3/abstract
Tijdens het transport heb ik nog niets over gevonden. Wel interessant.