Paardenverzekering wat als je paard ongeschikt is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martjee666

Paardenverzekering wat als je paard ongeschikt is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:46

Ik ben nu op verschillende verzekeringssites aan het vergelijken maar 1 ding wordt mij niet duidelijk.
Als je paard ongeschikt is krijg je bijvoorbeeld 90% vergoed.

Nu vroeg ik me af als je paard ongeschikt blijkt te zijn. Krijg je dan nog wel die 90% vergoed als je je paard zelf houdt. Of hoe gaat zoiets in zijn werk?

Wat zijn nog meer de haken en ogen aan een paardenverzekering?

Groetjes,
Martje

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:49

dat zou mooi zijn, paard houden, en geld innen :roll:
nee, als je geld vangt van de verzekering, is ie hun eigendom.
vaak kan je je paard wel terig kopen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:47

Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen krijg je een paar opties:

- Terug kopen van de verzekering onder bepaalde voorwaarden (bijv. geen wedstrijden meer, niet verkopen), de verzekering houdt dan een bedrag in.
- In laten slapen, dan wordt er vaak een bedrag ingehouden ivm gemiste slachtwaarde.
- Laten slachten, je krijgt het afgesproken percentage van de waarde uitgekeerd - eventueel resterende premie als je niet het hele jaar vooruit betaald hebt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:04

Ziolette, die resterende premie voor het lopende premiejaar ben je ( voor zover ik weet) in de andere twee gevallen ook kwijt hoor.
De laatste rekening waarop de afkeuring zeg maar staat ( van de dierenarts) moet je ook nog zelf betalen, dus het is handig om die zo laag mogelijk te houden.

friesiszwart

Re: Paardenverzekering wat als je paard ongeschikt is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:45

ik heb het een keer bij de hand gehad, toen heb ik het paard terug gekocht. Vereffende zich met elkaar en de factuur van de DA.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:26

Jet schreef:
Ziolette, die resterende premie voor het lopende premiejaar ben je ( voor zover ik weet) in de andere twee gevallen ook kwijt hoor.
De laatste rekening waarop de afkeuring zeg maar staat ( van de dierenarts) moet je ook nog zelf betalen, dus het is handig om die zo laag mogelijk te houden.

Ja dat klopt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:13

Martjee666 schreef:
Ik ben nu op verschillende verzekeringssites aan het vergelijken maar 1 ding wordt mij niet duidelijk.
Als je paard ongeschikt is krijg je bijvoorbeeld 90% vergoed.

Nu vroeg ik me af als je paard ongeschikt blijkt te zijn. Krijg je dan nog wel die 90% vergoed als je je paard zelf houdt. Of hoe gaat zoiets in zijn werk?

Ik heb hier helaas kennis mee mogen maken. Ik heb het paard terug gekocht van de verzekering. Daarvoor moest ik een contractje tekenen en terug sturen. Idd dat je het paard niet verkoopt of weggeeft, geen wedstrijden meer en nog een paar dingen. Het chipnummer van het paard komt ook op een centrale lijst van afgekeurde paarden, zodat het dier niet elders weer verzekerd kan worden.
Ik kreeg inderdaad 90% van de verzekerde waarde, minus 600 euro ter compensatie van de slachtprijs.

Ik kreeg overigens de laatste dierenartsrekening wel gewoon vergoed. Nou stond daar nog geen afkeuring op, wel dat de prognose zeer negatief was. Omdat de behandeling na een paar weken niet bleek aan te slaan is na contact met de behandeld dierenarts het paard afgekeurd. Er is een DVD met beeldmateriaal van de onderzoeken (foto's, echo) naar de verzekering gestuurd zodat hun dierenarts zelf een oordeel kon vormen.

De verzekering nam vervolgens contact met mij op wat ik wilde (laten overnemen, inslapen, terug kopen) en daarna was het binnen een week ook financieel rond. Ondanks de vervelende periode heb ik een goed gevoel overgehouden aan de afhandeling door de verzekering.

Martjee666 schreef:
Wat zijn nog meer de haken en ogen aan een paardenverzekering?

Groetjes,
Martje

- Als je paard wordt afgekeurd op iets waar je niet voor verzekerd bent, krijg je niets. Aandoeningen als artrose, kissing spines, spat vallen onder de orthopedische of van binnenuit komende aandoeningen. Die zitten veelal niet (of nooit?) in een basisverzekering. De basisverzekering dekt alleen ongeschiktheid door acute aandoeningen: ongeluk, been breken in weiland, koliek, enz. Aangezien ik de laatste jaren in mijn omgeving veel paarden heb zien uitvallen door juist die orthopedische aandoeningen heb ik die bewust wel meeverzekerd.

- Als je ziektekosten mee verzekerd, kijk dan hoeveel je per jaar of voorval kan claimen en vergelijk dat met de waarde van je paard. Meestal kan je niet meer dan (een percentage) van de verzekerde waarde claimen aan ziektekosten met een bepaald maximum per jaar/voorval. Weeg af of je dat voldoende vindt voor jouw dier. Als je een paardje hebt van 1500 euro, maar wel voor 5000 wil (kunnen) behandelen, dan kan je beter zelf een spaarpotje aanleggen.

Martjee666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:25

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het is me allemaal een beetje helderder geworden :)

Groetjes,
Martje